Spring naar inhoud

- - - - -

Stress door (voorbereidingen) baby en vreemde mensen in huis

bezoek plassen sproeien Stress baby

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp

#1 Geplaatst 09 september 2018 - 21:44

Ondertussen weet iedereen hier wel dat er een baby op komst is. Nog een goeie vier weken te gaan.
Evengoed kent iedereen Luna...

Uiteraard had ik mij aan de nodige problemen verwacht. Het was en is niet moeilijk te voorspellen dat Luna moeite zou hebben met alle veranderingen. En daarom ben ik er ook ruim op tijd aan begonnen. De nieuwe meubels staan toch al een tijdje in elkaar, zodat ze tijd zou hebben om te wennen.
Alle gekochte spullen heb ik zo snel mogelijk gewassen zodat ‘onze geurtjes’ eraan hangen ipv vreemde geuren.
Ze is uiteraard toch wat meer beginnen sproeien terug, maar eigenlijk viel en valt het voorlopig nog wel mee. Ik vermoed dat die cbd-druppels de ergste stress wat afvlakken.

Ik maak me momenteel meer zorgen om Annabelle. Bijna een jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een nieuw donsdekbed, waar prompt op geplast werd. Ik wist dat het ofwel Marlee ofwel Annabelle was, maar was niet zeker wie van de twee.
Een maand of vier, vijf geleden vond ik wat plasplekken in het midden van de living, en op een gegeven moment zag ik Annabelle plassen terwijl ze werd aangevallen door Luna (wat ook fel verminderd is, maar af en toe gebeurt het nog wel dat Luna erachteraan gaat).  
Anderhalve maand geleden was er een ongelukje op een kussen dat op de vensterbank lag, wederom Annabelle.
En vandaag zie ik haar plassen op een kartonnen krabplank.

Gezien de frequentie vermoed ik niet meteen een blaasontsteking, ze plast meestal gewoon in de kattenbak, maar mocht het verergeren, dan ga ik uiteraard nr de da.

Ik vermoed eerder stress.
De afgelopen weken zijn hier behoorlijk wat ‘vreemde’ mensen over de vloer geweest. Kraamzorg, loodgieter, de huisbaas, iemand die het raam kwam opmeten, mijn papa (die komt hier niet heel vaak),... Geen van de katten is hier blij mee, ze zijn het ook niet gewend, maar ik merk dat vooral Annabelle daar heel erg van schrikt elke keer. Het lijkt vaak zelfs alsof ze mij niet herkent achteraf, tot ik begin te praten en dan ontspant ze een beetje. Maar de schrikreacties houden toch wel een tijdje aan.

Voor de rest vertoont ze weinig tekenen van stress. Haar staart staat gewoon omhoog, haar snorharen staan meestal ok of zelfs positief, ze heeft geen rugtrekkingen, ze verzorgt zich goed, ze speelt en eet,...

Probleem is dat de komende weken en maanden alleen maar voor meer stress zullen zorgen natuurlijk. De baby alleen al... Maar ook dan zal er volop bezoek zijn. Opnieuw kraamzorg, de vroedvrouw, mijn ouders en broer uiteraard regelmatig en dan nog de mensen die naar de baby komen kijken. Ik heb ook een poetsvrouw gevraagd voor de eerste weken.

Ik ben dus een beetje op zoek nr tips om de stress wat te beperken.
Sowieso zet ik de deur nr buiten open als er mensen zijn, op Voodoo na gaan ze dan allemaal buiten, maar veel lijkt dat niet te helpen voor Annabelle.
De bedoeling is ook om de bovenverdieping ‘vreemde-mensen-vrij’ te houden. Dat is de afgelopen weken niet gelukt aangezien het raam en de verwarming boven moesten bekeken worden. Enkel voor het raam zal er nog iemand boven moeten zijn, daar kan ik weinig aan doen.
Maar kraamzorg, poetsvrouw etc, moeten eigenlijk allemaal beneden blijven. Ik hoop dat hen dat toch een iets veiliger gevoel kan geven. Maar de baby zal natuurlijk wel boven zijn, dus in hoeverre het veel verschil zal maken...

Vind het gewoon erg om te zien hoeveel stress vooral Annabelle ervan heeft, en in alle eerlijkheid zie ik een tweede in huis plassende kat ook niet zitten. Luna doet het nu al drie jaar, dat zal ook nooit meer volledig stoppen, als Annabelle gaat meedoen... Het moet nog een beetje doenbaar blijven.

Ik had eventueel gedacht om Annabelle ook wat van die druppels te geven, enkel de komende maanden dan. Maar ik vrees dat dat niet haalbaar is. Ik heb dat hier al eens gepost ivm haar periode met diarree onlangs. Annabelle iets laten inslikken, is heeeeeeel moeilijk. Als ik dat twee maal per dag moet doen, verhoog ik de stress alleen maar.

Ga ik toch al eens nr de da (extra stress...) Ze sproeit niet natuurlijk, het is echt plassen. Kan ze een blaasontsteking hebben en maar eens in de zoveel weken naast de bak plassen?

Dus, iemand nog ideeën of tips? Specifiek voor Annabelle (en Luna), maar in het algemeen voor de andere katten mag natuurlijk ook. Het zal geen makkelijke periode zijn voor hen, en alles wat ik kan doen om het aangenamer te maken, is mooi meegenomen natuurlijk.

Bewerkt door Ephiny, 09 september 2018 - 21:44.

Those who don't believe in magic, will never find it

Seabert
Seabert
  • 5.403 berichten

#2 Geplaatst 11 september 2018 - 10:15

Geen tips, helaas.
Ook geen ervaringen met blaasontsteking.

Maar wat erg voor je. Na Luna, nu weer een plaskat :goofy: .
Ik kan begrijpen dat je er moedeloos van wordt :hug: .

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.400 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 11 september 2018 - 12:58

Dacht ook eerst van probeer misschien eens met die druppels bij Annabelle, al is het maar tijdelijk om de periode met de werken in huis en straks met jouw baby'tje te overbruggen, maar las dan dat het moeilijk is voor Annabelle om iets in te nemen.
Je zou al bijna iets moeten vinden dat je aan haar eten kan toevoegen ofzo. Is dat niet mogelijk met de olie om die over wat vlees te doen?
Ergens hoop ik dat het een blaasontsteking zou zijn omdat het in het algemeen gemakkelijk te behandelen is en dan is het geen probleem op lang termijn.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 11 september 2018 - 12:58.

#4 Geplaatst 11 september 2018 - 17:08

Thanks Seabert!

@Lucky, die druppels ruiken en smaken nogal sterk... En Annabelle is ook niet zooo dol op natvoer dat je haar ermee kan bedotten. Zelfs niet als je de druppels in een capsule doet en dat onder haar eten mengt. Helaas.

Ja, ik zou ook bijna hopen op een blaasontsteking. :louche:  Maar intussen gaat ze weer gewoon op de bak, dus ik heb er toch mijn twijfels over.
Als het stress-gerelateerd is, zal het op den duur ook wel weer beteren wss. Tenzij ze echt slecht reageert op de baby, maar ik vermoed dat het vooral de vreemde mensen zijn en dat gaat nog wel redelijk snel passeren.
De eerste maand zal wss het drukste zijn.

Voorlopig blijf ik maar gewoon hoopvol. Als blijkt dat het echt een probleem wordt, kan ik nog kijken wat ik ga doen.

Intussen zijn algemene tips echt nog welkom he. Marlee en Voodoo zullen ook wel serieus moeten wennen...

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#5 Geplaatst 12 september 2018 - 15:50

Ik heb helaas ook geen tips. Echt vervelend dat Annabelle nu ook af en toe in huis plast, naast de problemen met Luna.

Als het erger wordt zou je misschien andere medicatie kunnen proberen die je wel gemakkelijk ergens onder kunt mengen? Nya is ook heel moeilijk qua medicatie, maar zij krijgt nu iets vloeibaars dat ook lekker smaakt (niet voor stress, maar medisch) ipv pilletjes in overleg met mijn dierenarts omdat ze zo moeilijk is. Zo zijn er misschien ook dingen die je gemakkelijker kunt geven aan haar. Misschien iets wat bij Luna minder goed hielp, maar bij haar wel werkt.

