Spring naar inhoud

- - - - -

ben nieuw hier, eventjes voorstellen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
14 reacties op dit onderwerp
Gizmo
Gizmo
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 13 november 2018 - 11:27

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier, wij hadden tot 2 weken geleden 3 katten, waarvan 1 maine coontje (Gizmo) deze is helaas overleden, heel plots, een hartaanval gekregen, het ene moment nog springlevend en het andere moment lag hij daar, ben er echt kapot van, het is een groot gemis, hij is 14 jaar geworden.

Verder hebben we nog 2 andere katjes (Gipsy en Guinness) 14jaar en 12 jaar

Onze Guinness heeft kanker aan de oortjes en nu ook een gezwel onder zijn oog.  Is reeds 2 x geopereerd maar het is sinds 2 maanden ongeveer terug gekomen en ziet er eigenlijk niet zo goed uit.  Onze dierenarts heeft mij pijnstllers voor hem meegegeven.

Ik vraag mij nu af wanneer we de beslissing moeten nemen om hem te laten inslapen, ik vind dit zo moeilijk, ik zie dat hij daar pijn moet aan hebben want het ziet er echt lelijk uit maar aan de andere kant eet hij nog zo goed, ik kan het echt niet over mijn hart krijgen nu.  Hij zit veel buiten maar als hij binnen zit steekt hij hem dikwijls weg op plaatsen waar hij vroeger niet zat, en ik weet dat dit geen goed teken is.
Kunnen jullie misschien wat raad geven? want ik raak er echt niet uit

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 november 2018 - 13:03

Heeft hij enkel last van zijn oren?  Of ook van het gezwel onder zijn oog.
Anders zou ik niet twijfelen en zijn oorschelpen laten amputeren.
Het is geen zicht, maar een hele opluchting voor de poes.

In elke geval heel veel sterkte met het verlies en welkom op het forum!

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Gizmo
Gizmo
  • 5 berichten

#3 Geplaatst 13 november 2018 - 13:11

Zijn 2 oortjes zijn helaas al geamputeerd tot tegen zijn hoofd, het is nu echt in het binnenoor teruggekomen en ja aan zijn oogje heeft hij ook last, het ontsteekt altijd en zijn oogje hangt echt dicht

Zijn 2 oortjes zijn helaas al geamputeerd tot tegen zijn hoofd, het is nu echt in het binnenoor teruggekomen en ja aan zijn oogje heeft hij ook last, het ontsteekt altijd en zijn oogje hangt echt dicht

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 13 november 2018 - 13:30

Bekijk berichtGizmo, op 13 november 2018 - 13:11, zei:

Oei, zit het al zo ver :8 Dan kan je inderdaad niet veel meer doen dan enkel pijnstilling.
En ja, dan is het inderdaad een moeilijk moment om te beslissen wanneer he...

Mijn Chanel* had botkanker in haar bovenkaak.
Ik heb te lang gewacht, dat weet ik.  Maar allicht maak ik de volgende keer dezelfde fout.... want je wil het zo lang mogelijk rekken.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.953 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 13 november 2018 - 14:07

Welkom, spijtig dat het met zo een triest nieuws is. Uit 'waardig' standpunt zou ik zeggen, de beslissing nemen wanneer je merkt dat hij echt van niets meer kan genieten en pijnstilling niet voldoende werkt. Maar zoals Evyke ook zegt, dat is moeilijk. Ik ben al van de geboorte van mijn kat bang voor als het ooit zover is en ik weet nu al dat ik ook waarschijnlijk zal proberen de tijd met haar te 'rekken'. Een reden waarom ik na het overlijden van mijn vogel geen dieren meer wilde. Maar ja, als je van dieren houdt, bestaat nooit niet...
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#6 Geplaatst 13 november 2018 - 15:04

Welkom!

Sterkte met het verlies van Gizmo en met de moeilijke beslissing over Guinness :hug: .

Wat het juiste moment is om hem te laten inslapen, zul je zelf het best kunnen inschatten. Jij kent hem het beste en weet wanneer hij niet meer voldoende levenskwaliteit heeft. Al blijft het natuurlijk een heel moeilijke beslissing. Ik denk dat er geen 'juist' moment is, dus dat je ook geen verkeerde beslissing kunt maken. Probeer je gevoel te volgen.

Bij de diertjes die ik heb laten inslapen, had ik meestal ook een periode waarin ik wist dat het er bijna aan zat te komen, maar ik twijfelde (meestal omdat ze geen/niet veel pijn hadden, maar gewoon verzwakten). En daarna een moment waarbij het voor mij heel duidelijk was dat het moment daar was, omdat het mij te veel pijn deed om naar het diertje te kijken, ook al wil je ze helemaal niet kwijt. Dan geeft mij dat achteraf ook wel 'rust' omdat ik weet dat het het beste was. Bij 1 diertje (een hamster) heb ik haar eerder laten inslapen omdat ik wist dat ze anders te veel pijn zou lijden en ik wilde dat voor zijn, maar ze was op het moment van inslapen nog redelijk goed. Daar heb ik het achteraf dan ook moeilijker mee gehad, ook al weet ik ergens wel dat het de juiste beslissing was.

