Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten te dik?

• Log in om te reageren
48 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.313 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 28 juni 2018 - 20:15

Ik was vandaag bij de dierenarts voor het ineten van Skye. Ze is nu bijna 14 weken als de datum echt klopt. 4 weken terug woog ze 620gr en nu 1.2 kilo bijna. Dus 500gr in 4 weken aangekomen. 4 weken geleden was ze echt te licht en nu wordt er dus gezegd dat ze eigenlijk te zwaar is. Haar bcs is 6/9 (6 van de 9??) 5 schijnt normaal te zijn. Ze voelde dus dat haar buikje aardig wat vet had. Ik moest brokjes gaan afwegen, nou die eet ze amper zei Ik...ja meer dan je denkt hoor...uhh nee ze krijgt gewoon veel ander eten van mij, carnibest, rauw vlees en natvoer...in t begin had ik iets van ze niet echt aankomen, dus alles wat ze eet prima. Misschien moet ik dat nu wat minderen haha....maar ik verbaas me erover hoe snel ene dierenarts zegt dat je nu wel moet opletten. Met 12 weken woog mijn oudste 1.6 kilo, was echt te zwaar...nu met bijna 9 jaar weegt ze net aan 3 kilo...ja ze is klein van stuk, eet onwijs veel en niet dik...al komt een klein buikje met de jaren wel..

Ik ben niet van plan brokjes af te gaan wegen, vind dat onmogelijk met 3 katten en naar mijn weten eet ze daar ook niet veel van. Minderen met lekkernijen miss wel, maar ze is toch nog in volle groei en carnibest en rauw vlees kan toch niet onwijs veel kwaad??
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#2 Geplaatst 28 juni 2018 - 21:27

Je zegt het zelf, ze is nog in volle groei. Die hebben best nog wel hun portie voeding nodig. Wat je wel zou kunnen doen is de snoepjes doseren. En al een introductie maken tot voerpuzzels. Beginnen met iets heel makkelijk, vb brokjes in een eierkarton.
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

Machteld.
Machteld.
  • 3.659 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 juni 2018 - 22:01

Voerpuzzels kan ik alleen maar aanraden, zoals Sabine. Als ze echt honger heeft, kan ze daarmee altijd eten, en je vermijdt eten uit verveling. Voor kittens (en zeker kittens van zwerfkatten / uit het asiel / met een minder ideale start / ...) mogen echt wel genoeg eten hoor. In het asiel waar Pluis vandaan komt, zeiden ze altijd kittenvoer geven tot ze 1 jaar zijn, tenzij er echt overgewicht is.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 28 juni 2018 - 22:22

een kitten kan bijna niet te dik zijn. rare opmerking van je da.

sterker nog, er hoort een beetje vet op de buik van een kitten te zitten! gewoon lekker laten eten wat ze wil eten. Als ze klaar is met haar groei kun je kijken of ze een gezond gewicht heeft. Nu is dat echt nog niet aan de orde.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 29 juni 2018 - 09:02

14 weken en 1,2 kg vind ik niet veel hoor.  Integendeel.
Onze kittens wegen dat al op hun 10 weken vaak.
Dus versta die redenering niet echt.

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#6 Geplaatst 30 juni 2018 - 10:34

Evyke81, op 29 juni 2018 - 09:02, zei:

14 weken en 1,2 kg vind ik niet veel hoor.  Integendeel.
Onze kittens wegen dat al op hun 10 weken vaak.
Dus versta die redenering niet echt.

Opvangertje Nino zal dat zelfs op zijn 8 weken al wegen als hij zo voortdoet :lachen: :lachen:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.938 berichten

#7 Geplaatst 30 juni 2018 - 12:07

Dat snap ik dus niet.  Ik heb eens op fiches zitten kijken van opvangers die ik heb gehad en die wogen allemaal zelf iets meer op 14 weken ouderdom.

Misschien dat je dierenarts enkel even wil waarschuwen dat je moet oppassen dat de schat niet in dit tempo blijft aankomen als die ook volwassen is?  Maar als het kitten eerst iets te licht was, dan zou je net blij moeten zijn dat het nu naar ene correcter gewicht gaat.

En je moet ook rekening houden met de grootte van de kat.  Onze kittens die uiteindelijk grote schatten zijn geworden, wogen ook altijd iets meer dan de kittens die meer kleinere katjes zijn gebleven.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.239 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 30 juni 2018 - 22:15

Hier vertrekken mijn kittens (Brits korthaar/langhaar) op 14-15 weken rustig tussen de 1.5-2.2kg ;)

chanatas
chanatas
  • 5.313 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 04 juli 2018 - 22:37

Ik hoef me dus geen zorgen te maken. Ze komt wel rap aan, als mn weegschaal klopt nu al bijna 200gr weer in een week. Maja ze heeft wel een achterstand in te halen. En is inmiddels wel echt gefixeerd op dr en, kan zelf niet eens normaal eten zonder dat ze op mn bord spring...laat ik niet toe uiteraard. Maar ze krijgt max half zakje natvoer per dag en brokjes onbeperkt, want ja 3 katten en kan dat niet afwegen en in de gaten houden. Maar ze oogt totaal niet dik. Ja miss beetje vet op buik,maar das normaal voor een kitten hoor ik...het als baby vet haha. Ga gewoon zo door, over 2 weken weer naar de dierenarts voor 2e inenting...ben benieuwd wat ze dan zeggen. Snap als ze in dit tempo doorgaat ze dik zal worden...maar voor nu prima, ze is onwijs actief als ik thuis ben rent ze de hele avond rond.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.704 berichten

#10 Geplaatst 04 juli 2018 - 23:09

chanatas, op 04 juli 2018 - 22:37, zei:

Ik hoef me dus geen zorgen te maken. Ze komt wel rap aan, als mn weegschaal klopt nu al bijna 200gr weer in een week. Maja ze heeft wel een achterstand in te halen. En is inmiddels wel echt gefixeerd op dr en, kan zelf niet eens normaal eten zonder dat ze op mn bord spring...laat ik niet toe uiteraard. Maar ze krijgt max half zakje natvoer per dag en brokjes onbeperkt, want ja 3 katten en kan dat niet afwegen en in de gaten houden. Maar ze oogt totaal niet dik. Ja miss beetje vet op buik,maar das normaal voor een kitten hoor ik...het als baby vet haha. Ga gewoon zo door, over 2 weken weer naar de dierenarts voor 2e inenting...ben benieuwd wat ze dan zeggen. Snap als ze in dit tempo doorgaat ze dik zal worden...maar voor nu prima, ze is onwijs actief als ik thuis ben rent ze de hele avond rond.
ik denk dat jij dat héél  goed doet Chanatas:)
  Ik denk dat jij je helemaal geen zorgen hoeft te maken:)

chanatas
chanatas
  • 5.313 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 04 juli 2018 - 23:47

Als een dierenarts zo iets zegt denk je toch miss geef ik te veel, maar brokjes afwegen gaat me echt te ver. Zeker voor een kitten. Als ze ouder is mag ze naar buiten en zal ze denk nog meer beweging hebben, ze mag nu al in de tuin...want kan er nog niet uit...al vrees ik dat het haar snel zal lukken haha. Maar dan rent ze echt heen en weer en spelen met mn andere kat. Dus aan activiteit geen gebrek. Over een paar maanden maar is kijken.hoeveel ze weegt en eruit ziet en of ik dan moet gaan opletten
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.704 berichten

#12 Geplaatst 05 juli 2018 - 13:23

chanatas, op 04 juli 2018 - 23:47, zei:

Als een dierenarts zo iets zegt denk je toch miss geef ik te veel, maar brokjes afwegen gaat me echt te ver. Zeker voor een kitten. Als ze ouder is mag ze naar buiten en zal ze denk nog meer beweging hebben, ze mag nu al in de tuin...want kan er nog niet uit...al vrees ik dat het haar snel zal lukken haha. Maar dan rent ze echt heen en weer en spelen met mn andere kat. Dus aan activiteit geen gebrek. Over een paar maanden maar is kijken.hoeveel ze weegt en eruit ziet en of ik dan moet gaan opletten
Tja, sommige dierenartsen. ..

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.938 berichten

#13 Geplaatst 05 juli 2018 - 14:15

chanatas, op 04 juli 2018 - 23:47, zei:

Voldoende mee spelen binnen en dan krijgt de schat nu al genoeg beweging ook.  En hou het gewicht in het oog inderdaad.  Mocht de schat blijven bijkomen tegen dit tempo na dat de achterstand terug is ingehaald, dan kan je dan nog altijd gaan proberen het eten wat meer onder controle te houden.  Gewicht er af krijgen is immers altijd moeilijker wanneer het er al aan zit :)   Maar ik kan echt niet zeggen dat ik nu vind dat jouw kitten te veel weegt als ik zo de gewichten lees die je hebt meegegeven hier.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

chanatas
chanatas
  • 5.313 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 05 juli 2018 - 19:13

Dank jullie wel allemaal voor het advies en tips. De kleine krijgt echt voldoende beweging. Heeft helaas nu wel diarree.zal het door de warmte komen of wat anders? Zag net wel dat het erg dun was, maar ze was wel geschrokken van 2 vechtende katten buiten. Heb dat ooit met balou gehad die was zo geschrokken dat ze alles met ene liet lopen en dunne ontlasting. Die kon ik wassen toen haha. Maar even in de gaten houden ook. Heb nog wel evt pasta tegen diarree mocht het nodig zijn. Maar dat lost vaak de oorzaak niet op. Naja tis sinds gisteravond/nacht begonnen, ik heb het zelf soms ook wel is een dag zonder dat ik iets geks heb verder. Ach het zijn toch soms zorgenkindjes he haha.

Bewerkt door chanatas, 05 juli 2018 - 19:14.

Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.313 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 15 juli 2018 - 21:31

Kittens kunnen niet te dik zijn hoor ik, maar skye komt wel erg hard aan naar mijn idee. 2,5 week geleden woog zij 1120 gram. En nu weegt ze 1650 gram ongeveer. Dat is ruim 400gr meer, terwijl katten normaal 100gr per week aan komen. Ze is 4 maanden, dus voor haar leeftijd een prima gewicht natuurlijk. Maar in dit tempo aankomen lijkt me ook niet oké..moet ik al iets er aan doen? Ze eet naar mijn idee niet onwijs veel. Sochtends beetje narvoer en verder brokjes. Hier eet ze gedurende dag meerdere keren van, steeds kleine beetjes. Ik heb al een voerspeeltje gemaakt zodat ze haar best er voor moet doen. Ook wel fijn voor als ik niet thuis ben ze zich kan vermaken ermee. Of moet ik gewoon wachten hoe ze zich ontwikkeld en over 1 a 2 maanden kijken hoe het is? Mijn kater vino woog met 13,5 week 1850gr. En woog met 7 weken iets van 600gr. Dus ook flink aangekomen in korte tijd. En is nu een kat van ruim 5 kilo...niet te dik, wel hang buikje gekregen na castratie.
Geplaatste afbeelding