Spring naar inhoud

- - - - -

Elk eigen territorium/verdeling binnen huis

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Syntara
Syntara
  • 2.466 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 december 2017 - 11:31

Zoals sommigen misschien weten, woont Nya nu bijna een jaar bij ons. Zij is de kat van mijn overleden vader. Zelf had ik Rakker van 13 jaar die al heel lang als enige kat leefde. Nya leefde ook alleen en is ongeveer 10 jaar. Omdat ze allebei niet sociaal zijn naar andere katten heb ik de introductie heel traag aangepakt. Ik wilde echt absoluut dat alles goed zou gaan, dus ik wilde liever veel te traag dan te snel gaan. Ook hadden allebei de katten, vooral Rakker duidelijk heel veel tijd nodig om te wennen. Elk stapje van de introductie was echt wel moeilijk voor haar.

Sinds enkele maanden ging het eigenlijk echt wel goed en lieten we Nya en Rakker overdag gewoon bij elkaar. 's Nachts of als wij weg zijn, zetten we ze voor de zekerheid nog apart. Dit gaat op zich goed, maar wat mij opvalt, is dat ze nog steeds zowat elk een eigen territorium hebben binnen ons huis. Het is alsof er nog altijd een onzichtbare afscheiding is. Rakker komt nooit in onze woonkamer, terwijl Nya daar het meest tijd door brengt. Nya komt bijna nooit boven, want dat is Rakkers veilige plekje. In de keuken, waar wij meestal zijn, komen ze beiden, maar Rakker komt dan op de trap en krabpaal en Nya meer op de grond.  Ze kunnen zo wel perfect samenleven, slapen dan ook in elkaars buurt en er is nooit ruzie of agressie. Ze staren ook niet naar elkaar, maar negeren elkaar meestal compleet en knipogen soms naar elkaar.

Op zich is dit niet zo'n probleem maar ze leven dus niet echt samen en ik heb het gevoel dat ze hierdoor ook nog steeds niet echt aan elkaar wennen. Ik merk dat vooral bij Rakker. Zij lijkt nog steeds niet 100% op haar gemak als Nya in de keuken rondloopt (als Nya slaapt, is er niet echt een probleem) en kijkt dan vaak toch nog wat bang waar Nya naartoe loopt en wat zij aan het doen is. Ik zou graag hebben dat ze het vanzelfsprekend gaat vinden dat Nya hier ook rondloopt en dat er dus minder die verdeling is in huis. Dat ze bvb allebei eens in de woonkamer komen zitten als we tv kijken, zou wel fijn zijn. Maar Rakker komt daar dus nooit, ook niet als Nya daar niet is.

Nivo
Nivo
  • 5.721 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 03 december 2017 - 13:36

Denk dat je nu al dingen goed doet.
Het apart zetten is een goed idee als er niemand thuis is.
Als ieder daarvoor steeds een eigen deel van het huis krijgt kan het helpen om ze af en toe eens te verwisselen.
Zo hebben ze in alle rust de tijd om elkaars geuren te leren aanvaarden zonder de confrontatie.
Eens je minder rivaliteit ziet kan je ze ook aan elk een kant van een deur of scherm laten eten. Dat ze wel weten dat ze vlak bij elkaar zijn maar elkaar niet zien.
Het eten ondertussen zal de rust brengen en op den duur kunnen zorgen voor harmonie onderling.
De deur of scherm kan je stilaan vervangen door een doek en later iets dat ze elkaar wel kunnen zien terwijl ze naast elkaar aan het eten zijn, bv aan weerszijden van een raam of stuk vliegengaas.

Misschien valt het wel mee, ze vermeiden nu de confrontatie dat kan al een berg schelen. Ze gaan misschien nooit vriendjes worden maar vreedzaam naast elkaar leven kan even goed.
Het zal wel lukken dat je ze gerust samen kan laten. Misschien wat extra hoge plekjes maken dat ze elkaar kunnen vermeiden en ondertussen toch in dezelfde ruimte kunnen blijven.

sorry laatste keer

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 03 december 2017 - 16:08

Op hoeveel plaatsen staat er eten / drinken / kattenbak?
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 2.466 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 03 december 2017 - 22:18

Bedankt voor de reacties!

