Spring naar inhoud

- - - - -

dekkater zoeken/ kiezen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 29 september 2009 - 12:43

Hoe gaan jullie te werk om een geschikte dekkater voor jullie poezen te zoeken?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 29 september 2009 - 18:33

Waar ik voor ga, tja het klinkt heel lullig maar ik kijk eerst naar het kleurtje.
Wanneer het een rooie is, dan ga ik verder kijken.
Is het smoeltje aantrekkelijk, hoe zijn de lijnen erachter, en zijn de ouders in ieder geval PKD- DNA getest, grootouders vind ik ook geen probleem, zeker als het om DNA gaat.
Het liefst zie ik ook oudere katten uit die combi hoe ze uit zijn gegroeid.
De testen op HCM zijn een unicom binnen ons ras. Zijn ze er op getest, tuurlijk geeft het wel een pre, maar is het smoeltje niet aantrekkelijk, dan laat ik het kitten wel aan me voor bij gaan.

Mijn laatste 4 aankopen zijn in Polen gebeurt. Even op en neer gaan dat zit er voor mij echt niet in.
Ik kan geen koppies voelen, kan geen bekkies bekijken. kan niet zien of ze in real life cobby zijn. Maar kan wel een hoop vragen aan de fokker.
Betreft mijn eerste kater die ik daar kocht Shadow. Shad is een harlekijn. heb dus ook van alle kanten foto's gevraagd zo dat ik een beeld kreeg van zijn vlekken en of hij wel een goede harlekijn is.
Ik werd aan alle kanten bedient, gelukkig vond de fokker al mijn vragen ook totaal niet erg. Sterker nog ze is inmiddels een goede vriendin ook.
De 2e die ik daar kocht was Polka Dot. Een dot van een poes, vanaf de foto helemaal verliefd en besloten om direct in het nieuwe jaar haar zelf op te halen.
Uit pure ellende omdat ik moest gaan vliegen kreeg ik enkele dagen ervoor een flinke astma aanval die uiteindelijk moest behandeld worden met prednison en AB een waarschuwing kreeg van de ha van blijf niet te lang in Polen, want de medische voorziening......... bla bla bla
eerste dag heen naar Polen, 's avonds nog bij de fokker geweest, waar we schandelijk verwend werden en ik me als Alice in wonderland voelde. Ben daar dus met recht op de grond gaan zitten en alle katten vlogen op me af, werd bedolven onder de kusjes en knuffels..................... heerlijk.
Electra en Eclair hebben we ook laten overvliegen.
Volgend jaar komt mijn voorlopig laatste kat uit Polen eraan. Ook dat zal wederom een rood wit of Cream wit zijn. dit keer in een exotic.
Ik weet wat ik er aan heb.
Krijg een goed contract erbij.

Wat ik trouwens ook heel belangrijk vind aan mijn katers is, kleine oortjes, een volle kop en grote neusgaten.
Grote grove poten en een cobby lichaam.
Tot nog toe is dat wel altijd gelukt in mijn katers.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 29 september 2009 - 18:38

Misschien hier eens rondkijken bij de KS'ers met dekkaters?

Geplaatste afbeelding

Guest_misty_*
Guest_misty_*

#4 Geplaatst 28 oktober 2009 - 15:32

Hallo.

Het lijkt ons erg leuk om volgend jaar een nestje bij onze chocolate point brits korthaar te hebben.
Is het mogelijk om de blauwe oogkleur wat feller te krijgen door haar te laten dekken door een ander ras met point kleur zoals bv de siamees?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of goede tips?
Of is het beter om een Britse point kater te zoeken.

Benieuwd naar jullie reakties.

Groetjes,
Jannie

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 28 oktober 2009 - 15:52

Als ik van jou was, zou ik eerst een britje zoeken dat een stamboom heeft als je ermee wil fokken ;) En ik denk eigenlijk niet dat er een ander ras in de Brit gefokt mag worden.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 28 oktober 2009 - 15:53

Ines zei:

Als ik van jou was, zou ik eerst een britje zoeken dat een stamboom heeft als je ermee wil fokken ;) En ik denk eigenlijk niet dat er een ander ras in de Brit gefokt mag worden.

Volledig mee eens! :)
Geplaatste afbeelding

Guest_misty_*
Guest_misty_*

#7 Geplaatst 28 oktober 2009 - 16:02

Bedankt voor jullie snelle reaktie.
Maar met een selkikr rex mag wel? Die zie in nl wel eens staan. Kruising bkh x selkikr rex met stamboom.
Of is een Selkikr rex eigenlijk een bkh met krullen? :twisted:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 oktober 2009 - 17:26

misty zei:

Bedankt voor jullie snelle reaktie.
Maar met een selkikr rex mag wel? Die zie in nl wel eens staan. Kruising bkh x selkikr rex met stamboom.
Of is een Selkikr rex eigenlijk een bkh met krullen? :twisted:

Je brits korthaar poesje heeft toch geen stamboom? Dan zou ik eerlijk gezegd met haar sowieso niet fokken... Je kunt dan immers ook niet kijken wat voor erfelijke ziektes zich al dan niet hebben voorgedaan bij haar voorouders en dergelijke... Als je met fokplannen in je hoofd zit, waarom heb je dan geen katje mét stamboom aangeschaft?

Verdiep je daarenboven ook eerst heel erg goed in fokken en genetica (helemaal niet zo makkelijk, maar wel broodnodig als het op fokken aankomt) voor je nog maar over mogelijke combinaties begint na te denken. ;) Ga enkele goeie boeken over fokken/kattenzwangerschappen/genetica, ... lezen, ga te rade bij catteries met ervaring die je met raad en daad kunnen bijstaan en dergelijke!

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 28 oktober 2009 - 18:22

misty zei:

Hallo.

Het lijkt ons erg leuk om volgend jaar een nestje bij onze chocolate point brits korthaar te hebben.
Is het mogelijk om de blauwe oogkleur wat feller te krijgen door haar te laten dekken door een ander ras met point kleur zoals bv de siamees?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of goede tips?
Of is het beter om een Britse point kater te zoeken.

Benieuwd naar jullie reakties.

Groetjes,
Jannie

Ik kan echt niet begrijpen dat je zo aan rasvervuiling wil gaan doen.
Om een betere oogkleur te krijgen een totaal ander ras erin kruizen.
Dat je alleen de bouw van de kat volledig vergald, wordt niet bij nagedacht.
Een brit is rond
Een Siamees is slank.
De vacht ga je vergallen, brit heeft een volle ondervacht, siamees naar mijn weten niet.
Siamees heeft konijnenoren, een brit hoort kleine oren te hebben

Eerst goede literatuur lezen, laat je voorlichten voor dat je iets gaat uithalen.
Goed fokken is niet goh dat ziet er wel leuk uit en dat ziet er leuk uit, we knallen het bij elkaar en krijgen kittens. grrrrrrrrrrrrrrrrrr

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_misty_*
Guest_misty_*

#10 Geplaatst 28 oktober 2009 - 19:06

Onze poes is nog maar 8 mnd oud.
Het zijn nog gedachten waar we mee spelen vandaar dat ik wat om me heen aan het kijken en informeren ben.
Het is ook helemaal niet de bedoeling om meerdere nestjes te fokken.
Ik knal zeker niet wat bij elkaar want dan was ik me nu niet aan het oriënteren.

Ik dacht dat dit soort forums ook bedoelt was om informatie op te kunnen doen en evt tips of goed onderbouwde afradingen.

Dat jij zo fel reageert geeft mij het gevoel dat het niet gewaardeerd word dat mensen vragen hebben terwijl jij toch ook zo begonnen zult zijn.
In ieder geval zullen op deze manier mensen minder snel hier om raad durven/willen vragen wat ik persoonlijk erg jammer vind.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#11 Geplaatst 28 oktober 2009 - 19:47

Maar je snapt toch wel dat je niet zomaar 2 rassen met elkaar kan gaan vermengen.
Of ben ik nu zo slim, want dit is toen ik begon ook echt nog nooit in mij opgekomen.

Guest_misty_*
Guest_misty_*

#12 Geplaatst 28 oktober 2009 - 20:02

Nou ik heb gelezen dat de colourpoint begonnen is bij de bkh door kruizing met een ander ras.
Ook heb ik op internet een stukje gezien over kruising met een ander ras om bepaalde kenmerken te versterken.

En juist omdat ik er geen verstand van heb ga ik dit op een forum voorleggen zodat ik niet achteraf spijt krijg en zeker niet aan "rasvervuiling" wil doen.

Ik vind het alleen jammer dat jij in jouw reaktie erg fel en negatief reageerde.