Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe grijze kitten.

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Merv
Merv
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 14 oktober 2018 - 00:35

Hallo allemaal,
Sinds twee maandjes heb ik een kleine kitten. Dit is mijn eerste huisdier :catangel . Ik probeer hem zo goed mogelijk te verzorgen zodat hij een gezond maar ook een gelukkig leventje kan leven :catwalk . Hij is alleen heel druk. Meestal net na het eten is hij niet te stoppen ! Hij klimt overal op, spirngt overal op, wilt heel graag spelen. Alleen heeft hij dan niet door dat hij mij pijn doet met zijn nagels :louche: ... Hij wilt alleen maar aan een stuk door eten.. soms denk ik dat ik hem te weinig eten geef. Voor de rest is hij super lief, hij likt heeeel vaak aan mijn neus. - houdt heel veel van knuffelen als we net wakker zijn. - komt elke nacht bij mij liggen om geaait te worden. - We slapen meestal wel samen. Ik weet ook niet wat voor ras het is ! Ik heb hem gezien op internet en ben hem gelijk gaan ophalen.. ; Hij is grijs, had destijds blauwe ogen maar nu hij wat groter is zijn ze geel/groen. En hij heeft grote oren.. ; iemand die weet wat voor ras het misschien kan zijn ?, Iemand die weet waarom mijn kat zo druk is ? Ik ben ook heel erg benieuwd of katten het aanvoelen als hun baasje verdrietig is of blij is. Alvast bedankt  :catattackball

Merv
Merv
  • 4 berichten

#2 Geplaatst 14 oktober 2018 - 00:41

Dit is mijn kat. - trouwens hij gaat ook overal mee naar toe met mij. Als ik wil douchen blijft hij voor de deur wachten. Als ik even uit mijn bed loop loopt hij ook mee. 😥

Bijgevoegde thumbnails

• 66AAE397-D79B-4659-9C68-00D50CCA14ED.jpeg
  • C5F0DF5C-3B5A-44DD-BA9D-9AFCAE7658E7.jpeg

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.845 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 14 oktober 2018 - 07:46

Zonder stamboompapieren is hij sowieso rasloos. Zou iets van Blauwe Rus in kunnen zitten aan de kleur te zien. Heel mooi beestje! De oren, het is een kitten, die moeten nig in hun oren groeien ;)  :lachen:

Druk zijn, dat is de ene kat tegen de andere, maar bijna alle katten hebben hun gekke 15 minuten vb. Dan razen ze als zot door huis. Kittens zijn natuurlijk ook sowieso heel 'enthousiast'. Voor de nagels  als hij niet buiteb komt, kan je de nagels knippen en - als het lukt - zelfs een beetje veilen (dat doen we bij onze Sphynx). Je kan aan de DA of een trimmer vragen te laten zien hoe, want je mag niet te ver knippen ivm bloedvaten.

Hoe oud is hij en is hij gecastreerd?

Veel succes alvast!
Geplaatste afbeelding

Merv
Merv
  • 4 berichten

#4 Geplaatst 14 oktober 2018 - 10:56

Hij is midden juni geboren zeiden ze. Ik heb hem nog niet laten castreren.. is dat nodig ?? Want ik hoorde dat dat niet veel uitmaakt.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.264 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 14 oktober 2018 - 11:06

Rasloos,
Hebben pasgeleden ook grijsjes in de opvang gehad.

Waarom hij zo druk is?
het is een kitten dat blijkbaar de energie niet goed kwijt kan; speelmaatje erbij zou ik zeggen...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.845 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 14 oktober 2018 - 11:08

Als je in België woont, is het verplicht om een kat als die van eigenaar veranderd, te castreren voor naar de nieuwe woonst te gaan, anders kan je een boete krijgen. Dat is dan blijkbaar niet in orde.

Daarnaast, een kater die niet gecastreerd wordt, gaat leestal sproeien na een tijdje. Dat stinkt en maakt vlekken. Plus moest die ontsnappen, blijft een gecastreerde kater vaak dichter bij huis. Ze hebben dan ook minder 'zin' om te vechten enzo.

Voor kattinnen is sterilisatie ook belangrijk, dan worden ze niet meer krols (krols zijn is zeer vervelend is voor hen) en altijd krols worden kan baarmoedertumoren geven.

Dus ja, het is wel belangrijk en voor de kat zelf ook beter.
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#7 Geplaatst 14 oktober 2018 - 11:31

Wat een mooi katje :loveshower: Het is idd een mooi htk'tje. Ik zie er niet direct iets van een ras in.

Helaas is hij veel te vroeg bij zijn moeder weggehaald als hij midden juni geboren is en al 2 maand bij jou woont. Het is sterk aangeraden een kitten tot 12 weken of langer bij de moeder te laten. Een van de vele redenen daarvan is ook dat ze van hun moeder leren dat ze hun nageltjes niet mogen gebruiken tijdens het spelen. De reden dat jouw katje dat niet kent, is omdat hij niet genoeg tijd heeft gehad om dat te leren. Ook ik zou aanraden van er een speelkameraadje bij te halen dat wel de juiste leeftijd heeft (en niet eerder bij zijn moeder of broers en zusjes is weggehaald). Zo kan dat katje hem 'manieren' leren en kattentaal leren. Ze kunnen dan ook samen spelen om meer energie kwijt te raken en hebben gezelschap wanneer jij niet thuis bent.

Castratie is idd zeker aan te raden zodat hij later geen problemen krijgt met zijn hormonen en in huis gaat sproeien.

wendyv123
wendyv123
  • 4.412 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 14 oktober 2018 - 13:25

Ik zou snel een afspraak maken om hem te castreren, een kitten herstelt daar veel sneller van dan een volwassen kat. Als ze volwassen worden, dan beginnen ze te sproeien, dat is heel erg vervelend, maakt vlekken en stinkt erg. Katten blijven ook beter aan huis als ze eventueel buiten mogen en vechten minder, alleen maar voordelen dus. Ik zou wat speelgoed in huis halen, een goeie hengel bv, zo kunnen jullie samen spelen zonder dat hij per ongeluk zijn nagels in je vel zet.

wea
wea
  • 6.105 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 14 oktober 2018 - 18:51

naast castreren kan je het katje ook best chippen (verplicht in belgie) en laten vaccineren (als dat nog niet is gebeurd). Vaccineren is echt wel nodig omdat er een aantal ziektes zijn die echt dodelijk zijn voor katten. Loopt het kitten vrij buiten, dan ook een bijkomende leucose inenting vragen.

Normaal moet een kitten toch tot minstens 12 weken bij de moeder blijven en ik vermoed dat je het eerder hebt gekregen.
Een paar basis tips:
- zet eten en drinken niet naast mekaar en ook niet bij de kattenbak (katten drinken vaak te weinig als het eten naast het water staat)
- gebruik geen plantenspuit om te straffen
- katten eten normaal meerdere kleine porties op een dag
- geef goede voeding, niet enkel brokken en het beste voer is voer met zoveel mogelijk vlees. Katten hebben echt geen nood aan groentjes.

Als je vragen hebt, laat maar weten. We zijn er hier om de eerste kat eigenaar te helpen! :)

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 14 oktober 2018 - 21:12

Hoi Merv, welkom op dit forum. Waar heb je dat katje gekocht (website) en hoeveel heb je ervoor betaald? Aan de prijs kan je namelijk zien of de fokker al het nodige gedaan heeft om wettelijk in orde te zijn. In een asiel kost een kitten dat gecastreerd, gechipt en gevaccineerd is rond de 120€ (asiel van Genk waar ik opvangmama ben voor kittens).
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de wetten rond katten en kittens. Castratie is verplicht en zal hem ook rustiger maken. Ook chippen is verplicht en normaal gezien zou je ook een medisch boekje van je kitten hebben moeten meekrijgen waar alles in staat, ook je chipnummer. De registratie van de chip moet je in Brussel aanvragen, anders ben je wettelijk nog niet in orde. Deze maatregelen zijn genomen om het aantal wilde katten te verminderen en op termijn te stoppen. Een wide kattin heeft geen aangenaam leven. Ze MOET gedekt worden als ze krols is en als jouw kater niet gecastreerd is, zou hij dat werkje wel eens kunnen opknappen voor die schreeuwende kattin en hebben we nadien weer een wild nestje bij. En zo blijven we dan maar gaan. Een kattin kan 3 tot 4 nestjes per jaar hebben. Tel maar uit hoeveel katten daaruit voortkomen. Daarom dat ze eindelijk een degelijke wet hebben aangenomen om dat leed te verminderen en te doen verdwijnen.
Hier kan je alles lezen over de "nieuwe" wet: https://www.vlaander...atie-van-katten
Lees het goed door (of laat het je lezen door op de micro te drukken links bovenaan. Je moet ervan op de hoogte zijn als je een kat hebt.