Ida
Ida
  • 248 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 13 november 2018 - 16:20

Welkom !

Veel sterkte tijdens deze moeilijke periode !

Euthanasie is altijd moeilijk.
Ik denk dat het belangrijk is dat je volledig achter je beslissing kan staan. Zolang je twijfelt zou ik het niet doen. Want dan gaat je dat nog lang blijven achtervolgen.
Uiteindelijk is het niet zo dat als je pijn hebt je niet meer wilt leven. Een dier kan misschien zelfs nog meer pijn aan dan een mens. Maar hoeveel mensen zijn er wel niet die met pijn moeten leven en het leven toch nog de moeite vinden. Veel mensen zeggen als ik zo of zo ben wil ik een spuitje. Als het dan zover is verleggen ze hun grenzen weer en willen hier toch nog wat langer vertoeven.
Er zijn er ook die heel bewust zonder te twijfelen euthanasie willen, die hier echt niet meer willen zijn.
Toen mijn grootmoeder palliatief was en haar laatste dagen waren aangebroken. Dachten we allemaal dat we voor haar voor palliatieve sedatie moesten kiezen, maar ze zei heel duidelijk dat ze dat niet wilde. Ze wilde alles nog heel bewust beleven. Ze wilde pas vertrekken wanneer zij er klaar voor was en ze heeft er haar tijd voor genomen. Waarmee ik maar wil zeggen dat je nadien ook geen spijt moet hebben omdat je denkt dat je te lang gewacht hebt. Soms willen we door de moeilijke momenten heen gaan, soms willen we ook de moeilijke momenten kunnen beleven.
Ik denk dat je zo'n zware beslissing pas kan nemen als je "voelt" dat het genoeg is geweest. Zolang je het nog niet voelt, zou ik er niet voor kiezen.

Ik heb naar mijn gevoel met mijn vorige kat de verkeerde beslissing genomen. Dat is al veel jaren geleden, maar ligt nog op mijn maag.
We hebben ons toen laten overdonderen door onze dierenarts. Ik heb nog altijd spijt dat we ze toen toch niet mee naar huis hebben genomen. Misschien had ik een dag later ermee terug gereden om ze alsnog een spuitje te laten geven. Maar nu blijft dat toch wringen.

Over een paar maanden had mijn oudste hond een soort van beroerte gedaan. Er was een goede kans dat ze volledig zou herstellen. En dat is ook zo gebeurd. Had ze op die manier de rest van haar leven moeten slijten dan wist ik wat ik moest doen. Want ik voelde heel duidelijk dat ze op die manier niet verder wilde leven. Ik zag het aan alles aan haar. Natuurlijk als je weet dat het maar tijdelijk is... dan bijt je je er door hé.
Ik wil maar zeggen dat je het straks wel gaat weten, gaat voelen als het moment daar is.

Als hij zich begint weg te steken wilt dat misschien wel zeggen dat hij voelt dat zijn einde aan het naderen is. Maar misschien wil hij het ook wel op zijn manier en tempo doen.
Je moet je er echt niet schuldig over voelen omdat je misschien te lang zou wachten.
Wat je ook beslist, het is altijd de juiste beslissing als je er zelf achter staat. Dat is de enigste voorwaarde.

Bewerkt door Ida, 13 november 2018 - 16:31.

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 13 november 2018 - 20:07

Hallo Gizmo,
Eerst en vooral welkom op ks. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij nu. Toen heb ik ook ks gevonden en mijn verhaal gepost. Je kan het hele verhaal hier lezen.
http://www.kattensit...-het-niet-goed/
Mijn man was het maatje van Juno en hij kon geen afscheid nemen. Ik zag dat Juno "op" was en wilde dat het stopte. Die strijd was hard, maar we hebben Juno toch laten leven tot op de dag dat we zagen dat hij er zelf genoeg van had. Je zag het gewoon. Hij hijgde (had longkanker) en dat zei ons genoeg. En dan kwam het weekend eraan en dat wilden we niet meemaken dat hij teveel pijn zou hebben in het weekend en dat we dan niks konden doen. Juno zijn mama (Misty) is ook op een vrijdag ingeslapen, omdat ze altijd buiten wilde blijven (het was een karakterkatje) en het regende zo hard en ze werd blind en we hadden een vijver tussen de plaats waar ze altijd ging liggen en de inkom. Lexy (rosse kater) voelde het ook aan. Dat zie je op deze foto. Hij is die laatste dag van Misty haar leven, de ganse dag bij haar gebleven. Dieren voelen dat heel goed aan als het "gedaan" is. Je zal het zelf ook wel zien als Guinness het opgegeven heeft.

Misty laatste dag Lexy neemt afscheid.JPG

Veel sterkte bij de zware beslissing die je zal moeten doen, maar denk eraan dat je Guinness laat voorgaan boven je eigen gevoelens. :hug:

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

Gizmo
Gizmo
  • 5 berichten

#9 Geplaatst 14 november 2018 - 13:41

Bekijk berichtEvyke81, op 13 november 2018 - 13:30, zei:

Oei, zit het al zo ver :8 Dan kan je inderdaad niet veel meer doen dan enkel pijnstilling.
En ja, dan is het inderdaad een moeilijk moment om te beslissen wanneer he...

