Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe kat introduceren aan hond

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Taygi
Taygi
  • 12 berichten

#1 Geplaatst 07 november 2018 - 14:39

Hey,

Wij (mijn vriend en ik) zijn aan het kijken voor kat(ten) op te vangen als pleeggezin. We hebben pas volgende week een gesprek met iemand van de organisatie maar ik ben nu al aan het rondkijken voor info en dergelijke. Heb wat zitten zoeken op het forum maar vond niet direct iets via de zoekfunctie, dus van daar dit nieuwe topic.

Wij hebben een hond, Ghost. Hij is vrij groot (in vergelijking met de gemiddelde kat dan toch), dus denk ik wel wat intimiderend. Hij is enthousiast, speels, etc. De enige kat met wie hij regelmatig in contact komt is die van mijn ouders. Zij zijn geen vrienden. Elke keer wij bij mijn ouders gaan stormt hij het huis in, zegt hallo tegen iedereen en gaat dan de kat zoeken. De kat haalt dan uit met haar klauwen en hij loopt weg. Zo nog een paar keer en dan laat hij haar gerust.

Zij maakt er ook wel een enorm spelletje van :roll: Als zij buiten zit en hij binnen dan gaat ze voor de deur/raam zitten en staart naar binnen terwijl Ghost dan zot begint te blaffen/springen. Als ze beiden buiten zitten dan hangt hij vast en loopt zij constant over en weer, net buiten zijn bereik en blaft hij natuurlijk.

Wij verwachten nu dat Ghost in het begin ook zo zot enthousiast zal zijn maar als wij streng en consistent zijn dat dat wel snel zal beteren. En met een hond als deze is streng en consistent wel nodig :mrgreen: Verder is hij niet waaks of territoriaal, heeft hij nog nooit agressie naar een kat getoond (ook niet wanneer de kat van mijn ouders naar hem klauwt), ... We wandelen drie keer per dag met hem, en doen daarnaast nog hondensporten, overdag ligt hij meestal gewoon te slapen.

Maar hoe pakken we dat best aan om een kat bij ons thuis te introduceren?

Best dat ghost het huis uit is als we toekomen met de kat? Best direct in aparte kamers?

We wonen op vrij open appartement en als we een deur sluiten wordt ons appartement echt in twee verdeeld, op zich geen ramp hij zal denk ik niet 'jaloers' zijn. Alhoewel hij 's nachts normaal gezien wel op de grond naast ons bed slaapt. Is het mogelijk om een hoek van een kamer af te schermen? Gezien katten kunnen klimmen lijkt mij dat moeilijk, maar wie weet.

Als we ze apart houden hoe gaat het dan verder? Na X-aantal dagen laat je ze bij elkaar, of is dat langer? Doe je gewoon de deur open en laat het zo of hoe pak je dat aan?

Nog andere tips of ervaringen?

Alvast bedankt!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.837 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 07 november 2018 - 14:43

Ik heb geen ervaring, maar volgens mij krijg je als opvanggezin vaak kleine kittens en het lijkt me best dat die niet direct in contact komen met jullie (enthousiaste) hond? Ik denk dat velen ook een aparte kamer voor de pleegkatten hebben?
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#3 Geplaatst 07 november 2018 - 15:21

Ik heb twee katten die als kitten nooit in contact zijn gekomen met honden, dus ze zijn geen vriendjes met mijn hond en negeren haar het liefst. Wanneer mijn hond rustig is, liggen ze vaak vlak naast elkaar te slapen, dus er zijn zeker geen problemen. Maar ze hebben ook geen nood aan contact met elkaar.

Wat wij gedaan hebben, is vooral de hond geleerd van katten absoluut met rust te laten. Ik voed mijn hond op een heel positieve manier op, met zo weinig mogelijk correcties, maar ze mag absoluut niet achter de katten lopen, zich niet opdringen aan de katten, niet druk zijn bij de katten en ze moet steeds een beetje afstand houden rond de katten. Dat is zowat de belangrijkste regel die ik heb voor haar, denk ik. In die situaties krijgt ze een strenge nee, laat ik haar meteen zitten of liggen of stuur ik haar naar haar mand. Ze weet ondertussen heel goed dat de katten 'verboden' zijn en dat ik dat ook écht meen. Dit is ook voor haar eigen veiligheid. Een van de twee katten durft gerust meppen (met nageltjes) naar de hond als die te dicht komt en dat is gevaarlijk voor haar ogen. Ik zou dus ook al beginnen om dit vanaf nu helemaal niet meer toe te staan bij de kat van je ouders en daar heel consequent en duidelijk in te zijn.

