Spring naar inhoud

- - - - -

Tyche heeft hcm... iemand ervaring mee?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
kika
kika
  • 3.839 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 13 mei 2018 - 14:42

Lang geleden dat ik hier wat heb gepost...
De titel zegt het al mijn kleine meid heeft beginnende hcm.
Reeds vanalles opgezocht op het net maar is aangenamer als je wat kan horen van mensen die het ook hebben voorgehad.
Enkele weken terug deed ze eigenaardig...
Voor we gaan slapen roep ik de poezen in hun kattenkamer. Komen altijd in spurt omdat ze dan ook iets lekkers krijgen. Die avond kwam Tyche niet...vreemd...ze lag nog in de zetel. Ik dacht zal haar nemen en in de kattenkamer plaatsen...maar als ik ze op de grond zette deed ze alles in slow motion...als ik haar riep reageerde ze niet... precies of ze was helemaal weg van de wereld. Ik roep naar mijn man en zegt die dat ze dit bij hem ook al eens heeft gedaan. Dit duurde geen 2 min en daarna was ze terug normaal. Onmiddellijk een afspraak gemaakt bij dierenarts. Onderzoek gehad en bloed afgenomen. Er was hartruis te horen . Bij het bloedonderzoek iets hogere nierwaarde geconstateerd maar niks alarmerends om al medicatie voor te nemen.
Afspraak gemaakt bij cardioloog om echocardiogram te laten nemen vanwege de hartruis die te horen was. Enkele dagen voor de afspraak heeft ze het opnieuw gehad opeens alles in slow motion ...2 min geduurd. Uit het onderzoek blijkt dat ze dus beginnende hcm heeft. Verdikking van het tussenschot en hartwand alsook verdikking van de hartspier.
Gelukkig nog geen bloedklonters in de kamer te zien.
Tyche is 9 jaar en dierenarts zei dat de ziekte meestal trager verloopt bij oudere katten dan bij jonge dieren.
Binnen 6 maand ga ik terug om opnieuw echocardiogram te laten maken om te zien hoe het evolueert.
Had ook een filmpje gemaakt van haar gedrag en meegenomen naar cardioloog. Hij weet ook niet of dit afkomstig is van haar hart.
Iemand die dit gedrag herkent bij hcm?
Vraag me ook af aan wat ik me mag verwachten... alle ervaringen zijn welkom:)

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.759 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 13 mei 2018 - 16:31

Ik heb zelf er (gelukkig) geen ervaring met, maar heb inderdaad al gehoord van onze eigen DA in de kliniek dat hoe ouder de kat is wanneer het begint, hoe 'beter'. Beter inzake dat het normaal een mildere versie us die trager ontwikkeld. Wij laten onze kat elk jaar scannen met echo wegens haar ras (Sphynx = ras waar veek HCM voorkomt) en het feit dat er HCM in haar directe familie zit.

Krijgt ze medicatie?
Geplaatste afbeelding

kika
kika
  • 3.839 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 mei 2018 - 16:41

Momenteel nog geen medicatie zit nog in het beginstadium. Binnen 6 maanden nog eens kijken hoe snel of traag het gaat.Heb wel wat vragen mocht ze later wel medicatie moeten nemen. Lees op vele sites dat ze over enkele toch wel sceptisch zijn... vooral dan over de aspirine als ze bloedklonters krijgen. Zei mijn diernarts ook van de leeftijd maar als ik dan wat opzoekwerk doe kan je er ook niet op voortgaan.
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.759 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 13 mei 2018 - 18:21

Het feit is, het hangt van kat tot kat af. Ik heb voornamelijk van jonge katten gezien op Facebook. Er was er een die op 6 maanden leeftijd de ergste vorm had en waar de DA zei dat die 6 tot 12 laanden nog te keven had  6 jaar later leefde hij niog (daarna contact verloren met zijn eigenaar). Er zijn er die ineens tijdens het spelen neervallen. Maar ik heb wel al meerdere keren gelezen dat als ze het krijgen op oudere leeftijd, het meestal 'beter' is. Het is echt niet te voorspellen. Sowieso moet het opgevolgt worden. Zowel de progressie van de hartwand als van mogelijk vocht. Ze kunnen vochtafdrijvers geven en andere medicatie.

Lathyrus heeft Sphynxen met HCM, misschien kan zij meer info geven.

Bewerkt door BlackScorpion, 13 mei 2018 - 18:22.

Geplaatste afbeelding

kika
kika
  • 3.839 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 mei 2018 - 19:00

Dat is het vervelendste eraan...je kan het niet goed inschatten he hoe het zal verlopen. Daarom dat ik wat ervaringen erover wou horen. Dat verhaal dat je verteld is wel super hoop het ook nog jaren mag duren voor ik mijn kleine meid moet afgeven.
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 11.828 berichten

#6 Geplaatst 13 mei 2018 - 20:58

Mijn zus haar kater heeft HCM, ze heeft hem geadopteerd toen hij 4 was. Bij het tweede da bezoek kreeg ze het verdict van HCM .
Hij moet elk jaar een echo en platen laten nemen van zijn hartje, na 2 jaar is het nog stabiel gebleven. Hij neemt wel fortekor om zijn hart te beschermen.

Bewerkt door Inge91, 13 mei 2018 - 20:59.

Geplaatste afbeelding