Eten staat er op twee plaatsen (boven en woonkamer), Kattenbakken staan in de woonkamer, boven en in de keuken en water staat ook boven, in de woonkamer en in de keuken. Ze hebben dus zeker elk in hun eigen delen toegang tot alles wat ze nodig hebben :)

gillian-kat
gillian-kat
  • 382 berichten

#5 Geplaatst 03 december 2017 - 22:40

Ik heb hier ook katten die ieder hun eigen plekken hebben en op bepaalde plaatsen niet komen ook al kunnen ze dat.  Ik vind dat geen probleem.  Liever zo dan dat je ze elke dag uit elkaar moet halen en de plukken haar in het rond vliegen.  Ik maak er gewoon een zaak van dat ik op alle plekken wat tijd doorbreng zodat ze allemaal wat aandacht kunnen hebben. :)   Je kan katten nu eenmaal niet forceren elkaar graag te zien maar als ze al kunnen samenleven zo, dan zie ik daar echt geen probleem in.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Syntara
Syntara
  • 2.466 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 03 december 2017 - 23:30

@Nivo: In her begin hebben we idd met een vliegendeur tussen hen gewerkt tot dat geen probleem meer was. We hebben dat niet met eten gedaan zodat ze op hun gemak konden eten, maar wel met snoepjes zodat ze elkaar zagen en hopelijk goede associaties maakten. Ze kunnen perfect op 20cm van elkaar zitten en snoepjes eten, ook zonder iets tussen. Dat is geen probleem  :)  Maar dat moet dan wel in de keuken zijn, want in onze woonkamer komt Rakker haar snoepje gewoon niet halen en hetzelfde geldt voor Nya en de bovenverdieping. Er is dus ook geen ruzie of rivaliteit dan maar er is gewoon nog volledig die scheiding qua ruimtes en bij Rakker zie ik vooral nog wat angst waardoor ze dus toch liever wat uit de buurt blijft van Nya.

Als we ze wisselen van ruimtes met de deur toe dus dat ze in elkaars ruimte moeten blijven, hebben ze allebei heel veel stress en staan bij de deur te miauwen om terug naar hun "eigen" kamers te kunnen dus dat hebben we na 1 keer niet meet gedaan omdat dat voor allebei zo zielig was.

@gillian-kat: Op zich is dat voor mij ook niet zo'n groot probleem. Ze moeten zeker niet de beste vriendjes worden. En ik ben al blij dat het op zich redelijk gaat terwijl ze allebei niet makkelijk zijn. Maar Rakker is altijd wel aanhankelijk geweest en was meestal in dezelfde kamer als waar ik was. Nu is ze dus toch wel beperkt tegenover vroeger en dat vind ik wel jammer voor haar.

Bewerkt door Syntara, 03 december 2017 - 23:33.

gillian-kat
gillian-kat
  • 382 berichten

#7 Geplaatst 04 december 2017 - 11:57

Bekijk berichtSyntara, op 03 december 2017 - 23:30, zei:

@gillian-kat: Maar Rakker is altijd wel aanhankelijk geweest en was meestal in dezelfde kamer als waar ik was. Nu is ze dus toch wel beperkt tegenover vroeger en dat vind ik wel jammer voor haar.

Dat begrijp ik.  En natuurlijk is het leuker als ze knus ergens liggen in dezelfde kamer - of zelfs lekker tegen elkaar :love3:   Maar spijtig genoeg is dat iets dat ze zelf beslissen.  Voornaamste is dat ze elk op hun eigen plekjes gelukkig zijn en zich goed voelen en dat ze elkaar niet de duivel aandoen (tenzij het voor te spelen is :lachen: )

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

fototof
fototof
  • 13 berichten

#8 Geplaatst 07 december 2017 - 13:06

Het verhaal van de twee territoria is mij bekend. Het is goed om de twee katten af en toe of juist heel veel te verplaatsen van kamers. En dan te bekijken wat er gebeurd. In elk geval hebben ze dan afwisseling.

bewerking. Oh ik heb niet gelezen dat dit niet lukt. Misschien nog eens proberen en blijven zoeken naar iets dat de katten kan triggeren. Cesar Milan, de hondenfluisteraar op National Geographic, zegt dat je slimmer moet zijn dan de honden in dit geval katten.
Mijn moeder zij dat een kat zo kind is; die bleren ook, maar als je duidelijk maakt dat dit niets uithaalt zullen ze zich daarbij neerleggen.

Bewerkt door fototof, 07 december 2017 - 13:14.