Spring naar inhoud

- - - - -

als je kat niet speelt

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
krijo
krijo
  • 22 berichten

#1 Geplaatst 29 september 2009 - 16:31

Hei,

Ik vang sinds afgelopen weekend een kattin met haar kleintje (4 weken) op. De kattin is geen speels type en het jong is nog erg bang (verstopt zich nog vrij snel).

Is het abnormaal of een slecht teken als een kat niet speelt? De da schat haar een jaar, dus nog vrij jong.

Ik ken niks van katten ... dus veel vragen nog :s

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 29 september 2009 - 16:45

Nee, niet abnormaal. Ze is nog maar net bij jou ook he. Het is allemaal wat nieuw voor haar. Je kan proberen wat catnip op een speeltje te spuiten, dit trekt katten aan. Mijn katten spelen ook enkel met 'bewegend' speelgoed. Zo is hier de playcube (is een topic over) heel in trek. Maar echte spelers zijn het hier zeker ook niet! De dragonfly vinden ze wel geweldig! Maar dat moet ik mèt hen spelen.
Ik zou ze gewoon wat laten kennis maken met speelgoed, eventueel haar pootje ertegen duwen, het voordoen, de catnip mss proberen, maar denk dat ze nu nog vooral alles aan het uitzoeken is.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 29 september 2009 - 17:08

Gabriël speelt hier ook niet hoor (allé als wij het niet zien toch) maar hij is een echte buitenkat die liever muizen ed vangt... het echte werk dus :d

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 29 september 2009 - 19:10

Oh ja, Tijger komt zeker elke week (soms meermaals per dag) met iets af. Zie Tijger en zijn prooien op het forum :louche: . Sloeber kijkt liever toe, maar zoals reeds gezegd... de playcube (oh ja, de Egyptische muis speelt hij heel af en toe mee).

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 29 september 2009 - 19:49

Neen, ik heb hier het ultieme voorbeeld van twee uitersten.
Sillas speelt met balletjes alsof zijn leven ervan afhangt. Hij is echt een klein kind als je hem bezig ziet. Melvin (amper twee maand ouder) is veel rustiger van aard en speelt zelden. Hij heeft meer interesse om zich bezig te houden met andere dingen (rustig liggen, baasje in het oog houden, weglopen met zaken waarmee hij niet moet weglopen,...).

Het is perfect mogelijk dat de poes geen speels type is. Ook is ze waarschijnlijk nog wat haar plaats aan het zoeken, waardoor ze nog wat onwennig is. Niets om ongerust over te maken. Stel haar op haar gemak en zij zal langzaam wennen aan jou en de omgeving.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 29 september 2009 - 20:26

(rustig liggen, baasje in het oog houden, weglopen met zaken waarmee hij niet moet weglopen,...).

:lachen: :lachen: :ha :ha

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 30 september 2009 - 11:04

Het is zeker niet abnormaal hoor ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 30 september 2009 - 12:45

nee hoor. het is soms ook lang zoeken naar waarmee ze het liefste spelen. Nobel speelt het liefste met schaduwen. Dus als ik met mijn hand een schaduw geef en die beweegt, springt hij erachter. Zij speelt ook het liefste met speelgoedmuizen. James speelt graag met alles waar er kattenkruid in zit of op gespoten is. Een speeltje zonder die geur negeert hij, maar eens dat erop gespoten zit gaat het het hele huis door. Zelda is nog vrij nieuw, maar is verzot op hengselspelletjes. Maar alle drie zijn ze dol op de da bird (soort hengselspel met veren die draaien).

Ze moeten nog wel wat wennen en in het begin spelen ze idd niet zo vlug, dus wie weet over een tijdje....