Als er hier mensen komen, vraag ik ook altijd om de diertjes volledig te negeren (de 2 katten en het hondje zijn ook allemaal bang aangelegd), maar dat doe je waarschijnlijk ook al?

Ik denk dat de baby sowieso wel stress zal geven en dat daar weinig aan te doen is, maar dat ze geleidelijk wel weer zullen wennen. Hopelijk gaat het dan vanzelf beter wanneer alles in huis weer even 'stabiel' is voor Annabelle.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar misschien kun je ook een rustige kamer of hoekje maken met bvb een krabpaal, eten en speelgoed waar geen vreemde mensen komen en de baby ook niet? Dat ze echt haar eigen plekje heeft waar ze zeker met rust gelaten wordt en zich kan terugtrekken als het allemaal wat veel is. Ik merk dat Rakker daar wel veel gebruik van maakte hier toen ze moest wennen aan ons hondje en aan Nya. Ik zorgde er dan voor dat onze bureau (kamer) alleen voor haar was.

#6 Geplaatst 12 september 2018 - 18:44

Bekijk berichtSyntara, op 12 september 2018 - 15:50, zei:

Ik heb helaas ook geen tips. Echt vervelend dat Annabelle nu ook af en toe in huis plast, naast de problemen met Luna.

Als het erger wordt zou je misschien andere medicatie kunnen proberen die je wel gemakkelijk ergens onder kunt mengen? Nya is ook heel moeilijk qua medicatie, maar zij krijgt nu iets vloeibaars dat ook lekker smaakt (niet voor stress, maar medisch) ipv pilletjes in overleg met mijn dierenarts omdat ze zo moeilijk is. Zo zijn er misschien ook dingen die je gemakkelijker kunt geven aan haar. Misschien iets wat bij Luna minder goed hielp, maar bij haar wel werkt.

Als er hier mensen komen, vraag ik ook altijd om de diertjes volledig te negeren (de 2 katten en het hondje zijn ook allemaal bang aangelegd), maar dat doe je waarschijnlijk ook al?

Ik denk dat de baby sowieso wel stress zal geven en dat daar weinig aan te doen is, maar dat ze geleidelijk wel weer zullen wennen. Hopelijk gaat het dan vanzelf beter wanneer alles in huis weer even 'stabiel' is voor Annabelle.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar misschien kun je ook een rustige kamer of hoekje maken met bvb een krabpaal, eten en speelgoed waar geen vreemde mensen komen en de baby ook niet? Dat ze echt haar eigen plekje heeft waar ze zeker met rust gelaten wordt en zich kan terugtrekken als het allemaal wat veel is. Ik merk dat Rakker daar wel veel gebruik van maakte hier toen ze moest wennen aan ons hondje en aan Nya. Ik zorgde er dan voor dat onze bureau (kamer) alleen voor haar was.

Het probleem bij de medicatie is dat zelfs als ik het eronder kan mengen, ze vaak niet alles opeet. Dus krijgt ze niet alles binnen.
En van zodra ik het ‘onder dwang’ probeer, is ze zo volhardend in haar weigering dat het soms grappig is. Zo klein en fragiel, maar zo koppig.
Aan de andere kant hoeft ze mss ook niet alles binnen te krijgen als het geen ab is ofzo...
En idd, bij Luna werkte er veel niet, maar bij haar mss wel. Had ik nog niet aan gedacht eigenlijk. Als het blijft duren, ga ik eens horen bij de da.

Goh, negeren, ze komen toch niet in de buurt..
Boven is normaal hun plekje, daar komt niemand normaal gezien. Maar nu de laatste weken met dat kapotte raam in de slaapkamer, en de kapotte verwarming ook boven, moest iedereen boven zijn.
En dan is de tuin normaal gezien ook enkel voor hen, maar zowel de huisbaas als de loodgieter liepen op een gegeven moment achterom, dus ja...
Ik snap wel dat ze zich onveilig voelen zo.

Waar de baby niet komt, daar heb ik dan weer niet genoeg ruimte voor... Mijn slaapkamer en de babykamer en de badkamer boven, tja, daar zal de baby sowieso zijn. En beneden (qua aangename ruimtes, garage en berging bv zijn geen optie) enkel een living en keuken, allebei open ruimtes... Als ik ooit groter woon mss, maar nu...

Bedankt voor de moeite iig!

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#7 Geplaatst 12 september 2018 - 20:54

Ik heb geen tips, sorry, maar ik hoop wel van ganser harte dat alles goed gaat verlopen zodat je zorgeloos kan genieten van zowel de baby als je poezels
Geplaatste afbeelding

#8 Geplaatst 13 september 2018 - 05:17

Bekijk berichtlathyrus, op 12 september 2018 - 20:54, zei:

Ik heb geen tips, sorry, maar ik hoop wel van ganser harte dat alles goed gaat verlopen zodat je zorgeloos kan genieten van zowel de baby als je poezels

Djw!

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#9 Geplaatst 13 september 2018 - 09:00

Bekijk berichtEphiny, op 12 september 2018 - 18:44, zei:

Het probleem bij de medicatie is dat zelfs als ik het eronder kan mengen, ze vaak niet alles opeet. Dus krijgt ze niet alles binnen.
En van zodra ik het ‘onder dwang’ probeer, is ze zo volhardend in haar weigering dat het soms grappig is. Zo klein en fragiel, maar zo koppig.
Aan de andere kant hoeft ze mss ook niet alles binnen te krijgen als het geen ab is ofzo...
En idd, bij Luna werkte er veel niet, maar bij haar mss wel. Had ik nog niet aan gedacht eigenlijk. Als het blijft duren, ga ik eens horen bij de da.

Goh, negeren, ze komen toch niet in de buurt..
Boven is normaal hun plekje, daar komt niemand normaal gezien. Maar nu de laatste weken met dat kapotte raam in de slaapkamer, en de kapotte verwarming ook boven, moest iedereen boven zijn.
En dan is de tuin normaal gezien ook enkel voor hen, maar zowel de huisbaas als de loodgieter liepen op een gegeven moment achterom, dus ja...
Ik snap wel dat ze zich onveilig voelen zo.

Ik had dat probleem ook met Nya, dat ze dan niet alles opat. Zij moet nu echt wel dagelijks medicatie krijgen, dus ik heb het nu zo opgelost dat ik blikvoer in kleine porties (ongeveer een theelepeltje) heb ingedeeld en ingevroren. En elke dag neem ik dus zo'n stukje, ontdooi ik dat in de microgolf en geef dat met de medicatie. Omdat het zo weinig is, eet ze het zeker allemaal op en wordt ze dat ook minder snel beu, volgens mij. Dus dat werkt hier wel goed. Maar ik duim natuurlijk dat het niet nodig is en dat het snel weer beter is met haar qua stress.

En qua negeren. Die van mij blijven ook uit de buurt, maar soms zijn er anders wel eens mensen die hen zo wat volgen om hen toch te kunnen aaien. Of als ze verstopt zitten op een plekje waar ze niet goed weg kunnen, ergens in een hoekje ofzo, dat mensen daar naartoe gaan en hen dan proberen te aaien.

Maar het is dan idd te begrijpen dat ze zich onveiliger voelen als er nu plots mensen komen op die plaatsen waar ze zich anders veilig voelen. Hopelijk gaat het snel beter wanneer dat niet meer nodig is.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.945 berichten

#10 Geplaatst 17 september 2018 - 17:28

Ik vind het al positief dat je zegt dat je wil proberen om de bovenverdieping vreemde mensen vrij te houden.  Enkel nog even spijtig van dat raam, maar als dat klaar is en je het even tijd geeft, dan keert hopelijk de rust wat terug.

Zelf vrees ik dat ik geen andere tips kan bedenken.  Het een stuk van het huis vrij houden en geen vreemde mensen in toelaten is wat wij hier toepassen voor de nerveuzere katjes, maar andere tips zou ik niet direct weten.

Toch erg voor de lieverds dat ze er zo gevoelig aan zijn.  En natuurlijk ook niet leuk voor jullie.  Ik hoop voor je dat iemand dit topic gaat lezen en met pracht ideeën afkomt.

Oh wacht, misschien toch één tip, ik weet niet of ze graag spelen, maar anders wat extra aandacht geven door met hen extra te spelen.  Dat kan de stress ook wat omlaag halen.

Succes.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: bezoek, plassen, sproeien, Stress, baby