Spring naar inhoud


- - - - -

Poes wil soms ineens zacht bijten of haal geven


  • Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Aladin
Aladin
  • 23 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 08 april 2018 - 17:47

Hoi allemaal, en weer een gedragsvraag!
Zoals de titel al zegt wil mijn kat soms, vrijwel zonder waarschuwing, zachtjes bijten of een haal geven. Ze is 4 jaar en erg speels en aanhankelijk. Één van de situaties waarin ze het doet is wellicht het meest duidelijk voor me; dat is als ze zich laat vallen op haar zij. Het lijkt voor mij dat ze dan geaaid wil worden (en volgens mij is ze dan ook echt uit op aandacht op dat moment) alleen moet ik erg oppassen met hoe ik haar aanraak. Bovenlijf gaat nog wel, alhoewel ze meestal haar achterpoten tegen mijn hand aan zal houden en vaak ook haar voorpoten en soms daarbij zachtjes bijten. Haar achterlijf aanraken is minder geslaagd. Ze zal dan waarschijnlijk wat feller reageren.

Een andere situatie waarin ze ook een haaltje kan uitdelen of zacht kan bijten is minder voorspelbaar. Ze heeft dan waarschijnlijk nét gespeeld (maar dat mis ik wel eens) en is nog opgewonden, maar komt wel naar mij toe voor aandacht. Als ik dán aai kan ze soms ook wat agressief reageren. Maar moeilijk te voorspellen. En het heeft ook niets te maken met een kat die na lang aaien ineens er genoeg van krijgt... Wat we bijna allemaal wel kennen, denk ik... Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik op bed lig, de poes staat op het dekbed, op mijn borst, omdat ze om aandacht vraagt. Ik aai haar en pats..., of hap. Das altijd een beetje schrikken natuurlijk. Vervolgens kan het goed zijn dat ze tóch gaat liggen trouwens (op mij of op bed). Ik kan haar paaien door haar een tijdje kopjes te laten geven; dan is er wat lichamelijk contact over het incident heen gegaan en kan ik wel weer zachtjes een hand op d'r leggen zodat ze zich gerustgesteld voelt en gaat liggen.

Kent iemand dit gedrag wellicht en hoe schatten jullie dat in? En hoe gaan jullie ermee om? Kun je het afleren? Straf je bijvoorbeeld door haar van bed (of de bank) af te zetten? Enz.

Ik ben benieuwd naar reacties :)
Aladin

DORIS
DORIS
  • 7.847 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 08 april 2018 - 20:21

Liefdesbeetjes denk ik.Hope doet het ook.Hij bijt nooit door.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Elma
Elma
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 08 april 2018 - 20:24

Zoals al gezegd in een ander topic, als je kat je pijn doet, moet je aai roepen. Als ze je geen pijn doet, geef je haar een aai, dan stoppen ze gewoonlijk ook met bijten.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 592 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 10 katten
ONLINE

#4 Geplaatst 08 april 2018 - 21:08

Ik herken het gedrag, 1 vd buitenpoezen, ons Micha, doet dit ook, ik pak haar bijvoorbeeld op en ga dan met haar op mijn schoot ergens zitten, ik mag haar dan knuffelen en kusjes geven, ze krijgt er niet genoeg van, als ik ze dan los laat en op de grond zet en haar daar wil aaien, bijt ze en haalt ze uit en dat bijten is echt doorbijten, niet zo maar eventjes, weet ook niet waarom ze dit doet, nu toen ze hier een jaar terug zat, kon ik niet aan haar komen dus ik ben blij dat ik op korte tijd toch een band met haar kon opbouwen en haar mag knuffelen.

Bewerkt door mira, 08 april 2018 - 21:09.


Machteld.
Machteld.
  • 3.585 berichten
    • Locatie: Moskva
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 08 april 2018 - 21:54

Je katje kan best aandacht willen, maar daarom niet overal. Het kopje is altijd de veiligste plaats om een kat te aaien, daar heeft bijna geen enkele (gesocialiseerde) kat problemen mee. Sommige katten zijn erg gevoelig op bepaalde plekjes, wat ze ons helaas niet kunnen vertellen behalve door te bijten. Probeer eens enkel op haar kopje en onder de kin te aaien en kijk of het nog gebeurt.

Een van onze katten gaat ook speels op haar zij liggen en dat is inderdaad niet het beste moment om te beginnen aaien, maar eerder om een speelhengel boven te halen. Zij wil ook wel eens waarschuwen door stevig te bijten zonder een wonde te maken.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP


Syntara
Syntara
  • 2 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 09 april 2018 - 11:42

Mijn kat deed dit vroeger ook en dat was vooral als ze eigenlijk wilde spelen of opgewonden was van het spelen. Op die momenten aai ik haar gewoon niet en speel ik in de plaats met haar. Ook wanneer ze wel geaaid wilt worden, blijf je best letten op signalen die erop wijzen dat ze het beu is of opeens wilt spelen. Bvb 'kwispelen' met de staart of verwijde pupillen. Wanneer je kat dat begint te doen, stop je best met aaien.

Op haar zij rollen, is waarschijnlijk ook eerder speelsheid dan vragen om aaitjes.

Ik vind het belangrijker dat je zelf leert dit te voorkomen dan het af te leren. Je kat probeert je waarschijnlijk duidelijk te maken met bepaalde signalen dat ze op dat moment niet geaaid wilt worden, dat ze liever wil spelen of dat ze het beu is. Helaas voor haar is het moeilijker voor ons om die signalen te begrijpen, dus als je dan niet luistert, krijg je een bijt of een haal. Ik vind het dus vooral belangrijk dat je probeert te letten op de kleine details zodat jij haar beter begrijpt en kan leren op tijd te stoppen met aaien. Door mijn kat op die manier te leren kennen, kan ik nu perfect inschatten wanneer ik haar even met rust moet laten of wanneer ze wilt spelen. Ik heb daardoor de laatste jaren geen beten of krabben meer gekregen. Mijn vriend kent haar minder lang en had dit in het begin wel nog af en toe, maar nu is dat ook gestopt.

Toen ze dat vroeger dus wel af en toe deed, riep ik wel 'au' en stopte dan ook meteen met aaien en negeerde haar eventjes (omdat ze blijkbaar dus niet geaaid wilde worden). Ze is dan zachter beginnen meppen zonder nageltjes, dus dat hielp ook wel.

Het kopje is hier ook wel veruit favoriet om te aaien, dus meestal aai ik haar alleen aan haar kopje/wangetjes. Haar rug en buikje vind ze ook oké, maar van haar kopje geniet ze duidelijk meer, dus dan is de kans ook veel kleiner dat ze het beu wordt.

Bewerkt door Syntara, 09 april 2018 - 11:46.


gillian-kat
gillian-kat
  • 1.414 berichten
    • Locatie: rijkevorsel belgië
ONLINE

#7 Geplaatst 09 april 2018 - 15:47

Geen idee of dit mogelijk is, maar een tik op haar neus geven als ze dit gedrag vertoont.  Moederpoezen leren kittens zo ook dat bepaald gedrag ongewenst is.  Ik heb hier al verscheidene volwassen katten gehad die liefde en aaitjes wilden, maar niet wisten wat er mee te doen als ze die kregen en voor de hand of de arm gingen, en dan serieus doorbeten en vasthingen met hun nagels.  Met geduld en doorzetten van de tik op de neus, hebben ze allemaal geleerd dat dit gene correct gedrag is als ze willen geaaid worden en het zijn allemaal 100% te vertrouwen knuffelberen geworden.

Natuurlijk moet je goed kijken wanneer en waarom de kat het doet.  Is het vlak na het spelen, dan denkt de kat dat je nog verder wil spelen en ziet ze in haar opgewonden speel/jachtgedrag je hand nog als een prooi.

En zachte beetjes zijn inderdaad eerder liefdesbeten dan waarlijke beten om zichzelf te verdedigen.  Wil je dat gedrag echt niet, direct ophouden haar aandacht te geven zodat ze leert te associeren dat een beet het einde betekent van aandacht voor haar.

Succes ermee.

pootje
  Gillian

Rustig terug aan het inlezen nu na het verlof.  


Elke kat is een wonder op zich ...


Aladin
Aladin
  • 23 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 09 april 2018 - 16:38

Dank jullie wel. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of het speelsheid is of dat ze met rust gelaten wil worden (of allebei), maar het is voorspelbaar genoeg om er mee te kunnen leven. Ik roep hard "nee" en duw haar dan een stukje weg; van bed af of van de bank af. Maar ik denk niet echt dat het minder zal worden. Ik heb er toch een hard hoofd in bij katten meestal.., als het op leren aankomt. Maar we zullen zien. Het blijft een poepje, dus ach :). Nogmaals bedankt.

Syntara
Syntara
  • 2 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 09 april 2018 - 16:46

Bekijk berichtgillian-kat, op 09 april 2018 - 15:47, zei:

Geen idee of dit mogelijk is, maar een tik op haar neus geven als ze dit gedrag vertoont.  Moederpoezen leren kittens zo ook dat bepaald gedrag ongewenst is.  Ik heb hier al verscheidene volwassen katten gehad die liefde en aaitjes wilden, maar niet wisten wat er mee te doen als ze die kregen en voor de hand of de arm gingen, en dan serieus doorbeten en vasthingen met hun nagels.  Met geduld en doorzetten van de tik op de neus, hebben ze allemaal geleerd dat dit gene correct gedrag is als ze willen geaaid worden en het zijn allemaal 100% te vertrouwen knuffelberen geworden.


Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Dit gedrag is perfect op te lossen, zonder tikken op de neus te geven. Uit onderzoek is al vaak gebleken dat je veel meer bereikt met goed gedrag belonen dan met straffen. Bovendien loop je het risico dat je kat angstiger wordt (in het algemeen of specifiek voor jou).

Andere katten durven idd eens meppen met hun poot als een kat hun grens overschrijdt, maar wij zijn geen katten en dat beseft je kat ook. Wij hebben op elk vlak andere gedragingen, signalen,.. dan katten. Dus dat is niet te vergelijken. Andere katten vangen bovendien de signalen van de kat wel op die wij als mens niet begrijpen, dus de hele situatie is niet te vergelijken.

Bekijk berichtAladin, op 09 april 2018 - 16:38, zei:

Dank jullie wel. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of het speelsheid is of dat ze met rust gelaten wil worden (of allebei), maar het is voorspelbaar genoeg om er mee te kunnen leven. Ik roep hard "nee" en duw haar dan een stukje weg; van bed af of van de bank af. Maar ik denk niet echt dat het minder zal worden. Ik heb er toch een hard hoofd in bij katten meestal.., als het op leren aankomt. Maar we zullen zien. Het blijft een poepje, dus ach :). Nogmaals bedankt.
Waarschijnlijk zal het idd allebei zijn en wat van de situatie afhangen :)

Bij mijn kat is dat echt wel stukken minder geworden. Vroeger durfde ze ook al eens een hele arm vast te nemen en dan met haar achterpoten te krabben (enorm pijnlijk). Dat was om te spelen, maar dus niet fijn. Daar is ze volledig mee gestopt met ouder te worden (terwijl ze dat nog wel bij speeltjes doet). Dus ik denk dat het bij jouw kat ook nog wel zal verbeteren en sowieso leer je steeds beter haar signalen te begrijpen hoe langer ze bij jou woont.

Succes!

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
    • Locatie: Gent
  • 4 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 10 april 2018 - 00:35

Ik zou rekening houden met wat ze niet fijn vindt en die situaties vermijden. Als spelen te wild wordt, zet je de kat gewoon op de grond, of ga je zelf iets anders doen. Het lijkt me niet echt een probleem als je kat je niet openlijk uit eigen initiatief aanvalt. De mijne hebben ook hun plekjes, en wat de ene zalig vindt, moet ik bij de andere niet proberen. De ene slaat ostentatief met zijn staart als het teveel wordt, de andere geeft me uit het niets een tik - al is uit het niets niet helemaal correct, je kan dat wel zien aankomen en aflezen uit hoe hij op het strelen reageert. Elk heeft zijn manier van doen. Eentje bijt wel eens in mijn tenen als ze in de badkamer geraakt en ik net op de mat sta uit te druipen. Ik weet niet wat haar dan bevliegt, maar dan draait ze spinnend en kopjes gevend rond mijn benen tot ze ineens in mijn tenen bijt.... liefdesbeetjes zoals dat heet, maar dat maakt die tandjes niet minder scherp. Op zo'n moment stap ik gewoon opzij of ik zet haar (na wat kroelen achter haar oortjes) weer netjes buiten :-)
Een tik geven zal ook werken, maar je riskeert dat je poes je hand als een rivaal leert zien, die hem soms aanvalt i.p.v. lekker te strelen. Ik duw een wildebras wel eens weg, maar hard tikken is daarvoor niet nodig.

Bewerkt door Malou, 10 april 2018 - 00:38.


Evyke81
Evyke81
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 10 april 2018 - 08:57

Als een kat zijn buik toont, wit dat zeggen dat hij je vertrouwt.
Dan is het niet het teken van: 'aai mij'
Want zo ga je net dat vertrouwen schenden.

De eerste keer kan je dat eens uittesten.  Maar als ze dan bijt of krabt, denk ik dat je het antwoord weet.
Bij mijn ene kat kan ik met beide handen tegelijk over zijn buik aaien. Hij vindt dat zalig.
Doe ik dat bij mijn kattin, moet ik allicht naar de spoed ;)

Katten vallen meestal niet aan 'uit het niets'
Meestal hebben ze daarvoor al subtiele signalen gegeven.

Mogelijke tekenen zijn:
- snorharen gaan naar achter
- oren draaien naar achter
- puntje van de staart begint te bewegen.
- de vacht krijgt kleine zenuwtrekjes

Hier komt het aai-schema bij de meeste katten op neer:
Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Evyke81, 10 april 2018 - 08:57.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

#12 Geplaatst 10 april 2018 - 10:17

Dat schema, geweldig! :d

Hoewel twee van mijn vier katten de achterrug juist fantastisch vinden, die steken hun poep nog wat hoger dan. Maar het is idd voor elke kat anders ook.

Verder sluit ik me ook volledig bij Syntara aan. Een kat geeft echt wel signalen af, maar het kan wel ff duren voor je ze echt opmerkt. Ik heb Luna ook goed moeten observeren, en intussen krijg ik ook geen meppen/beten meer. (Luna kan er, ondanks alles, trouwens ontzettend van genieten als ik haar buikje aai)

En ook bij mij geen tikken. Er zijn genoeg andere mogelijkheden, je moet gewoon consequent zijn en volhouden.

Ik vind het wel opmerkelijk dat de ene kat echt uithaalt of doorbijt als ze aangeeft dat het genoeg is, en de andere gewoon een waarschuwing geeft. Marlee beet ook als hij het beu was (ondertussen ken ik hem ook goed genoeg), maar hij beet net hard genoeg om het te voelen, niet harder. Luna ging ‘for the kill’. :lachen:  Gewoon andere karakters zeker?
Those who don't believe in magic, will never find it

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.414 berichten
    • Locatie: rijkevorsel belgië
ONLINE

#13 Geplaatst 10 april 2018 - 11:54

Bekijk berichtSyntara, op 09 april 2018 - 16:46, zei:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Dit gedrag is perfect op te lossen, zonder tikken op de neus te geven. Uit onderzoek is al vaak gebleken dat je veel meer bereikt met goed gedrag belonen dan met straffen. Bovendien loop je het risico dat je kat angstiger wordt (in het algemeen of specifiek voor jou).

Andere katten durven idd eens meppen met hun poot als een kat hun grens overschrijdt, maar wij zijn geen katten en dat beseft je kat ook. Wij hebben op elk vlak andere gedragingen, signalen,.. dan katten. Dus dat is niet te vergelijken. Andere katten vangen bovendien de signalen van de kat wel op die wij als mens niet begrijpen, dus de hele situatie is niet te vergelijken.



Ik heb nog nooit problemen gehad met deze methode.  Geen enkel kat die mij daarna begon te mijden of schrik voor mij had.  Het enige gedrag dat veranderde was dat ze niet meer aanviel en beet of krabde.  Verder echte knuffelkonten waar als je wilde zelfs je neus in hun vacht kon steken.

En dat is een idee dat ik jaren geleden van een kattentherapeut had gekregen dus ik zie er echt het probleem zelf niet in aangezien het werkt;  Had dat niet zo geweest, dan had die persoon ook met haar ideeën de boom ingekunnen "so to speak".  Ik blijf dan ook achter deze methode staan zolang je er natuurlijk geen misbruik van maakt want het is natuurlijk wel niet de bedoeling om voor het geringste een tik te geven.

Pootje
  Gillian

Bewerkt door gillian-kat, 10 april 2018 - 11:55.

Rustig terug aan het inlezen nu na het verlof.  


Elke kat is een wonder op zich ...


DORIS
DORIS
  • 7.847 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 10 april 2018 - 14:59

Hier nooit een tik.Ze zouden nogal verschieten.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

wea
wea
  • 6.066 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 10 april 2018 - 16:48

Herken het bij een van mijn katten. Meestal is dat als ze overgeprikkeld is. Je leert dat wel herkennen, soms krijgen ze ook een punk kapsel op de ruggegraat. en ik laat ze dan met rust. Ik aanzie het dat de kat mij aangeeft dat ze overgeprikkeld is en effe rust wil. Ik waarschuw ook bezoek van de kat niet te aaien, maar velen luisteren niet en dan heeft ze ze vast. Tja, eigen schuld dan.
Ik zou dat echt niet straffen want dat gaat het alleen maar verergeren denk ik. Het is een communicatie middel. En hoe beter je je kat leert lezen, hoe minder ze dat middel gaat nodig hebben en hoe minder ze je zo zal bijten.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...