Spring naar inhoud

- - - - -

Stressloos medicatie geven

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 13 oktober 2018 - 10:07

Dag allemaal,

Nog niet zo lang ben ik actief op jullie forum, maar heb mij aangemeld omdat één van mijn katten redelijk ziek is geworden. We zijn erachter gekomen dat haar schildklier te traag werkt (zelden gezien bij katten) en ze hierdoor dus complicaties heeft gekregen, zoals hartritmestoornis en slechte niertjes.

Fleur is al water ouder (14jr) maar zou met de medicijnen nog een prima leven kunnen hebben. Dit klopt ook! Ze krijgt nu 2x p/dag vasotop voor haar hartje en ze krijgt een medicijn (Lthyro...something something ;-)) voor haar schildklier 1x p/dag.

In het begin gaf ik de medicatie in een beetje rosbief en hier trapte ze heerlijk in, stressloos en veilig at ze het op zonder problemen. Helaas had ze ook een ontsteking in haar bekje en moest ze wat antibiotica krijgen omdat ze geen gebitsreiniging kan ondergaan door haar slechte hartje.

Nu, aan deze antibiotica zat duidelijk zo een verschrikkelijk smaak dat ze dit heeft gemerkt aan de rosbief en hier dus niet meer intrapt. Helaas... Ik ben dan ook gestopt met de antibiotica, omdat hoe meer ik deze forceerde hoe meer ze de "echt belangrijke" medicijnen niet meer wou pakken.
Ze wil het dus niet meer in haar eten, zelfs niet haar allerlekkerste witvis hapje. Ik heb het dan geprobeerd in wat lever aan haar bekje te smeren, maar hier reageert ze serieus slecht op dmv kwijlen.

Dus nu smeer ik het al even aan haar pootje in wat boter, maar ze begint hier ook duidelijk slechter op te reageren. Springt daarna bv hard weg zodat het van haar pootje afspetterd.. Dus ze krijgt lang niet alles binnen.

Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen om haar het medicijn terug goed binnen te krijgen, misschien kan ik nog eens terug grijpen naar de rosbief, want dat is nu toch wel een week of 2 geleden.. Maar als ze daar niet intrapt dan weet ik het niet zo goed meer... en moet ik het maar blijven smeren aan haar pootje, hopende dat ze er genoeg van binnen krijgt..

Ik wil haar dus ook niet in alle manieren forceren, want ik wil d'r zo weinig mogelijk stress aan doen en d'r hart op hol laten slaan..

Hopende op jullie tips!

Syntara
Syntara
  • 3.155 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 13 oktober 2018 - 11:40

Zijn het pilletjes of is het een vloeistof?

Ik heb hier ook een kat die heel moeilijk is met medicatie. Zij moest ook pilletjes innemen voor haar schildklier (maar die werkt te snel bij haar) en dat lukte na enkele weken ook op geen enkele manier meer. Zij krijgt nu speciaal voer, droogvoer van Hill's y/d waardoor ze voor haar schildklier geen pilletjes meer moet krijgen. Ik weet niet of die voeding bij jouw kat zou werken, want dat heeft misschien het omgekeerde effect dan bij haar. Ik weet wel dat er nog andere oplossingen zijn, dus misschien zou je even met je dierenarts kunnen overleggen of er andere opties zijn dan wat je nu geeft.

Wat later werd bij mijn katje ook beginnende nierproblemen ontdekt waardoor ze weer medicatie moest krijgen. Ik heb het probleem uitgelegd aan mijn dierenarts en zij heeft medicatie gegeven die een soort siroopje is dat lekker zou smaken. Dit kan ik haar nu dagelijks geven met een beetje natvoer (hill's y/d ook, want iets anders mag ze niet krijgen). Ook dat was weer wat zoeken, want als ik te veel natvoer geef, laat ze een deel liggen. Ik verdeel nu dus een blikje in heel kleine porties, de grootte van een theelepeltje en vries dat in. Ik ontdooi dan elke dag een portie in de microgolfoven. Door dat op te warmen, ruikt het nog extra hard en eet ze het vlot op, met het siroopje erop.

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#3 Geplaatst 13 oktober 2018 - 12:58

Dank je voor je reactie.

Het zijn inderdaad pilletjes.

Dank je voor je advies, ik ga anders volgende week de dierenarts maar even bellen want ik denk echt dat er iets anders moet gebeuren.
Misschien is het siroopje wel een oplossing.. ik heb nog maar wat rosbief meegenomen dan kan ik dat vanavond nog eens proberen. Maar anders ga ik zeker de dierenarts bellen van de week.
Dat voer wist ik niet dat het bestond! Ga ik dus zeker even aankaarten bij d'r!

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 13 oktober 2018 - 13:08

Krijgt ze dan niervoeding?

Want we hebben ook een kat in de opvang met een falende schildklier (en aids).
Maar zij heeft geen niervoeding nodig.
Dan kan je schildkliervoeding geven.

Maar het is ofwel voeding, ofwel medicatie.
Beiden is enkel in het geval ze er best serieus aan toe zijn.
Ons Tita krijgt beiden.

