Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten komt niet bij

Pers exotic kitten

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Eva
Eva
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 09 augustus 2018 - 11:25

Hallo allemaal,

Ik heb een nestje van 2 kittens. Oorspronkelijk waren het er 5 waarvan 2 doodgeboren en eentje vorige week moeten laten inslapen omdat het te erg aan het afzien was (had een punthoofdje, dierenarts dacht aan waterhoofdje). Onze kattin is een kleintje en het was haar eerste nestje. De kittens wogen maar 60gr bij geboorte.

De kittens die nog overblijven zijn nu 12 dagen oud. Het zwart/wit katje komt goed bij en weegt nu 180gr maar het grijs/witje weegt maar 138gr en dit al gedurende 4 dagen. Ik ben al eens bij de dierenarts geweest maar er is niets op te merken aan hem. Hij is actief, heeft geen koorts en is niet uitgedroogd. Hij zuigt bij moederpoes (ik weet niet of hij effectief iets binnenheeft of alleen maar zit te sabbelen) en we geven kunstmelk bij (als hij wil want echt geen fan van) maar toch wil hij maar niet bijkomen.
Deze nacht had mijn vriend hem nog eens gewogen en hij woog 143gr maar deze ochtend was het weer maar 138gr. Ik ga deze namiddag opnieuw naar de dierenarts om synulox te proberen om te zien of dat niet helpt. Maar antibiotica geven zonder dat er effectief koorts is wordt meestal niet aageraden.

Ik ben ten einde raad, en na zoveel ongeluk met ons eerste nestje wil ik de 2 die nog overschieten echt wel in leven houden.

Het zijn raskatten pers/exotic.

Iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt en tips heeft?

Groetjes,
Eva

Sabine2
Sabine2
  • 8.661 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 09 augustus 2018 - 13:38

Welkom Eva. We hebben elkaar gisteren al via jou FB topic tegengekomen.

Ik ben opvangmama. Als ik sukkelaartjes heb die niet goed bijkomen, geef ik hen Kittystim. Dat kan je online bij Medpets bestellen.
Verder ook bijvoederen en de temperatuur van het kleintje goed in het oog houden.  

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Eva
Eva
  • 6 berichten

#3 Geplaatst 09 augustus 2018 - 13:44

Hey Sabine, ik spreek echt alle kanalen aan om een oplossing te vinden :)
Bijvoederen doen we maar hij vindt dat echt niet leuk, vandaag heeft mijn vriend hem wel al meer kunnen geven dan de dagen ervoor. Kittyslim heb ik hier al op het forum gelezen maar nutridrops zijn zowat hetzelfde en dat geven we ook.
Ik hoop hier iemand tegen te komen die hetzelfde heeft meegemaakt en zo misschien een oplossing te vinden. Er moet alleszins iets mis zijn met hem anders zou hij zeker bijkomen. Ofwel heeft hij niet genoeg zuigkracht om bij mama te drinken maar hij is wel energiek bij het zuigen (niet zoals de andere weliswaar).
Bedankt voor je antwoordje, straks naar de dierenarts en hopelijk kan er daar toch iets van oplossing worden gegeven. Misschien is antibiotica wel een goed idee (synulox) maar bij een infectie zou hij toch koorts moeten maken en dat heeft hij niet.

Sabine2
Sabine2
  • 8.661 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 09 augustus 2018 - 13:48

Juist, je gaf al Nutridrops, dat was ik vergeten.

Kan de cattery van de mamapoes eventueel raad geven?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Eva
Eva
  • 6 berichten

#5 Geplaatst 09 augustus 2018 - 14:07

Hun heb ik nog niet gecontacteerd maar wel 2 andere mensen die ook een cattery hebben. Niemand heeft blijkbaar al hetzelfde meegemaakt als ons. Bijvoederen en sonde hoor ik het meest. Maar zoals je weet durf ik zelf geen sonde in te brengen en dierenartsen zijn er ook geen fan van (gebrek aan ervaring misschien?).

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 09 augustus 2018 - 17:03

De mama is getest veronderstel ik?  Ze heeft geen aids, leucose?  En de papa?
Is zij nog recent ontwormd?  Zo ja, met wat?
Wat krijgt ze van eten?

Om even een beeld te krijgen van de situatie :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

gillian-kat
gillian-kat
  • Lid
  • 2.959 berichten

#7 Geplaatst 09 augustus 2018 - 20:49

Hoi en welkom.

Ik neem aan dat de tepels van de moederpoes ook gecontroleerd zijn?  Er komt melk uit?  Er is geen sprake van een ontsteking daar?

Klinkt inderdaad toch wat als een mysterie …  Je weegt ze toch elke dag rond hetzelfde tijdstip?  Dat kan ook schommelingen geven anders.

Pootje
  Gillian

Er wordt door de forum beheerster geweigerd mijn account te verwijderen maar deze account is dus DOOD!   Telt niet meer.  Er wordt niet meer gereageerd op iets.

Account mag gewist worden.  Kom niet meer terug naar het forum.

Eva
Eva
  • 6 berichten

#8 Geplaatst 10 augustus 2018 - 11:41

Gisteren naar dierenarts geweest en de kans is groot dat moederpoes te weinig melk heeft. Bij de eerste tepel spoot de melk eruit maar de andere gaven maar een klein beetje. Ons sukkeltje heeft alleszins een goede zuigreflex en lijkt niets te mankeren. De DA heeft hem ook voor alle zekerheid antibiotica gegeven.
Deze ochtend woog hij al 155gr dus het gaat de goede richting uit! We voederen bij (met wat forceren) maar het lijkt toch eindelijk te helpen.
Moederpoes is gevaccineerd en ontwormd voor de dekking, de dekkater is ook met alles in orde voor zover wij weten. Het was een buitenshuis dekking maar ik ken ook een andere poes die door hem gedekt is en die kittens doen het uitstekend.
Ik weeg elke ochtend rond hetzelfde uur dus daar licht het probleem niet.
Moederpoes krijgt RC en Hills in alle soorten. Als jullie nog tips hebben om de melktoevoer hoger te krijgen hoor ik het graag.

Bewerkt door Eva, 10 augustus 2018 - 11:41.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 10 augustus 2018 - 12:58

Bekijk berichtEva, op 10 augustus 2018 - 11:41, zei:

Moederpoes is gevaccineerd en ontwormd voor de dekking, de dekkater is ook met alles in orde voor zover wij weten.
Moederpoes krijgt RC en Hills in alle soorten. Als jullie nog tips hebben om de melktoevoer hoger te krijgen hoor ik het graag.

Je hebt toch bewijzen dat hij negatief is neem ik aan?

Zowieso moet mama kittenkorrels krijgen, Royal canin Mother&babycat bvb.
Die bevatten veel meer voedingsstoffen.

Geplaatste afbeelding

Eva
Eva
  • 6 berichten

#10 Geplaatst 10 augustus 2018 - 13:47

Hij is getest op alle ziektes en ik heb daar ook een bewijsje van dus dat zal zeker in orde zijn.
Ik geef haar ook de kittenkorrels afgewisseld met specifiek voer voor perzen. En altijd een mix van verschillende korrels, heb al gelezen dat het belangrijk is om af te wisselen.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#11 Geplaatst 10 augustus 2018 - 14:00

Bekijk berichtEva, op 10 augustus 2018 - 13:47, zei:

Hij is getest op alle ziektes en ik heb daar ook een bewijsje van dus dat zal zeker in orde zijn.
Ik geef haar ook de kittenkorrels afgewisseld met specifiek voer voor perzen. En altijd een mix van verschillende korrels, heb al gelezen dat het belangrijk is om af te wisselen.

Een kat houdt (algemeen genomen) van structuur en gewoontes.
Dus dat gaat niet altijd op.

Zij valt niet af? Das al veel.
Dacht ergens gelezen te hebben dat primperan ook helpt voor het stimuleren van de melkgift.
Maar vind het niet echt meer...

Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • Lid
  • 2.959 berichten

#12 Geplaatst 11 augustus 2018 - 11:56

Tof te horen dat de kleine nu de goede kant opgaat.  Mag het nu allemaal positief nieuws zijn voor je met veel vreugde en plezier aan de lieverds :love3:

Pootje
  Gillian

Er wordt door de forum beheerster geweigerd mijn account te verwijderen maar deze account is dus DOOD!   Telt niet meer.  Er wordt niet meer gereageerd op iets.

Eva
Eva
  • 6 berichten

#13 Geplaatst 13 augustus 2018 - 11:05

Alles gaat nog altijd de goede kant uit behalve dat mamapoes nog steeds te weinig melk heeft en ook soms geen zin om de kittens te laten zuigen. Ze is een wisselvallige moeder... :)
Bedankt voor de tips iedereen!

gillian-kat
gillian-kat
  • Lid
  • 2.959 berichten

#14 Geplaatst 13 augustus 2018 - 12:03

Kan zijn dat ze soms niet wil zogen omdat het te zeer doet doordat de kittens misschien wat harder zuigen voor melk.  Of dat ze zelf aanvoelt dat er op dta moment niet genoeg terug is aangemaakt waardoor ze dan zogen voor niks eigenlijk.

Pootje
  Gillian

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Pers, exotic, kitten