Spring naar inhoud

- - - - -

Hopeloos..

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Kattentwijfel
Kattentwijfel
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 26 januari 2018 - 13:16

Hey iedereen,

Mijn kat heet tommy. Een kater van 4 jaar.
Tommy is vroeger gevonden geweest en ik heb hem toen in huis genomen. Vroeger was hij een zalige kat ! De laatste tijd niet meer.
Hij begon mijn benen aan te vallen, gewoon zomaar mij te krabben en te bijten.
Twee maanden geleden ben ik gaan samenwonen. Zijn gedrag is geëscaleerd !
Hij plast overal ; muren, zetel, grond.
Hij grijpt constant naar mijn benen, zelfs als ik gewoon in de zetel zit. Soms valt hij mij ook gewoon aan als ik tv kijk. Mijn benen zijn blauw en mijn armen staan vol littekens !
Mijn vriend valt hij ook aan, maar veel minder.
Hij begint soms ook te miauwen ‘S nachts.
Mijn nieuwe zetel is ook al helemaal kapot gekrabd..

Ik weet het niet meer.. ik speel met hem, laat hem buiten, geef hem eten en drinken. Af en toe zelfs een snoepje en de kattenbak is altijd proper. We hebben ook een mooie kattenkrabpaal. We willen graag aan kinderen beginnen, maar dan vrees ik dat hij naar een asiel moet. Ik heb teveel schrik dat hij zomaar het kindje zou aanvallen..

Kan iemand me helpen ?

Groetjes

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#2 Geplaatst 26 januari 2018 - 14:01

Goed dat je hier komt informeren.
Is Tommie gecastreerd? Het sproeiprobleem zou mogelijk hier verband mee kunnen hebben.
Ook een medisch probleem is niet uitgesloten, katten met blaasontsteking willen de kattenbak vaak niet meer gebruiken omdat dit ze associeert met pijn.
Zijn gedragsprobleem kan hier ook een oorzaak van zijn.
Katten zijn gevoelig voor stress, een verhuis, nieuwe kat, veranderingen kunnen ook blaasontsteking veroorzaken. (stressblaas)
Dit is al het eerste wat je zou kunnen laten controleren bij de dierenarts.

Gedragsproblemen kunnen vele oorzaken hebben.
Katten die zich vervelen of die hun energie niet kwijt kunnen bv. Speel je met hem? Je zou een speelhengel kunnen gebruiken om zijn energie kwijt te kunnen. Ook kattenkruid speelgoed kan helpen. Kans dat hij daarna niet je zetel meer gebruikt als hij moe is. Verzet de krabpaal voor een venster daar zal hij ook afleiding vinden.

Je zal nog meer reacties krijgen denk ik.
Hoop dat jullie er uit gaan komen

sorry laatste keer

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 26 januari 2018 - 14:11

Inderdaad.
Is hij gecastreerd?  Dat is al het belangrijkste om te weten

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

#4 Geplaatst 26 januari 2018 - 14:12

Castratie idd...
Laat hem idd eerst medisch eens goed nakijken. Een kat die naast de bak plast, heeft meestal een medisch probleem.

Als ik het zo lees, sproeit hij (vertikaal) vooral ipv plassen (horizontaal en bv op matten, bed, zetel,...)?
Mocht het geen medisch probleem zijn, bestaat de kans dat hij sproeit omdat hij zich niet veilig voelt.
Hoe dan ook, als het niet medisch is, zou ik toch eens nadenken over het inschakelen van een kattengedragstherapeut. Goedkoop is dat niet, maar meestal kunnen ze wel echt helpen.

Wat zeker belangrijk is, is dat je de plekken waar hij sproeit/plast op de juiste manier schoonmaakt. Geen javel bv, dat trekt juist aan. Ik dep eerst de plek droog met keukenrol. Dan ga ik erover met een mengeling van water en groene Biotex. En dan nog eens met gewoon water.
Maar er bestaan andere producten voor ook (daar kunnen anderen je wss meer over vertellen).
Een gewoon kuismiddel is niet voldoende, een kat kan achteraf toch nog ruiken dat hij daar al geplast heeft en zal geneigder zijn om het op die plaats nog eens te doen.

Eventueel een kattenbak bijkopen. Zet die zeker op een rustige plaats en was hem regelmatig eens uit met javel.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat dat het probleem niet gaat oplossen, gezien er toch op veel vlakken problemen zijn.

Ik hoop iig dat je t opgelost krijgt!

Bewerkt door Ephiny, 26 januari 2018 - 14:13.

Those who don't believe in magic, will never find it

Kattentwijfel
Kattentwijfel
  • 3 berichten

#5 Geplaatst 26 januari 2018 - 16:26

Hij is gecastreerd.
Medisch is hij gezond verklaard door de dierenarts.
Kattenbak staat al heel rustig.
We spelen dagelijks met hem tot hij het beu is.
Krabpaal staat voor het raam.
Ik heb een speciale spray gekocht voor de urinegeuren te maskeren. Iets van HG..
kattenkruid laat hij na 1 dag links liggen..

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 26 januari 2018 - 17:25

Je kat verveelt zich.
En hij heeft duidelijk al in de mot dat hij jullie aandacht krijgt door irritant te zijn.

Heb je al gezelschap overwogen?
Een jonge kat, die hem gezelschap kan houden en ook nog mee kan spelen?

Er is ook een groot verschil: plast hij of sproeit hij.
Zijn het grote plassen of kleintjes?  
Als het plassen is: zowieso naar een dierenarts om te controleren op een blaasinfectie of gruis.
En laat je niets wijsmaken: DAT KUNNEN ZE NIET VOELEN.
Dat moet getest worden.

Wat het krabben betreft, maken mensen ook vaak fouten.
Ze kopen een kasteel met bergen mandjes en huisjes, en er is geen enkel lang stuk waar de kat aan KAN krabben.
Een kat rekt zich graag uit, om zijn geur zo hoog mogelijk te verspreiden.
De krabpaal wordt ook ergens in een hoekje van de kamer gezet.

Katten krabben vooral om hun geur te verspreiden.  Bijna nooit om hun nagels te onderhouden.
En dat doen ze op de plaats waar meest passage is.
Aan zetels en deurlijsten.
Zet daar een krabstam naast en de kans is groot dat hij daar aan gaat beginnen krabben.
Of een krabkarton kan je ook proberen.

Het aanvallen is ook een manier van aandacht zoeken.

Hou hem dus bezig.  Geef zijn voeding in voederpuzzels en geef hem bvb Royal Canin Calm
Daarin zit zylkène, wat een rustgevend gevoel geeft.

Maar allereerst: een onderzoek.
Hij kan bvb ook bijten omdat hij simpelweg pijn heeft.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#7 Geplaatst 26 januari 2018 - 17:34

Ik zou hem zeker eens opnieuw medisch laten nakijken en dan duidelijk bij de dierenarts vermelden welke problemen er zijn zodat hij specifiek kan zoeken naar blaasproblemen etc.

Als daar niets uitkomt, zou ik vooral een goede! gedragstherapeut eens laten komen. Omdat er toch veel (ernstige) problemen zijn die ook nog eens veel verschillende oorzaken kunnen hebben. Dat is vanop afstand op een forum moeilijk na te gaan. De tips die hier gegeven zijn, kun je natuurlijk wel proberen, maar als dat niet helpt, zou ik dus zeker eens op zoek gaan naar een goede gedragstherapeut die de problemen meer in detail kan onderzoeken en specifiek daarop gebaseerde tips geven.

Kattentwijfel
Kattentwijfel
  • 3 berichten

#8 Geplaatst 26 januari 2018 - 17:36

Ik ga de voederpuzzels en de voeding eens proberen.
We hebben ook zo’n feliway spray in huis gehaald.

Een tweede kat ? Dat ziet mijn vriend niet zo zitten.. maar er komt wel een hond aan over een paar weken. Enige kans dat dat ook helpt ?

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#9 Geplaatst 26 januari 2018 - 22:15

Zoals er eerder al geschreven is zou ik ook even laten nakijken of poes een medisch probleem heeft.
Verder zou het mogelijk zijn dat de poes wat minder aandacht krijgt nu je bent gaan samenwonen, is de poes mee verhuisd of in de vertrouwde woonst gebleven?
Een hond erbij kan oplossing zijn, maar indien de poes het allemaal doet om aandacht te krijgen zal mogelijk het probleem alleen maar groter worden.
Vind eigenlijk in dit geval dat eerst de poes terug in haar gewone doen moet zijn eer er een ander dier bijkomt.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.479 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 27 januari 2018 - 00:18

Ik sluit me ook aan bij wat hier al geschreven werd.
Laat hem eerst nog eens goed onderzoeken om er zeker van te zijn dat er geen medisch probleem is (eventueel bij een andere dierenarts die hem grondig onderzoekt) en wacht nog even met er een hond bij te nemen tot als je kat terug zijn "normaal" gedrag vertoont.

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#11 Geplaatst 27 januari 2018 - 18:26

Bekijk berichtKattentwijfel, op 26 januari 2018 - 17:36, zei:

Een tweede kat ? Dat ziet mijn vriend niet zo zitten.. maar er komt wel een hond aan over een paar weken. Enige kans dat dat ook helpt ?

Heel eerlijk denk ik dat de kans groot is dat dit het gedrag alleen erger maakt. Als het te maken heeft met stress zal die alleen maar groter worden als er een hond bijkomt. Dat is toch zeker wennen voor bijna alle katten. Zelfs bij een medisch probleem kan dat ook erger worden door stress.

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#12 Geplaatst 27 januari 2018 - 19:24

Wat TLC kan al wonderen verrichten. Dit moet zeker in orde zijn voor een nieuw huisdier er bij komt. Vrees dat het anders alleen maar erger zal worden idd. Hij is niet gelukkig, stel men gerust  dat hij zich veilig voelt. Ze voelen het idd als ze niet gewenst zijn.
sorry laatste keer