Daarnaast hebben wij veel hoge, veilige plekjes voorzien voor de katten. Dit was enorm belangrijk bij ons om te zorgen dat ze zich veilig voelden en niet buitengesloten. Hier waren de katten er wel eerst, dus dat is een beetje een verschil. Vanop de hoge plekjes konden ze toch overal bij horen, moesten ze zich niet afzonderen en konden ze op een veilige manier de hond observeren. Ook in het begin wanneer ze nog bang waren van de hond hadden ze zo hun eigen veilige plekjes. Nu nog steeds hebben ze het gevoel dat ze op elk moment weg kunnen van de hond wanneer dat nodig is, door snel ergens op te springen. In elke ruimte hebben wij meerdere, hoge 'ontsnappingsplekjes'. Ik wilde hen niet afzonderen in een aparte ruimte omdat ik niet wilde dat zij minder vrijheid zouden krijgen door de komst van een hond.

Bij een opvangkatje lijkt mij een aparte kamer, zeker in het begin, wel een goede optie. Zo'n kat moet al wennen aan een volledig nieuwe omgeving, dus 1 kamer waar ze eerst rustig kan wennen, lijkt mij voor zo'n kat wel fijn. Daarna kan die kamer misschien dan de veilige ruimte blijven waar jullie hond niet mag komen, zodat ze altijd een 'veilige' ruimte heeft om zich terug te trekken. Ik weet dat veel mensen die opvangen sowieso 1 kamer houden voor opvangkatjes. Als ze eigen katten hebben, kunnen ze zo ook opvangkatten en eigen katten scheiden om de stress voor de eigen katjes te beperken.

Een hoek van een kamer afschermen lijkt mij niet mogelijk of toch heel moeilijk.

Als je de kat een hele tijd in een aparte kamer zou zetten, zou ik ze pas laten kennismaken als zij veel beter gewend lijkt aan haar omgeving. Je zou haar dan eerst rustig de andere kamers kunnen laten verkennen terwijl Ghost er niet is. Op het moment dat je haar kennis laat maken met jullie hond, zou ik hem aan de leiband houden of eventjes in een bench zetten (als hij dat gewoon is), zodat je meteen kunt ingrijpen en hij niet achter de kat kan lopen. Zo kan hij de kat ontmoeten en er even aan wennen zonder dat hij te wild kan zijn.

Bewerkt door Syntara, 07 november 2018 - 15:27.

Inge91
Inge91
  • 11.885 berichten

#4 Geplaatst 07 november 2018 - 15:22

Ik kan je geen tips geven maar hier zitten wel mensen die ervaring hebben met die situaties. Geeft de organisatie geen tips hoe je het best aanpakt
Geplaatste afbeelding

Taygi
Taygi
  • 12 berichten

#5 Geplaatst 07 november 2018 - 17:36

@Inge91 Ik neem aan dat de organisatie wel tips zal geven, maar we hebben pas volgende week een afspraak. Ik ben gewoon wat info aan het verzamelen momenteel. Ik ben graag goed voorbereid.

@BlackScorpion daar heb ik specifiek al over gevraagd en ze zoeken zowel opvang voor volwassen katten als kittens. Ik denk dat kittens introduceren veel makkelijker zou zijn dan een al volwassen kat. Maar dat zien we wel nog denk ik. Een permanent voledig aparte kamer zie ik in ieder geval zeker niet zitten. Open appartement; we hebben eigenlijk maar 2 'kamers' alles is open en aan elkaar verbonden. Dus dat zullen we zeker met de organisatie moeten bespreken en zien wat zij er van denken.

@Syntara
Bedankt voor de goeie tips! Gezien we per dag 2-3 uur met de hond zijn gaan wandelen kan de kat idd in die tijd, als die al iets meer op haar gemak is, zo de rest van het appartement ontdekken zonder hond. Had ik zelfs nog niet bij stilgestaan :) En ja, we gaan in het begin duidelijk moeten maken dat hij de kat met rust moet laten.

We hebben momenteel weinig toegankelijk meubilair in de 'hoogte' dus daar moeten we ook nog het een en ander voor regelen. Maar dat komt wel.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.089 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 07 november 2018 - 19:41

Bij ons zijn de honden van kleinsaf gewoon aan al onze katten/opvangers... Ella en Donna zijn dan ook gek op katten.
Ze zitten bij ons meestal in de "bureau", er staat een plank tussen de deur dan zodat ze daar blijven. Ze kunnen erover kijken en zo kunnen de katten ernaartoe wanneer ze willen. Wanneer ze in de living mogen, kunnen de katten gewoon "vluchten" via het luik, sommige hebben geen problemen met de honden, andere gaan dan even boven zitten of op de kast...

Eventueel kan je voor een traphekje zorgen ? Daar kan de kat over maar de hond niet, zo kan de kat zelf het tempo bepalen als ze het vertrouwt of niet :)

Ida
Ida
  • 243 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 november 2018 - 09:05

Wij hebben pas 2 kittens geïntroduceerd aan onze 2 herdershonden.
Eerst hebben ze mekaar even kunnen ruiken terwijl de kittens nog in hun reismandje zaten boven op tafel.
Ze begonnen al dadelijk te blazen.
Honden vervolgens dadelijk buiten gelaten zodat de kittens rustig ons huis konden verkennen.
We hadden op voorhand al 2 hoge krabpalen geplaatst.
Die waren onmiddellijk een groot succes.
Na 1 of 2 uurtjes (ik weet al niet meer juist) honden terug binnen gelaten terwijl de kittens veilig hoog zaten en alles goed konden bekijken.
Die krabpalen waren de eerste dagen toch echt wel een meerwaarde.
Onze kater werd al heel snel nieuwsgierig en zoekt vaak contact met onze honden.
Ons kattinnetje is langer bang gebleven, bleef langer op afstand. Ze heeft nu ook wel haar angst overwonnen, maar het gaat toch minder goed met één van de honden.
En dat ligt dan aan onze hond. Zij is vaak gefocust op haar terwijl de kater alles mag. Is het omdat het een meisje is (ze heeft soms ook problemen met andere teven) of ligt het aan haar karakter (ze is wat flauwer, wat flodderiger terwijl de kater lekker stoer is) ? Ik weet het niet. We belonen haar nu met snoepjes als ze de kattin negeert op een moeilijk moment.
Op zich doen ze het echt wel goed in die zin dat kittens wel enorm speels zijn en door het hele huis crossen. Dat lijkt me niet zo'n gemakkelijke oefening voor een hond. Uiteindelijk bezitten ze toch ook wel nog wat jachtinstinct.  
Onze kittens hebben wij maar pas 's avonds gaan halen. Veel tijd was er dus niet voor de introductie. Ik ben dan 's nachts wel beneden gebleven om zeker te zijn dat er zich geen problemen zouden voordoen.
Maar iedereen heeft 's nachts braaf geslapen.

Taygi
Taygi
  • 12 berichten

#8 Geplaatst 09 november 2018 - 19:18

Bekijk berichtIda, op 08 november 2018 - 09:05, zei:

Wij hebben pas 2 kittens geïntroduceerd aan onze 2 herdershonden.
...

Jij hebt ze dan niet eerst een aantal dagen/weken apart gehouden?

@Jefke En zo'n plank/traphekje tussen de kamers vind ik ook wel een goed idee. Iets waar Ghost niet over kan maar de kat wel.

Bewerkt door Taygi, 09 november 2018 - 19:35.

Ida
Ida
  • 243 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 november 2018 - 09:51

Taygi, op 09 november 2018 - 19:18, zei:

Jij hebt ze dan niet eerst een aantal dagen/weken apart gehouden?

Nee, ik wilde de kittens niet boven opsluiten in een vergeten kamertje. Daar kunnen ze ook niets leren. Ook de honden leren daar niets van bij. Vroeger met onze volwassen katten hebben we dat ook niet gedaan. Zij voelde zich toen in eerste instantie veilig onder de zetel. Ze moeten wel ergens een plaatsje hebben waar ze zich veilig kunnen voelen, waar de hond niet bij kan. En verder is het dan een qwestie van de hond te leren omgaan met de kat. Liefst negeren.

