Spring naar inhoud

- - - - -

herplaatsen of geduld?

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Choucky
Choucky
  • 56 berichten

#1 Geplaatst 13 maart 2018 - 00:15

25 december een kitten katertje geadopteerd van 12 weken.
We hebben al een poes van 5 jaar - is zelf een herplaatser.

Probleem; ik had nooit het kitten moeten nemen, dacht och mijn poes is eenzaam alleen.

Ondertussen bijna 3 maanden verder en het botert nog steeds niet.  De grote moet de kleine helemaal niet!
Vorige week was het kitten voor 1 dag afwezig - DA mbt castratie. (fokker is resoluut tegen vroegcastratie ongeacht de wet)
Had weer een hele relaxte poes - ze dacht zeker: yes ben van dat mormel af!!
Tot hij terug thuis was, en haar ogen werden weer enorme knikkers, blazen, grommen, afstandelijk naar iedereen.

Eerlijk: dat kleine ukkie is zo lief en zo aanhankelijk, mijn hart bloedt al enkel bij de gedachte hem weg te doen, zonder te spreken van de kids.

Aan zijn kant merk ik ook wel dat hij zich in de situatie eenzaam voelt, hij probeert soms in een enthousiaste bui de grote, heel zachtjes te benaderen maar wordt steeds met een grom en een mep afgewezen, waarna hij jammerend afdruipt, arm ding.

Schiet mij niet af, maar soms denk ik: ik zal de grote herplaatsen, ergens bij een oud koppeltje ofzo. krijgt ze 24/7 aandacht en rust.
Anderzijds wil ik haar ook niet in de steek laten, ze is vrij lief en rustig - enkel niet mens en dier gericht blijkbaar.

De grote is nooit zo aanhankelijk en lief geweest zoals de kleine, nooit echt knuffelen nooit op schoot, nooit aandacht voor spelen.
De kleine ligt niet liever dan op schoot en geeft constant kopjes en likjes.

Het lieftste hou ik de 2, in mijn dromen worden het maatjes, maar elke dag vermindert mijn hoop in het slagen van deze match.

Of ben ik dan weer te ongeduldig en moet ik nog afwachten, is er hoop dat het toch betert?

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#2 Geplaatst 13 maart 2018 - 01:36

Zo'n jong ding is natuurlijk wel actief en levendig. Ze was gewoon om het rijk voor haar alleen te hebben en nu is er eentje die heel het huis "afbreekt" ;)
Het kan werken maar je zal toch wat aanpassingen moeten maken. Beter toch dan een hartverscheurende beslissing te nemen.

Denk misschien om de katten te scheiden, ieder een deel van het huis. Zeker als ze alleen zijn.
Zou kiezen voor de oudere kat in de ruimte te laten waar ze gewoonlijk vertoeft.
Misschien wat aanpassingen in de leefruimte maken door muurplanken op te hangen zodat ze elkaar later kunnen ontwijken.
Niet alle katten komen overeen, maar kunnen wel goed naast elkaar leven als ze elkaar voldoende kunnen ontwijken.

Feliway kan je ook proberen maar zou ook proberen ze opnieuw aan elkaar te introduceren door ze eerst een poos te scheiden van elkaar.  
Kleine zal zich niet vervelen als je een kamertje kan inrichten voor hem.

https://www.youtube....G5b6DvJvwTTQtcO
https://www.youtube....h?v=eC3tJ_AQohI
https://www.youtube....h?v=Ph_hRFPhIeE

Hoop dat alles tot harmonie kan komen

sorry laatste keer

Machteld.
Machteld.
  • 3.828 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 maart 2018 - 06:56

Hoe hebben ze elkaar ontmoet? Je schrijft niet over een langzame introductie, dus ik ga er voorzichtig van uit dat je het kleintje gewoon binnen gelaten hebt en alle terrein gegeven. De kleine uk past zich misschien sneller aan, maar voor een oudere kat is dat een serieuze schok, zo ineens een indringer op haar vertrouwde terrein!

Als je deze intro nog niet gedaan hebt, begin je beter van voren af aan. Je zet de katten apart (het kitten in een ruimte waar de oudere kat niet vaak komt, zodat ze zich niet beperkt voelt), met volledig gesloten deuren, totdat je merkt dat je oudje het kleintje "vergeten" is. Ze ruikt hem uiteraard wel, maar het stoort haar niet meer. Gezien je kids hebt, zal het kleintje ook niet wegkwijnen zonder aandacht wanneer ze apart zitten ;) Pas op, dit kan maanden duren. Daarna kan je heel, heel erg langzaam een introductie doen met lekkere hapjes, een vliegenraam in de deuropening, ... tot uiteindelijk (na maanden!) de deur gewoon open kan. Dan is herinrichting zoals Nivo beschrijft belangrijk, zodat ze elkaar kunnen vermijden indien nodig.
Als je hier op het forum wat zoekt, vind je een aantal gedetailleerde verslagen over langzame introductie.

Als je niet bereid bent dit te doen, vind ik persoonlijk dat je beter het kitten herplaatst. Je oudje heeft niets verkeerd gedaan, zij was de eerste kat in huis en daar komt plots zo'n jonge snotter binnengewandeld die de hele boel op stelten zet! Een kitten vind ook makkelijker een nieuwe thuis, terwijl de oudere kat zich veel moeilijker zal aanpassen aan nieuwe mensen en een nieuwe omgeving.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#4 Geplaatst 13 maart 2018 - 09:34

Ik ben het helemaal eens met Machteld.

Ik zou ook een langzame introductie doen en helemaal opnieuw beginnen. Ik heb zelf nu een jaar geleden de kat van mijn vader in huis genomen. Zowel de kat als mijn eigen kat hebben al vele jaren alleen gewoond en hadden daarvoor ook problemen met andere katten. Ik heb de introductie daarom ook heel traag aangepakt en nu, na een jaar, staan de deuren van alle kamers steeds open. Het is nog niet perfect, maar ze maken geen ruzie en lijken niet te veel stress te hebben van elkaars aanwezigheid. Het is het dus echt wel waard.

Als je een van beiden zou herplaatsen, zou ik zeker het kitten herplaatsen. Je oudste kat toont zich misschien niet zo aanhankelijk, maar ik ben er zeker van dat ze enorm aan jou gehecht zal zijn en ook aan haar omgeving. De kat van mijn vader heb ik ook eerst herplaatst, omdat ik dacht dat ze niet overeen zou komen met mijn kat en ik dacht dat ze niet aan mij gehecht was omdat ik daar maar af en toe kwam en er niet woonde. Ze was ook naar alle mensen die ze niet kende heel sociaal thuis. Maar ze kon bij andere mensen moeilijk wennen, terwijl ze zich bij mij meteen thuisvoelde, ook al moest ze ook naar een ander huis verhuizen.

Herplaatsen zal voor een kat van 5 jaar echt een heel moeilijke aanpassing zijn. onderschat dat niet. Terwijl dat voor zo'n jong kitten toch nog anders is. Ook is het voor een kitten gemakkelijker om een goede thuis te vinden, zeker omdat dat ook bij andere katten kan en je oudere kat niet.

Bewerkt door Syntara, 13 maart 2018 - 09:39.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 maart 2018 - 14:01

Ik ben ook akkoord met Machteld.  Het maakt een wereld van verschil als je ze langzaam introduceert.
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
                                  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

indian
indian
  • 57 berichten

#6 Geplaatst 13 maart 2018 - 14:41

Ja,ik zou ook voor de langzame introductie gaan.Elk in hun eigen kamer en dan om de zoveel dagen wisselen,zodat ze mekaars geur leren kennen zonder direct ten strijde te trekken.Voorts ook zo veel mogelijk met de kleine spelen,zodat die z'n energie kwijt kan in het spelen met jou en niet in de grote gaan ambeteren.De grote ook wel steeds voldoende positieve aandacht geven,zodat die zich niet achteruit gestoken voelt door de nieuwkomerEn vooral:geduld,geduld,geduld
Zorg er ook voor dat de grote steeds een eigen plekje heeft,waar ze kan vluchten;iets hoog vanwaarze  veilig de nieuwkomer kan bekijken(van zodra ze samen kunnen in één kamer

