Spring naar inhoud

- - - - -

leeftijd gevonden kitten?

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
hilleke
hilleke
  • 19.392 berichten

#1 Geplaatst 14 november 2017 - 14:20

Vrijdagnamiddag vond ik hier op een boerenweggetje een kitten, schreeuwend, en rillend van de kou.
Ben dan op zoek gegaan naar de moederpoes, en zo op een boerenerf terechtgekomen waar niemand thuis was, maar ik wel een doos vond met een ander kitten.... ijskoud. Dood :8
Dus, het kleine dutske kon ik daar onmogelijk achterlaten, dus maar mee naar huis.

Het woog 321gr. maar begon onmiddellijk de almo nature die ik haar voorschotelde naar binnen te schrokken.

Ik vraag me nu af wat haar leeftijd is. Kan iemand me helpen?

zo vond ik haar op 10 november
20171110sv1.jpg.jpg

En deze foto's zijn van 2 daagjes later 12 november
20171112dv3.jpg.jpg 20171112sv2.jpg.jpg

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.990 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 14 november 2017 - 14:43

Super dat je ze gevonden hebt!
Kan je wel niet helpen met leeftijd.
Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#3 Geplaatst 14 november 2017 - 15:45

Oh mijn God, wat een schatje!!!!!  Tien weken misschien???? (ben ook niet goed in schatten :d )  Maar zijn de oogjes nog blauw of al groen want dat is een beetje een vraagteken met de foto ...

Super van je.  Wel spijtig van het ander kleintje.  Ah, dat mensen zo met dieren om kunnen gaan :r

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.130 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 14 november 2017 - 16:30

oogjes lijken nog blij, ik gok een week of 5-6 max

charlotte98
charlotte98
  • 61 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 14 november 2017 - 17:19

ik zou onder 10 weken gokken. maar het is wel een schatje! ik ben blij dat je het geholpen hebt! wat een beul die ze daar gewoon zet om dood te gaan....

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.913 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 14 november 2017 - 17:42

Ziet er zo'n cutie uit :loveshower:
En ziet er al veel beter uit na die 2 dagen. Ocharme toch wat dat beestje (en dat ander) moeten meegemaakt hebben :(

Onze Miloh was 5 weken toen we hem vonden, maar dat was ook geschat door de dierenarts.
Hij had al tandjes en voor de rest...is moeilijk vooral op foto om te vergelijken.
'k Heb hier wel nog foto's van zijn eerste dag bij ons, scheelt natuurlijk van kat tot kat ;)

IMG_1660.JPG

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 14 november 2017 - 17:44.

Sévérine
Sévérine

Mooiste naaktkat 2016

• 353 berichten

#7 Geplaatst 14 november 2017 - 17:56

Ik heb vorig jaar 4 kittens gevonden, ze waren toen 3 weken oud en wogen tussen de 300 en 400 gr.
De kittens werden gesteriliseerd op hun 8 weken met een gewicht van 1 kg, dus schat ik dat je kitten niet ouder is dan 4 weken.

hilleke
hilleke
  • 19.392 berichten

#8 Geplaatst 14 november 2017 - 19:20

Heb vroeger ook 2 nestjes kittens gehad, maar toch is het moeilijk voor mij hier een leeftijd op te plakken, gezien het volgens ons echt ondervoed is/was.
Staat al heel stevig op de pootjes, loopt eigenlijk heel goed rond, is iets groter dan onze handpalm..
Wil er nog niet meer naar DA, is nog zo klein en alles gaat de goeie kant op. Geen diarree meer, oogje is goed, vlooien zijn weg...

Maar ben gewoon nieuwsgierig, ook naar later toe voor de vaccinaties ed..

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 14 november 2017 - 20:07

Ik schat dat dit kitten 4 à 5 weken is. De blauwe oogjes zijn al aan het verkleuren.

Deze info komt uit het wegwijs boekje van het asiel:
Hoe de leeftijd van het kitten bepalen?

Het geboortegewicht van een kitten is 70-100 gram.
De navelstreng van een kitten valt er gewoonlijk af rond hun 5de levensdag.
Oogjes van kittens gaan open tussen de 7 en 14 dagen.
Het kitten krijgt tandjes vanaf 14 dagen.
De oortjes gaan rechtop staan rond de 3de levensweek.
Vanaf de 4de week begint het kitten al rond te lopen.
Vanaf de 5de week beginnen de blauwe oogjes te verkleuren van blauw naar grijzig.

Ook het gewicht speelt een belangrijke rol in het bepalen van de leeftijd. Een kitten kan echter zodanig ondervoed zijn dat het gewicht veel te laag is voor de leeftijd. Tot 400 gram wordt het voedingsregime bepaald door het gewicht. Het lichaampje dat ondervoed is geweest mag niet overbelast worden door te vroeg over te schakelen (dit veroorzaakt stress bij het kitten)

Leeftijd – gewicht

0 - 1 week:   70 – 150 gram
1 - 2 weken:  150 – 250 gram
2 - 3 weken:  200 – 350 gram
3 - 4 weken:  300 – 450 gram
4 - 5 weken:  400 – 550 gram
5 - 6 weken:  500 – 650 gram
6 - 7 weken:  650 – 780 gram
7 - 8 weken:  750 – 950 gram

In welke omgeving weeskittens grootbrengen?

Indien de moeder in de buurt is, moeten de kittens, als de situatie het toelaat, minstens 4 à 5 weken bij haar blijven (in het geval van schuwe zwerfkatten). Bij een tamme moederkat is het aangewezen de kittens te begeleiden bij hun overschakeling naar vaste voeding vanaf 4 à 5 weken en ze pas ten vroegste op 8 weken van de moeder weg te halen nadat ze werden ingeënt.

