Spring naar inhoud

- - - - -

Stressloos medicatie geven

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma
  • 3 katten

#16 Geplaatst 16 oktober 2018 - 21:01

Op pootje smeren was ook een tip die mijn eerste DA gaf in 1990. Kitty liet zich echter niet pakken door die truc en schudde gewoon alle medicatie met plakmateriaal van haar poot af. Jakkes, zei ze, dat is vies, weg ermee. Mijn hele keuken hing vol. Dus die tip komt er hier niet meer in.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#17 Geplaatst 17 oktober 2018 - 15:54

Voor degene hier die hun pilletje niet gemakkelijk willen nemen of het doorhebben dat ik het heb verstopt in het eten of een snoepje en het dan dus weigeren te eten, doe ik het volgende simpelweg: Ik plet hier de pilletjes voor de schildklier en los die in wat lauw water in een spuitje op om dan vervolgens de oplossing in het bekje te spuiten.  Geeft hier niet veel stress.

Ik wil wel even melden dat er dus wel inderdaad pilletjes voor de schildklier zijn die je dus inderdaad niet mag pletten omdat het omhulsel intact moet blijven.  Felimazole - geef ik hier - mag wel tot poeder vermalen worden bijvoorbeeld.

Verder wil ik toch ook even melden dat het wat kort door de bocht is van je dierenarts om te zeggen dat de slechte nierwaarden komen door de schildklier en dat die wel beter zullen worden als de schildklier waarden terug in orde zijn.  Het kan, maar het kan net zo goed dat de nieren wel zijn aangetast.  Spijtig genoeg is het altijd een probleem als beide zaken tesamen voorkomen en zal men dan meestal prefereren om de schildklier te behandelen omdat dit het slechts voor de kat haar gezondheid is.

Succes.

pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Syntara
Syntara
  • 3.112 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 17 oktober 2018 - 17:11

gillian-kat, op 17 oktober 2018 - 15:54, zei:

Ik wil wel even melden dat er dus wel inderdaad pilletjes voor de schildklier zijn die je dus inderdaad niet mag pletten omdat het omhulsel intact moet blijven.  Felimazole - geef ik hier - mag wel tot poeder vermalen worden bijvoorbeeld.

Ik geef ook Felimazole en bij mij heeft de dierenarts gezegd dat die absoluut niet geplet mogen worden, omdat ze dan giftig zijn. Online vind ik hetzelfde.

Elma
Elma
  • 3 katten

#19 Geplaatst 17 oktober 2018 - 19:46

Misty kreeg dat ook met een pillenschietertje. Het waren roze pilletjes.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#20 Geplaatst 17 oktober 2018 - 21:55

Syntara, op 17 oktober 2018 - 17:11, zei:

Ik geef ook Felimazole en bij mij heeft de dierenarts gezegd dat die absoluut niet geplet mogen worden, omdat ze dan giftig zijn. Online vind ik hetzelfde.

Ik heb net de Felimazole van mijn dierenarts gekregen omdat die wel geplet mocht worden tov een ander pilletje dat ze eerst wilden geven maar waar de capsule absoluut niet kapot van mocht.  Geef hier al bijna twee jaar Felimazole geplet zonder problemen hoor.

Pootje
  Gillian

Mannen zeg, heb net eens even de bijsluiter er bij genomen van Felimazole en wat is me dat?  Zelfs de katten drolletjes van katten die Felimazole krijgen noemen die radio-actief :o :o :o :o   Ik heb ze anders nog nooit zien oplichten hier in het donker :)

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#21 Geplaatst 17 oktober 2018 - 22:41

foutje :)

kan je hier geen berichten verwijderen???

Bewerkt door gillian-kat, 17 oktober 2018 - 23:07.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#22 Geplaatst 18 oktober 2018 - 11:47

Oké, heb dus eens even achter die Felimazole gegaan.  (mijn dierenarts is dus echt niet de enige blijkt die zegt dat je gerust Felimazole mag verpulveren.  Op andere fora kan je genoeg mensen vinden die Felimazole ook al jaren vermalen zonder problemen)

Het is dus GEEN vergif.  Zou eigenlijk maar heel vreemd zijn want de pil lost op in de poes haar maag en dan zou je alsnog je kat zo vergiftigen als het vergif zou zijn als je de pil verpulvert.

Waarom staat er dan op de bijsluiter dat je de pil niet mag verpulveren en dat de kattenbak van een kat die Felimazole krijgt een toxic plaats is?  Simpel omwille van de reden dat het bedrijf achter Felimazole geen onderzoek heeft gedaan naar de effecten van Felimazole op de mens.  Door dit in de bijsluiter te zetten, dekken ze zich in.  Mocht je immers wat van het poeder op je handen krijgen of van de substantie nog die via de plas wordt uitgescheiden door de kat, dan kan dit ook in jouw bloedbaan komen.  Nu moet je weten dat wij natuurlijk een pak groter en zwaarder zijn dan katjes (tenzij je natuurlijk Felimazole aan een heel grote hond moet geven en dat een enorme dosis is) dus voor ons is dat eigenlijk verwaarloosbaar want veel effect zal je er niet van hebben.  ECHTER, mocht je nu zwanger zijn, dan is het kindje dat je draagt wel kleiner en natuurlijk heel wat minder zwaar en de foetus kan natuurlijk via jouw bloed wel wat van de substantie dan binnen krijgen en als je jouw kat een voldoende grote hoeveelheid Felimazole moet geven per dag, dan kan dit misschien wel effect op de foetus hebben.  Dat is dus echter niet onderzocht, maar om zeker te zijn kan je dus als je zwanger bent wel best vermijden om poeder op je vingers of zo te krijgen als een pil verpulvert.  Goed handen wassen na het verpulveren voorkomt echter al veel mogelijke maar dus niet bewezen ellende.  En als je natuurlijk een pil verpulvert op een papiertje met een vork of zo en er niet met je handen aankomt, dan is er al helemaal geen gevaar (wat ik dus eigenlijk vanzelf al doe).  Wat de kattenbak betreft, ergens is het ene beetje gek om dat ook in de bijsluiter te zetten omdat als je zwanger bent er al wordt aangeraden om indien mogelijk dan niet zelf de kattenbak te verschonen of dat anders heel voorzichtig te doen.  

Het komt dus eigenlijk allemaal neer op juridische kwesties.

Trouwens, vroeger had je zelfs geen keuze ivm het wel of niet mogen delen of pletten van een Felimazole pil.  In het begin bestond er enkel 2,5 mg en 5 mg pillen dus als je dan bv 4 mg moest geven, dan moest je vanzelf gaan halveren en kwartdelen van de pillen.

Hoop dat ik wat mensen heb kunnen geruststellen :)   Het was wel een heel interessante kwestie om even duidelijkheid over te krijgen just in case ...

Pootje
  Gillian

Syntara
Syntara
  • 3.112 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 18 oktober 2018 - 15:37

Interessant idd :) Nuja, mijn ene kat doet het nu goed op dat speciale voer en mijn andere kat eet de pilletjes vlot op in zijn geheel als ik ze in een snoepje stop. Dus voorlopig heb ik hier geen nood om de pilletjes te verpulveren.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#24 Geplaatst 18 oktober 2018 - 22:32

Waar ik kan probeer ik toch ook te vermijden pilletjes te verpulveren maar bij sommige katten heb je spijtig genoeg geen keuze.  Ze zijn niet allemaal als onze Tijger die gewoon zijn bekje opendoet als je er met zijn medicatie staat en dat zonder tegensputteren netjes neemt. :)

Pootje
  Gillian

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#25 Geplaatst 21 oktober 2018 - 13:58

Ik heb niet meer gereageerd, erg druk gehad en geen tijd gehad om er voor te zitten, dan tegen de avond is mijn pijp uit ;-)

@Elma Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken, maar ik denk echt niet dat die pillenschieter werkt. Maar die capsules, wat al eerder geopperd was is misschien wel een optie.. Dan hoef ik d'r maar één keer te pesten op een dag en kan ik dat wel goed maken met wat melk bv..

We zijn gestopt met 2x hart medicatie naar 1x, dus dan zou dat wel lukken. Maar dan moet ik even kijken waar ik dat kan krijgen en gewoon een paar kan afnemen, ipv gigantische hoeveelheden..
Wellicht even bij de apotheek vragen bv..

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#26 Geplaatst 21 oktober 2018 - 15:31

Succes er mee.  Ik hoop dat het gaat lukken zonder inderdaad al te veel stress voor de schat.

Pootje
  Gillian

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#27 Geplaatst 22 oktober 2018 - 17:03

Schijnbaar doet de website het af en toe een beetje gek bij mij, want ik krijg niet alle berichten door en dan ineens wel..?

Ik zie nu dus al de andere reacties nog voorbij komen..

Ik zag op het filmpje die gelinkt werd ook dat het medicijn in zo een crusher werd gedaan en dan met wat water opgezogen, dit "werkt" redelijk. Ik moet gewoon zorgen dat ik d'r snel pak en alles snel leegspuit.

De pilletjes die ik moet geven vallen zowat al uit elkaar bij het breken, dus ik ben vrij zeker dat crushen geen probleem is.

Ook wil ik nog iedereen bedanken voor het meedenken!

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#28 Geplaatst 24 oktober 2018 - 11:49

Een crusher???  Nooit van gehoord.

Pootje
  Gillian

Aleyne
Aleyne
  • 19 berichten

#29 Geplaatst 29 oktober 2018 - 09:06

gillian-kat, op 24 oktober 2018 - 11:49, zei:

Een crusher???  Nooit van gehoord.

Pootje
  Gillian

Een crusher is eem vermaler voor pillen

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#30 Geplaatst 29 oktober 2018 - 11:56

Dat weet ik :)   Maar ik kende het niet in de zin dat jij beschreef met zelfs ineens het handige opzuigsysteem.  Waar heb je die gevonden?

Pootje
  Gillian