Spring naar inhoud

- - - - -

Beukensnippers en gemalen maïskolf goed idee als kattenzand?

beukensnipper beukensnippers kattenzand kattenbak gemalen maïskolf maïskolf kattenbakvulling

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#1 Geplaatst 26 oktober 2018 - 22:32

Hoi iedereen,

ik blijf toch wat sukkelen met het kattenzand dat ik gebruik.  

Momenteel heb ik Greenwoods Plant Fibre.  Ik ben er nogal content van maar voor de binnenbakken ben ik niet zo'n fan ervan omdat het een vreemde geur verspreid als ze naar het toilet zijn geweest.  Zeker als het een plasje is.  Dus ben ik nog wat verder aan het zoeken ...

Nu ben ik "gemalen maïskolf" en "beukensnippers fijn van 3 mm" tegengekomen als opties op sommige sites maar ik vind niet direct veel beoordelingen van mensen hiervoor ivm dat het daadwerkelijk door hen ook als kattenzand is gebruikt geweest en dus niet als bodembedekking voor konijnen en zo.

Heeft iemand dit al eens als kattenbakvulling geprobeerd?  En zo ja, wat is de ervaring?  Blijf ik er best ver van af of is het waard te proberen?

Merci alvast voor je antwoord.

Pootje
  Gillian

Bewerkt door gillian-kat, 26 oktober 2018 - 22:32.

Elke kat is een wonder op zich ...

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#2 Geplaatst 26 oktober 2018 - 22:44

:lachen:  Zal al zelf even antwoorden op één van mijn vragen.  Kreeg net bericht via mail van een paar mensen die beukensnippers hadden geprobeerd een tijd terug en blijkbaar absorbeert dat dus niet goed.  Geen goed idee voor kattenplasjes blijkbaar.

Blijft dus de gemalen maïskolf over?

Pootje
  Gillian

Machteld.
Machteld.
  • 3.762 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 oktober 2018 - 13:44

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar hier in Rusland (en in Azië) wordt er wel kattenbakvulling verkocht gemaakt van maïs.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#4 Geplaatst 27 oktober 2018 - 15:31

Bekijk berichtMachteld., op 27 oktober 2018 - 13:44, zei:

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar hier in Rusland (en in Azië) wordt er wel kattenbakvulling verkocht gemaakt van maïs.

In de USA ook.  Heb daar een vriendin wonen die zweert bij dat kattenzand sinds ze het voor de eerste keer heeft geprobeerd, maar dan gaat het wel om mäis pellets en dat is blijkbaar wel weer anders in gebruik.

Ik heb ooit eens iets van maïspoeder gehad en dat was wel super.  Spijtig genoeg veel te duur.

Pootje
  Gillian

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#5 Geplaatst 29 oktober 2018 - 11:32

Ik heb die maïs een keer gehad en ik vond dat dat wel goed absorbeerde, maar wel veel uitloop gaf. Ook hebben mijn katten veel liever het echte fijne klontvormige zand. Ik denk omdat dat meer aanvoelt als echt zand. Grovere korrels, pellets of houtsnippers gebruiken ze allemaal niet graag.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#6 Geplaatst 29 oktober 2018 - 16:40

Hier hebben ze ooit op pellet achtig hout gegaan, dus hier zijn ze wel wat gewoon :)

Pootje
  Gillian

mira
mira
  • 631 berichten
  • 10 katten

#7 Geplaatst 30 oktober 2018 - 17:24

Heb laatste tijd paar keer houtkorrels en maiskorrels gekocht, de houtkorrels vind ik goed omdat je ze gewoon wat moet ziften en de rest kan je hergebruiken, als er pipi inkomt, vallen de korrels uit mekaar als zagemeel. De maiskorrels zijn ook niet slecht en hebben meer neiging om klonters te vormen. Als ik moet kiezen tussen de 2 kies ik voor de houtkorrels, ik vind ook dat je de urine minder ruikt dan in traditionele korrels, vooral in de houtkorrels.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#8 Geplaatst 01 november 2018 - 11:56

Ik had dus eerst ook houtkorrels, maar qua afval was dit hier te veel, dus op zoek naar alternatief gegaan.  Maar als hier de grope uitdunt - en ik niet nieuwe sukkeltjes binnenkrijg - dan zou ik uiteindelijk toch ook terug willen gaan naar houtkorrels als er minder kattenbakken staan.  Dan moet dat wel te doen zijn om weg te werken qua afval.

Pootje
  Gillian

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#9 Geplaatst 06 november 2018 - 15:04

Bekijk berichtgillian-kat, op 01 november 2018 - 11:56, zei:

Ik had dus eerst ook houtkorrels, maar qua afval was dit hier te veel, dus op zoek naar alternatief gegaan.  Maar als hier de grope uitdunt - en ik niet nieuwe sukkeltjes binnenkrijg - dan zou ik uiteindelijk toch ook terug willen gaan naar houtkorrels als er minder kattenbakken staan.  Dan moet dat wel te doen zijn om weg te werken qua afval.

Pootje
  Gillian

hoeveel kattenbakken heb je eigenlijk staan?
Dat moet inderdaad een enorme hoeveelheid zijn dat je moet proberen weg te werken.
Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#10 Geplaatst 06 november 2018 - 15:27

Wacht, ik zal eens even in mijn hoofd tellen …  Met kattenzand zijn het er 11.  Ook nog 2 met gewoon zand dat ik uit de tuin opschep (zwart zand dus) omdat dit echt het enige zand is dat die in willen gaan (de anderen vinden dat zand dan weer te min :lachen: )

Maar het is dus eigenlijk voor 11 kattenbakken dat ik aan het proberen ben om iets goed te vinden.

Pootje
   Gillian

mira
mira
  • 631 berichten
  • 10 katten

#11 Geplaatst 06 november 2018 - 22:27

Ik hier net hetzelde Gillian, ik hier 15 bakken staan waar ik alle dagen mee bezig ben, ben stilaan aan het overwegen om volledig over te schakelen naar die hout-of mais korrels, dan gooi ik ze gewoon bij het grasafval, dat zal wel mee composteren, we hebben grote tuin en dat ligt vanachter in een hoekje waar het niemand stoort.

Ida
Ida
  • 243 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 07 november 2018 - 05:34

13-15 bakken ... ik probeer het mij in te beelden ... ik voel een lichte paniek ... :help:
Chapeau dat jullie dat zien zitten. Echt knap. :b

mira
mira
  • 631 berichten
  • 10 katten

#13 Geplaatst 07 november 2018 - 12:52

Die 15 bakken staan uiteraard verspreid over het ganse huis inclusief achterbouw;

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#14 Geplaatst 07 november 2018 - 15:50

Bekijk berichtmira, op 06 november 2018 - 22:27, zei:

Ik hier net hetzelde Gillian, ik hier 15 bakken staan waar ik alle dagen mee bezig ben, ben stilaan aan het overwegen om volledig over te schakelen naar die hout-of mais korrels, dan gooi ik ze gewoon bij het grasafval, dat zal wel mee composteren, we hebben grote tuin en dat ligt vanachter in een hoekje waar het niemand stoort.

:lachen:  Ik heb al een enorme berg achteraan in de tuin van de hout pellets die ik hiervoor gebruikte.  Maar man, dat vergaat maar traag zeg :o   Ik heb precies een duin in de tuin maar dan zonder de zee erachter :lachen:

Vijftien bakken kan zeker tellen.  Da's nog meer was plezier dan ik heb :)

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtIda, op 07 november 2018 - 05:34, zei:

13-15 bakken ... ik probeer het mij in te beelden ... ik voel een lichte paniek ... :help:
Chapeau dat jullie dat zien zitten. Echt knap. :b

Tja, kan moeilijk de katjes geen kattenbak gunnen :)

En ik ben zo stout dat als ik net bakken aan het wassen ben en iemand springt binnen voor een babbel, dat ik ze aan het werk zet en ze de bakken laat afdrogen terwijl ik ze was :lachen:

Pootje
  Gillian

Ida
Ida
  • 243 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 08 november 2018 - 07:59

Bekijk berichtgillian-kat, op 07 november 2018 - 15:50, zei:

:lachen:  Ik heb al een enorme berg achteraan in de tuin van de hout pellets die ik hiervoor gebruikte.  Maar man, dat vergaat maar traag zeg :o   Ik heb precies een duin in de tuin maar dan zonder de zee erachter :lachen:

Vijftien bakken kan zeker tellen.  Da's nog meer was plezier dan ik heb :)

Pootje
  Gillian

Tja, kan moeilijk de katjes geen kattenbak gunnen :)

En ik ben zo stout dat als ik net bakken aan het wassen ben en iemand springt binnen voor een babbel, dat ik ze aan het werk zet en ze de bakken laat afdrogen terwijl ik ze was :lachen:

Pootje
  Gillian

:ha :cle :ha :cle

:thumb:

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: beukensnipper, beukensnippers, kattenzand, kattenbak, gemalen maïskolf, maïskolf, kattenbakvulling