Kittens tot 4 weken dienen in een bench gehouden te worden waar ze niet uit kunnen kruipen. Verwarm deze met een warmtelamp indien nodig. Je kan de kittens ook best op een warmwaterzak of een warmtedekentje leggen. De warmte blijft makkelijker behouden als u een dekentje over de bench legt. Laat hen zeker de mogelijkheid om op een iets minder warm plekje weg te kruipen als ze het te warm zouden krijgen.

Leg steeds een thermometer in hun verblijfsruimte zodat u de aangepaste omgevingstemperatuur kan bereiken.

Tot 4 weken kunnen de kittens hun eigen temperatuur nog niet regelen. Het katje kan nog niet rillen zodat je niet kan waarnemen wanneer het te koud zou hebben. Zonder een moederkat of extra warmte koelen zij zeer snel af!!
Voor weeskittens tot 2 weken is een constante omgeving heel erg belangrijk.

De omgevingstemperatuur moet zijn:
30 graden bij pasgeboren kittens tot kittens van 2 weken
27 graden bij kittens van 2 ot 3 weken
24 graden bij kittens van 3 tot 4 weken
21 graden bij kittens vanaf 4 weken

De rectale temperatuur van
een kitten tot 1 week: 35 tot 37,2 C°
een kitten van 2 tot 3 weken: 37,2 tot 37,7 C°
een kitten vanaf 4 weken: 37,7 tot 38,9 C°

Probeer nooit een onderkoeld kitten te voeden totdat het weer op temperatuur is. Van zodra een kitten terug op temperatuur is mag het voeding hebben.
Laat het heel langzaam beginnen eten van zodra het terug zelf kan zuigen. Geef eerst 5 cc glucosewater (1 koffielepel op 100 cc water) en nadien KMR melk (kunstmelk voor kittens).
Hoe beïnvloedt de vochtigheidsgraad van de omgeving het kitten?

Een lage vochtigheidsgraad gecombineerd met weinig vochtopname kan leiden tot uitdroging.
Ideale vochtigheidsgraad: 55 – 65%

Grijsachtige diarree kan wijzen op uitdroging.

Het ontlasten

Tot 4 weken hebben de kittens hulp nodig bij de ontlasting. De moeder stimuleert dit door hun onderbuikjes en de anaalstreek te likken. Met een vochtig doekje masseer je na het voeden het kitten zodat het zich kan ontlasten. Vanaf 3 weken zet je het kitten na de voederbeurt op het kattenbakje waar je het ontlast. De kattenbaktraining tussen 3 en 4 weken gaat meestal erg vlot. Bij voorkeur geen klontervormende kattenbakvulling gebruiken in deze periode aangezien kittens de kleine korreltjes kattenbakvulling durven oplikken en dat kan voor spijsverteringsproblemen zorgen. De grove kattenbakvulling is voor deze kleintjes veiliger.

Hoe zie ik dat er iets mis is met de kittens?

Kittens tot 2 weken eten en slapen 90% van de dag. Indien ze vaak miauwen hebben ze nog honger of zijn ze ziek.
Kittens tot 4 weken moeten ca. 10 gram per dag bijkomen in gewicht, nadien komen ze bijna 20 gram per dag bij. Hou nauwgezet dagelijks het gewicht bij.
Het kan ook zijn dat ze het te warm of te koud hebben. Hou de temperatuur van hun nest in de gaten.

Bewerkt door Elma, 14 november 2017 - 20:10.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.392 berichten

#10 Geplaatst 14 november 2017 - 20:24

Dankjewel Elma voor de info.

Zoals ik het nu lees gaat het zeker ouder zijn dan 4 weken.
Mijn man dacht 6-7weken, maar vind het zelf te oud. Ze is nog zo klein.
oogjes zijn nu inderdaad grijzig, niet meer blauw, en het kitten gaat al zelf op de kattenbak.
Ondertussen is ze ook flink aangekomen. Ze eet niet... Ze vreet :mrgreen:

T is echt een schatje. Dus ik hoop dat ze hier goede vriendjes wordt met onze katjes, dan mag ze hier blijven wonen :heart:

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 14 november 2017 - 20:34

Het ziet er een schatje uit. Vanaf 900 gr mag je het laten knippen en chippen. Succes met dit dolletje. Het heeft in ieder geval een heel leuke tekening op zijn/haar snuitje. :loveshower:
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 342 berichten
  • 10 katten

#12 Geplaatst 14 november 2017 - 22:16

Hilleke, het is een schatje, zo mooi en hoe het op 2 dagen tijd bij jou al herboren lijkt ! Ik denk ook dat het rond de 6-7 weekjes is.
Ik vind het geweldig wat jij voor die kleine pruts doet en dat ze ook dadelijk haar gouden mandje bij jullie gevonden heeft, daar ga je geen spijt van krijgen, ze is echt om op te eten,
supermooi !!!!

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 14 november 2017 - 22:21

Ik zou ook een week of 6 zeggen al vind ik dat steeds moeilijk op foto ;)

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#14 Geplaatst 14 november 2017 - 23:42

Bekijk berichthilleke, op 14 november 2017 - 20:24, zei:

T is echt een schatje. Dus ik hoop dat ze hier goede vriendjes wordt met onze katjes, dan mag ze hier blijven wonen :heart:

Oh, hoop dat het lukt dan met de andere lieverds.  Zou zo een tof einde zijn voor het droevig begin van het verhaal :loveshower:

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.380 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 15 november 2017 - 14:56

Tis echt een schoontje :)
Jammer van dat ander katje, vreselijke dood :(

Geplaatste afbeelding