Spring naar inhoud

- - - - -

De zoektocht naar een Britse korthaar

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Elle bsh
Elle bsh
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 12 november 2017 - 12:12

Dag allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en verlang al zeker 9 jaar naar een britse korthaar. De enige reden waarom er nog geen britje bij ons is komen wonen, is omdat er twijfel is in hoeverre mijn echtgenoot allergisch is. Ik schets even kort. Beroepsmatig komt mijn man bij mensen thuis. Vaak hebben die mensen een kat als huisdier. Soms reageert mijn man met erge klachten (bv bij een gezin met 2 britjes, erge ademnood, piepen en klachten ter hoogte van de neus) maar soms ook helemaal niet... Bv bij mijn nonkel hebben ze een gewone huisjeskat en daar zaten we een hele dag bij zonder dat hij klachten had! Kan een allergie zich erger manifesteren als er bv veel stof in huis is? Mijn man ziet ook heel graag dieren. Mijn liefde voor een brit is er al heel erg lang. Ik was van oordeel dat als er een dier komt we er beiden meer dan 100% moeten achter staan!

Mijn mans voorstel is om:
1. Een britje op logement te laten komen en zo effectief te ondervinden hoe hij erop reageert
2. Zich te laten testen, al lees ik hier en daar dat die testen niet altijd sluitend zijn

Kunnen jullie ons helpen in onze zoektocht? Wat zijn jullie ervaringen? Als er mensen zijn die een weekendje weg gaan en hun britje in onze liefhebbende, zorgende handen willen overlaten, dan hoor ik het graag! Want we hebben echt veel dierenliefde te bieden!

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.658 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 12 november 2017 - 15:02

Dag Elle

Ik denk niet dat mensen hun katje gaan uitlenen voor een weekend.

Voor je overweegt om een katje te nemen, is het best dat hij getest wordt hoor.
Die testen zijn volgens mij toch wel sluitend

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elle bsh
Elle bsh
  • 3 berichten

#3 Geplaatst 12 november 2017 - 15:28

Hallo Evy

Uiteraard te begrijpen hoor! Ik wil alleen niet ondoordacht aan iets beginnen. Je weet maar nooit dat er mensen op zoek zijn naar een catsitter. Toch bedankt voor je reactie!

Elle

Bewerkt door Elle bsh, 12 november 2017 - 15:28.

charlotte98
charlotte98
  • 61 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 13 november 2017 - 17:07

Volgens mij zullen die testen wel redelijk correct zijn hoor. en tenzij je iemand vind met een britse korthaar die op reis gaat en opvang zoekt, zal je dat inderdaad minder makkelijk zijn.... hopelijk vinden jullie snel een oplossing :)

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.771 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 13 november 2017 - 17:16

om het echt goed te testen kun je de allergietest laten doen. die is echt sluitend ;)

als je wil kijken of je man reageert op britjes, dan kun je misschien bij een goede fokker vragen of je eens langs mag komen om te zien hoe je man daarop reageert. Niet elke fokker zal dit willen, maar er zijn echt wel fokkers die hieraan mee zouden willen werken.

Als je man echt allergisch is aan katjes (en daar lijkt het wel op als ik je verhaal lees) dan zijn er wel mogelijkheden. Met medicatie bijvoorbeeld. Al werkt niet alle medicatie bij iedereen (even goed). Dus ook dat zal een kwestie van uitproberen zijn. Bovendien is dat wel een behoorlijke keuze. Medicatie nemen om een huisdier in huis te kunnen nemen is niet voor iedereen de juiste keuze.
Maar het is een mogelijkheid ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.990 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 13 november 2017 - 17:29

Ik zeg niet dat je man dit moet doen, maar een ex collega van mij heeft een zeer zware kuur in het ziekenhuis laten doen met inspuitingen ofzoiets waardoor hij niet meer allergisch was (ivm gaan samenwonen en de vriendin had katten). Ik weet het fijne er niet van, kan het hem ook niet vragen want hij woont nu in een ander land en heb geen contact meer met hem. Weet wel dat het gevaarlijk was, maar super werkte.
Geplaatste afbeelding

Elle bsh
Elle bsh
  • 3 berichten

#7 Geplaatst 13 november 2017 - 18:28

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Hij heeft veel over om een poes in huis te nemen, maar ik vrees dat dagelijks medicijnen nemen of inspuitingen een brug te ver zullen zijn. Het zal dus een allergietest worden!

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.771 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 13 november 2017 - 18:54

de inspuitingen zullen een immunotherapie zijn. Dat kan per injecties. Is niet een hele zware kuur, maar wel een langdurige. Meestal een traject van zo'n twee jaar. In het begin geloof ik wat vaker langsgaan en later wat minder. Maar, 1 keer missen dan is direct de hele kuur mislukt!
Wel de moeite waard om eens over te informeren.

Zelf gebruik ik medicatie. 1 tabletje per dag en ik heb nergens last van. Nu ja, als ik echt ziek ben (griep ozo) heb ik wat meer last. Maar verder heb ik geen last meer van de katjes. En ik zit toch echt bijna elke dag met mijn neus in de haren (of met de haren in mijn neus :lachen: )

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.990 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 13 november 2017 - 20:39

Bij hem was het op maar een paar weken, dat was een blitzkuur om het zo te zeggen. Daarom dat het gevaarlijk was, omdat het ipv op 2 jaar echt op enkele weken tijd was.
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.913 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 13 november 2017 - 21:05

Eerst laten testen ;)
Als je een goede homeopaat kent kan homeopathie soms betere resultaten geven dan medicatie bij allergie.
Als het aanslaat heb je geen bijwerkingen en hoef je het 9/10 niet levenslang te nemen.
Ik weet dat er de laatste jaren veel negatieve informatie gedeeld wordt over homeopathie maar mij heeft het voor veel ergere zaken geholpen dan allergie (niet dat allergie niet erg kan zijn).

Syntara
Syntara
  • 2.432 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 17 november 2017 - 13:58

Als hij allergisch is, zou ik het afraden om een katje te nemen, behalve eventueel een ras dat hypoallergeen is (maar ook in dat geval eerst uitgebreid testen of hij daar wel tegen kan), zoals een Siberische kat. Ik ben ook allergisch en had heel weinig last van allergie toen we onze kat net hadden. Daarna is door de jaren mijn allergie steeds erger geworden en heb ik ook astma gekregen.

Met medicatie was dat wel onder controle te houden, maar ik had toch dagen dat het wel moeilijk was. Nu ondertussen is het weer een heel stuk beter met mijn allergie en heb ik weer weinig last. Het kan dus steeds veranderen en om die reden zou ik het zelf niet meer riskeren bij een allergie. Medicatie helpt niet bij iedereen altijd voldoende.

Bewerkt door Syntara, 17 november 2017 - 13:59.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.771 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 17 november 2017 - 22:25

een hypoallergene kat bestaat niet Syntara ;) ook de sibeer is niet hypoallergeen. Die mist wel een bepaald enzym in het speeksel waar veel mensen allergisch voor zijn. Maar als je dan net allergisch bent voor een ander onderdeel van de kat heb je dus alsnog een uitdaging ;)

medicatie helpt zeker niet bij iedereen. Maar als het werkt, dan zal het wel blijven werken. je wordt niet resistent zeg maar.

astma krijg je trouwens niet door allergieen. Dat heb je of dat heb je niet. Het kan in aanleg aanwezig zijn dat je daar later (pas) last van hebt, maar door een allergie ontwikkel je dus geen astma. Dat is genetisch bepaald

Geplaatste afbeelding