Spring naar inhoud

- - - - -

Malifide cateries en hobby kwekers

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
Mr. Smith
Mr. Smith
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 08 februari 2018 - 19:07

Hallo.. heb me net voorgesteld in ander topic.
Na overlijden van een prachtige britse korthaar, zijn we op zoek naar een goede nest voor ne brit.

Helaas, hebben we net een voorval van een malifide kweker in nederland.. nesten van oost europa, poolse papieren en DA, stamboom etc..
Ongelooflijk hoe deze mensen georganiseerd te werk gaan!

En terwijl we op zoek zijn, blijven we rotte appels zien in deze wereld.

Maar goed.. de bedoeling is het kaf van de koren te scheiden en dankzij social media kunnen we heel wat mensen waarschuwen.

Graag zouden we in contact komen met leuke mensen, ervaringen te delen over een gemeenschappelijke passie en waarin we vrij 'nieuw' zijn op de digitale praatcafés over katten.

We hebben nog steeds een ijzersterke gezonde maine coon en die doet het goed!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.030 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 februari 2018 - 20:27

Ik wens je veel succes als je bedoeling is om het kaf van het koren te scheiden.
Je zal wel moeten opletten als je openbaar namen deelt van catteries dat er geen tussen zit die je een proces aan je broek lapt voor laster en eerroof.
We hebben zelf een sphynx en zijn lid van een facebookgroep de "sphynx lovers" waar er toch met regelmaat mensen zijn die klachten hebben ivm sommige catteries en daar zitten ook mensen tussen waarvan ik las dat ze -na het zwart maken van een cattery- dit tegen komen.

Even terzijde ; het is malafide en niet malifide ;)

Nu, omdat je het in een ander topic over stambomen hebt, even dit :
Wij merkten onlangs dat een cattery een stamboom deelde van één van hun katten die -volgens de gegevens op de stamboom- ongeveer een maand voor onze sphynx geboren werd en dit uit dezelfde ouders.
Aangezien het onmogelijk is dat een kattin in één maand tijd verschillende nesten heeft en we ons zelf vragen begonnen te stellen ivm de echtheid van de stamboom van onze sphynx namen we contact op met deze cattery. We vroegen of die gegevens wel correct waren en legden uit waarom ons dat zo raar leek.
2 keer heb ik deze persoon gemaild zonder een antwoord te krijgen.
Nu met jouw topic te lezen ging ik nog eens kijken naar de website van deze cattery en wonder boven wonder is die stamboom verwijderd.
Diezelfde kat waarvan ze de stamboom verwijderden op hun website staat ook in in de SRB database, en volgens die gegevens is deze geboren in het jaar "0002".
Ook daarvan hadden we hen op de hoogte gebracht en je zou er kunnen vanuit gaan dat een cattery dan op zijn minst dit probeert recht te zetten maar tot op heden is die sphynx nog altijd geboren in het tweede jaar na christus :o

Ik ging er vroeger van uit dat raskatten in het algemeen meer "geluk" hadden in het vinden van een gouden mandje dan htk's, want sommige mensen willen enkel een raskat en aangezien dat ze er meestal meer geld voor uitgeven zou men er kunnen van uitgaan dat er meer zorg voor gedragen wordt.
Maar als ik de weg zie die onze sphynx heeft afgelegd voordat wij haar adopteerden ben ik daar alles behalve van overtuigd : het is haar 5'de thuis. Ze was niet gechipt ondanks ze al langs 2 catteries gepasseerd was.
Nadien is ze nog langs 2 "adressen" gepasseerd waar men eerder kon spreken van kattenverzamelaars dan katteneigenaars.
En ik heb niets tegen mensen die veel katten hebben, er zijn mensen met veel katten die daar ontzettend goed voor zorgen. Maar ik heb het dan over mensen die vandaag 6 katten in huis hebben om dan te beseffen dat ze niet voor de zorgen kunnen opdraaien, een paar katten verkopen en er nadien terug andere katten bijnemen.

Nu is mijn mening eerder dat htk's misschien, in sommige gevallen, minder snel in aanmerking komen voor adoptie maar aangezien ze bij aankoop ook minder kosten zelden gebruikt worden als "koopwaar".

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 februari 2018 - 20:55.

Mr. Smith
Mr. Smith
  • 6 berichten

#3 Geplaatst 09 februari 2018 - 12:16

u hebt helemaal gelijk.. mijn verfransing neemt soms de bovenhand :Ooops:

Kan ik de titel nog aanpassen ?

ah kijk.. om het kaf van koren te scheiden, dit zijn mooie woorden.. maar moet toch een doelstelling blijven
Uiteraard is mijn oproep niet bedoeld om hier met naam en toenaam dingens gaan neer te knallen, dat mag en kan niet.. mensen die details willen over de persoon, kunnen dit vragen via pb.

Voor mij is het voornamelijk om feiten te doen, de mensen een podium te geven om ervaringen OBJECTIEF mee te delen.
Vandaag hebben we de kracht van social media, als we deze goed gebruiken kunnen we heel snel.. heel veel mensen bereiken.
Ik zie nog steeds ( teveel )toestanden waarin de naam fokker afbreuk wordt gedaan.
Hiermee bedoel ik, dat wat in de eerste plaats moet gaan over het in stand houden ( én verbeteren ) van een rassenstandaard, situaties voorkomen waarin dit helemaal zelfs niet voorkomt.
erger nog, de dieren krijgen niet de zorgen die moeten hebben omdat er andere prioriteiten zijn..

Dit gezegd zijnde, wil ik de goede fokkers nog steeds een hart onder de riem steken

Ik heb voorbeeld van  bvb mensen die oost europese britten kopen, ze hier "verhandelen" als een hier geboren kitten..onder de naam van de kennel.. geen zorgen toedienen die ze nodig hebben.. zieke kittens worden gewoon verkocht.. niet altijd gevaccineerd worden etc.. Later blijken zij tussenpersonen te zijn.
Er zijn heel wat tussenpersonen die de boel vergallen, zelfs bekend staan bij kwekers en diezelfde fokkers krijgen niet de kans om naar buiten te komen.
Hun naam staan dan in de boekjes maar indien later door wanpraktijken de kittens ziek worden, worden zij meegezogen in een negatief verhaal
ook hun stem dient gehoord te worden en dit soort praktijken aan te geven.

Bewerkt door Mr. Smith, 09 februari 2018 - 12:18.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.030 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 09 februari 2018 - 20:28

Een titel kan je aanpassen door naar jouw eerste bericht te gaan (waar je het topic mee opende), op "bewerken" klikken en nadien op "meer berichtopties"

Het klinkt mooi, maar hoe ga je checken of die ervaringen "objectief" zijn.
Uiteraard is het van belang dat mensen zich kunnen informeren over een cattery vooraleer ze een kitten kopen. Hier op KS komen soms ook mensen raad vragen als ze een raskitten willen kopen.
Goede en minder goede ervaringen worden ook gedeeld.