Spring naar inhoud

- - - - -

Moeder & Kittens Ontvlooiings- & Ontwormingsroutine

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Bintje
Bintje
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 20 mei 2018 - 09:35

Hoi hoi,

Als een leek op dit vlak hoop ik hier veel van jullie te leren!

Ik zit met het volgende: Mijn kat heeft kittentjes gekregen, momenteel 11 daagjes oud. Hoe ontworm en ontvlooi ik ze het best?
Ik heb nu Stronghold liggen maar die is niet voor kittens en bovendien behandeld die geen lintwormen heb ik begrepen.
Mijn vragen zijn dan ook als volgt:

- Welk middel kan ik aanvullend gebruiken naast Stronghold om moederpoes van lintworm te ontdoen?
- Mag ik uberhaupt Stronghold voor de moeder gebruiken nu ze zogend is (krijgen die kittens dat niet via de melk binnen)?
- Hoe ontvlooi en ontworm ik de kittens? Met welk middel?
- Ik heb begrepen dat je het best telkens moeder meebehandeld met de kittens. Maar is dat niet te veel voor moeder omdat ik de kittens met 3, 5, 7, 12 weken wil behandelen?

Kortom kunnen jullie me helpen aan een behandelschema voor mama en kroost en welk middel (merk) het beste te gebruiken?

Liefs,

Bewerkt door Bintje, 20 mei 2018 - 09:47.

wim
wim
  • 539 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 mei 2018 - 11:36

Misschien bij dierenarts vragen / gaan

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#3 Geplaatst 20 mei 2018 - 13:26

Ik zou dat ook eens aan de dierenarts vragen. Stronghold roze is voor kittens, maar ik weet niet hoe oud ze minimum moeten zijn daarvoor. Ik dacht pas vanaf 6 weken.

Frontline spray kan ook bij kittens en bij de moederpoes, al weet ik ook niet exact hoe oud de kittens dan moeten zijn. Sowieso werkt Frontline ook niet zo heel goed.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.292 berichten

#4 Geplaatst 20 mei 2018 - 15:53

Ik dacht dat voor kleine kittens je alleen die Catminth pasta mocht gebruiken ter ontworming als ik me dat goed herinner.

Maar zoals hier al gezegd, overleg even met je dierenarts.  Die kent de medische geschiedenis van je kat het best en eventueel ook van de kittens als je daar al voor iets mee bent geweest.

Succes en geniet van de kleine prutsen :)

Pootje
  Gillian

Oh en op je vraag van de moederpoes ook behandelen.  Ja, anders krijgen de kittens direct terug via de melk terug wormen binnen mocht de moederpoes wormen hebben.  Dan weet je dat al  :)   Ik geloof dat voor die ontworming van moederpoes je ook gewoon de Catminth pasta best gebruikt in het begin.

In ieder geval, in de opvang waar ik voor heb gewerkt was het zo dat de kittens Catminth pasta kregen net aols de moederpoes na 4 weken, na zes weken, na 8 weken en dan op drie maanden oud kregen ze een pilletje Milbemax.  En dat pilletje dan opnieuw 3 maanden later steeds (4 keer per jaar dus ontwormen vanaf dan).  Mocht een kitten wel de pasta of de pil terug overgeven binnen de 20 minuten dan opnieuw even de volgende dag ontwormen;  Net als je ziet dat er toch wormen in de ontlasting blijven zitten.

Voor het ontvlooien wordt daar de Frontline spray gebruikt (zowel moederpoes als kittens!) want dat mag al vanaf zes weken oud.  Maar opletten want niet elk ontvlooimiddel mag al vanaf zo'n jonge leeftijd gegeven worden!!!! Pipets zijn vaak pas voor oudere katten omdat ze al een zeker gewicht moeten hebben dan.

Maar het beste is om echt met je dierenarts te overleggen want die zijn op de hoogte normaal van het laatste en weten wat het beste is en wat wel en wat niet vanaf welke leeftijd kan en mag en wat je wel en niet mag samen gebruiken en zo.  Ga echt niet zelf experimenteren want dan gevaarlijk zijn!

Bewerkt door gillian-kat, 20 mei 2018 - 16:04.

Elke kat is een wonder op zich ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 20 mei 2018 - 21:07

Ik zou ook niet meer wachten om een dierenarts te raadplegen. Een kitten kan zo snel overlijden (ik ben opvangmama voor de asielkittens) ik heb het zelf meegemaakt. Mama ook naar de dierenarts brengen, anders kan ze te kort aan melk krijgen door die lintworm en sterven de kittens.
En ik zou als ik jou was, mijn kattin laten steriliseren, zodra de kittens gespeend zijn, tenzij je in augustus opnieuw een nestje wilt.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.086 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 21 mei 2018 - 15:41

Wij gebruiken Flubinol voor de kittens, beginnen vanaf 4 weken... Werkt ook tegen lintworm

Maar inderdaad, gewoon naar de dierenarts gaan en daar vragen. Je moet toch sowieso naar de dierenarts om er aan te geraken aangezien je zonder voorschrift het ook niet meer kan krijgen in de apotheek.

In elk geval ook al meteen informeren naar de prijs van vroegcastratie en chip bij de dierenarts. Dit is wettelijk verplicht en als je al meteen de prijzen weet, weet je hoeveel je moet vragen aan de nieuwe eigenaars. Indien je ze niet in orde wegdoet, heb je een leuke kans op boetes van meer dan 400 euro per kitten ;)

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 21 mei 2018 - 20:48

GROEI- & ZORGSCHEMA VAN JONGE KATJES
Geboorte gewicht ca. 100 gram
3e - 5e dag ca. 130 - 150 gram / navelstreng valt eraf
9e - 12e dag ca. 210 gram / oogjes en oortjes gaan open
14 dagen ca. 230 gram / gaat beetje rondlopen
16 dagen ca. 265 gram / kunnen zich beetje wassen en spelen
21 dagen ca. 325 gram / gaat aan de wandel
25 dagen ca. 360 gram / eerste snijtanden komen door
28 dagen ca. 400 gram / hoektanden & kiezen / 1e keer ontwormen / goed controleren op parasieten / start zindelijkheidstraining
5 weken ca. 480 gram / wordt zindelijk, kan behoorlijk goed rennen
6 weken ca. 540 gram / hoeft niet meer geflest te worden / heeft volledig melkgebit / kan buiten moedermelk en eet zelfstandig / 2e keer ontwormen
8 weken ca. 600 - 700 gram / 1e keer inenten (vraag entingsboekje !!!) / 3e keer ontwormen
10 weken ca. 850 gram
12 weken ca. 1000 - 1100 gram / 2e keer inenten sterilisatie/castratie en chippen.

Groetjes van Elma

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 21 mei 2018 - 21:13

Voor mama:
Ofwel een pipet met alles in: ontwormen en ontvlooien (bvb broadline)
Ofwel eerst ontvlooien, en 2-3 dagen daarna ontwormen.

De kittens:
3-5: weken : Catminth (1 streepje / kitten)
vanaf 500 gram: ½ Milbemax of Milprazon
8 weken (3 dagen voor de 1e inenting) : Profender, broadline,  stronghold
12 weken (3 dagen voor de 2e inenting en steriel maken): Broadline, profender, stronghold

Niet allemaal die producten geven uiteraard, maar 1 van de voorgestelden ;)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elma
Elma
  • 3 katten

#9 Geplaatst 22 mei 2018 - 20:14

Ook weinig reactie van TS.
Groetjes van Elma