Spring naar inhoud

- - - - -

Voeding: nodige analytische bestandsdelen

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Taygi
Taygi
  • 12 berichten

#1 Geplaatst 07 november 2018 - 14:59

Dag allen,

Voor m'n hond weet ik hoe ik de verpakking van eten, kauwsnacks en beloningssnoepjes moet lezen en kan ik de gezonde voeding/snoepjes onderscheiden van de commerciële brol. (dentastix, don't get me started) Ik heb dit geleerd op m'n goeie hondenschool waar ik naast praktijk, ook heel wat theorie kreeg.

Voor katten weet ik dat het anders in elkaar zit maar niet juist hoe, en ik denk niet dat er kattenscholen zoals die hondenschool bestaan :goofy:

Kunnen jullie websites/artikels aanraden waar dit uitgelegd staat? Of als iemand het zelf wil uitleggen is ook fijn.

Alhoewel ik op een later moment wel KVV/BARF achtige toestanden wil proberen is dit momenteel logistiek moeilijk, dus sowieso is dat nu geen optie.

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 november 2018 - 15:31

Ik vind voerwijzer.com wel een goede site, zowel voor hondenvoer als voor kattenvoer.

Zelf let ik het meest op het percentage vlees (en de kwaliteit ervan) bij het selecteren van voer voor mijn kat. Katten hebben nog een stuk hoger vleespercentage nodig dan honden.

Taygi
Taygi
  • 12 berichten

#3 Geplaatst 07 november 2018 - 17:25

Oh dat is een hele handige website! Dankjewel :)

Ida
Ida
  • 243 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 november 2018 - 08:24

Ik vind voerwijzer.com ook een hele goede website.

Hier op het forum zijn ook een aantal zeer interessante topics.
Ik zou eens kijken naar "veranderen van droogvoer" en "het beste kattenvoer".
Nivo heeft er links geplaatst naar zeer handige lijstjes van de analyse van kattenvoer.

Machteld.
Machteld.
  • 3.762 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 november 2018 - 10:27

Zoals hierboven al gezegd, vooral het percentage vlees en de herkomst ervan is belangrijk. Bvb. "vlees- en dierlijke bijproducten" is een verzameling veren, poten en snavels, terwijl "vlees" op spiervlees zou moeten duiden. Vleesmeel is niet ideaal omdat daar ook weer vanalles ingedraaid wordt, maar heb je nu eenmaal nodig in de productie van droge brokken. Hier op het forum vind je wel wat info, maar natuurlijk zijn we het hier ook niet altijd met elkaar eens wat goede voeding is ;)

Zelf koop ik enkel graanvrij voer, ook hier moet je weer goed opletten met de beweringen op de verpakking, het voer is misschien glutenvrij maar bevat dan wel 50% aardappelen ofzo.
Ook toegevoegde zouten en suikers hoeven niet. Vooral suiker zit in praktisch elk merk, onder honderd verschillende namen. Kijk ook naar de technische toevoegingen, die staan niet altijd duidelijk op de verpakking, maar heel vaak zit er guargom (suiker dus) in natvoer om gelei te maken. Laat je niet wijsmaken dat katten granen en groenten eten doordat ze in de natuur de maag van hun prooi opeten, want dat doen ze meestal niet.

Wanneer er geen percentages op het label staan, weet je enkel dat het meest voorkomende ingrediënt vooraan staat. Dan is het nog lastig, er zit misschien wel 20% kip in, maar dan 15% van elk rijst, aardappel, haver en gedroogde biet, waardoor je nog steeds vogelvoer aan je kat geeft :zwijg:. Gelukkig zetten de merken met een hoog vleespercentage dat meestal duidelijk op de verpakking.

Bewerkt door Machteld., 08 november 2018 - 10:28.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#6 Geplaatst 10 november 2018 - 23:40

Ik ga héél eerlijk zijn, als ik lees dat die site gesponsord wordt door bepaalde "betalende" adverteerders en zie dat sommige daarvan slechts één merk aanbieden van voer dat dan ook nog eens hoog scoort op de lijst … dan stel ik mezelf toch vragen.  Zeker als ik zie dat er zaken brokken tussenstaan die op andere sites dan weer afgeraden worden wegens te vettig en groot risico geven op overgewicht bij de kat.

Gewoon je eigen gezond verstand gebruiken lijkt mij het beste en nagaan wat voor jou mogelijk is en wat niet financieel ook want sommige van die brokken kosten ook nogal wat :o

Ik geef al jaar en dag brokken die volgens die site dan rommel zijn en slecht en mijn katten worden toch ook vlot 15 jaar en ouder.  Heb ooit één gegeven dat daar wel op de lijst goed scoorde en kon daarna de kat op dieet zetten wegens zwaar overgewicht :evil:   Dus, neen, ik heb het allemaal niet zo voor die "gesponsorde" aanbevelingen.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

lilymaya
lilymaya
  • 7.750 berichten

#7 Geplaatst 11 november 2018 - 00:15

Bekijk berichtgillian-kat, op 10 november 2018 - 23:40, zei:

Ik ga héél eerlijk zijn, als ik lees dat die site gesponsord wordt door bepaalde "betalende" adverteerders en zie dat sommige daarvan slechts één merk aanbieden van voer dat dan ook nog eens hoog scoort op de lijst … dan stel ik mezelf toch vragen.  Zeker als ik zie dat er zaken brokken tussenstaan die op andere sites dan weer afgeraden worden wegens te vettig en groot risico geven op overgewicht bij de kat.

Gewoon je eigen gezond verstand gebruiken lijkt mij het beste en nagaan wat voor jou mogelijk is en wat niet financieel ook want sommige van die brokken kosten ook nogal wat :o

Ik geef al jaar en dag brokken die volgens die site dan rommel zijn en slecht en mijn katten worden toch ook vlot 15 jaar en ouder.  Heb ooit één gegeven dat daar wel op de lijst goed scoorde en kon daarna de kat op dieet zetten wegens zwaar overgewicht :evil:   Dus, neen, ik heb het allemaal niet zo voor die "gesponsorde" aanbevelingen.

Pootje
  Gillian

wat geef jij aan je katjes Gillian?

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.366 berichten

#8 Geplaatst 11 november 2018 - 23:33

De meeste zijn hier Royal Canin verslaafd.  Dus dat staat hier het meeste op het menu.

Maar ik geef ook wel eens Purina One - niet alle smaken want van sommige moeten ze overgeven en andere moeten ze dan weer niet hebben.

Katz - ik denk dat het zo heet althans - enkel Delicate cats (dat is dus voor de veeleisende kat) versie want de andere moeten ze niet hebben.  Maar ook niet te vaak want dan zijn ze het beu gegeten.

Eens een Josera zalm maar ook weer niet te vaak want dat zijn ze snel beu.

Perfect Fit durf ik ook wel eens te geven, maar ook weer niet alle smaken zijn naar hun goesting en als ze zo één zak van 1,5 kilo ophebben zijn ze het ook weer beu.

En heel, heel af en toe tonijn smaak van Hills maar dat moet ik dus ook niet te veel proberen want dat zijn ze hier ook snel weer beu gegeten.

Of een beetje Whiskas of Felix brokjes maar dat zijn dan echt kleine porties als snoep traktatie want anders schrokken ze daar zo veel van dat het er ook weer terug uitkomt bijna direct daarna.

En verder medisch voer, meestal ook hier het merk Royal Canin wel, voor blaasgruis en nu dus ook om te zien of de RC Calm iets helpt.

Ik heb eigenlijk denk ik al bijna alle merken geprobeerd van Zooplus en ook nog wat andere maar de meesten worden hier gewoon afgekeurd door hen of er wordt zodanig van overgegeven of hun kattenbakken gaan er zo van stinken, dat ik toch blijkbaar met Royal Canin het beste af ben.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...