Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenbakvulling

kattenbakzand kattenbakvulling

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
gillian-kat
gillian-kat
  • 1.416 berichten

#1 Geplaatst 27 januari 2018 - 16:05

Hoi,

met al mijn zieke schatjes de laatste tijd, swingen de kosten hier enorm de pan uit.  Ik moet dus zien te besparen op de één of andere manier.  En nu dacht ik aan een discussie die een tijd geleden hier was gevoerd over het gebruik van wit zand als kattenbakzand.  Ik weet dat er mensen waren die dit deden maar ik kan het topic spijtig genoeg niet direct terugvinden

In ieder geval, ik was dus aan het denken om voor mijn buitenkatten in de buitenrennen het kattenzand anders te vervangen door wit zand of zo.  Ik heb wel enkele vragen/opmerkingen hierover.  

Even schetsen wat de bedoeling is:

- het zand moet gewoon in een gewone kattenbak gedaan kunnen worden.

- het is niet de bedoeling dat ik na een week heel de bak volledig vervang, maar dat ik dus dagelijks de behoeften eruit haal en dat ik één keer (of twee keer als ze de bak nu fenomenaal veel gebruiken), het zand eruit haal, de kattenbak zelf was en dan wat nieuw zand erin doe tesamen met dus het zand dat er al reeds inzat.  Ik zou niet weten waar ik anders al dat vuil zand moet laten waarin geen behoeften zitten.  Ik kan moeilijk duinen in de tuin gaan bouwen :)

Dus mijn vragen:

- is dit mogelijk of gaat het zand stinken en moet je wel alles verwijderen en volledig nieuw zand erin doen?

- welk zand zou dan het beste zijn?  Wit zand, rivier zand, speelbak zand, zwart zand, ...

Mocht er nog iemand een opmerking of zo hebben die hulpvol is, dan hoor ik dat graag.

Wat ik momenteel zelf gebruik als kattenzand is:

- Biokat Micro Fresh:  http://www.zooplus.n...e/389161  (zijn ze wel heel dol op)

- Greenwoods Plant Fiber: http://www.zooplus.n...eenwoods/475448

- Super Benek Corn Cat Natura: http://www.zooplus.n...er_benek/564085

- en iets zoals pellets zoals dit maar van een ander merk: http://www.zooplus.n...er_benek/564085

Probleem is dus de prijs maar vooral dat ik dus die pellets wekelijks in de tuin moet wegkieperen maar dat dit heel moeilijk vergaat :(   Ik heb al een hele pellet berg achteraan in de tuin :o

Wie raad kan geven, dank je wel.

Pootje
   Gillian

Rustig terug aan het inlezen nu na het verlof.  

Elke kat is een wonder op zich ...

lilymaya
lilymaya
  • 7.597 berichten

#2 Geplaatst 27 januari 2018 - 18:01

Eerst  een vraagje.
Waarom  de pellets  niet in de gft bak gooien?

mira
mira
  • 592 berichten
  • 10 katten

#3 Geplaatst 27 januari 2018 - 19:31

Als je veel poezen hebt, is het niet te doen om dit mee te geven in de gft-bak, enfin, zo is dat hier toch, ik zit met zelfde probleem dan Gillian, heb achteraan in de tuin een hele hoop gebruikte kattebakvulling liggen, het kost idd veel geld, ik heb er hier zelfs tussen zitten die van buiten naar binnen komen om vervolgens de kattebak te gebruiken... denk wel dat je met zand telkens alles moet vervangen want dat het anders begint te stinken.

Bewerkt door mira, 27 januari 2018 - 19:32.

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#4 Geplaatst 27 januari 2018 - 19:48

Echt zand is niet lang vol te houden. Zal telkens een hele taak zijn ook voor je rug.