Info over hoe je je kitten moet opvoeden en verzorgen kan je hier vinden: https://www.wellopet...ten-huis-wat-nu
Ik zou ook met je nieuwe aanwinst naar de dierenarts gaan, dan ben je zeker dat alles in orde is.
BTW: een heel mooi kitten, maar ik vrees dat het een "mixt cat" is. Maar kruisingen zijn ook heel lief. Hoe oud is hij trouwens?

Bewerkt door Elma, 14 oktober 2018 - 21:23.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.465 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 15 oktober 2018 - 01:10

Heel mooie kat :loveshower:
Wij hadden vroeger een prachtige kattin die daar wel op leek maar dan met lang haar.
Zij kwam uit het asiel en was een kruising tussen een Karthuizer en onbekend.
We vermoeden een kruising met een pers of andere langharige kat.

Van ras kan je nooit zeker zijn zonder stamboom + de meeste mensen die een raskat verkopen zullen dat er wel bij vermelden (wat dan nog niet 100% zeker is wanneer er geen stamboom bij is). Vroeger werden er vaker raskatten verkocht zonder stamboom. Dan was je ook niet zeker, konden het ook look-a-likes zijn of kruisingen, maar het was mogelijk.

Naar wat ik lees heb je weinig informatie gekregen toen je hem in huis haalde.
Hij is ook veel te vroeg weggegaan bij de mama.
De mensen bij wie je hem kocht of van wie je hem kreeg waren duidelijk niet zo goed op de hoogte van wat belangrijk is in de eerste levensmaanden van een kat.
Zeker daarom (al is dat nooit een overbodige luxe voor elke kat die men adopteert) is het nog zo belangrijk dat je met hem even langs gaat bij de dierenarts.
Een algemene check-up laten doen, hem in orde zetten met vaccinaties (als je zeker weet dit nog niet gebeurde voordien), eventueel laten ontwormen, laten castreren (is hier al duidelijk uitgelegd waarom ;) ) en chippen.

Het feit dat hij veel eet is waarschijnlijk omdat hij nog in de groeifase zit.
Ik denk dat hij sneller voldaan zal zijn met kittenvoeding en dat is ook voedzamer voor hem in deze periode.
Tot welke leeftijd weet ik niet precies. Misschien kan iemand anders jou hier over inlichten of je kan het ook eens vragen aan je dierenarts.
Fijn dat hij zo aanhankelijk is.
Nog veel plezier met jouw nieuw maatje.

Merv
Merv
  • 4 berichten

#12 Geplaatst 15 oktober 2018 - 12:46

Hey hey,
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Het is echt niet leuk om van alles op te zoeken op internet, maar geen stap verder te komen. Het is als volgt gegaan: ik heb deze kitten gezien op een instagram account van een meisje die ik niet echt heel goed ken. Ik vond de kat echt heeeeel leuk ! En wilde hem gelijk ophalen. (Ik had hiervoor echt niets met katten), maar nu ik mijn kat heb ben ik er ZO gehecht aan.

Het enige wat ik heb meegekregen van zijn oude baasje is dat het een mannetje is, in juni is geboren, een prikje zou moeten hebben over 20 weken(wat voor prikje is mij niet duidelijk gemaakt). Ik heb niets betaald voor mijn kat want het is binnen ons geloof verboden om dieren te verkopen.

Wat ik nog wilde vragen: als ik mijn kat brokjes geef, krijgt hij diarree.. heel apart ! Dus ik geef hem alleen vlees uit blik. - hoevaak geven jullie een snoepje aan jullie katten ?  :fishbowl

wea
wea
  • 6.105 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 15 oktober 2018 - 13:48

Ik zou toch eens naar de dierenarts gaan. Normaal krijgt een kitten een vaccinatie op de leeftijd van 9 weken en eentje op de leeftijd van 12 weken (bij eerste keer vaccineren moet je 2 vaccinaties geven 3 weken apart). Dus over 20 weken, dat is iets waar ik eigenlijk niet van weet wat dat zou kunnen zijn. Het is echt heel belangrijk om het kitten zo vlug mogelijk te laten vaccineren omdat er een aantal besmettelijke kattenziektes zijn waar geen medicijn tegen is.

Je kan een beetje discussiëren of het een dier verkopen is als je de medische en verzorgingskosten terug betaalt die de eigenaar gemaakt heeft. Normaal moet een kitten gechipt en gecastreerd/gesteriliseerd zijn VOOR het van eigenaar verandert. op die moment zijn best dan ook de 2 vaccinaties en de ontworming gebeurt (vaak 3x) en dan zit je als eigenaar toch al gauw over de 150 euro. Om het dan gratis weg te geven... ik denk niet dat veel mensen dat willen doen. In het asiel zijn er trouwens ook geen verkoopsprijzen, maar adoptie prijzen om tegemoet te komen aan de gemaakte kosten (en geloof me, met 120 euro doen we zelfs nog verlies).

Kittens zijn gevoelig aan verandering in voer, dat kan diarree geven.  Maar is je kitten ontwormd? Normaal moeten kittens toch een paar keer ontwormd worden omdat ze makkelijk wormen hebben en dat bij kittens toch wel problemen kan geven (diarree, vermageren, maar dikke buik,...).
Ook de kwaliteit van het voer speelt een rol. Hoe meer vlees, hoe beter (en hoe minder het ook gaat stinken in de kattenbak).

Ik kan je ook alleen maar aanraden om het kitten te castreren. Een niet gecastreerde kater kan gaan sproeien. Ook heeft een niet-gecastreerde kater veel kans op kattenaids door het vechten en paren, waar ook geen medicijn of vaccin tegen is. Ook zullen niet-gecastreerde katers verder van huis gaan op zoek naar vrouwtjes en daardoor worden ze vaak ook een verkeersslachtoffer. Dus als je je kitten wil beschermen, dan castreer je beter. Ik weet dat dit in sommige geloven ook moeilijk ligt, maar als je het beste wil voor je kitten, dan bescherm je het door te castreren.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#14 Geplaatst 15 oktober 2018 - 14:22

Bekijk berichtMerv, op 15 oktober 2018 - 12:46, zei:

Hey hey,
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Het is echt niet leuk om van alles op te zoeken op internet, maar geen stap verder te komen. Het is als volgt gegaan: ik heb deze kitten gezien op een instagram account van een meisje die ik niet echt heel goed ken. Ik vond de kat echt heeeeel leuk ! En wilde hem gelijk ophalen. (Ik had hiervoor echt niets met katten), maar nu ik mijn kat heb ben ik er ZO gehecht aan.

Het enige wat ik heb meegekregen van zijn oude baasje is dat het een mannetje is, in juni is geboren, een prikje zou moeten hebben over 20 weken(wat voor prikje is mij niet duidelijk gemaakt). Ik heb niets betaald voor mijn kat want het is binnen ons geloof verboden om dieren te verkopen.
Wat ik nog wilde vragen: als ik mijn kat brokjes geef, krijgt hij diarree.. heel apart ! Dus ik geef hem alleen vlees uit blik. - hoevaak geven jullie een snoepje aan jullie katten ?  :fishbowl

Nochtans al genoeg moslims gehad die een kat WEL wettelijk in orde adopteren.
Want het is niet kopen.  Het is een bijdrage betalen in de onkosten, dus niet kopen.

Hoe vaak is hij al ontwormd?  
Inenten gebeurt normaal op 8 en 11-12 weken.  
Dus 2 keer met minstens 3 weken tussen.

Castratie wordt normaal dan ook gedaan, samen met de chip.
Want als hij een dik half jaar oud is, gaat iedereen ruiken dat je een niet-gecastreerde kater hebt.
Ze beginnen heel erg te stinken dan.

Katten zijn ook sociale dieren.  Ze houden dus van gezelschap van andere katten.
De kans bestaat dus dat hij zelf een vriendje gaat zoeken als je hem buiten laat.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 15 oktober 2018 - 20:19

Misschien dat deze info nog kan helpen. Bijgevoegd bestand  kattenverzorging.doc   46K   5 downloads Het is een Word document dat ik destijds eens van internet gehaald heb en waar goede tips in staan. Ook qua voeding en voor kittens tot 1 jaar.
Ja, ik weet het, in het begin dat je een huisdier in huis haalt, moet je je nog veel informeren. Dus moet je alles lezen wat je ziet en wat van een fatsoenlijke bron komt, zoals ks bvb.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding