Spring naar inhoud

- - - - -

Opmerkelijk voorstel in Nederland: ophokplicht voor... katten

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice
  • 4.677 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 08 januari 2018 - 14:07

Opmerkelijk voorstel in Nederland: ophokplicht voor... katten want "een huisdier moet een huisdier zijn"
https://www.hln.be/n...-zijn~a06edbab/

DA026-J_My_Cat_Loves_Me_Pet_Lover_Wall_Decal_Blk-Lime__10076.1464728491.jpeg

castratenkoor
castratenkoor
  • 24 berichten

#2 Geplaatst 08 januari 2018 - 15:03

Ik laat mijn katten ook niet los, ik heb een buitenren van 10 meter waar ze 24/7 zelf in en uit kunnen via een kattenluik. Zo hoeven de buren geen kattenpoep van mijn katten uit hun tuin te ruimen. En ik woon aan een drukke doorgaande straat. Ik weet nu altijd waar mijn katten - veilig - zijn.
Dinie+9-koppig koor+gerbils Sam en Mik
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimo**
Bob 12,5 Teun 8 Rik+Bolle+Maks 7 Luuk 4 Teske 3 Douwe 3 Clarie 1

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.436 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 08 januari 2018 - 17:52

Ik ken deze partij niet noch die pipo die hiervoor pleit. Maar iemand die volgende beweringen maakt is volgens mij ook geen persoon die veel van katten kent :

Een hond laat je toch ook drie keer per dag uit? Misschien is dat op termijn ook zo met katten. Voor vier euro bestaat er al een riempje met leiband aan. Waarom zou je dus niet met je kat een stukje wandelen?”
Voor 4 euro ga je hoogstens een bandje vinden en er een koordje aan vast maken ; m.a.w. het risico lopen dat je je kat ophangt.
Een veilig kattentuigje vind je zeker niet voor deze prijs.
Ervan uitgaan dat een kat haar behoefte zal doen op vaste tijdstippen als je ermee gaat wandelen...dat is duidelijk een idee van iemand die geen verschil maakt/kent tussen hond en kat.
Ervan uitgaan dat het even evident is om met een kat te gaan wandelen als met een hond is nog zoiets.
Veel katten gaan lopen als je een tuigje uithaalt. Ook al zijn ze het van kleins af aan gewoon ; onze Miloh kwam als kitten ook enkel met een tuigje buiten. Na een bepaalde periode kon hij hier echt niet meer mee om.

Kleppe wijst er ook op dat het vies is, katten los laten lopen op straat. Zo spelen kinderen soms waar kattenpoep ligt en dat brengt gezondheidsrisico’s mee, zoals toxoplasmose bijvoorbeeld.
Mensen laten veel meer vuil achter dan de gemiddelde kat die buiten haar behoefte begraaft.
We lopen waarschijnlijk veel meer besmettingen en ziektes op van andere mensen dan van de doorsnee kat die buiten loopt.

Al bij al vooral weer een typisch voorstel van een partij die (zoals de meeste politieke partijen) er enkel op uit is om discussies uit te lokken tussen mensen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 januari 2018 - 17:58.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.737 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 08 januari 2018 - 18:26

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 08 januari 2018 - 17:52, zei:

Mensen laten veel meer vuil achter dan de gemiddelde kat die buiten haar behoefte begraaft.
We lopen waarschijnlijk veel meer besmettingen en ziektes op van andere mensen dan van de doorsnee kat die buiten loopt.

Al bij al vooral weer een typisch voorstel van een partij die (zoals de meeste politieke partijen) er enkel op uit is om discussies uit te lokken tussen mensen.

Om nog maar te zwjgen van al die andere vieze dieren die nu eenmaal op onze planeet even zeg.
Stel je voor, een duivenkaka, een egeldrolletje, muizenkeuteltjes!!!! Ramp ramp

Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 januari 2018 - 18:27

Ik vind dit op zich een terecht voorstel. Ik ben al langer van mening dat iedereen zijn katten in zijn eigen tuin of huis zou moeten houden voor de veiligheid van de katten, maar ook om overlast bij buren te voorkomen.
Bij honden is het zo normaal dat die niet overal loslopen en dat je je eigen hond bij je houdt, terwijl de meeste mensen dat bij katten nog niet gewend zijn.

Ik denk wel dat het niet zo makkelijk is om dat zomaar van de ene op de andere dag te veranderen. Er zijn nog veel katten die echt gewend zijn om los te lopen en niet elke kat kan je dan zomaar plots binnen houden. Er zijn ook genoeg mensen met katten die niet de mogelijkheid hebben om hun tuin af te maken. Manegekatten, boerderijkatten en halfwilde katten (die bvb gesteriliseerd zijn en eten krijgen, maar te wild zijn voor binnen) lijken mij nog zeker moeilijke gevallen.
Maar heel geleidelijk, naar de toekomst toe, vind ik dat wel iets om naartoe te werken.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.765 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 08 januari 2018 - 18:49

Eerlijk? Ik ben voorstander. Hoeveel katten worden niet beschoten, vergiftigd of wat dan ook omdat die mensen het zat zijn van hun stront in hun tuin te hebben. Aan zee zijn er ook veel kattenhaters enkel en alleen omwille van de overlast (lees nogmaals de stront). Ook kunnen de katten dan niet aangereden worden, vuile ziektes opdoen, zwerfpoezen zwanger maken, etc. Ik zie enkel voordelen voor de mensen en hun katten! Zoals ze zeggen, honden lopen ook niet los rond, waarom dan wel katten? Zijn katten echt zo veel minder waard dan honden?

Zoals Syntara zegt, dit zal niet onmiddelijk allemaal kunnen, er zijn op dit moment katten die niet binnen kunnen leven. Maar als dit nu wordt geïntroduceerd, kittens niet meer buiten zodat ze het ook niet missen, dan is dit in mijn ogen een goed idee waar ik eigenlijk zelf altijd over gedacht heb.
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.436 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 08 januari 2018 - 19:05

Dan zouden ze beter eens wetten maken ivm paardenstront die je op straat en op de fietspaden tegenkomt.
Als je die niet op tijd ontwijkt met je fiets wordt het pas gevaarlijk :trance:
Er zullen ook altijd zwerfkatten, boerderijkatten e.a. zijn. Katten die amper binnen te houden zijn en tuinen die niet afgebakend kunnen worden.
Ik heb zelf een tuin die ik nooit catproof kan maken.

Door zulke wetten door te voeren gaat er enkel nog meer onverdraagzaamheid tov katten ontstaan, want dan is de kattendrol in de tuin officieel onwettig :louche:

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.765 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 08 januari 2018 - 19:38

Ik heb aan paardrijden gedaan en het is algemeen aangenomen door ruiters dat je een paardenvlaai in de berm of aan de kant duwt als je kan. Maar zeg nu eerlijk, hoeveel paarden lopen er rond in je tuin tov hoeveel katten? Trouwens, een paardenvlaai vergaat omdat paarden planteneters zijn en met regen gaat het weg. Katten zijn carnivoren en hun drollen vergaan veel minder snel. Er zijn nog verschillen die me even niet in het hoofd schieten.

Bewerkt door BlackScorpion, 08 januari 2018 - 19:40.

Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.436 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 08 januari 2018 - 20:04

Bekijk berichtBlackScorpion, op 08 januari 2018 - 19:38, zei:

Ik heb aan paardrijden gedaan en het is algemeen aangenomen door ruiters dat je een paardenvlaai in de berm of aan de kant duwt als je kan.
Maar zeg nu eerlijk, hoeveel paarden lopen er rond in je tuin tov hoeveel katten?
Wat maakt het minder erg dat die vlaai er ligt op het fietspad waar ik langs fiets?
Wij fietsen tijdens de lente en zomer regelmatig en zo'n vlaai kom je 1 op de 2 fietstochten tegen.
Ze willen met deze wet dezelfde regels invoeren als voor honden, waarom zou men dan een uitzondering maken voor paarden.

En ja, er lopen in onze tuin ook nog andere katten rond buiten onze eigen poezen.
Soms ligt er zelfs een drol van de kat van de buren. Stel je voor :louche:

Wat me het meest stoort aan zulke voorstellen is dat ze er niet komen in het belang van de dieren, enkel vanuit de onverdraagzaamheid van bepaalde mensen t.o.v. dieren.
Als je mijn eerste reactie leest waar ik bepaalde delen van het artikel citeer merk je duidelijk dat dit het geval is.

Anderzijds kan het ook geformuleerd worden zoals jij dat deed, maar ik vind niet dat er een wet moet komen om nog meer dieren op te sluiten enkel omdat er dierenhaters zijn.
Hiermee wordt hun gedrag onrechtstreeks goedgekeurd.
Nu het mag en kan hebben mensen met een kat de keuze : als het mogelijk is om je kat binnen te houden dan kan je dat doen.
Als zo'n wet ontstaat dan straf je daarmee alle katten die niet binnen kunnen leven. Met of zonder eigenaar.
Bovendien zou het logischer zijn om mensen te straffen die geweld gebruiken tegen dieren i.p.v. hun haat nog meer te voeden door er zo'n wet door te halen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 januari 2018 - 20:06.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.765 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 08 januari 2018 - 20:25

Ik zelf vind een drol in de tuin ook niet erg, we vinden er regelmatig zelfs. Maar in onze buurt zijn er mensen die daar niet met overweg kunnen. We hebben onze buurman (aan zee) ooit zelfs horen dreigen dat hij de keel ging oversnijden van het volgende dier dat een drol op zijn terras achterliet en ik overdrijf niet, hij riep dit naar de buren aan de andere kant naast hem wie 3 katten en 1 hond hebben. Nu denk ik (hoop ik) dat dit in woede gezegd was en hij dit nooit effectief zal doen. Maar het bewijst wel dat er mensen zijn die dit echt niet willen. Collega van mij klaagt ook over de katten die drollen achterlaten in de zandbak van haar kinderen en zij is echt geen dierenhater. En ik lees maar al te vaak over neergeschoten katten, katten in vallen, vergiftigd, etc.  Maar niet enkel dierenhaters zijn gevaarlijk, wat over FELV, FIV en andere ziektes die katten opdoen als ze buiten rondlopen?
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.436 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 08 januari 2018 - 20:47

Bekijk berichtBlackScorpion, op 08 januari 2018 - 20:25, zei:

Maar niet enkel dierenhaters zijn gevaarlijk, wat over FELV, FIV en andere ziektes die katten opdoen als ze buiten rondlopen?
Daar antwoordde ik al op :

Nu het mag en kan hebben mensen met een kat de keuze : als het mogelijk is om je kat binnen te houden dan kan je dat doen.
Het hoeft geen verplichting te worden.
Sommige katten kunnen echt niet wennen aan binnen zitten.
Zo is dat bij ons Moon en onze Miloh en zo zullen er nog zijn.
En Miloh was nochtans maar 5 weken toen we hem in huis haalden. Aanvaardde eerst een tuigje daarna totaal niet meer.
Men kan niet alle katten hun vrijheid of behoefte afnemen omwille van angst dat er iets zou mee gebeuren.
Dan worden ze ook ziek of depressief.
Dit hebben we gezien met ons Lucky die meer dan 5 weken vermist was.
Die zou daarna nooit meer buiten komen ; die hel wilden we NOOIT meer meemaken.
Ik denk dat we het een maand of 2 volgehouden hebben en uiteindelijk toch de knoop hebben moeten doorhakken.
Niet omdat we het lastig vonden dat ze dagelijks huilde om naar buiten te gaan, wel omdat ze doodongelukkig werd van niet naar buiten te kunnen.
En die keuze was veel moeilijker te maken dan de keuze om haar binnen te houden. Maar het was onze angst doorbreken of haar blijven achteruit zien gaan.
Die angst zit er nu nog in als Moon of Miloh naar buiten gaan en ik vind het zelf heel spijtig dat ik dit niet kan veranderen.
Maar een mens heeft nu éénmaal niet alles onder controle...
Als het mogelijk was bij ons dan was de tuin al lang catproof gemaakt trouwens.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 januari 2018 - 20:48.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 08 januari 2018 - 20:48

Wij wonen landelijk en onze katten gaan buiten, langs de tuin het veld in. Denk niet dat ze daar veel schade aanrichten. Maar in een stedelijke omgeving kunnen de katten van de buren best vervelend zijn. Mijn broer woonde een tijdlang in een rijwoning met kleine tuin die eerder een grote kattenbak dan een tuin bleek te zijn. Het stonk er als de pest. Misschien zou zo'n verbod binnen de bebouwde kom wel nuttig kunnen zijn. Al zou ik persoonlijk zelf geen kat willen houden als die niet buiten kan. Een kat met normale instincten loopt niet aan een tuigje buiten. Dat vind ik eerlijk gezegd geen katten meer.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.436 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 08 januari 2018 - 21:04

Bekijk berichtMalou, op 08 januari 2018 - 20:48, zei:

Wij wonen landelijk en onze katten gaan buiten, langs de tuin het veld in. Denk niet dat ze daar veel schade aanrichten. Maar in een stedelijke omgeving kunnen de katten van de buren best vervelend zijn. Mijn broer woonde een tijdlang in een rijwoning met kleine tuin die eerder een grote kattenbak dan een tuin bleek te zijn. Het stonk er als de pest. Misschien zou zo'n verbod binnen de bebouwde kom wel nuttig kunnen zijn. Al zou ik persoonlijk zelf geen kat willen houden als die niet buiten kan. Een kat met normale instincten loopt niet aan een tuigje buiten. Dat vind ik eerlijk gezegd geen katten meer.
Dat weet je nooit zeker...je kat kan evenwel de moestuin van één van je buren verkiezen als toilet i.p.v. het veld.
Wij hebben nochtans ook een kleine tuin maar het stinkt er nooit van de kattendrollen.
Als we de kat van de buren betrappen dan roepen we wel eens, verschiet hij en loopt hij de tuin uit. Meestal volstaat dat.
Zo'n verbod opleggen in bebouwde kom gaat enkel nog meer frustratie opwekken bij mensen die het hinderlijk vinden en buiten de bebouwde kom wonen.
Plus, mensen gaan dan niet kiezen om hun kat wel of niet buiten te laten volgens de eigen behoefte van het dier maar volgens hun woonplaats.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 januari 2018 - 21:06.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 08 januari 2018 - 23:22

Ik heb zelf een moestuin en de katten hebben een losgewoeld stuk grond naast een haag dat veel interessanter blijkt om hun ding te doen. Duiven en woelmuizen zijn hier een grotere plaag dan katten wat de moestuin betreft.

Bewerkt door Malou, 08 januari 2018 - 23:23.

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#15 Geplaatst 09 januari 2018 - 11:45

Bekijk berichtMalou, op 08 januari 2018 - 20:48, zei:

Er zijn ook veel andere mogelijkheden behalve een tuigje bvb om je tuin catproof te maken of om een kattenren te plaatsen.
Mijn katten zijn allebei ex-zwerfkatjes en blijven nu volledig binnen. Ze hebben wel veel speelgoed, krabpalen en hoge plekjes om zich uit te leven.