Spring naar inhoud

- - - - -

Het opvoeden van schuwe katten

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
YannickVB
YannickVB
  • 23 berichten

#16 Geplaatst 01 december 2018 - 08:41

Even een update:

Dag 2, Yoni nog steeds onder de zetel. Daya op ontdekkingstocht wanneer we niet thuis zijn. Het eten is nog steeds onaangeroerd. Ik begin me stilaan wel zorgen te maken over, dat ze schuw zijn en zich verstoppen is geen probleem is zelfs doodnormaal. Het niet eten vind ik erger.

Ik ga straks langs de winkel voor zo'n Feliway verspreider. Ik lees er gemixte reacties over, dat het voor de ene kat werkt en de andere niet, maar het is het proberen waard.

Syntara
Syntara
  • 3.103 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 01 december 2018 - 09:52

Bekijk berichtYannickVB, op 01 december 2018 - 08:41, zei:

Even een update:

Dag 2, Yoni nog steeds onder de zetel. Daya op ontdekkingstocht wanneer we niet thuis zijn. Het eten is nog steeds onaangeroerd. Ik begin me stilaan wel zorgen te maken over, dat ze schuw zijn en zich verstoppen is geen probleem is zelfs doodnormaal. Het niet eten vind ik erger.

Ja, ze zouden wel iets moeten eten. Toen mijn kat niet at omdat ze ziek was, zei de dierenarts dat hoe langer een kat niet eet, hoe groter de kans dat ze ook uit zichzelf niet zal beginnen eten. Dus dat ze na een tijdje niet meer honger krijgen, maar net minder zin in eten. En als ze te veel afvallen op korte tijd krijgen ze leververvetting. Mijn kat hebben ze dan opgenomen bij de dierenarts en een voedingssonde gegeven. Nu was zij natuurlijk ook wel ziek dus ik weet niet goed hoe dat zit bij katten die alleen van stress niet eten. Het lijkt me niet aan te raden om je katten nu de stress van een dierenarts aan te doen, maar ik zou wel eens bellen met een dierenarts en met het asiel. Misschien hebben zij nog tips wat je kunt proberen. En de dierenarts kan misschien ook het best inschatten wanneer er toch echt iets moet gebeuren en hoe lang je nog kunt wachten. Eventueel kan die misschien iets geven om eetlust op te wekken ofzo.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#18 Geplaatst 01 december 2018 - 09:55

Feliway werkt, maar het duurt een 3-tal weken voor het optimale resultaat er is.
En je mag er geen wonderen van verwachten.

Zo verspreidt Feliway de feromonen in de lucht die de kat vertellen: 'alles gaat goed'
Maar als die bang is, gaat ze uiteraard geen 180° draaien.
Het gaat hoogstens wat schelen in de snelheid waarmee ze ontspannen.

Kippewit (van de slager) is iets heel goeds om bange katten mee te helpen.
95 % vindt het erg lekker, het is gezond omdat het mager is, en kost niet zo veel.
Ik heb altijd deze in huis van Albert Heijn.
Geplaatste afbeelding
De schellekes van de slager plakken soms aan de vloer :)
Mijn schuwe madam neemt het nu aan uit mijn hand, maar de eerste dagen was het gewoon in haar buurt leggen en ze at het pas op eens ik weg was.

Het eten kan inderdaad een probleem worden omdat ze daar leververvetting van kunnen krijgen.
En dat is niet zo interessant.
Wat aten ze in het asiel?

Vaak is dat geen kwaliteit, maar brol eten is nu beter dan niets eten.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

YannickVB
YannickVB
  • 23 berichten

#19 Geplaatst 01 december 2018 - 10:41

In het asiel kregen ze droogvoeding van Royal Canin, s'avonds natvoeding (merk weet ik niet) en ze kregen ook enkele snoepjes zoals catisfaction.

Edit: net met de dierenarts aan de lijn gehangen, ze stelde voor om de voeding te wegen en in glazen kommetjes te doen. Het kan zijn dat ze toch wel een beetje eten maar dat we het niet goed kunnen zien. Ik ga vannacht de camera op de etensbakjes onder de zetel richten. Zodat ik het via deze manier ook kan checken.

Ook vertelde ze me dat als er morgen nog niet gegeten is dat ik naar haar een voedingsspuit kan gaan halen en ze met de hand even moet voeden. Hoeft niet veel te zijn, genoeg om de spijsvertering in gang te zetten.

Bewerkt door YannickVB, 01 december 2018 - 10:57.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#20 Geplaatst 01 december 2018 - 11:41

Bekijk berichtYannickVB, op 01 december 2018 - 10:41, zei:

In het asiel kregen ze droogvoeding van Royal Canin, s'avonds natvoeding (merk weet ik niet) en ze kregen ook enkele snoepjes zoals catisfaction.

Edit: net met de dierenarts aan de lijn gehangen, ze stelde voor om de voeding te wegen en in glazen kommetjes te doen. Het kan zijn dat ze toch wel een beetje eten maar dat we het niet goed kunnen zien. Ik ga vannacht de camera op de etensbakjes onder de zetel richten. Zodat ik het via deze manier ook kan checken.

Ook vertelde ze me dat als er morgen nog niet gegeten is dat ik naar haar een voedingsspuit kan gaan halen en ze met de hand even moet voeden. Hoeft niet veel te zijn, genoeg om de spijsvertering in gang te zetten.

Mja, het grote nadeel daarbij is dat je ze A: moet KUNNEN pakken en B: je weer heel veel stappen achteruit doet met het vertrouwen.
Geplaatste afbeelding

YannickVB
YannickVB
  • 23 berichten

#21 Geplaatst 01 december 2018 - 12:23

Bekijk berichtEvyke81, op 01 december 2018 - 11:41, zei:

Mja, het grote nadeel daarbij is dat je ze A: moet KUNNEN pakken en B: je weer heel veel stappen achteruit doet met het vertrouwen.

Daar ben ik me van bewust maar dat heb ik ervoor over als ze morgen nog niet gegeten hebben.

lilymaya
lilymaya
  • 7.808 berichten

#22 Geplaatst 01 december 2018 - 13:21

Mss  kommetje  met wat Nutribound zetten.

Dwangvoeren is wel heel streserend :(

Maar ze moeten idd wel iets eten .

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#23 Geplaatst 01 december 2018 - 14:06

Hoi,

eerst en vooral chapeau dat je deze lieverds een kans wil geven :duim:

Wat het eten betreft, ik heb gezien dat men al  heeft aangegeven om eens verschillend voer te gebruiken, eventueel warm het een klein beetje op zodat het nog harder ruikt.
Probeer ook eens anders in het asiel te horen welke soort voerbakjes ze daar voor het nat voer hadden als je dat nog niet weet.  Geloof het of niet, maar sommige katten weigeren uit plastieken bakjes te eten, anderen hebben dan weer een bloedhekel aan metalen bakjes.  En ga ook de grote van het bakje na.  Eigenlijk zouden hun snorharen het best niet de randen raken van het voerbakje.  
En zoals gezegd en je al doet, zet het eten bij hen even onder de zetel;  Als ze goed eten kan je rustig het bakje stukje bij beetje opschuiven naar de plek waar jij het wil hebben staan.
Verder, staat er een kattenbak in de buurt van de zetel?  Het kan ook zijn dat ze niet willen eten omdat ze niet direct zien waar ze hun gevoeg kunnen doen als het eten verteerd is.  Weet je of de kattenbak gebruikt wordt waar die nu staat?

Ik las dat je Feliway wilde proberen en al hebt te horen gekregen dat dit niet direct werkt;  Instant middel is "Felisept Home Comfort"  Zelf gebruik ik dat niet te graag allemaal, ik laat katten het liefst zelf op de plooi komen op hun eigen tempo maar als ze echt zo angstig zijn, kan ik dit product wel aanraden (is hier toch altijd een succes geweest).  Hoe ik het gebruik is door een knuffeldier te nemen waarop ik wat van de Felisept spuit en dan leg ik dat knuffeldier in de buurt van de kat.  Hier hebben de katten tot op heden altijd dicht tegen het knuffeldier gekropen en hun neus erin begraven om na enkele dagen al een pak rustiger te zijn.  En als je dat merkt dan bouw je de Felisept rustig af door een keer een beurt over te slagen van op het knuffeldier te spuiten zodat ze stilaan ook zonder de geur gaan kunnen.  Ik koop Felisept bij Zooplus, maar misschien vind je het ook op andere plaatsen.  Pak wel dus de verstuiver en niet die voor in het stopcontact want die vraagt ook langer om te gaan werken.

Verder, zorg dat je veel in de kamer bij hen bent en praat rustig met hen zodat ze je stem goed leren kennen.  Zet eventueel ook als je er niet bent een radio zachtjes op.  Klassieke muziek is voor veel katten heilzaam en kan helpen hen rustiger te maken.  
Forceer hen niet maar laat ze zelf de eerste stappen naar je toe zetten.  Ga daar gewoon in de kamer zitten lezen of zo en laat ze aan je aanwezigheid wennen en eventueel al eens komen snuffelen aan je met tijd zodat ze leren dat jou geur niet gevaarlijk is.  Dus niet direct aaien dan, tenzij ze zelf daar aanleiding voor geven door tegen je hand bijvoorbeeld een kopje te geven.  Anders laat je ze eerst een paar keer gewoon aan je snuffelen zonder dat jij iets doet.

En zeker niet staren naar je kat.  Dat vinden ze enorm onbeleefd en intimiderend soms.  Knipoog genoeg naar hen als je naar ze even kijkt en ze kijken terug.

Succes.  Ik hoop dat je er komt.

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Syntara
Syntara
  • 3.103 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 01 december 2018 - 16:06

Bekijk berichtYannickVB, op 01 december 2018 - 10:41, zei:

Klinkt als een goede dierenarts en goed advies, vind ik :)

Ik duim dat ze toch iets eten 's nachts zodat dwangvoeding niet nodig is! :geluk:

Elma
Elma
  • 3 katten

#25 Geplaatst 01 december 2018 - 20:14

Bekijk berichtgillian-kat, op 01 december 2018 - 14:06, zei:

Hoi,
En zeker niet staren naar je kat.  Dat vinden ze enorm onbeleefd en intimiderend soms.  Knipoog genoeg naar hen als je naar ze even kijkt en ze kijken terug.

Succes.  Ik hoop dat je er komt.

Pootje
  Gillian

Ja, naar de kat kijken (recht in hun ogen), vinden ze beangstigend. Katten die elkaar in de ogen staren, zullen ongetwijfeld gaan vechten. Maar als de kat van je houdt, zal ze eens knipperen met beide ogen. Dat kan jij ook naar hen doen, dat werkt kalmerend. Hier een filmpje over hoe je het moet doen: https://www.youtube....h?v=ERJXwaTVPI8
Als de kat dan terug knippert met beide ogen, dan heb je een band.goed.Heb je al een catnip geprobeerd? Daar worden ze "high" van, maar het is niet ongezond. Ze kijken je dan aan met grote pupillen en voelen zich goed. Hier een kort filmpje van een kattenkenner en kattenredder: https://www.youtube....v=yo7HoloZi-w is van Cole & Marmelade (namen van de katten van Chris. Of je kan zakjes met valeriaan kopen bij zooplus via het bonusprogramma. Valeriaan werkt ook geruststellend. https://www.zooplus....a/katten/520713

Bewerkt door Elma, 01 december 2018 - 20:30.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

YannickVB
YannickVB
  • 23 berichten

#26 Geplaatst 02 december 2018 - 08:39

Update:

Hoeraa!! er is door beide poezen gegeten :jump: Het was niet veel maar het is toch al iets!
Ik zag net een filmpje van Jackson Galaxy, de man van "My cat from hell", en hij zei iets interessant. De voeding niet op de verstopplaats van de kat zetten. Ikzelf ben al blij dat er een beetje gegeten is dus ik vrees dat wanneer ik het verder weg van de verstopplaats zet ze helemaal niet zal eten. Ook heb ik op de camera gezien dat zowel Yoni als Daya de omgeving verkennen s'nachts.

Syntara
Syntara
  • 3.103 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 02 december 2018 - 14:13

Bekijk berichtYannickVB, op 02 december 2018 - 08:39, zei:

Update:

Hoeraa!! er is door beide poezen gegeten :jump: Het was niet veel maar het is toch al iets!
Ik zag net een filmpje van Jackson Galaxy, de man van "My cat from hell", en hij zei iets interessant. De voeding niet op de verstopplaats van de kat zetten. Ikzelf ben al blij dat er een beetje gegeten is dus ik vrees dat wanneer ik het verder weg van de verstopplaats zet ze helemaal niet zal eten. Ook heb ik op de camera gezien dat zowel Yoni als Daya de omgeving verkennen s'nachts.

:thumb:

Elma
Elma
  • 3 katten

#28 Geplaatst 02 december 2018 - 20:16

Jackson Galaxy is een kenner. Een soort van kattenfluisteraar. Je kon hem al bezig zien op animal planet op TV. Ik heb hem een hele tijd bekeken, maar hij geeft betere uitleg op YouTube. Hij heeft een eigen kanaal. Ik kijk er nu niet meer zoveel naar omdat hij zo hectisch is op YT. Ik kijk liever naar Cole & Marmelade, die redden ook katten die in het wild zitten. En de katten Didga en Boomer zijn ook het bekijken waard. Ze worden getraind door een man die eerst honden trainde maar het nadien ook met katten deed. Hij is een Australiër. Goddelijk om te zien wat hij allemaal kan. MaarYannick, dat is voor jou nog even dromen, want eerst moeten ze helemaal gewend zijn aan jou. Misschien dat je in de filmpjes nog tips vindt? :cat

Zitten ze nu al in een kleinere ruimte, waar ze niet te veel prikkels krijgen?

Tip: Vergeet niet dat je de etensbak niet bij de drinkbak mag zetten en de kattenbak niet bij eten en drinken.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

YannickVB
YannickVB
  • 23 berichten

#29 Geplaatst 03 december 2018 - 05:55

Bekijk berichtElma, op 02 december 2018 - 20:16, zei:

Zitten ze nu al in een kleinere ruimte, waar ze niet te veel prikkels krijgen?

Neen want we hebben hier nog niet de extra kamer voor.

Nieuw probleem: Yoni plast op de zetel. Ik ben een beetje aan het googelen hoe ik het moet opkuisen en welke producten hiervoor moet gebruiken maar het klinkt nogal tegenstrijdig (wel of geen azijn)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#30 Geplaatst 03 december 2018 - 07:48

Bekijk berichtYannickVB, op 03 december 2018 - 05:55, zei:

Neen want we hebben hier nog niet de extra kamer voor.

Nieuw probleem: Yoni plast op de zetel. Ik ben een beetje aan het googelen hoe ik het moet opkuisen en welke producten hiervoor moet gebruiken maar het klinkt nogal tegenstrijdig (wel of geen azijn)

Oei das minder :s

Zowieso neem je best een ecologisch product, enkel die kunnen de enzymen in de urine afbreken.
Ook groene biotex (de blauwe helpt niet) maar die is lastig te vinden.

Welke kattenbak hebben ze?
Ik denk dat volledig open het beste is voor hen.  Daar hebben ze een duidelijk overzicht van de kamer.

Geplaatste afbeelding