Spring naar inhoud

- - - - -

Beetje hulp gezocht bij voorschot/betrouwbaardheid kitten.

• Log in om te reageren
80 reacties op dit onderwerp
Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#1 Geplaatst 23 april 2018 - 15:51

Hallo iedereen,

hopelijk heb ik dit in het juiste topic gedropt. Het is immers in het begin altijd even zoeken en rondneuzen.
In ieder geval alvast bedankt voor alle raad, hulp en reacties.
Dus mijn issue, we zullen maar binnen bij het begin hé.
Ik heb altijd fretjes gehad, maar nu ben ik ongelooflijk verliefd geworden op de Sphynx, hun karakter vind ik gewoonweg geweldig.
Dus ben ik al een tijdje opzoek naar een goede Cattery om op een wachtlijstje te komen.
Alleen (helaas?) is het daar nu mis gegaan en heb ik mij al enkele dagen volop in research gestort.

Mijn partner is niet zo dieren lief als ik ben.
Hij heeft er wel gehad als kind, maar niet meer als volwassene. Ik daar in tegen, ik ga dood zonder een diertje om te vertroetelen in mijn leven.
Hij was wel zo lief om me te verrassen en een kitten te reserveren... Achter mijn rug. :trance:  terwijl ik ook al aan het zoeken was en er mee bezig was omdat we vonden dat we al lang genoeg gesetteld zijn om samen een diertje te nemen.
Dus nu ben ik als de dood dat het misschien een brood kitten is, iets wat ik dus kost wat kost wou vermijden natuurlijk.
Want niemand wil de leed en verdriet dat daar mee gepaard gaat.
Blijkbaar hebben wij voor vanavond een kijk afspraak en ik zie er enorm tegen op.
Hij heeft ook al een reservering voorschot gegeven waarvan ik dus niet weet of dit terug te krijgen is.  
Nu hij bedoelde het goed, maar het leek me toch best om wat informatie te komen aanschaffen bij mensen die meer ervaring hebben met kittens en fokken.
Want een kitten is immers geen fret dus mijn kennis hier over is nog altijd laag desondanks de uren onderzoek die ik heb proberen te verrichten.

Wat ik terug vond is dat de vader een foto heeft van een kampioenschap met lintjes enzo.
Ze hebben een HK  nummer en staan als hobby kweker geregistreerd.
De ouders zouden aanwezig zijn, met stamboom op de afspraak in hun huisje.
Ze zouden getest zijn op hmc, pkd, Fiv, Feiv. Ontwormd, spuitjes, chip en gesteriliseerd. Wat ik natuurlijk eerst op papier wil zien.
De prijs lijkt te kloppen met de gemiddelde vraag prijs.
even editje; de  vader vond ik ergens terug op een stamboom site (naam vergeten sorry) en er zou spraken zijn van 0% inbreed.
De moeder vind ik echter niet terug.
Editje 2: ze zijn in maart geboren en mogen pas in juni weg, wat natuurlijk ook dan weer goed is dat ze niet te vroeg weg gaan.

Maar.. (ohja daar is die maar) :louche:
hij vond ze op een tweedehands site en de kitten word gepresenteerd in een mandje met bloemetjes zodat  het er allemaal leuker uit ziet, geen foto van de ouders.
En qua buik gevoel is het nu moeilijk te zeggen tot we de omstandigheden en de kitten hebben gezien.
ik vond een oude (niet actieve?) website terug van hun cattery maar verder geen spoor of dergelijke van positieve of negatieve reacties.
Misschien vragen om een garantie contract op te stellen, bestaat dat bij kittens?

Dus ok ik ben misschien wat (terecht?) paranoia en wil ze niet meteen vooroordelen of afschrijven.
Maar de angst is er natuurlijk wel.
+ het voorschot terug vorderen, is dat mogelijk of hangt dat van de mensen af?
Dus het kan zijn dat we het gewoon kwijt zijn?

Informatie, tips, info, raad, alles is welkom op dit moment.
En proberen niet te sterven van de zenuwtjes straks om 19u. (updateje zal gepost worden hoor als dat goed is.)

Liefs,
Yumi

Bewerkt door Yumi, 23 april 2018 - 16:19.

*nog opzoek naar inspiratie*

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 23 april 2018 - 16:04

Hey,

Super dat je je zo inleest!
Afgaand op de eerste indrukken, klinkt het niet slecht.

Testen op HCM zijn zeker bij een sphynx erg belangrijk.
Feit dat je ze mag en kan inkijken is al erg goed.
Ze houden zich ook aan de wetgeving van chippen en steriel maken.
Maar daarvan kan je pas 100 % zekerheid hebben bij bezoek en echt met hen te praten.
Want sommigen zetten veel op hun site, maar doen weinig :)

Ik duim in elk geval mee dat je bezoekje positief verloopt : )

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#3 Geplaatst 23 april 2018 - 16:10

Bekijk berichtEvyke81, op 23 april 2018 - 16:04, zei:

Hey,

Super dat je je zo inleest!
Afgaand op de eerste indrukken, klinkt het niet slecht.

Testen op HCM zijn zeker bij een sphynx erg belangrijk.
Feit dat je ze mag en kan inkijken is al erg goed.
Ze houden zich ook aan de wetgeving van chippen en steriel maken.
Maar daarvan kan je pas 100 % zekerheid hebben bij bezoek en echt met hen te praten.
Want sommigen zetten veel op hun site, maar doen weinig :)

Ik duim in elk geval mee dat je bezoekje positief verloopt : )

Hallo en dank je!
Ja inlezen is echt wel belangrijk vind ik persoonlijk.
Zelfde met deze nieuwe uitdaging, na fretjes ineens een katje net even wat anders. Zeker omdat ze zo speciaal zijn.
Heel veel research gedaan over de afkomst en de verzorging want dat is zeker heel erg belangrijk als je het oprecht meent met een diertje en niet gewoon even een impuls hebt.

Enja wij hopen het natuurlijk ook. Zo super spannend. :oops:
Wat een geluk dat ik eveneens dit forum gevonden heb (dank je google!). Altijd lekker handig om je verhaal en advontuur met iemand te kunnen delen. :)

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.364 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 23 april 2018 - 18:14

Wij hebben 2 htk's en een sphynx.
Onze sphynx kwam er eigenlijk onverwachts, in die zin dat we niet gepland hadden om een derde kat in huis te nemen en we onverwachts op mensen vielen die hun sphynx herplaatsten.
Mijn vriendin was al lang verliefd op sphynxen (ik nu ook ;) ), ons sphynxje zat daar helemaal niet goed (qua verzorging) : de beslissing was dus snel genomen.
Maar zij komt dus niet rechtstreeks vanuit de cattery...

Wij zijn sindsdien lid van een facebook groep "sphynx lovers".
Daar kan je gerust de vraag stellen of er mensen zijn die ervaring hebben met een bepaalde cattery.
Het is sowieso al een plusplunt dat je kan kijken ter plaatse naar het kitten. Eigenlijk een must maar ik heb al verhalen gelezen waar dat niet het geval was.

Als je twijfels zou hebben deze avond vertel die mensen dan ook hoe het gegaan is ; dat je vriend jou wou verrassen en daarom het voorschot al betaalde.
Hoe het wettelijk in mekaar zit met voorschotten weet ik niet, ik vermoed dat dit in de contracten zelf bepaald wordt.
Iemand die voordien al een kat kocht in een cattery zal jou daar wellicht beter kunnen over informeren.
Een goeie cattery zal jou het voorschot terugbetalen indien ze merken dat je twijfels hebt, die willen in de eerste plaats dat het kitten 100% gewenst is.

Onze sphynx (Luna) komt oorspronkelijk van een cattery uit Nederland. Het is een cattery die ondertussen gestopt is, maar hun website is nog zichtbaar op het internet.
Ik zocht even op 2dehands.be naar sphynxen die aangeboden worden en denk dat ik ze terug vond. In ieder geval toch een kitten geboren in maart die weg mag in juni en in een mandje zit met bloemen ;)
De naam van de cattery staat niet vermeld in het zoekertje, anders kon ik het eens nakijken op Sphynx Lovers of die cattery al ergens vernoemd werd.
Maar dat kan je ook als je het lidmaatschap aanvraagt en dan kan je metéén ook alle vragen stellen waar je mee zit.

Jouw vriend zal al even snel verliefd worden op jullie nieuwe huisgenoot.
Sphynxen zijn enorm aanhankelijke katten, je kan niet anders dan ervoor te smelten :loveshower:
Ze hebben ook echt wel gezelschap nodig ; dus als er overdag niemand thuis is is het beter dat er nog een andere kat in huis is.

Veel succes en plezier gewenst bij het kittenbezoek straks.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 23 april 2018 - 18:17.

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#5 Geplaatst 23 april 2018 - 18:31

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 23 april 2018 - 18:14, zei:

Wij hebben 2 htk's en een sphynx.
Onze sphynx kwam er eigenlijk onverwachts, in die zin dat we niet gepland hadden om een derde kat in huis te nemen en we onverwachts op mensen vielen die hun sphynx herplaatsten.
Mijn vriendin was al lang verliefd op sphynxen (ik nu ook ;) ), ons sphynxje zat daar helemaal niet goed (qua verzorging) : de beslissing was dus snel genomen.
Maar zij komt dus niet rechtstreeks vanuit de cattery...

Wij zijn sindsdien lid van een facebook groep "sphynx lovers".
Daar kan je gerust de vraag stellen of er mensen zijn die ervaring hebben met een bepaalde cattery.
Het is sowieso al een plusplunt dat je kan kijken ter plaatse naar het kitten. Eigenlijk een must maar ik heb al verhalen gelezen waar dat niet het geval was.

Als je twijfels zou hebben deze avond vertel die mensen dan ook hoe het gegaan is ; dat je vriend jou wou verrassen en daarom het voorschot al betaalde.
Hoe het wettelijk in mekaar zit met voorschotten weet ik niet, ik vermoed dat dit in de contracten zelf bepaald wordt.
Iemand die voordien al een kat kocht in een cattery zal jou daar wellicht beter kunnen over informeren.

Onze sphynx (Luna) komt oorspronkelijk van een cattery uit Nederland. Het is een cattery die ondertussen gestopt is, maar hun website is nog zichtbaar op het internet.
Ik zocht even op 2dehands.be naar sphynxen die aangeboden worden en denk dat ik ze terug vond. In ieder geval toch een kitten geboren in maart die weg mag in juni en in een mandje zit met bloemen ;)
De naam van de cattery staat niet vermeld in het zoekertje, anders kon ik het eens nakijken op Sphynx Lovers of die cattery al ergens vernoemd werd.
Maar dat kan je ook als je het lidmaatschap aanvraagt en dan kan je metéén ook alle vragen stellen waar je mee zit.

