Spring naar inhoud

- - - - -

Online community voor katten training?

training clicker training boek Karen Pryor beloning

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Aladin
Aladin
  • 22 berichten

#1 Geplaatst 12 mei 2018 - 12:04

Hoi allemaal,
Heel fijn weekend gewenst allemaal! Ik ben mijn kat aan het clicker-trainen en had "Clicker training for cats" gekocht van Karen Pryor (erg beknopt en er worden veel stapjes in weggelaten). Een ander boek van haar dat wél erg goed schijnt te zijn is "Click for Joy". Die heb ik ook besteld. Eigenlijk gaat dat over honden training, maar met wat verstand kun je wel nagaan welke dingen iets anders werken dan bij katten. De principes zijn over het algemeen hetzelfde en het boek is lekker uitgebreid.

Maarrrrr, ik zoek dus een actief forum waar ik terrecht kan met vragen over kattentraining. Het mag engelstalig zijn. Zelf heb ik het nog niet gevonden. Niet een lekker actief forum althans waar wat kennis in huis is over training van katten. Iemand een idee? Zou top zijn!

Het trainen gaat goed trouwens... Echt leuk om te merken dat ze het leuk vind. Soms krijgt ze als beloning het spelen met de hengel i.p.v. blokjes ham... Heel leuk om te zien hoe ze dat nét zo goed als een beloning ziet en er dus graag wat voor doet om mij die hengel weer te laten bewegen!!

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.157 berichten

#2 Geplaatst 12 mei 2018 - 22:42

Geen idee maar ik wens je wel veel succes (en plezier) met je training.  Heb je anders al een gegoogeld om te proberen een forum hiervoor te vinden?

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Aladin
Aladin
  • 22 berichten

#3 Geplaatst 13 mei 2018 - 13:56

Dank je wel. Dat plezier is al aan het lukken :). Ze pikt dingen snel op! Het trainen is veeeel makkelijker dan je zou vermoeden omdat je toch vaak denkt/hoort/merkt dat katten vrij hardleers zijn. Maar niets hoor; als er voedsel of speeltjes in de aanbieding zijn wil ze graag kijken of ze me kan laten klikken (vanuit haar perspectief kan zij mij laten klikken en belonen als ze gedrag aanbiedt) en zie ik haar ineens veel vaker zitten dan voorheen [wat een van de dingen is die ik haar geleerd heb]). Erg geinig. Als ze wat meer makkelijke dingen geleerd heeft ga ik haar leren om haar mond te laten inspecteren, haar reismandje in te lopen en op de weegschaal te gaan zitten ect. Zo cute!

Ja, ik heb uitgebreid gezocht. Er zijn Yahoo groepen (niets voor mij). Er is eigenlijk maar één engels forum dat speciaal voor kattentraining een board heeft. Het is bij nader inzien misschien tóch net actief genoeg om aan deel te nemen, Qua activiteit is het niets in vergelijking met hondentraining-fora natuurlijk. Maar goed. Ik ga het daar maar eens proberen. Verder neem ik deel aan hondentrainings-boards. Maar ik laat weg dat het om een kat gaat hahahaha. Hoop niet dat Laila zich straks steeds meer als een hond gaat gedragen ;)

Bewerkt door Aladin, 13 mei 2018 - 13:58.

#4 Geplaatst 13 mei 2018 - 18:44

Geen ervaring mee, maar heb je al eens op Facebook gezocht? Daar zijn mss wel groepen die daar actief mee bezig zijn.
Those who don't believe in magic, will never find it

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 13 mei 2018 - 18:52

Op You Tube staan veel filmpjes van Cat man too. Dat is een hondentrainer die nu ook katten traint. Hier zijn abonnement: https://www.youtube....gQzgIddBPI00Bgg
Hij heeft een kat getraind (Didga) die nu door Australië surft op een surfplank en dezelfde "kunstjes" doet als zijn honden.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#6 Geplaatst 14 mei 2018 - 11:10

Ik heb de indruk dat de laatste tijd facebookgroepen vaak actiever zijn dan fora. Misschien een van deze:

https://www.facebook...lickertraining/

https://www.facebook...23133897811878/

Aladin
Aladin
  • 22 berichten

#7 Geplaatst 14 mei 2018 - 17:52

@Syntara: Dank je wel :)., Zojuist even op FB gekeken, ongeveer even actief als het petforum... Handig als backup