Als ik een goeie tip mag geven, gebruik gewoon pellets voor de kachel. Ken iemand met veel katten die dit al jaren gebruikt. Het kost bijna niks en is zelfs in de grote supermarkt te krijgen.
Deze vallen ook uiteen net als die ontworpen voor de kattenbak. Deze mensen zeven het ook op dezelfde wijze als je met echte kattenbakpellets zou doen.
Kan gewoon in de groencontainer of anders wat je er uit zeeft gewoon in de vuilbak.

sorry laatste keer

lilymaya
lilymaya
  • 7.597 berichten

#5 Geplaatst 27 januari 2018 - 20:15

Ik gebruik première exellence sensitive.
Geeft  geen stof en katten vinden het goed
Heb al veel soorten geprobeerd en dit is volgens  mij wel het beste tot nu toe
Heb ook cats  best al gekocht maar is niet zo'n succes.

Bewerkt door lilymaya, 27 januari 2018 - 20:26.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.416 berichten

#6 Geplaatst 27 januari 2018 - 22:48

Bekijk berichtlilymaya, op 27 januari 2018 - 18:01, zei:

Eerst  een vraagje.
Waarom  de pellets  niet in de gft bak gooien?

Dat doe ik al tot de bak volzit en dan moet de rest wel in de tuin gegooid worden tot de bak weer leeg gemaakt is en ik opnieuw kan beginnen.  Maar met 24 schatjes zit die bak snel vol vrees ik :( :)

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtmira, op 27 januari 2018 - 19:31, zei:

Als je veel poezen hebt, is het niet te doen om dit mee te geven in de gft-bak, enfin, zo is dat hier toch, ik zit met zelfde probleem dan Gillian, heb achteraan in de tuin een hele hoop gebruikte kattebakvulling liggen, het kost idd veel geld, ik heb er hier zelfs tussen zitten die van buiten naar binnen komen om vervolgens de kattebak te gebruiken... denk wel dat je met zand telkens alles moet vervangen want dat het anders begint te stinken.

Wij kunnen dan samen een duinen park van gebruikte kattenbakvulling starten :)   Als er toch maar eens een magische oplossing bestond voor het verteer proces fenomenaal te maximaliseren zodat het niet zo lang zou blijven rondslingeren ... :help:

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtNivo, op 27 januari 2018 - 19:48, zei:

Echt zand is niet lang vol te houden. Zal telkens een hele taak zijn ook voor je rug.

Als ik een goeie tip mag geven, gebruik gewoon pellets voor de kachel. Ken iemand met veel katten die dit al jaren gebruikt. Het kost bijna niks en is zelfs in de grote supermarkt te krijgen.
Deze vallen ook uiteen net als die ontworpen voor de kattenbak. Deze mensen zeven het ook op dezelfde wijze als je met echte kattenbakpellets zou doen.
Kan gewoon in de groencontainer of anders wat je er uit zeeft gewoon in de vuilbak.

Mijn rug is het laatste van mijn zorgen.  Ik sleur nu ook rond met zakken van rond de 20 kilo door maxivolume zakken te kopen om te besparen.

De prijs van de pellet-achtige kattenbakvulling is niet echt het probleem want ik heb die al redelijk goedkoop.  Maar het is de afval waar je mee blijft zitten *zucht*  Met 24 schatjes kom je er niet met je GFT bak of je vuilnisbak.

pootje
  Gillian

Bekijk berichtlilymaya, op 27 januari 2018 - 20:15, zei:

Ik gebruik première exellence sensitive.
Geeft  geen stof en katten vinden het goed
Heb al veel soorten geprobeerd en dit is volgens  mij wel het beste tot nu toe
Heb ook cats  best al gekocht maar is niet zo'n succes.

En wat kost dat als ik vragen mag?  En waar vind je het?

Pootje
  Gillian

Ik heb het gevoel dat besparen op kattenbakvulling dus een gezonken schip is :)

Nieuw plan, bestaand gebruikt spul vervangen door hopelijk goedkopere maar ook goede merken of ergens anders goedkoper proberen te vinden.

Bedankt allemaal al voor mee te denken.

