Spring naar inhoud

- - - - -

Voorjaar, zaaien planten, kweken....

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
Nivo
Nivo
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 maart 2018 - 21:39

Weer vele plannetjes voor dit jaar.

Vandaag alvast een beginnetje gemaakt met een nieuw valeriaan veldje inzaaien.

Ook de rabarber komt al zijn kopje boven steken dus die alvast even goed bemest met koe/kippenmest. Komende dagen met de regen kan het alvast zijn werk beginnen doen.

Ook een speciaal gras alvast gezaaid in een bak, deze duurt wel een goeie 2 maanden voor er leven in komt. Die is voor straks alvast in de kattenren.

Spaar ook altijd de pitten/zaden van lekker fruit. Hier heb ik al jaren mijn eigen boompjes van waar sommigen al een paar jaar vruchten dragen. Appel, peer, kriek, hazelnoten, okkernoten. Vorig jaar had ik pitten gespaard van abrikoos, daar had ik vorig jaar al een mini boompje van, hoop dat hij dit jaar weer tot leven komt. Heb vandaag wat pitten van vorig jaar van een erg lekkere witte pruim gepland. Als er een winter over heen geweest is heb je kans dat er iets van opkomt.

Mijn serre ga ik dit jaar vol zetten met aardbeien, kweek die al een paar jaar met succes maar heel mijn planten zijn dood gegaan van een rauwvliegjes plaag. dus dit jaar overnieuw beginnen. Heb al aarde liggen, verwacht laatste week deze maand mijn nieuwe plantjes te ontvangen, dit jaar eens de Korona uitproberen.

Kattenkruid is op vele plekken gewoon groen gebleven dus daar hoef ik dit jaar niet meer naar om te kijken want die schieten straks al heel snel weer de hoogte in.

Wil nog 2 pruimenbomen uitgraven om daar een nieuw moestuin plekje te creƫren. Komkommer komt er zeker weer, misschien 1 tomatenplant, nu eens in pot kweken want heb elk jaar pech met de aardappelziekte gehad. Ga nog wat plek over houden voor mocht het dit jaar weer eens echt zomer worden, Heb nog een berg meloenenzaden liggen. Jaren geleden lukte het al om een paar redelijk grote watermeloenen te kweken en de galia wil het ook nog wel eens doen.
Probeer het elk jaar weer maar we hebben niet echt goeie zomers gehad de afgelopen jaren, de zomer begon gewoon veel te laat in het jaar.

Vorig jaar voor het eerst de Matatabikiwi proberen kweken, maar er is geen 1 zaadje gekiemd. Dit jaar ga ik het opnieuw proberen, hoop echt dat het me eens gaat lukken en wie weet, weer vele katjes blij kunnen maken ooit ;)

Jullie ook al lentekriebeltjes om er aan te beginnen?

sorry laatste keer

George&Charly
George&Charly
  • 2.176 berichten

#2 Geplaatst 08 maart 2018 - 21:58

Amai Nivo je hebt duidelijk groene vingers  :goofy: !

Het begint hier ook al te kriebelen hoor, maar ik heb het meer voor bloemen.

Ik heb enkel een kruidenbak als moestuin waar er ook ieder jaar wat salade en radijsjes in worden gekweekt.
De rest van de bak staat vol met  tuinkruiden voor in mijn salades.

Ook 2 bloembakken met aardbeien staan. Niet veel maar we kunnen toch wel een fraiseke uit eigen tuin eten.

En ook een rabarberplantje of twee staan.

Vorig weekend de tuin al wat opgefrist. Takken en bladeren opgeruimd en de borders proper gelegd.

Alvast veel tuinplezier gewenst !

Inge91
Inge91
  • 11.648 berichten

#3 Geplaatst 08 maart 2018 - 22:19

Hier begint het wel te kriebelen om in de tuin te beginnen. Planten zaaien doen ik eigenlijk bijna niet. Enkel nu het kattenkruid ;)

De gazon moet ik dit voorjaar flink aanpakken, hij staat heel dun met veel kale plekken. Niet goed voor het onkruid, zo krijgt het vrijspel.
In het najaar hebben we 8 beuken bomen geplant, hopelijk krijgen ze snel blaadjes. Zo weet ik dat ze de winter zijn doorgeraakt

Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 maart 2018 - 22:21

Heel leuk :) wist wel dat er hier ook liefhebbers rondhingen :)
De dagen gaan rap weer te kort worden, word altijd een beetje een uit de hand gelopen hobby hier :d

Had tot eind vorig jaar iets van 25 aardbeiplanten, waarvan ik elke dag een goeie 200 gram bij het ontbijt kon eten.
Dit jaar dubbel zo veel plantjes zetten, nu eens in de serre. Die had ik vorig jaar vol met paprika's. Pffff die werden zo groot je kon amper nog bewegen in de serre, en maar slepen met gieters water. Kreeg er uiteindelijk spint in zodoende is de helft van de bloemetjes verloren gegaan. Had wel per plant een stuk of 6 grote paprika's maar vond het alle zware werk niet waard want het duurt al 3 maanden voor je de eerste kan plukken. tis ook maar een 1 jarige plant, maar goed moest het eens proberen om te weten dat het al dat werk niet waard is voor waar je ze voor kan kopen bij den Aldi.

sorry laatste keer

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#5 Geplaatst 08 maart 2018 - 22:52

Ik ben vandaag ook beginnen zaaien. weliswaar binnen want buiten is het hier nog veel te nat.
Heb prei, ui en reukerwten gezaaid, morgen verder doen.
We hebben ook wat nieuwe aardbeisoorten gekocht, Korona zit er ook bij. De andere moet ik nog even bekijken, ken ik niet uit het hoofd.
Zaterdag gaan we honingbes halen en japanse wijnbes en nog wat frambozen.
Heb zo'n zin om volop in de moestuin aan de slag te gaan, dus laat die zon en die warmere temperaturen maar komen

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#6 Geplaatst 08 maart 2018 - 22:59

Bekijk berichtInge91, op 08 maart 2018 - 22:19, zei:

Hier begint het wel te kriebelen om in de tuin te beginnen. Planten zaaien doen ik eigenlijk bijna niet. Enkel nu het kattenkruid ;)

De gazon moet ik dit voorjaar flink aanpakken, hij staat heel dun met veel kale plekken. Niet goed voor het onkruid, zo krijgt het vrijspel.
In het najaar hebben we 8 beuken bomen geplant, hopelijk krijgen ze snel blaadjes. Zo weet ik dat ze de winter zijn doorgeraakt

Kattenkruid kan ik wel mee helpen als je hulp nodig hebt daarvoor.

Als er knoppen aan je boompjes zitten ga je wel blad krijgen straks.
Gras moet ik eigenlijk ook elk jaar opnieuw bij zaaien, heeft gewoon geen zin want de grond is hier te zanderig zit hier vlak aan zee.

Wauw Hilde, je zal wel een flinke tuin hebben daar. Heb hier eigenlijk maar een paar m2 waar zon komt dus moet echt heel selectief zijn.
Anders zou je hier ook alles vinden wat eetbaar was ;)

Die Korona schijnt een sterk ras te zijn, het minst gevoelig voor wortelrot. Ook de vruchten moeten dubbel zo groot worden. Ben echt benieuwd. Waar heb jij die Korona gevonden? Hier kan je de planten alleen online vinden.

sorry laatste keer

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#7 Geplaatst 08 maart 2018 - 23:34

bij vreeken heb ik die besteld

de aardbeien hier in frankrijk zijn maar niks, en zaden zijn hier veel duurder dus ik haal alles in Belgie of Nederland

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#8 Geplaatst 08 maart 2018 - 23:58

Heb ook al es bij Vrekens besteld. Goed hulpvaardig per mail.

Heb de mijne bij Bakker.com besteld, iets goedkoper maar wel pas 2de week deze maand leverbaar

sorry laatste keer

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.249 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 09 maart 2018 - 00:21

Hier valt de zon nog niet in ons klein tuintje, het zal nog even wachten zijn.
Mijn partner heeft ook groene vingers en hier staan ook nog een paar planten binnen die ze vanuit de pitten van fruit heeft laten bloeien.
Wanneer en of er later vruchten aan zullen komen is nog een raadsel, maar ik vind het toch wel boeiend om die evolutie te zien.
Momenteel hebben we een citroenplant, een mandarijnplant, een druivenplant en een avocadoplant.
In de tuin staat ook nog een druivelaar die aangekocht werd en er nu 2 jaar zal staan. Deze groeit langs de leuning van onze buitentrap, onze tuin ligt lager dan ons terras.
Onze passiebloemstruik had vorig jaar enorm veel bloemen, heeft nog maar 1 jaar vruchten gehad : 1 mini passievrucht (veel te klein om op te eten, maar dat geeft niet ik vind de bloemen op zich al prachtig).
We twijfelen eraan om onze palmboom dit jaar in de tuin te planten.
Deze hebben we al een 7-tal jaar, staat op terras en tijdens de winter pakken we hem in om te voorkomen dat hij bevriest.
Ik denk dat hij mooier zal staan in de tuin. Als ik er zie staan in sommige tuinen vind ik dat altijd zo mooi, veel mooier dan in een pot.
En kattenkruid staat er uiteraard ook ;)
Vorig jaar plantten we nog een nieuwe en een paar maanden later kwam deze van het jaar voordien er ook nog door.
Het is vooral Miloh die er interesse in heeft. Luna heeft enkel interesse in de geur wanneer we een blad tussen de vingers wrijven en Moon kijkt er niet naar. Wanneer we het laten drogen en nadien in een speeltje steken hebben ze er wel allemaal interesse in.
Laat de lente maar komen...de tuin ziet er nu zo dor en triestig uit en geeft zoveel meer voldoening als alles opnieuw terug wat kleur krijgt.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 09 maart 2018 - 00:22.

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#10 Geplaatst 09 maart 2018 - 00:59

Met peren heb je het snelst resultaat uit pit geplant. Na 4 jaar had ik mijn eerste 3 peertjes al. Nu hangen die echt overvol.
Appel gemiddeld na 5 of 6 jaar de eerste bloempjes.
Hazelnoot eigenlijk ook al na 6 jaar en de Okkernoot heeft me echt verbaasd, online vond ik dat die geplant uit vrucht pas na 17/18 jaar vruchten geven. Maar hij had al noten bij 7 jaar. Heb hem vorig jaar gesnoeid ben benieuwd wat hij dit jaar zal doen.
Echt heel leuk, zo zijn het een beetje je kindjes.

Palmen kunnen dacht ik wel winters aan eens ze wat jaren oud zijn. Ja kan hem natuurlijk ook inpakken vlak voor de vorst. Meestal maken ze zichzelf wel sterk met de jaren.

Kattenkruid is hier het onkruid en groeit echt overal zelfs van tussen de tegels :) Het blijft toch een plantje die je aan het lachen maakt en zijn nut bewijst telkens je de katten er mee bezig ziet.

Heb de eerste bloesem al in de appelboom. Knalrood de eerste kleurtjes beginnen al weer te komen :thumb:

sorry laatste keer

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#11 Geplaatst 09 maart 2018 - 08:07

Mijn man had vorig jaar ook appelpitten in een pot gestopt, zijn nu zo'n 10cm hoog denk ik. En ik dacht... dit wordt niks, maar als ik hier lees zou het dan toch moeten lukken.
Ben zo benieuwd.

Verder zijn het hier de eekhoornjes die volop her en der bomen planten. Zo hebben we al veel hazelnoten en okkernoten scheuten gevonden, we hebben ze voor de winter allemaal verplant naar een plaats waar ze beter staan, en nu benieuwd of alles gaat aanslaan.

Moestuinieren is voor mij tot rust komen. Ik kan er zo van genieten, en als je daarna dan al dat lekkers op je bord krijgt nog eens te meer.

mira
mira
  • 592 berichten
  • 10 katten

#12 Geplaatst 09 maart 2018 - 10:41

Als ik een tip mag geven ivm aardbeienplantjes, koop eens Darselect, zeer zoet ras, vind ik echt de beste aardbeien, ik zet ze elk jaar opnieuw...

Malou
Malou
  • 1.044 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 09 maart 2018 - 15:29

Ik heb mijn tuinplan ook bijgewerkt en de paprika's, pepertjes en aubergines ingezaaid. Dit weekend nog wat rekjes zetten langs het keukenraam en kijken wat ik buiten al kan doen. Met de vorst van de afgelopen weken is daar nog niet zoveel gedaan.

Bekijk berichtmira, op 09 maart 2018 - 10:41, zei:

Als ik een tip mag geven ivm aardbeienplantjes, koop eens Darselect, zeer zoet ras, vind ik echt de beste aardbeien, ik zet ze elk jaar opnieuw...
Lambada is ook erg lekker en zoet. De aardbeien zijn niet te groot, waardoor ze mooi gelijkmatig afrijpen. En ze doen het goed hier in de tuin. Bij rassen met grote aardbeien zoals Elsanta zijn de beestjes vaak met het rode deel weg voor de onderkant ook rood kleurt.

Bekijk berichthilleke, op 09 maart 2018 - 08:07, zei:

Mijn man had vorig jaar ook appelpitten in een pot gestopt, zijn nu zo'n 10cm hoog denk ik. En ik dacht... dit wordt niks, maar als ik hier lees zou het dan toch moeten lukken.
Ben zo benieuwd.

Je riskeert wilde of bittere appeltjes te kweken. Als je een bepaalde soort voor ogen hebt, kan je die beter enten.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.249 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 09 maart 2018 - 20:16

Onze appelboom hebben wij moeten wegdoen omdat hij teveel in de breedte begon uit te zetten en er zat een soort schimmel (of andere ziekte) op.
Het was wel een gekochte boom, niet vanuit de pit van de vrucht dat vind ik dan minder erg om afscheid van te nemen ;)
Wij hadden er een paar jaar appelen op maar die waren echt niet eetbaar, te zuur of te bitter.

@ Nivo : ik wist dat niet dat elke fruitboom zo'n "vast" aantal jaren nodig had vooraleer er fruit op komt. Ik ben dan ook een leek op dat vlak en kan hier nog iets bijleren. Of doorgeven aan mijn wederhelft met de groene vingers :)
Fijn dat je toch veel vroeger okkernoten kreeg dan verwacht, 17 jaar is toch lang wachten eigenlijk...

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 09 maart 2018 - 20:17.

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#15 Geplaatst 09 maart 2018 - 21:54

Zal ook wel aan het ras liggen of die wel een mooie appel geeft. Had een braeburn opgekweekt uit pit, daar kwamen enorm veel bloesems in en de appeltjes werden niet echt heel groot. De smaak was wel goed, vooral om in gebak te verwerken. Goed snoeien kan ook helpen, dan kan hij meer energie stoppen in de vruchten maken.  Een appelboom word zeker snel heel breed en weelderig. Ik laat de verticale takken aan de boom en snoei dus alleen in de breedte. Heb nu nog een boompje van 5 jaar waar nog geen vruchten aan gekomen zijn, was een appelras die ik nog niet kende maar zo lekker en met een hele mooie naam "Rubens" Heb geen dikkere knoppen gezien dus dit jaar gaat die ook nog niks doen. Maar ben geduldig.
De Granny smith geeft wel normale appels, die is nooit hoger als een meter gekomen maar die geeft best veel vruchten. Vind deze appel juist niet zo lekker.
Jazz staan hier ook te groeien maar nog niet noemenswaardig.

Peer gaat erg gemakkelijk, die hoef je ook niet te snoeien die groeien eerder in de hoogte. Had een Williams opgekweekt en die geeft normale vruchten, De merels vinden die jammer genoeg ook erg lekker die worden al bepikt als ze nog aan de boom hangen.

Een ander perenpitje die op was gekomen weet ik het ras niet meer van. Blijft lang klein en heeft stekels aan de takken. Opgezocht en blijkt een wilde peer te zijn die nog maar zeldzaam voorkomt. Nog altijd geen vruchten gehad, die staat ook al een jaar of 7.

Blijft leuk, als je een goeie vruchtgever hebt kan je uit pitten de onderstammen kweken om daar op te enten.

Steenvruchten zijn moeilijk, had echt geluk, had een mandje met 8 abrikozen en daar is er dus 1 van gekiemd, 1ste jaar al 1 meter hoog, nog wel een dunne tak.
Breek voorzichtig de harde buitenschaal en haal het pitje daar uit. Laten drogen en in je tuinhuis eens een winter laten meemaken, voorjaar planten.

Heb nu weer witte pruimen Reine Claude pitjes van vorig jaar geplant.

De bakjes van druiven, die met deksel kan je gebruiken als mini serretje voor je zaadjes.

sorry laatste keer