Mijn Chanel* had botkanker in haar bovenkaak.
Ik heb te lang gewacht, dat weet ik.  Maar allicht maak ik de volgende keer dezelfde fout.... want je wil het zo lang mogelijk rekken.

bedankt voor de reactie, en inderdaad je wil dit zo lang mogelijk rekken :-(

Gizmo
Gizmo
  • 5 berichten

#10 Geplaatst 14 november 2018 - 13:47

Bekijk berichtBlackScorpion, op 13 november 2018 - 14:07, zei:

Welkom, spijtig dat het met zo een triest nieuws is. Uit 'waardig' standpunt zou ik zeggen, de beslissing nemen wanneer je merkt dat hij echt van niets meer kan genieten en pijnstilling niet voldoende werkt. Maar zoals Evyke ook zegt, dat is moeilijk. Ik ben al van de geboorte van mijn kat bang voor als het ooit zover is en ik weet nu al dat ik ook waarschijnlijk zal proberen de tijd met haar te 'rekken'. Een reden waarom ik na het overlijden van mijn vogel geen dieren meer wilde. Maar ja, als je van dieren houdt, bestaat nooit niet...
dankjewel voor de reactie, en inderdaad, ik zei ook toen mijn Gizmo stierf, dit wil ik nooit meer meemaken maar het is sterker dan jezelf, ik heb al gans mijn leven katten, ik kan me geen leven voorstellen zonder...

Inge91
Inge91
  • 11.985 berichten

#11 Geplaatst 14 november 2018 - 17:29

Welkom hier

Je kent je kat het beste. Als je ziet dat het niet meer dragelijk is zou ik de knoop toch doorhakken.  
Hoe hard het ook is. Ik wens je veel sterkte in deze moeilijke beslissing

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 11.985 berichten

#12 Geplaatst 14 november 2018 - 17:34

Bekijk berichtGizmo, op 14 november 2018 - 13:47, zei:

dankjewel voor de reactie, en inderdaad, ik zei ook toen mijn Gizmo stierf, dit wil ik nooit meer meemaken maar het is sterker dan jezelf, ik heb al gans mijn leven katten, ik kan me geen leven voorstellen zonder...

Graag zien is durven loslaten.
Toen er bij Cloe nierfalen werd vastgesteld is ze nog een paar jaar goed geweest. Maar toen de deugenieterij en het spelen stopte wist ik hoe laat het was en hebben we haar laten gaan

Geplaatste afbeelding

George&Charly
George&Charly
  • 2.494 berichten

#13 Geplaatst 14 november 2018 - 20:14

Welkom op de kattensite  :hi: .

Veel sterkte bij het verlies van je poezel en de moeilijke beslissing die je waarschijnlijk binnenkort zal moeten nemen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.641 berichten

#14 Geplaatst 14 november 2018 - 22:36

Welkom alvast.  Het spijt me te horen van je verlies van Gizmo en dat je nu slechts korte tijd later alweer met zo'n komend afscheid wordt geconfronteerd.

Ik neem aan dat je dierenarts al wel zelf heeft gezegd hoeveel pijn Guinness heeft en in hoeverre de pijnstilling helpt daartegen.  Weet wel dat katten van het principe zijn dat ze hun pijn pas laten zien als ze echt héél veel pijn hebben en als je bij jouw Guinness ziet dat die pijn heeft - en hier kan ik dus even niet goed volgen of dat je ziet dat die nog pijn heeft ondanks de pijnstilling of alleen als die die pijnstilling nog niet heeft gehad en is uitgewerkt - dan zou ik er toch ook niet echt meer te lang mee wachten.  Ik laat zelf altijd kwaliteit primeren boven kwantiteit.  Ik redeneer dat ik geen kat heb voor mij maar om hen een thuis te geven als ze er één nodig hebben en voor zolang dat nodig is.  Ik zal dan ook niet snel een leven gaan rekken gewoon om een kat langer bij mij te hebben, hoe pijnlijk het ook is om een kat af te staan.  Ik laat het dier primeren.  Zij hebben mij het vertrouwen gegeven om voor hen te zorgen en het vertrouwen dat ik voor hen de juiste beslissingen zal nemen, ook als dit pijnlijk naar mezelf toe is.

Dus eerlijk, als Guinness ondanks de pijnstilling pijn heeft - de pijn medicatie dus niet meer helpt - dan zou ik zelf niet twijfelen ...

Veel succes met je beslissing.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.641 berichten

#15 Geplaatst 20 november 2018 - 11:35

Bekijk berichtGizmo, op 14 november 2018 - 13:41, zei:

bedankt voor de reactie, en inderdaad je wil dit zo lang mogelijk rekken :-(

Hoe is het met Guinness nu?

Pootje

Gillian

Bewerkt door gillian-kat, 20 november 2018 - 11:35.

Elke kat is een wonder op zich ...