Jouw vriend zal al even snel verliefd worden op jullie nieuwe huisgenoot.
Sphynxen zijn enorm aanhankelijke katten, je kan niet anders dan ervoor te smelten :loveshower:
Ze hebben ook echt wel gezelschap nodig ; dus als er overdag niemand thuis is is het beter dat er nog een andere kat in huis is.

Veel succes en plezier gewenst bij het kittenbezoek straks.

Hoi Lucky,
super bedankt voor de info!
Moest wel even de afkorting htk googlen hihi.
Wat jammer om te horen dattie daar echt niet goed zat. Wel super dat hij (of zij) nu bij jullie een goede thuis heeft!

Die moet ik straks zeker eens even opzoeken, alleen, ja als het echt in zo'n grote groepen aan komt ben ik echter vaak net iets meer verlegen. Hier gaat het wat gemakkelijker en relaxter.
(heel diep vanbinnen ben ik eigenlijk gewoon een verlegen scheetje hoor)

Ja het was lief van me vriend, maar niet slim. Het voorschot staat nmlk ook (nog?) niet op papier en hij is zo vaak weg dat we er nog niet veel over hebben kunnen praten hoe dat eventjes zo gegaan is. Hij weet dat ik niet zo tuk  ben op verrassingen. De stiekemerd!
(maar ik kan niet kwaad zijn hoor. Hij bedoelde het immers echt wel goed) :love3:

Ik denk dat je het misschien wel eens gevonden kan hebben. Durfde niet echt te veel details te plaatsen want ik wil niemand onterecht uitroepen of beledigen want dat is niet netjes. Dat is ook de redenen waarom ik de cattery naam nooit geplaatst heb.
Het zou echter jammer zijn als het wel fijne en goede hobby mensen zijn en dan voor niets even half beschuldigd worden door mijn eigen onwetendheid en twijfel. O:)
Ze hebben hun cattery idd niet er op staan, maar google doet veel als  je erg hard en lang zoekt :goofy:
(Ok ik geef toe, het email adres heeft ook wel erg veel geholpen daar)

Hoe kan ik het op sphynx lovers na kijken zonder te hoeven vragen *bloos bloos* krijg al kriebels als ik er aan denk om me vandaag nog in een groep te gooien. Niet van niet willen hoor, gewoon heel erg verlegen! Dit was best al een grote stap voor me.
Nu eens opgang gaat het wel. Veel ademen hihi. Helpt!

En hopelijk word hij er ook verliefd op :d aangezien het zo'n aandacht zoekers zijn, voor de tijd dat hij wel thuis is gaat hij er aan moeten geloven en zijn baard waarschijnlijk ook hihi. Lekker handig voor tegen te wrijven lijkt me! :x

En we gaan zeker kijken (zo afgesproken met de vriend in belang van de poes) of ze (of hij) het kan doen met mij alleen, vertelde net in mijn stel je voor post dat ik altijd hier alleen thuis ben :onzeker:  dus dat gaat een  verwend scheetje worden, heel veel mee bezig zijn.
Nu moet ik toegeven dat door research ik gemerkt heb dat de meningen daar erg over verdeeld zijn en dat het bij sommige lukt en andere niet. Dat hangt misschien ook een beetje  van het karakter van de poes zelf af? Of hoeveel je er daadwerkelijk mee bezig bent.
Maar van de moment dat er maar enig signaal is van treurig komt er meteen pronto een maatje bij. Want het belang  van het diertje gaat natuurlijk dan wel meteen voor. T'zou trouwens ook enorm mijn hartje breken om treurigheid te zien. :cry:

Edit; denk dat ik de groep gevonden heb. Hopelijk, want er zijn er een aantal die heel erg sterk op elkaar lijken qua naam, dus ff lidschap aangevraagd

Bedenk me net dat me titel misschien wat ongelukkig gekozen is. :p
Ff snel updatetje. Klaar voor vertrek voor bezoek.
Check lijstje waar ik op moet letten, vragen lijstje.
En verder nog wat sterven van zenuwen. Verlegenheid en mensen die je niet kent.. Toch heel erg spannend voor me.
Hier gaan we dan!

Bewerkt door Yumi, 23 april 2018 - 18:53.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.364 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 23 april 2018 - 19:12

Bekijk berichtYumi, op 23 april 2018 - 18:31, zei:

Hoe kan ik het op sphynx lovers na kijken zonder te hoeven vragen *bloos bloos* krijg al kriebels als ik er aan denk om me vandaag nog in een groep te gooien. Niet van niet willen hoor, gewoon heel erg verlegen! Dit was best al een grote stap voor me.
Nu eens opgang gaat het wel. Veel ademen hihi. Helpt!

Eerst moet je lid worden ; je gaat naar de facebookpagina van Sphynx Lovers en klikt op het vakje om lid te worden.
Wanneer je toegevoegd bent aan de groep (je krijgt hiervan een melding via facebook) ga je naar de pagina van Sphynx lovers en daar staat een balkje met een vergrootglas naast.
Wat je hier in dat balkje typt (bijvoorbeeld de naam van de cattery) wordt doorhéén de hele pagina gezocht en dan krijg je automatisch de resultaten hiervan = alle berichten die gepost zijn waarin deze naam voorkomt ;)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.598 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 23 april 2018 - 19:22

Hier ook een Sphynx-bediende! Sphynx lovers is inderdaad een goede plek op Facebook, daar zitten een aantal fokkers en hechten ze enorm belang aan de testen enzo. Je kan daar gerust raad vragen. Ik moet eerlijk bekennen, ik had me dan wel ingelezen over de verzorging van een Sphynx (vergis je niet, ze hebben veel verzorging nodig), maar niet zo in testen enzo. Gelukkig is het goed gekomen met onze Sierra. Ik ben pas later er achter gekomen dat de broer van haar vader HCM had vb. Maar ze is nu 12 jaar en gezond als een visje, buiten een maagprobleem. Ik laat haar ook elk jaar scannen dmv een echo van het hart.

