Spring naar inhoud

- - - - -

Balou afgevallen...diagnose te snel werkende schildklier

• Log in om te reageren
88 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.394 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 28 september 2018 - 17:25

Balou is 9 jaar oud. 2 weken geleden woog ze 2.8 kilo, nu 2.6 kilo. Ik vind het sowieso wel licht, maar ze is geen grote kat. Heb haar vaccinatieboekje erbij gepakt en eind dec 2016 woog ze 3.6/3.7 kilo. Nu weegt ze in de winter altijd zwaarder. Normaal zat ze zomers rond de 3.2/3.3 kilo. Maar Toch wel groot verschil in nog geen 2 jaar toch? Zal het met ouder worden te maken hebben? Ze eet heel goed...maar lijkt wel altijd hongerig. Als ik een boterham maak dan staat ze aan mn benen te mauwen of Als ik avondeet doet ze er alles aan om wat te pikken. Dit is de laatste tijd wel erger. Herken dit zo erg van toen ze zwanger was en net bevallen, maar dat begreep ik dat ze hongerig was...verder oogt ze wel gezond, laatst bij de DA geweest en toen ook prima op het oog dan. Je voelt haar ribben wel goed...maja vergelijk het met mn andere katten en die zijn gewoon wat steviger gebouwd.

Ze eet kittenbrokjes, want dat krijgt skye nog en ja apart geven is lastig. Ze is niet speels, ligt veel. Is tegenwoordig wel meer binnen, ligt vaak op de grond dan.

Nou is ze natuurlijk niet drastisch afgevallen en ja als ze net gegeten of gepoept heeft zal het gewicht ook wel wisselen..maar toch wel iets om in de gaten te houden denk??

Bewerkt door chanatas, 04 januari 2019 - 21:27.

Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#2 Geplaatst 29 september 2018 - 12:05

Oudere katten verliezen wel eens een beetje gewicht maar als het teveel ineens is, dan toch eens bloedonderzoek laten doen want dat kan een nier probleem zijn of schildklier probleem.  Als de kat vanachter invalt - echt een put - dan zeker niet te lang wachten want dan is het echt wel een nier of schildklier probleem waar de schat mee worstelt.

Kittenbrokken zijn eigenlijk niet zo goed voor een oudere kat.  Ik weet, makkelijker gezegd dan gedaan om apart eten te geven.  Ik ken dat hier ook en moet tot mijn grote spijt ook toegeven dat mijn katten ook wel eens durven te bikkelen van brokken die eigenlijk niet voor hen bedoelt zijn en ook niet zo goed zijn voor hen.

Pootje
  Gillian

Niet meer aanwezig op de site hier

chanatas
chanatas
  • 5.394 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 30 september 2018 - 22:50

Ja in vergelijking met laatste x dierenarts al een aantal weken terug is ze 200gr afgevallen...dus dat valt nog mee. Ze heeft geen ingevallen flank. Maar zeker iets om in de gaten te houden. Mocht het verergeren dan even bloedonderzoek doen.

Ik weet dat kittenbrokjes niet zo goed zijn, teveel eiwitten volgens mij? Of iets met die ingrediënten was er wat oudere katten minder goed afbreken...het is bijna op en dan ga ik over op gewoon voer. Kan dat met skye al, die is dan 7 maanden denk ik..en qua gewicht is zij prima...ruim 3 kilo..een klein bolletje haha. Of moet ik haar nog wel kittenvoer blijven geven?? Vind dat wel echt lastig. Overdag prima, dan zet ik voer voor andere katten buiten...maar alsnog kunnen de oudere de kittenbrokjes eten, maar snachts zitten ze allemaal vaak binnen. Dus als ik over kan schakelen om volwassenvoer voor allemaal zou dat fijn zijn.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 30 september 2018 - 23:18

9 jaar is nog geen senior.

Ik zou een algemeen bloedonderzoek doen.
En zeker de schildklier nazien.
Want dat is echt wel weinig wat ze nu weegt...

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

chanatas
chanatas
  • 5.394 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 30 september 2018 - 23:52

Bekijk berichtEvyke81, op 30 september 2018 - 23:18, zei:

9 jaar is nog geen senior.

Ik zou een algemeen bloedonderzoek doen.
En zeker de schildklier nazien.
Want dat is echt wel weinig wat ze nu weegt...

klopt ik vind het ook weinig hoor. Nou weegt ze normaal rond de 3.2 kilo ofzo..ga haar van de week nog is wegen om te kijken of het echt 2.6 is...en anders even bellen met de dierenarts.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 01 oktober 2018 - 09:26

Bekijk berichtchanatas, op 30 september 2018 - 23:52, zei:

klopt ik vind het ook weinig hoor. Nou weegt ze normaal rond de 3.2 kilo ofzo..ga haar van de week nog is wegen om te kijken of het echt 2.6 is...en anders even bellen met de dierenarts.
Mijn Berani is echt een mini-kat en die weegt 3 kg.
Ik zou daar precies toch niet te lang mee wachten hoor :catsad

Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 766 berichten
  • 10 katten

#7 Geplaatst 02 oktober 2018 - 01:13

Mijn oudste, Dolly, is nu bijna 18 jaar en half, op haar beste woog ze 4 kg, nu schommelt ze tussen de 2.6 kg en 2.9 kg, hangt er al vanaf, in het begin vh jaar had ze na tandverzorging een abces onder haar muiltje en dacht ik dat ik ze kwijt was, ze krijgt ook vaak een dip door haar ibd waar ze cortisone voor inneemt maar ondanks de cortisone is haar eetlust echt niet groot, ze eet maar zoveel als een kip denk ik vaak, ik voeder haar bij als ik merk dat ze weer wat gewicht verloren heeft na een moeilijke periode, geef dan ook Convalescence support van Royal Canin en dat helpt wel om die ruggegraat minder scherp te laten aanvoelen. Haar flanken zijn wel ingeslagen, ook doordat ze nu al 7 jaar cortisone krijgt en ze spierweefsel verliest, ze staat ook zowat met een gebogen ruggetje, ben vandaag nog bij dierenarts geweest om nog eens bloed te prikken om vooral nierwaardes te controleren, tot nu toe was de sdma bij elke controle goed en hoop dat ze geen nierpatiëntje gaat worden, want het is sowieso al een moeilijke eter, altijd al geweest.Schildklier ook al meermaals gecontroleerd maar telkens nog in orde.

chanatas
chanatas
  • 5.394 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 02 oktober 2018 - 23:06

Bekijk berichtmira, op 02 oktober 2018 - 01:13, zei:

Mijn oudste, Dolly, is nu bijna 18 jaar en half, op haar beste woog ze 4 kg, nu schommelt ze tussen de 2.6 kg en 2.9 kg, hangt er al vanaf, in het begin vh jaar had ze na tandverzorging een abces onder haar muiltje en dacht ik dat ik ze kwijt was, ze krijgt ook vaak een dip door haar ibd waar ze cortisone voor inneemt maar ondanks de cortisone is haar eetlust echt niet groot, ze eet maar zoveel als een kip denk ik vaak, ik voeder haar bij als ik merk dat ze weer wat gewicht verloren heeft na een moeilijke periode, geef dan ook Convalescence support van Royal Canin en dat helpt wel om die ruggegraat minder scherp te laten aanvoelen. Haar flanken zijn wel ingeslagen, ook doordat ze nu al 7 jaar cortisone krijgt en ze spierweefsel verliest, ze staat ook zowat met een gebogen ruggetje, ben vandaag nog bij dierenarts geweest om nog eens bloed te prikken om vooral nierwaardes te controleren, tot nu toe was de sdma bij elke controle goed en hoop dat ze geen nierpatiëntje gaat worden, want het is sowieso al een moeilijke eter, altijd al geweest.Schildklier ook al meermaals gecontroleerd maar telkens nog in orde.

jou kat is al 18, dan denk ik dat bepaalde dingen wel door ouderdom komen. Ze eet ook weinig naar jou idee, dus ja dan zal ze niet veel aankomen. En als de onderzoeken verder goed zijn kan je niet veel meer doen lijkt me. Mijn kat is 9 jaar, dus nog stuk jonger. Vreet als een malle, doet bijna een moord voor eten...vandaag maar extra natvoer gegeven en dat was in no time op...grommend. Ik hou haar gewicht deze maand even in de gaten...normaal in de winter komt ze wel aan. Mocht dat niet zo zijn of afvallen, dan toch maar een bloedonderzoek. Ze weegt nu 2.7 kilo..behalve zo gefocust op eten, gedraagt ze zich normaal..ja meer binnen, maar dat is te verklaren doordat het kouder wordt...ben ik wel gewend van haar. Gister had ze een gekke bui en dan rent ze door het huis en speelt ze...dat heeft ze eens in de zoveel tijd haha.
Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 766 berichten
  • 10 katten

#9 Geplaatst 02 oktober 2018 - 23:41

Dolly is vanaf haar 11 de beginnen afvallen, van 4 kg naar 3.5 kg en elk jaar wat minder, bloedonderzoek kan nooit kwaad, laat ik sowieso 2 keer per jaar doen vanaf leeftijd 10 jaar.

chanatas
chanatas
  • 5.394 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 02 oktober 2018 - 23:51

Bekijk berichtmira, op 02 oktober 2018 - 23:41, zei:

Dolly is vanaf haar 11 de beginnen afvallen, van 4 kg naar 3.5 kg en elk jaar wat minder, bloedonderzoek kan nooit kwaad, laat ik sowieso 2 keer per jaar doen vanaf leeftijd 10 jaar.

oké, ja als ze ouder worden zullen ze geleidelijk wel wat afvallen. Bloedonderzoek kan nooit kwaad inderdaad. Maar 2X per jaar, is dat nodig als er verder niks geks is?? Ik moet sowieso even een afspraak maken voor mn andere kat sterrilisatie dus zal dan wel eens informeren naar het advies van hun en vragen naar haar laatste gewicht toen ik er was...was ook onder de 3 kilo volgens mij toen.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#11 Geplaatst 03 oktober 2018 - 08:59

Ik vind dat jij daar nog vrij gerust in bent dat je kat bijna een halve kilo minder weegt dan vroeger :onzeker:

Dat is 20 % van haar gewicht...

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.972 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 03 oktober 2018 - 09:05

Bekijk berichtEvyke81, op 03 oktober 2018 - 08:59, zei:

Ik vind dat jij daar nog vrij gerust in bent dat je kat bijna een halve kilo minder weegt dan vroeger :onzeker:

Dat is 20 % van haar gewicht...

Als ze er verder gezond uit ziet, eet en actief is, vind ik dat niet zo gek. Wij hebben ook kleine katten en 2,8 - 3,5 kan gewoon het verschil zomer/winter zijn.

Chanatas, wat je beschrijft van obsessie met eten maar niet bijkomen, doet me wel denken aan Pluis wanneer ze met een grote haarbal sukkelt. Misschien kan je wat haarbalpasta geven, voor het geval dat.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#13 Geplaatst 03 oktober 2018 - 09:09

Bekijk berichtMachteld., op 03 oktober 2018 - 09:05, zei:

Als ze er verder gezond uit ziet, eet en actief is, vind ik dat niet zo gek. Wij hebben ook kleine katten en 2,8 - 3,5 kan gewoon het verschil zomer/winter zijn.

Chanatas, wat je beschrijft van obsessie met eten maar niet bijkomen, doet me wel denken aan Pluis wanneer ze met een grote haarbal sukkelt. Misschien kan je wat haarbalpasta geven, voor het geval dat.

Ik heb ook een kleine kat, maar daar zit zeker zo geen verschil op.
Persoonlijk ga ik voor een falende schildklier.

Tita (opvangpoes) heeft een slechte schildklier, eet als een bootwerker en weegt nog 2,6 kg en is echt een grote kat.
Nu met de medicatie begint ze stilaan weer bij te komen.

Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 766 berichten
  • 10 katten

#14 Geplaatst 03 oktober 2018 - 09:10

Ik vind het zeker geen overbodige luxe om vanaf zekere leeftijd 2 keer per jaar bloed te laten trekken, preventief, ik doe dat vooral naar nierwaardes toe, met sdma zie je het al van het moment dat de niercapaciteit met 40 % is afgenomen, bij gewoon bloedonderzoek is al 75 % verloren als ureum en creatinine in het rood staan, als je weet dat nierwaardes beginnen af te nemen kun je tenminste beginnen met aangepaste voeding en/of supplementen wat vaak toch paar jaar extra kan betekenen voor de poes, vandaar dat ik voor mezelf die beslissing neem om 2 keer per jaar bloed te laten prikken ook al scheelt er niets.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#15 Geplaatst 03 oktober 2018 - 15:37

Ik denk ook aan de schildklier als ik hoor dat ze zo op het eten aanvalt en toch zo mager is.  Dat of, en ik hoop het niet … een tumor.  Bij Ally dacht ik ook aan haar schildklier omdat die zoveel at en afviel toch.  Bij al de andere schatjes was dat de schildklier dat er uit kwam bij bloedonderzoek maar bij haar was het dus een tumor :(

Pootje
  Gillian

Bewerkt door gillian-kat, 03 oktober 2018 - 15:40.

Niet meer aanwezig op de site hier