Spring naar inhoud

- - - - -

schildklierproblemen oudere kat

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
mira
mira
  • 634 berichten
  • 10 katten

#1 Geplaatst 06 november 2018 - 21:53

Iemand al gehoord of meegemaakt dat poes met schildklierproblemen plots niet meer kan miauwen ?
Morgen ga ik met oude poes Dolly 18 en half naar de dierenarts, verleden maand ging ik ook al langs omdat ik de indruk had dat ze wat meer dronk, nu ze drinkt sowieso veel omdat ze al jaren cortisone neemt voor haar chronisch ontstoken darmen, weliswaar lage dosis. Er werd toen bloed genomen, Dolly is niet de makkeijkste om bloed te prikken en ondanks ze maar 2.7 kg meer weegt, komt ze soms venijnig uit de hoek. Ik kon nog net verhinderen dat ze de dierenarts krabte maar door haar uithaalmaneuver viel het buisje met bloed om waardoor er niet meer zo veel bloed over was. Nierwaardes werden gecontroleerd en die waren lichtjes verhoogd, ook sdma werd gecontroleerd maar die was normaal, nadien wou dierenarts voor alle zekerheid nog T4 aanvragen maar er bleek niet meer voldoende bloed voorhanden meer te zijn. Ondertussen gingen we op verlof en ging Dolly naar het kattenhotel waar ze het eigenlijk redelijk goed deed. Over een half jaar terug werd de schildklier nog gecontroleerd doch was toen ok.
Sinds eind vorige week kan ze niet meer miauwen. Ik dacht eerst aan strottenhoofdkanker maar de symptomen die ik daar bij terug vind, passen niet echt bij Dolly.
Meestal geef ik mijn zoekterm in google in het engels in en kom dan vaak op hele andere artikels uit waar veel meer info in terug te vinden is, ik tikte in: older cat can no longer meow en kwam er zo bij uit dat dit ook bij schildklierproblemen voorkomt, ik ga morgen dus sowieso vragen om terug bloed te prikken om T4 te controleren, dierenarts zal sowieso ook keel controleren maar aan keelontsteking denk ik niet meteen omdat ze verder normaal eet en ook geen koorts of zo heeft.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 november 2018 - 08:35

Veel succes vandaag.....Laat je weten wat het nu precies geweest is, of wat de vermoedens zijn?
Ben er wel benieuwd naar......
Knuffel aan Dolly :geluk:

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
                                  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#3 Geplaatst 07 november 2018 - 08:51

Veel succes! Ik duim!

Ik heb twee schildklierkatjes, maar zij miauwen nog normaal, dus ik kan je niet echt helpen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.382 berichten

#4 Geplaatst 07 november 2018 - 15:31

Oei, kan ook niet helpen vrees ik.  Lijn schatjes met schildklierproblemen zijn nog altijd erg vocaal en degen die ik verloren heb in het verleden bleven toch ook altijd "babbelen".

Misschien een keelontsteking die zeer doet?

Succes.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

mira
mira
  • 634 berichten
  • 10 katten

#5 Geplaatst 07 november 2018 - 17:14

Bloed genomen om T4 na te kijken, Dolly is niet de gemakkelijkste dus tot heel achteraan in keel kijken was niet mogelijk om keelontsteking uit te sluiten, dierenarts vindt het wel raar dat het van vandaag op morgen gebeurde, meestal is een poes een beetje hees tijdens het miauwen, morgen of vrijdag weet ik meer.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#6 Geplaatst 08 november 2018 - 08:37

Bekijk berichtmira, op 07 november 2018 - 17:14, zei:

Bloed genomen om T4 na te kijken, Dolly is niet de gemakkelijkste dus tot heel achteraan in keel kijken was niet mogelijk om keelontsteking uit te sluiten, dierenarts vindt het wel raar dat het van vandaag op morgen gebeurde, meestal is een poes een beetje hees tijdens het miauwen, morgen of vrijdag weet ik meer.
Ik duim
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.382 berichten

#7 Geplaatst 08 november 2018 - 12:54

Nog even afwachten dus …

:geluk:

Pootje
  Gillian

mira
mira
  • 634 berichten
  • 10 katten

#8 Geplaatst 09 november 2018 - 15:44

De T4 van Dolly was normaal, wel opmerkelijke vaststelling: verleden maand werd nog bloed afgenomen omdat ik vond dat Dolly meer dronk, drinkt sowieso erg veel door cortisone gebruik voor haar darmen, de nierwaardes waren toen licht gestegen, de sdma werd daarom gecontroleerd en die was perfect normaal. Nu opnieuw controle vd nierwaardes: zijn nog feller gestegen terwijl sdma aangeeft dat er niets aan de hand is met die nieren, dierenarts staat eigenlijk voor raadsel, voorstel is om volgende week urine te prikken en die te laten nakijken en Dolly haar stem, die heb ik deze morgen voor de eerste keer weer even gehoord tijdens het miauwen, wel wat schor daarom gaan ze ook een rx maken vd luchtpijp.
Ook bij poes Lena werd T4 gecontroleerd omdat ik vond dat haar vacht de laatste weken veranderd was, ze is rond de 12 jaar, haar suikerwaardes waren gestegen dus werd ook fructosamine nagekeken en ook die was te hoog, ook bij haar zal woensdag urine geprikt worden om te zien of er zich al suiker in haar urine bevindt, zo ja, heb ik er een tweede suikerkatje bij om insuline te spuiten....

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#9 Geplaatst 09 november 2018 - 15:49

Bekijk berichtmira, op 09 november 2018 - 15:44, zei:

De T4 van Dolly was normaal, wel opmerkelijke vaststelling: verleden maand werd nog bloed afgenomen omdat ik vond dat Dolly meer dronk, drinkt sowieso erg veel door cortisone gebruik voor haar darmen, de nierwaardes waren toen licht gestegen, de sdma werd daarom gecontroleerd en die was perfect normaal. Nu opnieuw controle vd nierwaardes: zijn nog feller gestegen terwijl sdma aangeeft dat er niets aan de hand is met die nieren, dierenarts staat eigenlijk voor raadsel, voorstel is om volgende week urine te prikken en die te laten nakijken en Dolly haar stem, die heb ik deze morgen voor de eerste keer weer even gehoord tijdens het miauwen, wel wat schor daarom gaan ze ook een rx maken vd luchtpijp.
Ook bij poes Lena werd T4 gecontroleerd omdat ik vond dat haar vacht de laatste weken veranderd was, ze is rond de 12 jaar, haar suikerwaardes waren gestegen dus werd ook fructosamine nagekeken en ook die was te hoog, ook bij haar zal woensdag urine geprikt worden om te zien of er zich al suiker in haar urine bevindt, zo ja, heb ik er een tweede suikerkatje bij om insuline te spuiten....

Nen hele boterham....
Op naar woensdag voor meer info dus......Ik blijf duimen hier :geluk: :duim:

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.382 berichten

#10 Geplaatst 10 november 2018 - 12:06

Een raadsel dan inderdaad.  Ik hoop dat de dierenarts het probleem kan vinden en dat je de lieverd gaat kunnen helpen.

Pootje
  Gillian