Kleine vraag, heb je al een kat? Want Sphynxen zijn extreem sociaal. Wij hebben er maar 1, is ook onze eerste kat. Maar ik heb er nu wel spijt van dat ik geen tweede kat erbij genomen heb (moet geen Sphynx zijn trouwens). Ze is zo aanhankelijk dat we zo goed als nooit met zijn allen weg kunnen. Ze maakt zich ziek als ze even alleen moet zijn.

Succes!
Geplaatste afbeelding

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#8 Geplaatst 23 april 2018 - 20:27

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 23 april 2018 - 19:12, zei:

Eerst moet je lid worden ; je gaat naar de facebookpagina van Sphynx Lovers en klikt op het vakje om lid te worden.
Wanneer je toegevoegd bent aan de groep (je krijgt hiervan een melding via facebook) ga je naar de pagina van Sphynx lovers en daar staat een balkje met een vergrootglas naast.
Wat je hier in dat balkje typt (bijvoorbeeld de naam van de cattery) wordt doorhéén de hele pagina gezocht en dan krijg je automatisch de resultaten hiervan = alle berichten die gepost zijn waarin deze naam voorkomt ;)

De aanvraag is alvast gebeurt (voor ik vertrok) dus nu is het even wachten, dan kom i k weer eventjes spieken naar de instructies.
Super bedankt! :love3:

Bekijk berichtBlackScorpion, op 23 april 2018 - 19:22, zei:

Hier ook een Sphynx-bediende! Sphynx lovers is inderdaad een goede plek op Facebook, daar zitten een aantal fokkers en hechten ze enorm belang aan de testen enzo. Je kan daar gerust raad vragen. Ik moet eerlijk bekennen, ik had me dan wel ingelezen over de verzorging van een Sphynx (vergis je niet, ze hebben veel verzorging nodig), maar niet zo in testen enzo. Gelukkig is het goed gekomen met onze Sierra. Ik ben pas later er achter gekomen dat de broer van haar vader HCM had vb. Maar ze is nu 12 jaar en gezond als een visje, buiten een maagprobleem. Ik laat haar ook elk jaar scannen dmv een echo van het hart.

Kleine vraag, heb je al een kat? Want Sphynxen zijn extreem sociaal. Wij hebben er maar 1, is ook onze eerste kat. Maar ik heb er nu wel spijt van dat ik geen tweede kat erbij genomen heb (moet geen Sphynx zijn trouwens). Ze is zo aanhankelijk dat we zo goed als nooit met zijn allen weg kunnen. Ze maakt zich ziek als ze even alleen moet zijn.

Succes!

Oh wat leuk om te lezen Black! Nog een Sphynxer :love3:  super!
Enja het is nog eventjes wachten op goedkeuring. :oops:

Ik heb me inderdaad ook al ingelezen, al veel langer dan recent maar toch alles nog eens goed opgefrist want pfew.
Je moet wel weten waar je aan begint denk ik dan zo want je wilt toch altijd het beste voor je beestje he.
Wel minder leuk om te lezen dat het even schrikken was met Sierra, inderdaad is het gelukkig goed gekomen.
Echt super dat je haar elk jaar laat scannen. Is dat een standaard iets of meer vanwege de broer?
Want ik heb wel gelezen over hcm maar nog niet  geheel uitgebreid (komt nog wel hihi.)

En nee, een Sphynx zou onze eerste worden.
Vroeger voor ik mijn partner kende  had ik fretjes. Zowel een groepje als eentje alleen. Toen Tootsie nog alleen was was het ook heel erg veel tijd insteken omdat ze best ook wel op elkaar leunen qua spelen en socialiteit.
Ik ben ook niet iemand die echt hobby's heeft of weg gaat of uit gaat. Dus het zou echt wel 1 enorm verwend scheetje worden hier.
(De vriend werkt veel maar ik ben het thuis vrouwtje hier :x )
We hebben ook afgesproken van de moment dat het gaat treuren om er meteen een maatje voor te zoeken want het belang van de kat zal altijd voor gaan. Want uit research weten we dat het soms lukt als je er inderdaad genoeg tijd en liefde in steekt zodat ze  hun niet vervelen of eenzaam voelen. Maar nergens vind ik terug of het ook wat kan liggen eigen aan een kat zijn karater. Dus dat is iets wat de tijd zal  uitwijzen. Denk ik? :s

Zo meteen hier onder even een updatetje plaatsen van ons bezoekje.
Het was.. Heel erg gemengde gevoelens.

het is nog ff uitpluizen hoe je een foto post hier. Hmm ff zoeken.
Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Yumi, 23 april 2018 - 20:28.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.364 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 23 april 2018 - 20:51

Bekijk berichtYumi, op 23 april 2018 - 18:31, zei:

En we gaan zeker kijken (zo afgesproken met de vriend in belang van de poes) of ze (of hij) het kan doen met mij alleen, vertelde net in mijn stel je voor post dat ik altijd hier alleen thuis ben :onzeker:  dus dat gaat een  verwend scheetje worden, heel veel mee bezig zijn.
Nu moet ik toegeven dat door research ik gemerkt heb dat de meningen daar erg over verdeeld zijn en dat het bij sommige lukt en andere niet. Dat hangt misschien ook een beetje  van het karakter van de poes zelf af? Of hoeveel je er daadwerkelijk mee bezig bent.
Maar van de moment dat er maar enig signaal is van treurig komt er meteen pronto een maatje bij. Want het belang  van het diertje gaat natuurlijk dan wel meteen voor. T'zou trouwens ook enorm mijn hartje breken om treurigheid te zien. :cry:

Sorry voor deze latere tweede reactie op jouw berichtje ; ik was met 2 zaken tegelijkertijd bezig ;)

Het scheelt zeker als je de hele dag thuis bent, dat is zeker al een pluspunt vooral bij een sphynx.
Het karakter kan zeker een rol spelen...ons Lucky'tje (was geen sphynx maar een htk'tje) was ook een poes die het wel kon vinden met andere katten maar naar ons gevoel toch ook graag alleen was. We merkten dat ze moeite had om zich aan te passen aan onze Miloh toen deze een 6-tal maanden nadat Twix overleed erbij kwam.
Nu moet ik wel zeggen dat onze Miloh een hyperactief kitten was en soms wel dominant gedrag vertoonde.
En in de periode dat ze alleen was, nadat Twix gestorven was, toonde ze totaal geen gedrag van verveling ofzo.
Daarmee is je vraag natuurlijk niet beantwoord, want jij vraagt je waarschijnlijk ook eerder af of een sphynx wel gelukkig kan zijn zonder dat er een andere kat in huis is.
Ik denk dat deze karaktereigenschap (het niet persé behoefte hebben aan een andere soortgenoot) ook wel voorkomt bij sphynxen, want er worden soms ook wel sphynxen herplaatst waarbij er uitdrukkelijk naar een thuis gevraagd wordt zonder andere huisdieren.
Je kan dus gerust beginnen met 1 sphynx te adopteren, kijken hoe zich die voelt bij jou en nadien eventueel nog een andere kat erbij nemen.

Ik ben benieuwd hoe het verlopen is ;)

De afbeelding lukt niet om te openen bij mij, het "radje" blijft maar draaien.
Bij mij lukt het plaatsen van een foto altijd als volgt :
- rechts onder het venster waarin ik de reactie typ klik ik op het vakje "Meer berichtopties"
- dan krijg je een vakje links onder "bladeren" (onder bestand bijvoegen)
- van daaruit kan je bladeren door je pc en een foto openen
- deze kan je daarna toevoegen aan je bericht

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#10 Geplaatst 23 april 2018 - 20:56

**update: bezoekje met gemengde gevoelens**

dus we zijn zo net terug van een bezoek aan de kitten. En dat brengt heel wat gemengde gevoelens mee.
Want kittens zijn natuurlijk altijd zo schattig dat je ze zo zou mee nemen zonder nadenken. (niet dat we ze al zouden mee krijgen hoor. Maar je weet wat ik bedoel. Je ziet het, denk oooooh en je bent verkocht -zuchtje-)

We hebben dus de vader en moeder wel gezien en zij zagen er goed en gezond  uit maar we hebben niet gezien waar ze zitten.
Aparte kamer dus, ik vermoed niet in een kooi want daar voor haalde hij ze net iets te snel tevoorschijn en je kon haar soms horen krabben aan deur voor in de living te mogen, maar ja twijfels dus. :louche: Omdat ik niet weet of er hier een echte redenen voor geweest kon zijn zoals bv kleine living.
Hij liet wel die deur open, maar dan nog kon je niet echt binnen kijken. Dus half en half verdacht.

De kitten haar oortjes waren niet zo proper als ik gehoopt had en een klein korstje aan een oog (of vuiltje) maar de neus was proper.
De oogjes waren niet gezwollen of rood, wel mooi glanzend.
Ze schudde ook een keertje met haar hoofdje.  Dus mogelijk een oor mijt..?  
Geen gesniffel of geniest wel niet. Maar dan wel weer een rond hard buikje.
En doordat de moedertaal geen nederlands was, was het best iets moeilijker om te vragen of ze al ontwormd enzo zijn. :o
En ongeveer nog 5000 andere vragen die ik klaar had.
Maar ik wil nu niet iemand afkraken of geen kans geven omdat ze de taal nog niet zo goed onder de knie hebben, want misschien kan zijn vrouw beter Nederlands. Die hebben we helaas niet kunnen ontmoeten want zij was nog aan het werk.
Wou bijna typen dat hun pelsje wel proper was en hun pootjes maar uh misschien beter; het huidje en de pootjes.

Alle kittens waren ook achter die deur, allemaal naar de living gehaald. Nog zo klein eigenlijk voor al van maart te zijn. Niet dat ik bedoel te klein of zo hé. Ik had ze gewoon groter verwacht al :oops:  Maarja daar dus ook geen ervaring.
Maar wel heel erg actief, speels en nieuwsgierig. Alleen komen ze niet naar je toe want ze zaten liever met hun krabpaal bezig en met de zetel en de gordijn en de bal en eigenlijk alles dat niet mens was.

Ik mocht haar na het ontsmetten van mijn handen met ontsmettingsgel, vasthouden, ze rilde wel een beetje. Door geen ervaring weet ik eigenlijk niet of dit normaal was of niet. Na een tijdje stopte dat wel maar uh ja weet niet. Ze bleef vrij rustig zitten, deed niet raar als je haar aait, wel tot ze haar broertjes zag, dan wilde ze natuurlijk met hun gaan spelen.

Er is een garantie contract dat een standaard Belgisch contract zou zijn voor 3 weken. Maar helaas heb ik het niet volledig kunnen doorlezen want kittens zijn heel erg afleidend :onzeker: was niet echt slim van me. Klopt het dat er zo'n standaard contract is?
Verder had hij ook nog heel erg veel papieren, certificaten. (hopelijk niet nep o_o)
Hij gaf ook aan dat het stamboom aanvraag door hem zou gebeuren, dat de chip  ook van naam moet worden overgezet en nog een hoop informatie.
Hij deed wel niet opdringerig, pushte niet, gaf info over de voeding, kattenbak wat zij gebruiken van korrels, dat ze binnenkort bad training gaat beginnen.

op mijn persoonlijke checklist scoorde ze 14/25
Dat is nou net niet gebuisd maar ook niet om te zeggen van woohoo wauw.
Dus hier zit je dan in twee strijd te twijfelen. Want ze was echt wel heel erg lief natuurlijk. Maar wat is nu de juiste keuze.
Dacht dan volg ik mijn buik gevoel, maar die ligt dus ook lekker in tweestrijd niet wetende of ik signalen niet zie of mis of dat ik  gewoon bang en paranoia ben.
Nog steeds aan het uitpluizen hoe ik hier een foto kan toevoegen. Want die mochten we wel nemen.
Toch best raar dat we er zeker een uur gezeten hebben en dat het wel 10 minuten rush leek. :o

Bijgevoegde thumbnails

• 1a14fca9-4fb8-417a-97b6-b34c295ddaee.JPG

Bewerkt door Yumi, 23 april 2018 - 20:59.

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#11 Geplaatst 23 april 2018 - 21:10

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 23 april 2018 - 20:51, zei:

Sorry voor deze latere tweede reactie op jouw berichtje ; ik was met 2 zaken tegelijkertijd bezig ;)

Het scheelt zeker als je de hele dag thuis bent, dat is zeker al een pluspunt vooral bij een sphynx.
Het karakter kan zeker een rol spelen...ons Lucky'tje (was geen sphynx maar een htk'tje) was ook een poes die het wel kon vinden met andere katten maar naar ons gevoel toch ook graag alleen was. We merkten dat ze moeite had om zich aan te passen aan onze Miloh toen deze een 6-tal maanden nadat Twix overleed erbij kwam.
Nu moet ik wel zeggen dat onze Miloh een hyperactief kitten was en soms wel dominant gedrag vertoonde.
En in de periode dat ze alleen was, nadat Twix gestorven was, toonde ze totaal geen gedrag van verveling ofzo.
Daarmee is je vraag natuurlijk niet beantwoord, want jij vraagt je waarschijnlijk ook eerder af of een sphynx wel gelukkig kan zijn zonder dat er een andere kat in huis is.
Ik denk dat deze karaktereigenschap (het niet persé behoefte hebben aan een andere soortgenoot) ook wel voorkomt bij sphynxen, want er worden soms ook wel sphynxen herplaatst waarbij er uitdrukkelijk naar een thuis gevraagd wordt zonder andere huisdieren.
Je kan dus gerust beginnen met 1 sphynx te adopteren, kijken hoe zich die voelt bij jou en nadien eventueel nog een andere kat erbij nemen.

Ik ben benieuwd hoe het verlopen is ;)

De afbeelding lukt niet om te openen bij mij, het "radje" blijft maar draaien.
Bij mij lukt het plaatsen van een foto altijd als volgt :
- rechts onder het venster waarin ik de reactie typ klik ik op het vakje "Meer berichtopties"
- dan krijg je een vakje links onder "bladeren" (onder bestand bijvoegen)
- van daaruit kan je bladeren door je pc en een foto openen
- deze kan je daarna toevoegen aan je bericht

Hihi geen zorgen hoor. Ik heb tijd :)
Intussen al facebook lid, even gezocht op email naam, voornamen en cattery naam maar geen enkele overeenkomst.
Geen negatief noch positief. En gelijk al ff updatetje gepost hier onder.
Of ik daar al durf posten weet ik nog niet :o  
Thanks voor de tip om foto toe te voegen. Werkte super! :goofy:

Wat leuk om wat ervaring te lezen van andere katten.
Wel even gegiggeld met hyperactiefkitten omdat ik het mij al gelijk kon voorstellen.
Voor een Sphynx helpt dat inderdaad. Misschien net daarom dat de meningen er zo over verdeeld zijn?
Het aantal tijd dat je er in steekt + deels karakter = uitkomst (misschien?)
Dusja de vraag is inderdaad word hij/zij gelukkig en inderdaad zeker goed in de gaten houden hoe die zich er bij voelt dan.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.364 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 23 april 2018 - 21:50

Inderdaad, als je zo'n kleine spruit ziet en vasthoudt zou je die onmiddellijk willen meenemen naar huis :loveshower:
Ik denk, aan de kleuren te zien (gemengd roze en grijs) dat het deze is dat ik ook terug vond op de 2dehands site.

Zoals ik vermeldde in mijn eerste reactie hebben wij ons Luna niet uit de cattery gehaald, ik heb dus echt geen idee of het gebruikelijk is dat de kittens vanuit een andere kamer komen.
Je ziet niet vanwaar ze komen, anderzijds is het misschien ook beter voor de kittens (en volwassen katten) dat ze niet direct in de omgeving komen van het bezoek. Want uiteindelijk weet je niet op voorhand wie je in huis ontvangt, hoe de katten er zullen op reageren en omgekeerd hoe het bezoek op de katten zal reageren. Bij wijze van spreken kan er bijvoorbeeld een gezin binnen komen met veel kinderen die overal beginnen rond te lopen en de kittens bang maken.
Het had voor jou misschien wel meer geruststellend geweest als je zelf naar de kamer mocht waar ze zaten. Misschien is dit ook om reden van hygiëne (mensen kunnen via kleding of schoenen ook bepaalde bacteriën mee binnen brengen). Ik denk aan deze mogelijkheid omdat je eerst jouw handen moest ontsmetten voordat je het kitten mocht vasthouden. Op zich is dat wel een teken dat ze voorzichtig zijn op dat vlak, kan dus zeker een positief punt zijn ook ;)

De oren van een sphynx (kanjers van oren trouwens :lachen:) worden heel snel vuil.
Wij kuisen regelmatig (ongeveer 1x/week) ons Luna haar oortjes uit met een babydoekje en in de hoekjes met oorstokjes.
Een paar dagen nadien merk je meestal alweer nieuwe bruine prut.
Een beetje bruine prut is dus zeker niet abnormaal bij een sphynx.
Na het slapen heeft Luna ook bruine slijmpjes aan haar ogen. Meestal wast ze die er zelf af, soms "schudt" ze er die af ; regelmatig vinden wij kleine bruine vlekjes op de tegels die waarschijnlijk van haar ogen komen.
Als het eens zou durven opdrogen wrijven we deze met een doekje weg.
Ik heb geen idee of dit "prut" en "slijmpjes" meer voorkomen bij kittens dan bij volwassen katten, dit is zeker een interessante vraag die je zou kunnen stellen aan mensen die een sphynx hadden als kitten.
Het is nogal een gesprek hé over "prut" en "slijmpjes" :oops:
Maar bruin is zo'n beetje het kleur van de sphynx zeg ik altijd : ook hun huid geeft een bruinkleurige talg af.

Het is wel vervelend voor jou dat je niet jouw vragen kon stellen.
Ergens hadden ze er wel mogen voor zorgen dat er iemand aanwezig was die dezelfde taal beheerst.
Als cattery wil je toch ook dat je de mensen begrijpt en goed kan informeren zou ik denken.

Sphynxen zijn in het algemeen kleiner dan andere katten.
Toen ik de eerste keer sphynxen zag, waarvan ons Luna (die mensen hadden er 2), verschoot ik ook van het verschil.
Ze is hier thuis ook de kleinste van de drie, ook al is ons Moon (htk) ook niet zo'n grote kat.
Het scheelt wel van zicht doordat ze geen pels hebben.
Mannetjes zijn denk ik wel iets groter dan de meisjes, ik heb er eigenlijk nooit in het echt gezien.

Naar mijn gevoel ben je nog niet 100% overtuigd en dan is het misschien beter om nog even af te wachten. Jouw verder te informeren en of terug gaan voor een tweede bezoek naar deze cattery of eens checken naar een andere cattery.
Ik merk ook wel dat je van nature uit een beetje een twijfelaar bent (?), ik zeg dit maar omdat ik vaak ook veel zaken tot in de diepte analyseer en daardoor soms ook moeilijker beslissingen kan nemen.
Sowieso zou ik in jouw plaats zeker eens informeren bij de Sphynx Lovers hoor.
Je hoeft er niet persé met mensen in gesprek voor te gaan.
Gewoon een berichtje plaatsen met de vraag of iemand ervaring heeft met die cattery en de andere vragen die jij je stelt.

Veel succes.
Dat zal echt wel meevallen hoor, je zal 9/10 kansen veel hebben aan de tips die ze jou daar kunnen geven.

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#13 Geplaatst 23 april 2018 - 22:32

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 23 april 2018 - 21:50, zei:

Inderdaad, als je zo'n kleine spruit ziet en vasthoudt zou je die onmiddellijk willen meenemen naar huis :loveshower:
Ik denk, aan de kleuren te zien (gemengd roze en grijs) dat het deze is dat ik ook terug vond op de 2dehands site.

Zoals ik vermeldde in mijn eerste reactie hebben wij ons Luna niet uit de cattery gehaald, ik heb dus echt geen idee of het gebruikelijk is dat de kittens vanuit een andere kamer komen.
Je ziet niet vanwaar ze komen, anderzijds is het misschien ook beter voor de kittens (en volwassen katten) dat ze niet direct in de omgeving komen van het bezoek. Want uiteindelijk weet je niet op voorhand wie je in huis ontvangt, hoe de katten er zullen op reageren en omgekeerd hoe het bezoek op de katten zal reageren. Bij wijze van spreken kan er bijvoorbeeld een gezin binnen komen met veel kinderen die overal beginnen rond te lopen en de kittens bang maken.
Het had voor jou misschien wel meer geruststellend geweest als je zelf naar de kamer mocht waar ze zaten. Misschien is dit ook om reden van hygiëne (mensen kunnen via kleding of schoenen ook bepaalde bacteriën mee binnen brengen). Ik denk aan deze mogelijkheid omdat je eerst jouw handen moest ontsmetten voordat je het kitten mocht vasthouden. Op zich is dat wel een teken dat ze voorzichtig zijn op dat vlak, kan dus zeker een positief punt zijn ook ;)

De oren van een sphynx (kanjers van oren trouwens :lachen:) worden heel snel vuil.
Wij kuisen regelmatig (ongeveer 1x/week) ons Luna haar oortjes uit met een babydoekje en in de hoekjes met oorstokjes.
Een paar dagen nadien merk je meestal alweer nieuwe bruine prut.
Een beetje bruine prut is dus zeker niet abnormaal bij een sphynx.
Na het slapen heeft Luna ook bruine slijmpjes aan haar ogen. Meestal wast ze die er zelf af, soms "schudt" ze er die af ; regelmatig vinden wij kleine bruine vlekjes op de tegels die waarschijnlijk van haar ogen komen.
Als het eens zou durven opdrogen wrijven we deze met een doekje weg.
Ik heb geen idee of dit "prut" en "slijmpjes" meer voorkomen bij kittens dan bij volwassen katten, dit is zeker een interessante vraag die je zou kunnen stellen aan mensen die een sphynx hadden als kitten.
Het is nogal een gesprek hé over "prut" en "slijmpjes" :oops:
Maar bruin is zo'n beetje het kleur van de sphynx zeg ik altijd : ook hun huid geeft een bruinkleurige talg af.

Het is wel vervelend voor jou dat je niet jouw vragen kon stellen.
Ergens hadden ze er wel mogen voor zorgen dat er iemand aanwezig was die dezelfde taal beheerst.
Als cattery wil je toch ook dat je de mensen begrijpt en goed kan informeren zou ik denken.

Sphynxen zijn in het algemeen kleiner dan andere katten.
Toen ik de eerste keer sphynxen zag, waarvan ons Luna (die mensen hadden er 2), verschoot ik ook van het verschil.
Ze is hier thuis ook de kleinste van de drie, ook al is ons Moon (htk) ook niet zo'n grote kat.
Het scheelt wel van zicht doordat ze geen pels hebben.
Mannetjes zijn denk ik wel iets groter dan de meisjes, ik heb er eigenlijk nooit in het echt gezien.

Naar mijn gevoel ben je nog niet 100% overtuigd en dan is het misschien beter om nog even af te wachten. Jouw verder te informeren en of terug gaan voor een tweede bezoek naar deze cattery of eens checken naar een andere cattery.
Ik merk ook wel dat je van nature uit een beetje een twijfelaar bent (?), ik zeg dit maar omdat ik vaak ook veel zaken tot in de diepte analyseer en daardoor soms ook moeilijker beslissingen kan nemen.
Sowieso zou ik in jouw plaats zeker eens informeren bij de Sphynx Lovers hoor.
Je hoeft er niet persé met mensen in gesprek voor te gaan.
Gewoon een berichtje plaatsen met de vraag of iemand ervaring heeft met die cattery en de andere vragen die jij je stelt.

Veel succes.
Dat zal echt wel meevallen hoor, je zal 9/10 kansen veel hebben aan de tips die ze jou daar kunnen geven.

Zo even lekker gegeten. Ook nodig hé :oops:
Dus ja, zo zie je waar de twijfelend gevoel van komen. Het is allemaal een beetje pro vs contra :p
Nu de info die jij gaf  helderde toch ook al een beetje op. zoals de prut en slijmpjes. Want het kan goed zijn dat ik me te  veel fixeer  op de niesziekte waar ik over las bijvoorbeeld.
Want je hebt helemaal gelijk wanneer je zegt dat ik een eeuwige twijfelaar ben :goofy:  Dat is altijd al wel zo geweest hoor.
Geef me twee lintjes en laat me eentje kiezen en we zitten hier over een jaar nog lekker het kies spelletje te spelen :s :d

ik weet dat ze algemeen kleiner zijn maar er zijn uitzonderingen hoor. Vroeger iemand die café hield in ons dorp had er ook een. Kanjer van een mannetje, zelfs een beetje groter dan de meeste katers (met haar) maar wel een super lieverd.

Zat net tijdens het eten nog even te denken dat hij wel voer bij zooplus besteld en dat het Royal nog iets was. Seffens ook even een piepje naar kijken gelijk :p dan heb ik daar ook al een beetje een idee van.

Enja ja, had bijna in de groep  gepost, maar dit broekje nam de benen. -zucht- voelt toch gelijk anders dan hier.
Hier voel ik me erg comfy :oops: :love3:

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.598 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 24 april 2018 - 07:27

Als je wil, vraag ik het op die groep van Sphynx Lovers. Gewoon als 'vraag voor een kennis, kent iemand cattery blabla'. Zonder veel woorden, moet niet bijstaan dat je al een voorschot hebt betaald enzo. Gewoon of iemand ze kent.
Geplaatste afbeelding

Yumi
Yumi
  • 119 berichten

#15 Geplaatst 24 april 2018 - 08:06

Bekijk berichtBlackScorpion, op 24 april 2018 - 07:27, zei:

Als je wil, vraag ik het op die groep van Sphynx Lovers. Gewoon als 'vraag voor een kennis, kent iemand cattery blabla'. Zonder veel woorden, moet niet bijstaan dat je al een voorschot hebt betaald enzo. Gewoon of iemand ze kent.

me intussen heel voorzichtig op de groep gewaagd.
Zoveel reacties :o wow had ik ff niet verwacht.
Zijn wel heel erg lief zo ver dus oef :)
Alleen natuurlijk de kent iemand die  vraag nog niet. Vond niets met de search modus.
Was niet zeker of dat mocht. Kwestie van niemand uitroepen  enzo regel dat soms gehanteerd word ;)