Pootje
  Gillian

lilymaya
lilymaya
  • 7.597 berichten

#7 Geplaatst 27 januari 2018 - 23:53

Bekijk berichtgillian-kat, op 27 januari 2018 - 22:48, zei:

Dat doe ik al tot de bak volzit en dan moet de rest wel in de tuin gegooid worden tot de bak weer leeg gemaakt is en ik opnieuw kan beginnen.  Maar met 24 schatjes zit die bak snel vol vrees ik :( :)

Pootje
  Gillian

Wij kunnen dan samen een duinen park van gebruikte kattenbakvulling starten :)   Als er toch maar eens een magische oplossing bestond voor het verteer proces fenomenaal te maximaliseren zodat het niet zo lang zou blijven rondslingeren ... :help:

Pootje
  Gillian

Mijn rug is het laatste van mijn zorgen.  Ik sleur nu ook rond met zakken van rond de 20 kilo door maxivolume zakken te kopen om te besparen.

De prijs van de pellet-achtige kattenbakvulling is niet echt het probleem want ik heb die al redelijk goedkoop.  Maar het is de afval waar je mee blijft zitten *zucht*  Met 24 schatjes kom je er niet met je GFT bak of je vuilnisbak.

pootje
  Gillian

En wat kost dat als ik vragen mag?  En waar vind je het?

Pootje
  Gillian

Ik heb het gevoel dat besparen op kattenbakvulling dus een gezonken schip is :)

Nieuw plan, bestaand gebruikt spul vervangen door hopelijk goedkopere maar ook goede merken of ergens anders goedkoper proberen te vinden.

Bedankt allemaal al voor mee te denken.

Pootje
  Gillian

bij Maxizoo  en kost 14 euro en een beetje
Maar is heel zuinig in gebruik

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.288 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 27 januari 2018 - 23:55

Wij gebruikten vroeger altijd ook première excellence die we aankochten bij Maxizoo.
Doordat we later begonnen te bestellen bij Zooplus schakelden we over naar andere merken zoals Tigerino.
Altijd klontvormend ; dus elke dag de plasjes en kakjes uithalen zonder dat de hele bak moet ververst worden. Uiteraard na een tijdje wel alles vervangen en uitkuisen ;)
Voor het kattenzand van de Lidl of Aldi, dat we gebruikten de eerste jaren dat we katten hadden, waren we zeker niet meer te vinden aangezien dat toen helemaal niet klonterde. Wat uiteindelijk goedkoper was bij aankoop maar aangezien je het veel sneller moest vervangen kwam dat eigenlijk duurder uit (en meer werk + meer geurtjes).
Maar ondertussen hebben ze bij Aldi ook al vooruitgang geboekt op dat vlak hoor ;)
Het merk Juliet brengt nu al een hele tijd klontvormende kattenbakvulling uit voor 2.99 euro/6 liter.
Wij zijn er even tevreden over als van de merken die we voordien kochten bij Maxizoo en Zooplus.
Wat ik ook een pluspunt vind is dat je ze kan kopen in een kartonnen doos ipv in een zak.
Geen gedoe meer met zand die uit de zakken loopt omdat er ergens een scheurtje zit (hebben we ook 1x gehad bij een bestelling bij Zooplus dat er een deel van het zand uit de zak geraakt was en in de doos lag), en ook handiger om te dragen/verplaatsen.
https://nl.aldi.be/a...1015_17250.html

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 27 januari 2018 - 23:57.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.416 berichten

#9 Geplaatst 28 januari 2018 - 15:34

Bekijk berichtlilymaya, op 27 januari 2018 - 23:53, zei:

bij Maxizoo  en kost 14 euro en een beetje
Maar is heel zuinig in gebruik

Dan kan ik beter bij mijn Biokat blijven want dat is bijna de helft goedkoper en zelfde van werking.

Was ik dus ook al aan het overwegen, om gewoon alle bakken om te schakelen naar dat grijze zeer fijne zand ...

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 27 januari 2018 - 23:55, zei:

Wij gebruikten vroeger altijd ook première excellence die we aankochten bij Maxizoo.
Doordat we later begonnen te bestellen bij Zooplus schakelden we over naar andere merken zoals Tigerino.
Altijd klontvormend ; dus elke dag de plasjes en kakjes uithalen zonder dat de hele bak moet ververst worden. Uiteraard na een tijdje wel alles vervangen en uitkuisen ;)
Voor het kattenzand van de Lidl of Aldi, dat we gebruikten de eerste jaren dat we katten hadden, waren we zeker niet meer te vinden aangezien dat toen helemaal niet klonterde. Wat uiteindelijk goedkoper was bij aankoop maar aangezien je het veel sneller moest vervangen kwam dat eigenlijk duurder uit (en meer werk + meer geurtjes).
Maar ondertussen hebben ze bij Aldi ook al vooruitgang geboekt op dat vlak hoor ;)
Het merk Juliet brengt nu al een hele tijd klontvormende kattenbakvulling uit voor 2.99 euro/6 liter.
Wij zijn er even tevreden over als van de merken die we voordien kochten bij Maxizoo en Zooplus.
Wat ik ook een pluspunt vind is dat je ze kan kopen in een kartonnen doos ipv in een zak.
Geen gedoe meer met zand die uit de zakken loopt omdat er ergens een scheurtje zit (hebben we ook 1x gehad bij een bestelling bij Zooplus dat er een deel van het zand uit de zak geraakt was en in de doos lag), en ook handiger om te dragen/verplaatsen.
https://nl.aldi.be/a...1015_17250.html

Bij die Juliet moet je wel alles weggooien na een week niet?  Je kan het niet dan extra zeven en er terug indoen nadat de bak is uitgewassen?

Zooplus betaalt wel terug als een zak gescheurd aankomt.  Ik heb dat toch al een paar keer gehad.  Dan mocht ik kiezen om mijn geld terug te krijgen of dat ze gratis een nieuwe zak nastuurden.

Pootje
  Gillian

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.288 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 28 januari 2018 - 17:38

Bekijk berichtgillian-kat, op 28 januari 2018 - 15:34, zei:

Dan kan ik beter bij mijn Biokat blijven want dat is bijna de helft goedkoper en zelfde van werking.

Was ik dus ook al aan het overwegen, om gewoon alle bakken om te schakelen naar dat grijze zeer fijne zand ...

Pootje
  Gillian

Bij die Juliet moet je wel alles weggooien na een week niet?  Je kan het niet dan extra zeven en er terug indoen nadat de bak is uitgewassen?

Zooplus betaalt wel terug als een zak gescheurd aankomt.  Ik heb dat toch al een paar keer gehad.  Dan mocht ik kiezen om mijn geld terug te krijgen of dat ze gratis een nieuwe zak nastuurden.

Pootje
  Gillian

Hier toch langer dan een week hoor..maar er staan 3 bakken en enkel Luna zit de hele dag binnen, Miloh en Moon gaan dagelijks buiten (ook al komen ze soms naar huis voor hun behoefte te doen ;)  )
Dat extra zeven bij het volledig verversen van de bak heb ik zelf nooit geprobeerd of aan gedacht.
Je zou het eventueel eens kunnen proberen.

DORIS
DORIS
  • 7.850 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 29 januari 2018 - 09:22

Bij Aveve hebben ze goede klonterende kattenbakvulling.Een zak kost iets van +of- 10 euro.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.416 berichten

#12 Geplaatst 29 januari 2018 - 20:37

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 28 januari 2018 - 17:38, zei:

Hier toch langer dan een week hoor..maar er staan 3 bakken en enkel Luna zit de hele dag binnen, Miloh en Moon gaan dagelijks buiten (ook al komen ze soms naar huis voor hun behoefte te doen ;)  )
Dat extra zeven bij het volledig verversen van de bak heb ik zelf nooit geprobeerd of aan gedacht.
Je zou het eventueel eens kunnen proberen.

Ahaha, katten officieel kattenbakvulling testers laten worden :)   ik denk dat het zand dan niet geschikt zal zijn echter om dit te doen als je het zelf ook niet doet;  Het zal dan wel meer die klei vormpjes zijn neem ik aan en daar gaat dat niet mee.

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtDORIS, op 29 januari 2018 - 09:22, zei:

Bij Aveve hebben ze goede klonterende kattenbakvulling.Een zak kost iets van +of- 10 euro.

Mijn Biokat kost maar 6,50 euro de zak dus de som is snel gemaakt dan :)

Maar ongeveer 10 euro?  :o   Bij onze Aveve heb je ze voor 7,50 euro!  Dat is vreemd zeg ...

Pootje
  Gillian

DORIS
DORIS
  • 7.850 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 29 januari 2018 - 20:42

Er zijn verschillende soorten.Ik neem die met geur en die kost nog iets meer maar is heel zuinig in gebruik.De andere heb ik ook al genomen toen "onze" kattenzand er niet was.
Ze hebben idd ook goedkopere maar die heb ik nog niet gebruikt.

Bijgevoegde thumbnails

• 074f5ac4ebda4bab969fa80000d9566c-Medium.jpg

Bewerkt door DORIS, 29 januari 2018 - 20:55.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.416 berichten

#14 Geplaatst 29 januari 2018 - 20:47

Oké, ik heb beslist.  In samenspraak natuurlijk met de poezen want zij zijn degene die het moeten gebruiken.  En ik ga .....

*trommelgeroffel*

Alle bakken omzetten naar de Biokat.  Dan heb ik geen afval meer dat ik in de tuin kwijt moet en van alle opties die ik nu gebruik is dat niet alleen de tweede goedkoopste (tesamen met die op basis van maïs) maar ook de kattenbakvulling die de schatjes hier adoreren en het liefst gebruiken.  De pellets waren iets goedkoper maar de afval was niet te doen spijtig genoeg.  En de kattenbakvulling op basis van maïs geeft veel meer afval naar plasjes toe dan de Biokat.  Dus de winnaar is hier Biokat :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Bedankt aan iedereen die mee heeft gedacht.

En ook nog een hele dikke zoen  :catkiss  voor het forum hier want ik herinnerde me dat er sprake was hier in een topic van de Duitse Zooplus nog goedkoper zijnde dan de Nederlandse (waar ik tot op heden winkelde).  Ik ben eens gaan kijken en dankzij jullie tip heb ik op mijn maandelijkse bestelling maar liefst ... bijna 40 euro bespaart!!!!!!!  Ongelooflijk!  Ik ben super content :love3:   Niet alles was er goedkoper dus ik heb nu twee bestelling gedaan, één bij de Duitse en één bij de Nederlandse, maar echt, super bedankt aan al wie hier op het forum dat eens onder de aandacht heeft gebracht. :love2: :love2: :love2: :love2: :love2:   (en ze hebben ook veel meer op de Duitse versie, zeg!)

Pootje
  Gillian

ik hou van dit forum! :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost:

Bekijk berichtDORIS, op 29 januari 2018 - 20:42, zei:

Er zijn verschillende soorten.Ik neem die met geur en die kost nog iets meer maar is heel zuinig in gebruik.De andere heb ik ook al genomen toen "onze" kattenzand er niet was.
Ze hebben idd ook goedkopere maar die heb ik nog niet gebruikt.

Ah, de babypoeder geur dan of die met lavendel?  Onze katten houden er niet van als er geurtjes aanzitten.  Enkel bij Biocat willen ze liever die met de zomergeur dan de normale.  Zo grappig.  Maar ik vind die ook wel leuker geuren en het blijft ook lang goed geuren.

Pootje
  Gillian

DORIS
DORIS
  • 7.850 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 29 januari 2018 - 20:58

@Ah, de babypoeder geur dan of die met lavendel?  Onze katten houden er niet van als er geurtjes aanzitten.  Enkel bij Biocat willen ze liever die met de zomergeur dan de normale.  Zo grappig.  Maar ik vind die ook wel leuker geuren en het blijft ook lang goed geuren.

Babypoeder.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kattenbakzand, kattenbakvulling