Als het nieren en schildklier is, is het altijd niervoeding en schildkliermedicatie.
Niet omgekeerd.

Anders eens nieuw natvoer gebruiken en de pilletjes volledig pletten met een vork?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#5 Geplaatst 13 oktober 2018 - 13:31

Ze krijgt geen niervoeding, nog niet althans.
De dierenarts zei dat d'r nieren zo slecht zijn geworden door de schildklier, dus als de schildklier stabiel is dan zou in theorie de rest ook stabiel moeten blijven.

Ik kan nog weleens proberen om het in voeding te doen dat ze echt niet kent, ik had een paar weken geleden een rol kvv meegenomen. Ik weet ook niet of ze dat überhaupt eet..

Zou ik dat eerst proberen, of gewoon direct alles of niks..?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 13 oktober 2018 - 14:16

Medicatie even achterwege laten en schildkliervoeding proberen dan.
Daar hebben ze brokjes en natvoer van.

Kan je bestellen via medpets (via de link hier op't forum :p )
Dacht dat het Y/D was

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#7 Geplaatst 13 oktober 2018 - 14:20

bij oa medpets kan je iets kopen dat ervoor dient om katten te misleiden als het op nemen van medicatie aankomt, maar ik ben vergeten hoe het noemt/heet.
Je kan er in ieder geval de hoeveelheid van nemen die je volgens jou nodig hebt en t pilletje er dan indraaien
Misschien eens rondneuzen op medpets?

gevonden

https://www.medpets.be/easypill+kat/
Geplaatste afbeelding

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#8 Geplaatst 13 oktober 2018 - 22:27

Dank voor jullie reacties.

Ik lees wel wat verschillende dingen over easypill, ook dat ze eigenlijk eerst aan de smaak moeten wennen?
Ik dacht dat Fleur de makkelijkste kat was voor mij om medicatie te geven. Ze at alles en al helemaal als één van de andere katten zich er op stortte.. Ze is dus helemaal niet meer zo makkelijk :louche:

Is het verantwoord om met schildklier dieet te beginnen zonder de DA te raadplegen? Ik denk toch dat ik dit onder haar supervisie zou willen doen, vooral omdat er zo weinig te vinden is over een te trage schildklier bij katten.
Onze hond zit ook een beetje in de lappenmand met zijn maag, dus ik denk dat ik van de week met hem even langs ga en dan ineens voor Fleur vraag wat we nog kunnen doen.

Ik heb net de meeste medicatie via rosbief binnen gekregen, maar ze krijgt het niet zo goed binnen als ik het wat opvouw en het geen "lapje" meer is... :NoWhy:

artemis2
artemis2
  • 153 berichten

#9 Geplaatst 14 oktober 2018 - 10:21

Ik heb jaren pilletjes moeten geven voor te snel werkende schildklier, 2x per dag.

Had 2 methodes die erg succesvol ware.
Kleine balletjes maken van zuivere americain natuur, ter grootte van een soepballetje. Daarin het pilletje duwen. Ik maakte de balletjes op voorhand en vroor ze in. Dan telkens op tijd eentje laten ontdooien.

Nog makkelijker en minder omslachtig: smeerkaas van het type Kiri of La Vache qui Rit. Een mespunt daarvan en rond het pilletje kleven.

Probeer het eens, succes!

Syntara
Syntara
  • 3.155 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 14 oktober 2018 - 11:16

Bekijk berichtAleyne, op 13 oktober 2018 - 22:27, zei:

Is het verantwoord om met schildklier dieet te beginnen zonder de DA te raadplegen? Ik denk toch dat ik dit onder haar supervisie zou willen doen, vooral omdat er zo weinig te vinden is over een te trage schildklier bij katten.

Ik zou inderdaad eerst overleggen met de dierenarts. Dat voer werkt omdat daar geen/veel minder jodium in zit. Volgens mij zorgt dat er dan voor dat de schildklier minder van het T4-hormoon kan aanmaken. Bij een te snelle schildklier werkt dat, maar bij een te trage schildklier kan dat volgens mij net een negatief effect hebben (dat er al te weinig T4 is en er dan nog minder wordt aangemaakt). Dus ik zou dat eerst navragen bij je dierenarts. En als het voer niet kan, kan je ineens vragen of er andere manieren of vormen zijn om de medicatie te geven.

Bekijk berichtEvyke81, op 13 oktober 2018 - 13:08, zei:

Anders eens nieuw natvoer gebruiken en de pilletjes volledig pletten met een vork?

Pilletjes voor de schildklier mag je absoluut niet pletten. Er zit een omhulsel rond en dat moet er rond blijven.

Bewerkt door Syntara, 14 oktober 2018 - 11:14.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 14 oktober 2018 - 17:13

mss een tip die hier heel erg goed werkt : wij stoppen de medicatie in een lege capsule en stoppen die dan achteraan in hun bek.  De capsules zijn hier echt een prachtprodukt!!!!  Ze proeven de slechte smaak niet en ze kleven ook helemaal niet zo makkelijk in de bek.  Je hebt verschillende maten al naar gelang de grootte van de pil (tracht wel de pil te pletten om ze in een capsule te doen, dan heb je meer ruimte) en wij halen ze gewoon bij de apotheek
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 14 oktober 2018 - 21:42

Pilletje in tonijn opgelegd op olie steken. Door de olie ruiken ze de medicatie niet (tip van da). Of pillenschietertje gebruiken. Diep in de keel steken en als pil in keel zit, de keel naar beneden masseren.
Hier een filmpje waar alle mogelijkheden heel goed uitgelegd worden: https://www.youtube....h?v=5vXM3Dy0Bbs

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#13 Geplaatst 15 oktober 2018 - 17:08

Bekijk berichtSyntara, op 14 oktober 2018 - 11:16, zei:

Ik zou inderdaad eerst overleggen met de dierenarts. Dat voer werkt omdat daar geen/veel minder jodium in zit. Volgens mij zorgt dat er dan voor dat de schildklier minder van het T4-hormoon kan aanmaken. Bij een te snelle schildklier werkt dat, maar bij een te trage schildklier kan dat volgens mij net een negatief effect hebben (dat er al te weinig T4 is en er dan nog minder wordt aangemaakt). Dus ik zou dat eerst navragen bij je dierenarts. En als het voer niet kan, kan je ineens vragen of er andere manieren of vormen zijn om de medicatie te geven.

Pilletjes voor de schildklier mag je absoluut niet pletten. Er zit een omhulsel rond en dat moet er rond blijven.

Oei, ben je zeker? Ik kan die van mij gewoon delen, dus ik ging er vanuit dat ze ook gewoon geplet mochten worden...

Maar ik ga vanavond even naar de dierenarts en dan kijken wat we kunnen doen.

Ik heb het vanochtend nog een beetje aan d'r pootje gesmeerd, maar ze weet nu ook dat als ze heel hard weg springt het niet allemaal blijft zitten... zucht...

Bekijk berichtElma, op 14 oktober 2018 - 21:42, zei:

Pilletje in tonijn opgelegd op olie steken. Door de olie ruiken ze de medicatie niet (tip van da). Of pillenschietertje gebruiken. Diep in de keel steken en als pil in keel zit, de keel naar beneden masseren.
Hier een filmpje waar alle mogelijkheden heel goed uitgelegd worden: https://www.youtube....h?v=5vXM3Dy0Bbs

Ik denk nooit dat zo een pillenschietertje werkt bij Fleur.. ze heeft daarbij ook nog eens een slecht gebit dus ik wil ook niet nog meer pijn en ongemak veroorzaken in dat bekje

Elma
Elma
  • 3 katten

#14 Geplaatst 15 oktober 2018 - 20:05

Bekijk berichtAleyne, op 15 oktober 2018 - 17:08, zei:

Ik denk nooit dat zo een pillenschietertje werkt bij Fleur.. ze heeft daarbij ook nog eens een slecht gebit dus ik wil ook niet nog meer pijn en ongemak veroorzaken in dat bekje
Die pillenschieter zorgt er juist voor dat de tanden gespaard worden.
Heb je het filmpje bekeken? Op 3:31 zie je hoe je de pillenschieter moet gebruiken. Die raakt geen tanden als je het correct doet (bekje opendoen met vinger) zoals in het filmpje voorgedaan wordt. Ik heb Misty 3 jaar 2x per dag een pil moeten geven voor te snelle schildklier. Eerst beet en krabde ze en wij waren na een tijdje ook radeloos. Dan info gevraagd aan DA en op internet gezocht. De methode toegepast die in dit filmpje getoond wordt en na een maand ging ze al zelf met haar kopje omhoog staan en bekje open. We moesten haar zelfs niet meer vasthouden. Het is wel aan te raden om de pil altijd op dezelfde plaats in huis te geven. Wij gaven die op het aanrecht in de keuken. Dan weet je kat al wat er gaat gebeuren en na een tijdje wordt het routine en kan je het alleen doen.
Onze opvangkittens moeten we ook altijd pillen geven (ontworming) en dat doen we nu op dezelfde manier, ook met de wilde kittens die nog spuwen van wildheid en schrik. Het gaat echt in een wip, mits je de pil goed vastzet in de pillenslikker en in het begin met 2 personen doet, zodat 1 persoon de kat achteraan kan tegenhouden, desnoods met een handdoek rond de kat.

Bewerkt door Elma, 15 oktober 2018 - 20:08.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Syntara
Syntara
  • 3.155 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 16 oktober 2018 - 12:25

Bekijk berichtAleyne, op 15 oktober 2018 - 17:08, zei:

Oei, ben je zeker? Ik kan die van mij gewoon delen, dus ik ging er vanuit dat ze ook gewoon geplet mochten worden...

Maar ik ga vanavond even naar de dierenarts en dan kijken wat we kunnen doen.

Ik heb het vanochtend nog een beetje aan d'r pootje gesmeerd, maar ze weet nu ook dat als ze heel hard weg springt het niet allemaal blijft zitten... zucht...

Bij die ik heb wel, maar jij zult dan idd andere pilletjes hebben, omdat bij haar de schildklier te traag werkt. Ik hoop dat de dierenarts je nog wat tips/oplossingen heeft kunnen geven.