@Elma: Leuk! Die Catmantoo! Hij weet wat hij doet en geeft super goeie tips ook om van ongewenst krabgedrag af te komen (of te verminderen.) Erg handig ook om wat filmpjes te zien van tijdens het trainen. Jammer dat hij er niet veel meer post... Die tip van dubbelzijdig plakband vind ik wel goed! En van die automatische sensor spray trouwens ook! Om katlief te leren dat er écht ook niet stiekem gekrabt kan worden als je niet thuis bent hahaha. Subliem...

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 14 mei 2018 - 20:37

Ik vind die man schitterend hoe hij die katten kan trainen, alsof het honden waren. Didga en Boomer zijn 2 katten die hij redde en nu maak hij er filmpjes over hoe hij ze traint. Deze vind ik schitterend: https://www.youtube....h?v=a_MqiGb0Qzk
https://www.youtube....h?v=DePFiF-nNoE
Ik vind Digda een fantastisch goed getrainde kat.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Aladin
Aladin
  • 22 berichten

#9 Geplaatst 15 mei 2018 - 20:47

Ja, die man weet van dieren trainen! Als je een kat kan leren zwemmen en surfen met honden dan ben je goed in je werk lijkt me :). Leuke filmpjes inderdaad. Wat ik ook knap vind is wanneer hij de nagels van zijn kat bijknipt, op zo'n manier, dat ze blijft spinnen!!

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.157 berichten

#10 Geplaatst 20 mei 2018 - 15:29

Ik verschiet er van dat je zegt dat het zo gemakkelijk gaat.  Ik denk dat geen enkele kat hier op Milky na goed voor zou zijn.  Allemaal te eigenzinnig :lachen:

Gaat de training goed ondertussen?

Pootje
  Gillian

Aladin
Aladin
  • 22 berichten

#11 Geplaatst 20 mei 2018 - 16:10

zelf was ik er ook verbaasd en verheugd over dat het zo makkelijk gaat. Maar van lezen en youtube begrijp ik nu dat katten eigenlijk gewoon vrij makkelijk te trainen zijn. En het klopt dus gewoon met mijn eerste ervaring. Een kat begrijpt bijna meteen (derde keer of zo) dat als ze de targetstick aanraakt met haar pootje..., dat ze dan een beloning krijgt. Als de clicker maar precies op het moment van aanraken klinkt. Als ze dat echt goed door heeft, na een paar dagen, kun je dat stokje voor haar uit houden en het boven een krukje houden of zo; tien tegen 1 dat ze op het krukje zal springen om het pootje er tegenaan te kunnen houden. Nu ze begrijpt dat ze zo wat lekkers krijgt volgt ze dat stokje heel graag.. Zitten doet ze ook en op de babyweegschaal staan (en inmiddels zitten).

Ik had haar nog veel meer kunnen leren, maar omdat ik tegen wat vragen aanloop ben ik daar nog niet zo mee gevorderd; ik wil niets verkeerds aanleren namelijk. Zo wil ik haar bijvoorbeeld een pootje laten geven. Dat wil ik vanuit zit laten geven. Maar omdat ze dan eerst moet zitten (en dat al een vaardigheid is die ze geleerd heeft) raakt ze in de war als ik daarna nog haar pootje pak. Dus dat soort dingen moet ik nog even uitzoeken. Moet ook nog uitzoeken hoe ik haar kan trainen dat ze klaar gaat staan om opgepakt te worden. Maar als ik haar gewoon oppak (terwijl ze het openlijk ziet... en achterpootjes ondersteund uiteraard) dan wilde ze bij het handgebaar dat erbij hoorde al weglopen. En dat is niet goed. Dus dat doe ik niet meer. Moet het opdelen in kleinere stapjes waarschijnlijk. Bijvoorbeeld mijn handen achter haar voorpootjes doen zonder nog écht op te pakken en dan belonen... En als ze daar aan gewend is één stapje verder gaan of zo...

Maar ja... geloof mij: om de eerste simpele dingetjes te leren is werkelijk waar heel makkelijk :). En ik denk voor de meeste katten. Elke kat die van een lekkernij kan genieten. Al is het blokjes ham of een ultra klein likje boter. Als het maar "high value" eten is voor haar.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.157 berichten

#12 Geplaatst 21 mei 2018 - 11:42

Super dat het zo goed bij je gaat.  Is altijd leuk natuurlijk als het lukt :)   Alleen zien dat de kat niet teveel snoept natuurlijk voor het gewicht.  Maar ik neem aan dat het de bedoeling is dat je uiteindelijk niet altijd ene snoepje of zo geeft maar dat ze gewoon het clikkertje voldoende vinden?

Pootje
  Gillian

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#13 Geplaatst 21 mei 2018 - 13:19

Ik vind katten ook gemakkelijk te trainen. Ik heb vroeger mijn kat ook leren zitten en dat ging echt heel gemakkelijk en snel. Even snel als bij de hondjes. Ze kent dat nu nog altijd :) Ze kende ook het trucje 'recht' waarbij ze op haar achterste poten moest staan. Maar dat heb ik al heel lang niet meer geoefend.
Verder ben ik er nu ook niet meer zo mee bezig. De katten moeten vooral verder wennen aan elkaar en dat is een moeilijkere, maar wel belangrijkere oefening natuurlijk :)

Aladin
Aladin
  • 22 berichten

#14 Geplaatst 23 mei 2018 - 15:29

Bekijk berichtgillian-kat, op 21 mei 2018 - 11:42, zei:

Super dat het zo goed bij je gaat.  Is altijd leuk natuurlijk als het lukt :)   Alleen zien dat de kat niet teveel snoept natuurlijk voor het gewicht.  Maar ik neem aan dat het de bedoeling is dat je uiteindelijk niet altijd ene snoepje of zo geeft maar dat ze gewoon het clikkertje voldoende vinden?

Pootje
  Gillian

Sinds gisteren heb ik begrepen dat je de clicker al heel gauw vervangt voor een "release word", bijv: "goed zo!". Zodra de kat ongeveer 8 van de 10 keer op commando het juiste gedrag laat zien al. Dat kan al heel snel zijn. Bijvoorbeeld na twee of drie traingssessies al; "Fading out the clicker" wordt dat genoemd. Als dat gelukt is kun je gaan varieren in het soort beloning. Dus naast voedsel af en toe ook betalen met bijv. 10 seconden speeltijd met de hengel of iets waarvan je weet dat ze er gek op is. Een knuffel kan ook als ze daar van houdt. Het is volgens mij wél nodig om het merendeel van de keren dat je iets vraagt aan het dier ook te betalen. Slechts af en toe kun je het nalaten schijnt. Het is een risico dat je een weigeraar krijgt als je het te vaak gedaan hebt.

Ja, teveel snoepen moet ik wel op letten ja... Ga alleen nog met gezonde (of gezond achtige dingen iig) belonen. Blokjes ham en moet nog iets anders erbij bedenken. Gelukkig heeft dat trainen alleen zin als ze een beetje honger heeft. Het beste geef je wat minder van haar reguliere voer...

Had wél iets heeel leuks gisteren: Ik leidde mijn kat af door het gooien van een propje papier. Ze was namelijk aan het krabben aan een peperdure oefenmat waarop ik bezig was. De clicker lag naast me. Ze werd vervelend omdat ze gewoon iets moest doen... haar energie kwijt moest. Dus ze was verrukt dat ik haar liet rennen achter het propje aan. Ze stoof erop af en nam het propje in haar mond. Daarna liep ze naar mij toe en liet het voor mij uit haar mond vallen. Ik had de clicker klaar en klikte EXACT op het moment dat ze het los liet. Daarna gooide ik het propje weer weg... Super fel rende ze weer er achter aan en kwam het weer terug brengen. Ik weer klikken op dat exacte moment van loslaten. Ze heeft het zo'n 15 keer achter elkaar gedaan! De betaling was het spelen op zich. Gek is ze ervan! Echt leuk, want zodra zo'n kat het "clicker-spel" door heeft heeft het ook meer het gevoel dat het invloed op haar/zijn omgeving kan uitoefenen :):)