Bewerkt door Ida, 10 november 2018 - 09:56.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#10 Geplaatst 10 november 2018 - 10:10

Ze apart houden hoeft niet.
Maar ik zou ze zeker niet in een draagmandje zetten en de honden eraan laten ruiken.

De kat gevangen en kan nergens heen om zich te verstoppen.
Het is veel beter om de kat los te laten in ruimte en in tussentijd met de hond te gaan wandelen.

Poes kan de geur opvangen van de hond, en kan in tussentijd de ruimte bestuderen zodat ze weet waar ze heen kan als ze wil vluchten.
De poes in een draagmand laten zitten, is goed voor een trauma als ze heel gevoelig zijn.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Ida
Ida
  • 243 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 10 november 2018 - 16:06

Nee, de honden hebben er inderdaad niet AAN geroken. Heb mij verkeerd uitgedrukt. Ze hebben ze zelfs ook nog niet gezien op dat moment. Zijn binnengekomen met de katten uiteraard samen in vervoermand en hebben ze hoog op tafel gezet. Hondenn konden er niet bij en hebben ze zelfs ook niet gezien. Vervolgens hebben we de honden buiten gelaten zodat de kittens eerst alles konden verkennen. We hebben de honden ook nooit naar de kittens gebracht. Vonden het belangrijk dat ze uit zichzelf toenadering zouden zoeken als ze er klaar voor waren. Bij Sam was dit de dag nadien al, Cato volgde enkele dagen later zijn voorbeeld. Maar zoekt geen fysiek contact. Sam wel.

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 10 november 2018 - 19:32

Als je kittens opvangt voor een asiel of iets dergelijks, moet je normaal gezien al de kittens 10 dagen in quarantaine houden. Dus de eerste 10 dagen mogen ze geen rechtstreeks contact hebben met jouw huisdieren, om te beletten dat als er eentje ziek is, maar het nog niet zichtbaar is, jouw huisdieren het kunnen overnemen.
Dit is mijn ervaring: Ik vang sinds 2014 kittens op en ik heb het al 2x aan de hand gehad. De kittens kwamen van de veearts en toch bleek na een paar dagen dat ze schimmel hadden en dat wil je niet in je hele huis voorhebben. Daarom hebben wij een aparte kamer voor de kittens (eerste verdieping). Die is ook ver van de woonruimte (gelijkvloers).
Als de kittens hun quarantaine hebben doorgemaakt, dan is hun geur ook al doorgekomen in het gemeenschappelijk gedeelte. Onze katten hebben dan al iets geroken. Dan komen de kittens naar de keuken en die wordt ontoegankelijk gemaakt voor onze katten, maar ze kunnen wel de kittens zien vanuit de veranda. Er is dus zicht op mekaar. Na enkele dagen doe ik de veranda open voor de kittens en kunnen ze contact maken met onze katten. Die kunnen heel verschillend reageren. Soms is het vriendschap van de eerste dag, soms is het negeren tot de laatste dag. Maar de kittens leren toch wel van het gemeenschappelijk contact in dezelfde ruimte.
We hebben onze eerste kattin gehad, die ook wekelijks contact had met de hond van mijn schoonvader. Pa kwam elke dinsdagavond bij ons doorbrengen. Hij bracht dan natuurlijk zijn poedelmix mee. We hebben nooit problemen gehad. Ons Kitty heeft in die periode een nestje gehad en Kimby de hond kwam zelfs haar nestje bewaken terwijl Kitty een frisse neus ging halen. Wij mochten niet aan de kittens komen, want dan begon ze die te verplaatsen, maar Kimby mocht voor de doos met het nestje gaan liggen en Kitty bedankte hem dan uitvoerig met kopjes geven.
Als je zelf rustig vanbinnen blijft op het moment dat de dieren contact krijgen met elkaar, en gewoon doet alsof er niks aan de hand is, dan zal je normaal gezien weinig problemen krijgen. Dieren voelen nu eenmaal of jij zenuwachtig bent en anders doet dan gewoon. Ja, ze komen samen en zullen mekaar uitbundig besnuffelen. Dat is normaal.
Kijk, zo deden wij het:
Pa die de 2 borstelde met dezelfde borstel:
Kitty & Kimby bij pa.jpg
Kimby en Kitty die samen in de veranda liggen te slapen in de zetel:
Kitty & Kimby zetel.jpg

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

Taygi
Taygi
  • 12 berichten

#13 Geplaatst 12 november 2018 - 16:07

Bedankt voor het advies allemaal!

En fantastische foto's Elma!

Vraag me wel af hoe het met de quarantaine zit. Als we ze echt 10 dagen apart moeten houden zal ik het geknuffel met m'n hond wel enorm missen. We hebben een hele kleine zetel, dus dat kan enkel op het bed. :mrgreen:  Maar dat zien we wel, er is altijd nog de vloer.

Deze week komen de mensen van de organisatie langs dus dan zullen we wel nog heel wat informatie krijgen. Heb ondertussen wel ons appartement wat meer kat-proof gemaakt en we hebben wat plannen voor een paar plankjes omhoog te hangen en plaats gemaakt voor een krabpaal of twee.

Haha, ik kijk er echt naar uit. Als we voldoen natuurlijk, ik neem aan dat de organisatie ook wel wat voorwaarden heeft. Fingers crossed :)

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#14 Geplaatst 12 november 2018 - 16:35

Bekijk berichtTaygi, op 12 november 2018 - 16:07, zei:

Vraag me wel af hoe het met de quarantaine zit. Als we ze echt 10 dagen apart moeten houden zal ik het geknuffel met m'n hond wel enorm missen. We hebben een hele kleine zetel, dus dat kan enkel op het bed. :mrgreen:  Maar dat zien we wel, er is altijd nog de vloer.

Deze week komen de mensen van de organisatie langs dus dan zullen we wel nog heel wat informatie krijgen. Heb ondertussen wel ons appartement wat meer kat-proof gemaakt en we hebben wat plannen voor een paar plankjes omhoog te hangen en plaats gemaakt voor een krabpaal of twee.

Haha, ik kijk er echt naar uit. Als we voldoen natuurlijk, ik neem aan dat de organisatie ook wel wat voorwaarden heeft. Fingers crossed :)
Succes! :)

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 12 november 2018 - 19:55

Bekijk berichtTaygi, op 12 november 2018 - 16:07, zei:

De meeste kittens lopen in het begin altijd nog op de vloer rond. Wij vangen kittens op vanaf 4 weken, met of (liefst) zonder mama. Je kan die voorwaarden normaal doorgeven. Die leeftijd is ook de leukste. Als je papfleskittens wilt opvangen moet je om de 3 uur gedurende 24/dag papfles geven. Mijn ervaring is ook dat kittens die uit het wild gevangen zijn, het meest gezond zijn. Kittens die in een gezin komen en afgegeven werden in het asiel, hebben dikwijls meer last van ziektes, zoals schimmelinfectie (dikke ramp) en Giardia (soort diarree). Beiden zijn heel besmettelijk en je bent voortdurend naar de DA aan het lopen. Ook moet je de plaats waar de kittens gezeten hebben grondig ontsmetten. Hou daar dus rekening mee als je een plaats inricht. Ik heb destijds in het asiel een kattenkasteel gekocht en daar hebben onze katten en de opvangkittens altijd veel plezier aan gehad. Voordeel was dat ze ook rond dat kasteel beven en daar hun "skills" konden oefenen.
kerstkatten.jpg

Lexy-langh-Oreo-kasteel.jpg

tijger1 kasteel.jpg

zww Trio op kasteel.jpg

gem ros in doos kasteel.jpg

Hier zijn nog de laatste topics over de nestjes die we opgevangen hebben.
http://www.kattensit...e-maar-zo-wild/
http://www.kattensit...s-herfstnestje/
http://www.kattensit...ns-zomernestje/
http://www.kattensit...schildpadkleur/
De topics tussenin zijn blijkbaar weggedaan, want die vind ik niet meer. :catsad
http://www.kattensit...rd-opvanggezin/
Veel succes met het opvangen en laat er zeker iets over weten.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding