Spring naar inhoud

- - - - -

Het opvoeden van schuwe katten

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
YannickVB
YannickVB
  • 23 berichten

#46 Geplaatst 03 januari 2019 - 03:52

Even een update, beide poezen zijn ondertussen 5 weken bij ons.

Daya, de minst bange van de twee, is een ongelooflijk dapper beestje. Van zich telkens onder het bed te verstoppen wanneer we thuis rondliepen loopt ze ons nu achterna. Tijdens de dagelijkse speeltijd (enkele keren per dag een kwartier/half uurtje) is ze het meest gekke van de twee. Kipfilet komt ze bij ons uit de hand eten en wanneer ze dit krijgt mogen we haar strelen. Ze laat dan het vlees links liggen en geeft ze ons kopjes en bolt ze haar rug tegen ons aan. Dit is wel de enige manier waarop we haar mogen aanraken maar voor nog maar enkele weken bij ons te zijn is dit echt al zeer goed.

Bij Yoni begint de nieuwsgierigheid te winnen van het bange. Als er een deur opengaat waar ze nog niet dikwijls geweest is is ze de eerste om haar snuitje binnen te steken. Ze doet het ook enorm goed tijdens het spelen. Eerst gewoon wat in het rond laten springen met een pluimpje of een laserlichtje, vinden ze beiden geweldig. Daarna om haar wat te 'trainen' laten we Yoni met dezelfde speeltjes zeer dicht bij ons komen. Ze moet het gewoon worden om kort bij ons te zijn en geen bang hebben dat we haar willen aanraken. Gewoon rustig spelen. Dit lukt ook zeer goed, gisterenavond kwam ze zelfs bij Jennifer in de zetel zitten. Wel op een kleine afstand (+/- een meter) maar 5 weken geleden zat ze nog onder de zetel en kwam ze er niet onderuit naar er nu bij in te springen en te slapen? Dat noem ik goede vordering.

Beide poezen eten en drinken zeer goed, ze gebruiken de kattenbakken, zijn gek van catnip (wordt sporadisch gebruikt) en zijn in uitstekende gezondheid. Wij zijn echt gelukkig met hoe het loopt, ik hoop dat ze allebei over een jaartje rustig bij ons komen liggen en zich laten aanraken. Maar... 'no pressure'

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#47 Geplaatst 03 januari 2019 - 08:05

O wauw, dat is fijn nieuws!!!!
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elisa
Elisa
  • 22 berichten

#48 Geplaatst 03 januari 2019 - 11:30

Dat is erg mooi om te lezen :rub:

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#49 Geplaatst 03 januari 2019 - 15:57

Oh, da's zo prachtig om te lezen!  Een waar Kerstverhaal :love3:

Prachtig en fantastisch werk van jullie en van de dappere lieverds natuurlijk ook :duim:

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Syntara
Syntara
  • 3.125 berichten
  • 2 katten

#50 Geplaatst 03 januari 2019 - 22:02

Wat een vooruitgang. Super! :)

Elma
Elma
  • 3 katten

#51 Geplaatst 03 januari 2019 - 22:15

Bekijk berichtNivo, op 03 december 2018 - 12:07, zei:

Schuwe katjes zijn zeker geen gemakkelijke opgave, zeker als ze al 1,5 jaar zijn. Wel apart dat het asiel deze katjes een kans wilde geven, want normaal als ze te schuw zijn voor adoptie krijgen ze gewoon een zachte dood. Dat is een beetje mijn zorg om te reageren, mochten ze niet uit hun schulp komen en je zou er misschien aan denken om ze terug te brengen dan gaan ze geen 2de kans meer krijgen ook. Zeg wel niet dat ik denk dat je dat van plan bent want immers wilde je deze schuwe katjes een thuis proberen geven.
Nivo, die tijd is toch voorbij. In alle asielen van Limburg loopt een "no kill" order. Zelfs katten met aids of andere besmettelijke ziektes, worden niet afgemaakt. Ik weet niet hoe het in andere provincies is maar ik dacht toch al gelezen te hebben dat het nationaal was.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#52 Geplaatst 04 januari 2019 - 15:27

Bekijk berichtElma, op 03 januari 2019 - 22:15, zei:

Nivo, die tijd is toch voorbij. In alle asielen van Limburg loopt een "no kill" order. Zelfs katten met aids of andere besmettelijke ziektes, worden niet afgemaakt. Ik weet niet hoe het in andere provincies is maar ik dacht toch al gelezen te hebben dat het nationaal was.

Hier niet hoor.  Hier krijgen ze na enkele weken nog altijd vlot een spuitje :cry: :cry: :cry: :cry:

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#53 Geplaatst 04 januari 2019 - 20:21

Dat meen je niet. Hier wordt geen enkele kat nog ingeslapen, tenzij ze zo ziek is dat ze het toch niet red.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#54 Geplaatst 06 januari 2019 - 14:41

Bekijk berichtElma, op 04 januari 2019 - 20:21, zei:

Dat meen je niet. Hier wordt geen enkele kat nog ingeslapen, tenzij ze zo ziek is dat ze het toch niet red.

Hier dus wel.  Als het asiel beslist dat de kat moeilijk te plaatsen gaat zijn, dan … :cry:  En dat kan dus zo simpel zijn als een zwarte vacht hebben omdat zwartjes minder snel geadopteerd worden. :cry:   Hier is dat dus nog echt een commerce van enkele weken mag de kat er zijn en dan moet die plaats ruimen voor een ander.  Ik denk dat daarom hier mensen ook veel liever verenigingen hebben dan asielen omdat bij verenigingen men katten net wel meer kansen geeft en daar wel een no kill beleid geldt.

Pootje
  Gillian

Elma
Elma
  • 3 katten

#55 Geplaatst 06 januari 2019 - 20:03

In Genk lopen de oudere niet geadopteerde katten in een kamer rond. Ze zitten er met een 6-tal katten samen en ieder heeft zijn eigen hok. De aidskatten zitten samen in één kamer. Neen, dan zijn de mensen van het asiel van Genk nog wat diervriendelijker. Ze vangen ook zoveel mogelijk kittens in het wild, maar als ze 6 maanden oud zijn, verwijzen ze naar het Felixproject, die de kat dan gratis steriliseert en terug uitlaat op de vangplaats (zie de katjes van Bokrijk) en de mensen die het gemeld hadden wordt gevraagd om de katten af en toe wat eten te geven. Werkt goed. Een kat moet al bijna doodziek zijn, zonder mogelijke herstelling om har te laten inslapen. Kijk maar eens op hun site hoeveel er nu nog ter adoptie worden aangeboden. Ze werken zelfs samen met een asiel in Nederland. http://dierenasielgenk.be/katten/

Bewerkt door Elma, 06 januari 2019 - 20:05.

Groetjes van Elma

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#56 Geplaatst 07 januari 2019 - 08:01

Dames, kunnen jullie niet teveel :off: gaan aub?

Dank u ;)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#57 Geplaatst 07 januari 2019 - 11:54

Sorry :)

(wil alleen nog even melden dat ik het wel fantastisch vind van Genk.  En dan zwijg ik er nu over :) )

Pootje
  Gillian