Spring naar inhoud

- - - - -

Heel kleine salamander gevonden in veranda

wat eet een salamander kan hij gewoon in de vijver

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma
  • 3 katten

#1 Geplaatst 02 oktober 2018 - 21:50

Ik was net de veranda aan het opruimen, nadat de kittens slapen waren, toen ik dit zag. Een heel kleine salamander, met de staart erbij, maar zo'n 5cm lang. Eerst dacht ik dat hij dood was want hij zag er zo uitgedroogd uit. Toen ik hem in een beetje water zette, begon hij plots te zwemmen.
Ja, nu wilde ik dat kleintje wel alle kansen geven, maar wat moet ik er mee doen? Ik kan hem in de vijver zetten, maar gaan de goudvissen hem dan niet opeten? Want hij is maar een worm groot. Als ik warmer water bijgiet, dan begint hij meer te spartelen.
Wat kan ik doen opdat het beestje overleefd?

salamander detail.jpg

salamander klein.jpg

salamander lengte.jpg

We hebben hem aan de rand van de vijver gezet en hij kroop er lustig naar toe. Nu maar hopen dat hem een beter lot beschoren is, dan deze vis uit onze vijver, die gevangen werd door onze blauwe reiger, die hier dagelijks zijn maaltje komt vissen. :catcurs

Reiger met goudvis in bek in onze tuin.jpg

Bewerkt door Elma, 02 oktober 2018 - 22:08.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 oktober 2018 - 09:02

Geen idee, maar hij is wel schattig :d
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Machteld.
Machteld.
  • 3.815 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 oktober 2018 - 09:08

Je zal hem vast niet meer terugzien nu hij in de vijver zit, maar volgende keer kan je eens opzoeken of er een vogelopvangcentrum (VOC) in je buurt zit. Zij vangen allerlei inheemse wilde dieren op, niet enkel vogels.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Inge91
Inge91
  • 11.957 berichten

#4 Geplaatst 03 oktober 2018 - 11:32

Mooi diertje, hij zal zijn weg wel vinden. Hopelijk eten de vogels hem niet op, maar dat is de natuur he.
Geplaatste afbeelding

Armani
Armani
  • 15.484 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 03 oktober 2018 - 12:57

moh?
ziet er schattig uit

:)

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 oktober 2018 - 21:27

Bekijk berichtMachteld., op 03 oktober 2018 - 09:08, zei:

Je zal hem vast niet meer terugzien nu hij in de vijver zit, maar volgende keer kan je eens opzoeken of er een vogelopvangcentrum (VOC) in je buurt zit. Zij vangen allerlei inheemse wilde dieren op, niet enkel vogels.
Ja, dat weet ik. Ik heb al een paar keren eendagshaasjes, die Juno vroeger altijd meebracht, naar het Dierenopvangcentrum in Opglabbeek gebracht. Hier is zo'n exemplaartje, maar het beestje heeft het niet gehaald. Opglabbeek stuurt je altijd een kaartje met wat er met het diertje gebeurd is. Maar we hadden gisterenavond nu echt geen zin meer om die salamander nog te brengen en daarom zei mijn man van hem gewoon aan de vijverrand te zetten. Hij kroop heel vrolijk naar het water toe.

Het was zo'n schattig heel klein salamandertje met een mooie tekening op zijn rug.

IMG_20181002_215350.jpg

Bewerkt door Elma, 03 oktober 2018 - 21:28.

Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.593 berichten

#7 Geplaatst 03 oktober 2018 - 21:29

Dottig.  Je kan altijd ook naar een reptielenopvang mailen en raad vragen.  Weet niet meer juist waar er ook al weer één was maar die bestaat wel.  Als je dat googelt, zal dat wel opduiken in de resultaten neem ik aan.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 03 oktober 2018 - 21:34

Neen, ik heb op internet rondgezocht om te weten te komen welk type salamander het was. Je hebt er die constant in het water zitten, anderen gaan nooit in het water en de derde soort gaat zowel in het water als niet. Ze trekken zo hard op elkaar, maar nergens vond ik een site waar ik die foto kon posten en meer info vragen.
Groetjes van Elma

DORIS
DORIS
  • 7.913 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 oktober 2018 - 11:11

Longloze salamanders Geplaatste afbeelding Plethodon shenandoah in de natuurlijke habitat. Taxonomische indeling Rijk: Animalia (Dieren) Stam: Chordata (Chordadieren) Klasse: Amfibia (Amfibieën) Orde: Caudata (Salamanders) Familie Plethodontidae
Gray, 1850 Afbeeldingen Longloze salamanders op Geplaatste afbeeldingWikimedia Commons Longloze salamanders op Geplaatste afbeelding Wikispecies Portaal  Geplaatste afbeelding   Biologie
Herpetologie

Longloze salamanders (Plethodontidae) zijn een familie van salamanders (Caudata).

Het is met ongeveer 463 soorten in 29 geslachten de grootste familie van salamanders.[1]

Longloze salamanders komen vooral voor in Noord- en Zuid-Amerika, maar er zijn ook delen van Europa waar verschillende soorten voorkomen en een enkele populatie is alleen uit uiterst oostelijk Azië bekend. Alle soorten zijn bewoners van vochtige omgevingen omdat longen ontbreken en de huid als ademhalingsorgaan dient met als gevolg dat de huid altijd vochtig moet blijven.

De meeste soorten blijven klein en bereiken een totale lichaamslengte van ongeveer tien centimeter. De grootste soorten worden, inclusief staart, ongeveer 20 cm. De salamanders leven van kleine dieren die ze meestal 's nachts opsporen. De eitjes worden vaak op het land afgezet, de larven ontwikkelen zich soms volledig op het land, maar ook wel in het water.

mss deze salamander?

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 04 oktober 2018 - 20:52

Ik denk het. De tekening op zijn rug klopt wel. Maar in die soort zijn er nog meerdere ondersoorten. Daarom had ik het opgegeven. Want wat eet dat beestje? Daarom dat we hem terug aan de vijver uitgezet hadden. Ik had ook gelezen dat het nachtdieren waren, dus dat was het juiste moment. En dan zijn onze katten ook rustiger, zo had het beestje meer kans. Ik weet begod niet hoe die eigenlijk in onze veranda geraakt is.
Groetjes van Elma

DORIS
DORIS
  • 7.913 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 05 oktober 2018 - 05:44

@Ik weet begod niet hoe die eigenlijk in onze veranda geraakt is.
Aaitjes en vriendschap zoeken. :ha

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.593 berichten

#12 Geplaatst 05 oktober 2018 - 14:50

Tja, jaloers geweest op hoe de katjes verwend worden door jullie :)

Trouwens: http://www.sosreptiel.be/  Gewoon even "reptielenopvang belgië" gegoogeld.  Staan er nog meer op hoor maar deze is in België dus.

Pootje
  Gillian

Bewerkt door gillian-kat, 05 oktober 2018 - 14:51.

Elke kat is een wonder op zich ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#13 Geplaatst 05 oktober 2018 - 20:00

Bekijk berichtDORIS, op 05 oktober 2018 - 05:44, zei:

@Ik weet begod niet hoe die eigenlijk in onze veranda geraakt is.
Aaitjes en vriendschap zoeken. :ha

Maar hij was half uitgedroogd toen ik hem oppakte want ik dacht eerst dat het weer zo'n opgedroogde worm was. Gelukkig had ik de goede beslissing genomen om hem toch maar eens in een beetje water te zetten en dat heeft hem gered. Ik had ook ergens op internet gelezen dat je salamanders niet moogt vastpakken. Slecht voor de salamander maar ook slecht voor de menselijke huid. Dus heb ik het beestje zo weinig mogelijk vastgenomen en goed mijn handen gewassen.

Bekijk berichtgillian-kat, op 05 oktober 2018 - 14:50, zei:

Tja, jaloers geweest op hoe de katjes verwend worden door jullie :)

Trouwens: http://www.sosreptiel.be/  Gewoon even "reptielenopvang belgië" gegoogeld.  Staan er nog meer op hoor maar deze is in België dus.

Pootje
  Gillian

Tja, de kittens zitten wel veel op de veranda en kijken ook veel naar buiten. Zeker als de deur open staat met de muggendeur toe natuurlijk. Die krijgen ze met hun 3 nog niet open. Die sosreptiel is wel in de Vlaanders, wij wonen in Hasselt. :censored:

Bewerkt door Elma, 05 oktober 2018 - 20:01.

Groetjes van Elma