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.488 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 13 maart 2018 - 19:45

Ons Lucky kon ook moeilijk wennen aan Miloh toen we hem in huis namen.
Het was een speels (hyperactieve als ik hem vergelijk met ons andere katten) kitten van 5 weken.
Wat er nog erger was aan de situatie vergeleken met jouw katten is dat hij bleef doorgaan om aandacht op te eisen van Lucky wanneer zij duidelijk maakte dat ze rust wou.
Dus zij blies en in plaats van achteruit te gaan ging het manneke nog dichter naar haar toe en wanneer zij rechtsomkeer maakte liep hij nog achter haar.
Er waren momenten dat zij gewoon ergens in kroop om rust te hebben. Die momenten heb ik nog gedacht of het niet beter zou zijn om voor hem een andere thuis te zoeken.
We zijn hem blijven weg halen van haar wanneer hij te opdringerig werd en uiteindelijk zijn ze mekaar toch gaan respecteren.

Als ik toen evenveel informatie had kunnen vinden als nu op KS dan had ik zonder twijfel er herintroductie geprobeerd.
Het is ook zonder goed gekomen maar vroeger had nog beter geweest want ik kon er niet goed tegen dat Lucky gestresseerd werd door de keuze dat wij gemaakt hadden ; namelijk een kitten erbij nemen. Ook al had hij zo goed als geen overlevingskansen op z'n 5 weken zonder moeder of mandje op straat.

Je hebt niets te verliezen om het te proberen.
Ik vind het erg spijtig voor jouw kat die al 5 jaar bij jou is dat zij dan herplaatst zou worden en niet het kitten dat zich nog overal kan aanpassen.
Hopelijk komt het goed tussen hen, uiteindelijk is het ook niet dat ze mekaar achterna zitten zoals het bij ons was.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 maart 2018 - 19:46.

Choucky
Choucky
  • 56 berichten

#8 Geplaatst 13 maart 2018 - 20:07

Thanks voor de adviezen en zeker dat jullie me niet direct afschieten!!

Het kitten is eigenlijk vrij rustig, hij wil graag bij de grote om te knuffelen. Hij sluit naar haar terwijl hij piept om haar aandacht, best vreemd geluidje.

Trage intro geprobeert in het begin. Na 3 dagen was het niet meer houdbaar. Woon op een appartement, enkel de badkamer komt grote poes niet. Is een ruimte zonder ramen. Na 3 dagen miauwde de kleine het ganse gebouw bij elkaar en sprong constant tegen de deur.

Ik ga proberen iets te bedenken om ze appart te houden. Maar eerlijk, maanden kan gewoon praktisch niet.
Ik heb geen 2 katten om er dan eentje op te sluiten in bvb mijn kamer. Ik werk voltijds, als ik de tijd die ik voor de katten heb nog moet gaan verdelen over de 2 dan is dat geen leven voor de katten.
Krijgt diegene die in de kamer is opgesloten 1u aandacht per dag.

Tricky is dus ook dat geen van beide appart wil zijn! Als ik er 1tje opsluit in de slaapkamer zit die constant te krabben aan de deur. Geen van beiden verdraagt dus om geisoleerd te worden. Begrijpelijk.
Neem nu: ik zit in de slaapkamer met de kleine, deur dicht. Kleine miauwt voor de deur en ik hoor aan de andere kant de grote krabben en grommen.
Als ik dan de grote aandacht wil geven gromt ze naar mij en haalt ze uit.

Ik vrees dat ik de kleine ga moeten herplaatsen ( pfiew, heb het al moeilijk bij het neerschrijven ervan. Ga dat murmel zo hard missen. Nu dus op zoek naar een geschikte plek voor hem met een maatje waarmee hij lekker kan knuffelen sniff)

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 13 maart 2018 - 20:19

Heeft je poes wat plekjes waar waar de kleine haar niet kan storen? Dat is hier heel belangrijk gebleken voor de katten die we al hadden toen we vorig jaar een kitten adopteerden. Een van onze poezen was op dat moment al wekenlang vermist en we dachten dat die niet meer thuis zou komen. Mijn vader had een nestje dat dringend gespeend moest omdat de mama (een aangelopen zwervertje) kattenaids had. De dag waarop we met een van die kittens thuiskwamen, stond meneer vermist weer aan de deur. Gevolg: drie volwassen katten van 7+ en een jong zot ding erbij.

Kattinnetje 1 is heel de zomer buiten blijven slapen (is wel een fanatieke buitenkat, maar toch, na het avondeten bleef die niet meer binnen). Ze liep wel niet weg van het kleine ding en liet hem duidelijk merken dat hij afstand moest houden van haar staart. Hij deed heel onderdanig tegenover haar en probeerde zich in alle mogelijke bochten te wringen om haar te behagen. Het is hem uiteindelijk wel gelukt. Toen madame buiten op een bepaald moment wat ziekjes liep en ik haar binnen hield om haar op tijd de nodige medicatie te kunnen geven, bleek ijs plots gebroken. Ze ruiken nu uitgebreid aan elkaar als ze elkaar pasen slapen ze op de bank.

Kattinnetje 2 heeft het kleine ding eens heel hard van haar plaats gemept en is nog steeds geen fan. Het kleine ding heeft daarna lang naar haar gegrold van zodra hij haar ook maar zag bewegen. Bij die twee heb ik af en toe moeten ingrijpen als het gekrakeel te heftig werd. Intussen kunnen ze elkaar rustig passeren en er zijn geen noemenswaardige conflicten meer, tenzij het intussen al grote ding zich ostentatief op een van haar plaatsjes legt. Ze heeft in de gang wel 1 plek die exclusief van haar is en waar we de kleine systematisch hebben weggehaald. Daar trekt ze heen als ze rust verlangt. Het heeft ook geholpen om de eetbakjes van die twee eerst ver uit elkaar en dan steeds dichter te zetten tot ze rustig naast elkaar konden zitten eten. Ik heb die twee lang afwisselend gestreeld om geurtjes uit te wisselen. En dat kattinnetje een tijdlang consequent laten voorgaan als het avond en schootjestijd was. Zij eerst, dan de kleine. De rangorde moest gerespecteerd.

De kater die we al hadden, werd de speelbal van het kleine ding en heeft het grootste geweld mogen verduren. Intussen is het duidelijk dat de (intussen grote kleine) de baas is en slapen ze samen rustig naast elkaar.

Ik wil maar zeggen dat het echt wel lang kan duren voor twee katten die elkaar niet kennen een soort 'entente' vinden. Drie maanden is nog niet zo lang. En als je voldoende slaapplekjes hebt en de oude kat wat extra aandacht geeft (en niet opvallend veel bezig bent met de nieuwkomer in huis), dan komt dat volgens mij wel goed.

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#10 Geplaatst 13 maart 2018 - 20:50

Als je nog verbetering ziet in de situatie zou je kunnen proberen nog wat langer te wachten, maar als het alleen erger wordt of er niets meer veranderd, heeft het weinig zin om gewoon langer vol te houden natuurlijk. Een gedragstherapeut zou je ook nog kunnen overwegen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.608 berichten

#11 Geplaatst 13 maart 2018 - 23:20

De kleine is nu ook gecastreerd.  Dat kan ook helpen hoor.  Niet direct in enkele dagen want ze blijven nog wel even "actief" so to speak maar na een dag of tien.  Heb al wel eens meer gehoord dat ene oudere kat een katertje ineens wel accepteert als hij al even gecastreerd is.

Verder denk ik dat ze hierboven wel al heel veel goede ideeën hebben gegeven ...

Succes ermee

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.488 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 14 maart 2018 - 00:07

Heb je toevallig niets in huis waarmee je kan filmen of van op afstand via je smartphone kan zien hoe ze het doen als je op het werk zit?
Het zouden de eersten niet zijn die in het bijzijn van hun personeel niet veel van mekaar kunnen verdragen maar als er niemand in huis is mekaar heel goed tolereren.
Hier komen ze gelukkig overéén, op die paar uitzonderlijke momenten dat Miloh en Moon ruzie maken.
We raken er niet echt aan uit wiens "schuld" het is aangezien het altijd begint met spelen. Het lijkt eerder Moon die hem eerst komt "uitdagen" om te spelen, Miloh gaat daarop in, ze lijken zich goed te amuseren en dan BAM opeens begint Moon veel lawaai te maken en zit Miloh bijna op haar. Als we er tussen komen neemt Miloh afstand en 2 minuten later gaat Moon hem opnieuw uitdagen :catscratchhead
Onze Miloh en Luna zijn beiden heel aanhankelijk en kunnen het in het algemeen goed vinden met elkaar. Toch zijn er momenten dat ze beiden op dezelfde schoot willen zitten of op dat zelfde plaatsje op de verwarming (terwijl er nog plaats over is voor 3 andere katten), dan durft één van beiden ook wel eens een pootje uit te steken. Maar gelukkig blijft het heel onschuldig, niemand haalt erg uit, het blijft bij kleine tikjes.
Beiden zullen bij jou ook nog elk hun eigen plekjes zoeken nu de plekjes verdeeld moeten worden.

Zoals Gillian schreef kan er nog wat veranderen na de castratie van het kleintje, het kan nog alle richtingen uit.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#13 Geplaatst 14 maart 2018 - 23:01

Hoeveel bronnen heb je?
Dus aantal kattenbakken, aantal eetplaatsen, aantal drinkplaatsen?

Hebben ze dozen, plekjes in de hoogte?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

mira
mira
  • 644 berichten
  • 10 katten

#14 Geplaatst 15 maart 2018 - 01:23

Ik herken het verhaal, heb verleden jaar zelf een kitten in huis gehaald, toen rond de 3 maanden, altijd buiten geleefd, ook langzaam kennis laten maken, zat eerst in bench op aparte kamer, want was in het begin bang want kende geen mensen, na paar dagen bench open, paar dagen verder deur kamer open, kwam wel naar beneden maar stopte zich dan weg achter kast ofzo maar was snel tam en ook heel aanhankelijk en lief, komt 's nachts bij ons liggen in bed en geeft dan likjes en legt haar pootjes dan tegen je gezicht. In het begin nam de kleine geen aanstoot aan de andere poezen, een aantal maanden later is die kleine heel bazig geworden en valt soms de andere poezen aan en wil ze weg jagen, zelfs buiten gaat ze erachter aan, er wordt wel niet echt gevochten maar zou het ook liever anders zien, sommige poezen voelen zich niet meer op hun gemak als ze in zelfde ruimte zitten met de kleine en willen dan weer buiten of in achterbouw gaan liggen, bij mij is het nog doenbaar omdat ik veel ruimte heb om ze te verspreiden en elk zowat hun eigen plekje te hebben. De kleine, ondertussen een jaar, wil dikwijls ook spelen en bespringt ook iedereen en dat hebben de andere poezen niet zo graag. Met katers lijkt het wel te lukken, die tolereert ze in haar nabijheid en gaat ze mooi naast liggen. Ik hoop echt dat het je toch nog lukt om ze samen te kunnen houden. Bijkomend probleem thuis was ook dat die kleine overal plaste, meestal in andere poezen hun mandjes, is gelukkig gestopt na een jaar, ik had zelfs de indruk dat het na sterilisatie van die kleine nog erger was geworden, dat bazige gedrag van haar.

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 15 maart 2018 - 20:47

Als je Feliway wilt proberen, dan moet je wel de Feliway friends gebruiken. Hier werkt dat een beetje, maar niet helemaal. Zonder FF is het wel erger.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding