Spring naar inhoud

- - - - -

Klitten eros

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
janallem2
janallem2
  • 4.988 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 24 september 2018 - 17:06

Hier ben ik weer met een vraag .
Eros de maincoon heeft tot en met klitten hij laat zich niet goed borstelen . op zijn buik en onder oksels en zijn  broek . De rest laat hij wel doen . Nu echter is zijn vacht zo vervilt en geklit dat hij er  last van heeft precies . We gaan er volgende maand mee naar de da . Waarschijnlijk  zal het  scheren worden als enigste optie . Nu is mijn vraag  wat kunnen we doen om klitten te voorkomen . En welke borstels gebruiken jullie om klitten te verwijderen . Of om langhangharige kat te  borstelen . Dit  zou ik graag weten om in de toekomst  . hopelijk niet meer zal moeten laten schren . Het zijn ook geen kleine klitten het zijn echt plukken  zo groot als een pingpong bal .

de fotos hieronder zijn de borstels die wij hebben en gebruiken .

Bijgevoegde thumbnails

• 4856298.jpg
  • 5966143a66cf5_1070x800.jpg
  • 5D83F6E3-CFA1-4364-91CF-5DF8CA269AA8.jpeg

Bewerkt door janallem2, 24 september 2018 - 17:09.

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.718 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 september 2018 - 09:24

Pluis is langharig en heeft makkelijk klitten tijdens enkele maanden van het jaar, wanneer ze droge huid en schilfertjes heeft. Als we op dat moment ook nog op reis gaan, is het helemaal omzeep. Ze wast zich dan niet goed en de oppas mag haar niet borstelen. Ze is ook niet het geduldigste beestje en op haar buik kammen is zelfmoord. Tot vorig jaar heb ik met veel geduld telkens enkele weken een goede schaar bij de hand gehad. Ja, het heeft lang geduurd eer alle klitten eruit waren, maar het was zo veel minder stressvol voor haar dan bij de dierenarts of trimster om te scheren. Telkens ze op haar rug lag te soezen voorzichtig een klit tussen de poten uitzoeken en knip. Hetzelfde op haar flanken wanneer ze op schoot zit.

Dit jaar zijn we verschillende keren kort weg geweest in plaats van een langere reis, dus kon ik het binnen de perken houden. Ik heb haar dagelijks kort gekamd met zo'n slickerborstel (het heeft jaren geduurd voor we tot een verstandhouding zijn gekomen over borstelen), snel over de buik en tussen de poten gevoeld, dagelijks enkele losse plukjes haar uit haar kraag gehaald. Na een weekje weg viel de schade best mee en eigenlijk heb ik nog niet echt moeten knippen dit jaar. Hout vasthouden voor de rest van het jaar.

Er zijn van die speciale borstels om klitten uit te kammen, maar hier hielp dat niet, het deed haar alleen maar pijn waardoor het weer moeilijker werd om gewoon te borstelen. Ik neem meteen de schaar, mij maakt het niet uit hoe ze eruit ziet. Waarschijnlijk zit er voor Eros nu niets anders op dan een scheerbeurt, maar daarna zou ik proberen elke klit aan te pakken zodra die verschijnt. Zo'n stuk vervilte vacht kan hen enorm last bezorgen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.252 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 25 september 2018 - 10:27

eigenlijk zijn , op de eerste na, de borstels al fout.
Met een borstel geraak je niet goed door de gehele vacht heen tot op de huis.

Met de kam in onderstaande link geraak je daar veel verder mee.
Daarnaast vooral die plekken goed ontvetten met droogshampoo, talkpoeder (geen Switsal; die is te vet) of rijstezetmeel.
Goed inmasseren en dan kammen.

Telkens maar kleine stukjes doen zolang de kat het toelaat...

https://flyingfrenzy...kam-voor-katten

Ook kan je erbij deze spray gebruiken:
https://nogga.nl/col.../biphasic-spray

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.202 berichten

#4 Geplaatst 25 september 2018 - 11:55

Ben gisteren nog met "Broer" naar de dierenarts geweest om enorme klit uit zijn vacht te laten scheren.  Bijna twee maanden bezig geweest om hem gevangen te krijgen want die laat geen mensen in de buurt komen en vangbakken is die schat te slim voor.  Zal je bespraken welke toeren ik allemaal heb uitgehaald om te proberen hem toch te kunnen vangen ...

Maar de klitten moeten er wel uit hoor.  Anders wordt de huid eronder aangetast en zit je nog verder van huis.  Bij "Broer" begon zijn huid eronder al af te schilferen en beetje rood te zien dus ik zou toch niet te lang wachten.

Trouwens, weet niet of het klopt, maar mij is verteld dat je met een borstel met metalen punten de kat maar maximum één keer per maand mag kammen omdat dit anders het "ruiven" stimuleert en je nog meer last krijgt van losse haren en dikke onderhaar groei.  Met plastieken punten mag het zoveel als je wil.  

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 september 2018 - 12:51

Voor Mimi gebruik ik ook de kam in de link van Tripkippiej.
Enkel de klitten eruit kammen.
Mimi is wel nen hele makkelijke.
Zijn broek, achterwerk en staart vindt hij niet leuk.

Hij wringt dan tegen (al spinnend) en als ik hem loslaat, blijft hij ook gewoon zitten. O:)
Dus na 5 minuten doe ik gewoon verder :ha

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#6 Geplaatst 26 september 2018 - 13:23

Bekijk berichtTripkippiej, op 25 september 2018 - 10:27, zei:

eigenlijk zijn , op de eerste na, de borstels al fout.
Met een borstel geraak je niet goed door de gehele vacht heen tot op de huis.

Met de kam in onderstaande link geraak je daar veel verder mee.
Daarnaast vooral die plekken goed ontvetten met droogshampoo, talkpoeder (geen Switsal; die is te vet) of rijstezetmeel.
Goed inmasseren en dan kammen.

Telkens maar kleine stukjes doen zolang de kat het toelaat...

https://flyingfrenzy...kam-voor-katten

Ook kan je erbij deze spray gebruiken:
https://nogga.nl/col.../biphasic-spray

Idd. En als je niet aan rijstzetmeel geraakt (moeilijk verkrijgbaar in België) dan kan je maïzena gebruiken.

Ik weet niet waar je woont, maar eventueel eens een Kattentrimster aan huis laten komen? Tessa van AniMinded en Sylvie van MeowDELUXE zijn beide niet-invasieve trimsters

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

janallem2
janallem2
  • 4.988 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 01 oktober 2018 - 20:25

Vrijdag is een afspraak gemaakt bij de dierenarts . Ze zullen kijken of het onder verdoving moet of hij het toe laat zonder verdoving hopen dat alles goed overloopt
Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.202 berichten

#8 Geplaatst 02 oktober 2018 - 11:53

Zal wel een opluchting voor de schat zijn dat het dan niet meer zo trekt aan de huid.

Pootje
  Gillian

janallem2
janallem2
  • 4.988 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 05 oktober 2018 - 17:29

We hadden er zelf al een heel deel uit gekregen .maar het laatste deel liet hij niet doen . dus vandaag naar da geweest heeft alle klitten er uit geschoren onder verdoving want zonder liet hij helaas niet doen . Alles goed verlopen en is weer klitvrij :) . en zodra  de kam binnen is beginnen kammen er mee :)

Bewerkt door janallem2, 05 oktober 2018 - 17:29.

Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.202 berichten

#10 Geplaatst 06 oktober 2018 - 11:48

Zal dan wel deugd doen nu voor de deugniet.

Hopelijk kan je het vanaf nu voorkomen door er goed op te letten :)

Pootje
  Gillian

DORIS
DORIS
  • 7.905 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 oktober 2018 - 07:08

Ik  gebruik zo eentje
Geplaatste afbeelding
en als het heel erg is(zelden) neem ik deze(wel oppassen,is heel scherp).
Geplaatste afbeelding

Bewerkt door DORIS, 07 oktober 2018 - 07:14.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig