Spring naar inhoud

- - - - -

Pleegkat toegekomen

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Taygi
Taygi
  • 27 berichten

#1 Geplaatst 02 december 2018 - 13:32

Hey!

Donderagavond zijn we onze eerste pleegkat gaan ophalen. Een 6-jarige (schatting) tijger met FIV. We noemen hem zelf Hermes (alhoewel hij zo officieel niet noemt) en hebben hem in de slaapkamer geinstalleerd.

De eerste avond kwam hij direct uit z'n carrier en kwam kopjes geven. Hij was helemaal niet schuw. Z'n eten, drinken en kattenbak stonden allemaal in de buurt dus dat had hij ook heel snel door. Hij is toen weinig gaan ontdekken, maar kwam wel op het bed enzo om te slapen. Als wij gingen slapen dan kwam hij ook bij ons liggen.

We hebben kat en hond dus gescheiden gehouden. We wouden dat Hermes eerst wat went aan ons en de nieuwe omgeving vooraleer we hem en Ghost in dezelfde ruimte zetten.

Ze zagen elkaar wel af en toe eens als de deur open ging, of als Ghost zijn poten gewassen moesten worden (dat kan alleen in de badkamer die aan onze slaapkamer hangt). Heel onverwacht is Ghost heel rustig, we zijn daarom ook wel super trots op hem. Hij houd afstand en is kalm. Hermes, aan de andere kant, blaast wel naar Ghost.

Als ik met Ghost ga wandelen dan staat de deur open en krijgt Hermes de kans om de rest van het appartement te verkennen. Dat doet hij heeeeel moeizaam en voorzichtig. Bij het minste geluid rent hij weer naar de slaapkamer. Mijn lief heeft hem in de living wel al een keer of twee nat eten gegeven om een goeie associatie met de living te maken :p

Helaas is zaterdagmiddag de deur even blijven openstaan tussen Ghost en Hermes. We hebben het niet zien gebeuren maar ze zijn elkaar dan tegengekomen. Geen van de twee zijn verwond ofzo, we denken enkel enorm geschrokken (aan ghost zijn reactie toch). Hermes heeft zich dan in een klein holletje in de living gewurmt. Mijn lief heeft hem opgepakt en terug naar de slaapkamer gebracht waar hij bijna de rest van de dag op een plaats onder het bed heeft gezeten. Ocharme...

's nachts overwon hij toch precies de angst weer en is bij mij komen slapen en daarna op ontdekkingstocht getrokken. De slaapkamer was duidelijk nog niet kat-proof genoeg want ik werd 3 keer wakker gemaakt door omvervallende dingen. En dan nog eens om 4.30 door mijn lief die Hermes uit de vuile boilerkast haalde en dan een constructie moest maken om hem daar uit te houden. Ik was vergeten hoe katten zich overal kunnen inwurmen. Ik ben hem daarna ook nog eens uit de boilerkast moeten gaan halen.

Ondertussen ligt Hermes in een donker hoekje op wat valiezen.

Voorlopig willen we ze nog enkele dagen gescheiden houden en dat Hermes de kans nog wat krijgt om eerst zelfstandig de living en keuken te verkennen. Daarna zouden we de deur open laten. We moeten wel duidelijk eerst nog wat kasten vrijmaken dat Hermes meer ontsnappingsmogelijkheden heeft. En volgende week hebben we hopelijk ook een grote krabpaal waar Hermes dan op kan.

Als iemand tips of advies heeft of dingen die we beter anders kunnen doen laat meer weten!

Bijgevoegde thumbnails

• 2018-11-29 21.42.56.jpg
  • 2018-11-30 15.59.00.jpg

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 december 2018 - 14:19

Mooie kater :loveshower:
Veel succes! Ik denk dat jullie het al wel goed aanpakken door Hermes eerst rustig te laten verkennen zonder Ghost zodat hij al wat meer op zijn gemak is in zijn nieuwe omgeving.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.953 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 02 december 2018 - 16:16

Wat een lief koppie en ook top dat jullie pleegouders zijn voor een kat met FIV. Er is nog zoveel 'wantrouwen' naar katten met aids toe, terwijk dat niet nodig is. Top!!
Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 651 berichten
  • 10 katten

#4 Geplaatst 02 december 2018 - 18:02

Inderdaad een lief snoetje, hij gaat jullie heel veel liefde geven zoals alle aidskatjes doen, vraag me niet waarom, maar das mijn ervaring dat aidspoezen zo dankbaar zijn.
Hermes doet me zo erg denken aan Zino, ook een aidskater die ik eerst naar het asiel bracht toen ik hem met wonde aan zijn poot aantrof in 1 van onze schuthokjes, in de tuin, nadien in het asiel bleek dat hij aids had, zijn poot wou niet genezen en ze hebben dan aidstest gedaan. In gevangenschap in het asiel was hij erg  wild en kon men niet goed aan hem komen, hij was ook te wild volgens asiel om naar aidskattenopvang gebracht te worden. Ze hebben me toen gebeld en gevraagd of ik Zino niet terug kon halen om hem hier terug vrij te laten. Ik vond het zielig en ook al was het mijn poes niet, ik ben hem gaan halen en hij was zo blij net alsof hij altijd bij ons had gewoond terwijl hij hier nog maar effe in de tuin rondhing. Ik heb hem maar een jaar gehad en heb hem moeten laten inslapen tgv de aids maar ik zal Zino nooit vergeten, het was een grote teddybeer en zit voor altijd in mijn hart, in bijlage een foto dan kan je meteen de gelijkenis met Hermes zien.

Bijgevoegde thumbnails

• DSCN0171.JPG

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 02 december 2018 - 20:24

Je doet het goed. Kat in één kamer houden, tot hij die goed kent en dan langzaam aan de rest van het appartement laten verkennen op zijn eigen ritme. Zo krijgt hij niet teveel prikkels in één keer. Mooie kat trouwens. En hij ziet er op zijn gemak uit. Dat zie je aan zijn ogen. :loveshower:
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 december 2018 - 07:50

Stevige jongen :d

Voor welk asiel vang je deze lieverd op?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Taygi
Taygi
  • 27 berichten

#7 Geplaatst 03 december 2018 - 12:50

Ja hij is echt een mooie kater, he? :goofy: Hij heeft wel iets raars aan z'n ogen waardoor je de mooie groene kleur niet altijd kan zien. Moest hij geen FIV hebben zou hij denk ik snel een gouden mandje vinden maar idd, veel mensen willen dat niet. Spijtig want hij is zo aanhankelijk en lief.

Vannacht nog eens ondervonden dat hij echt wel in het donker, 's nachts op ontdekking trekt. Weer verschillende keren wakker geworden als er iets verschoof of als hij over mij liep of op mij ging liggen. Vond het toen wel lief enzo maar toen ik deze ochtend moest opstaan had ik het wel moeilijk.

Hij had nog een leuk hoekje gevonden waar hij knus zit, op de radiator naast een kast. Dan vonden we hem 's ochtends niet meer tot als we door hadden dat hij in een klein holletje tussen radiator en muur is gesprongen. :roll: Daar kregen we hem niet uit dus hebben we natvoer op de radiator gezet in de hoop dat hij er zelf wel nog uit kon. Tjonge jonge, katten kunnen toch overal in, he?! Ondertussen is hij er uit en het gat is gedicht.

@Evyke81 dit is via Cattitude in Leuven. http://www.cattitude.be/

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 03 december 2018 - 13:27

O bij Vanessa :d  Topmadam :)
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 december 2018 - 13:31

Oh, Cattitude, dat is bij mij in de buurt :)

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.641 berichten

#10 Geplaatst 03 december 2018 - 15:46

Wat een lieverd :)   Zo knap :heart:   En hij houdt jullie duidelijk alert :love3:

Succes met de opvang en mag het goedkomen tussen hond en kat.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Inge91
Inge91
  • 11.985 berichten

#11 Geplaatst 03 december 2018 - 16:43

Wat een mooie jongen, lief dat jullie hem opvangen. Heel veel plezier samen
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 03 december 2018 - 21:02

Ik heb net het filmpje van Ellis bekeken. Ze maken daar wel een grote fout: het kitten mag langs de benen van de mens opkruipen. Dat is hier strikt verboden, anders doen ze het later ook, als ze stevige klauwen hebben. Wij leren hen dat af door langs een krabpaal te gaan staan en ze dan te roepen. Als ze de mensbenen kiezen, corrigeren we dat, als ze de krabpaal kiezen krijgen ze een beloning.
Hier zie hoe wij kittens opvangen:
https://www.youtube....v=e7vNFzZg1Ws
Daar zie je ook dat het kitten al getraind is op mensenbenen versus krabpaal. En alle tips die je hebt om een kitten op te vangen. De film werd gemaakt voor nieuwe opvanggezinnen, om hen te leren hoe het moet. :cat

Groetjes van Elma

Taygi
Taygi
  • 27 berichten

#13 Geplaatst 04 december 2018 - 10:48

Ik zou een kitten dat ook niet toelaten. Ik liet mijn kitten het ook niet toe toen ik er eentje had, ondertussen een jaar of twee geleden. (na zware onderhandelingen is hij bij de buren gebleven toen ik verhuisde- die kat mis ik zo enorm. Hij was meer bij hen thuis dan bij mij. Hij negeert mij nu als ik op bezoek ga) Maar tja, ik ga mensen die ik niet ken daar niet op aanspreken. Zeker niet als complete nieuwkomer.

Wel is Hermes niet heel speels. Misschien moet hij nog verder 'op zijn effen' komen. Maar we hebben al gespeeld met een balletje, een klein soort teddybeertje en een speeltje aan een draad, maar hij heeft precies geen interesse. Heb nu kleine speeltjes met kattenkruid en valerium (of iets dergelijks) besteld. Misschien reageert hij daar op.

Iemand nog advies voor andere speeltjes dat we kunnen uitproberen? Of moeten we eerst nog wat meer geduld hebben?

Iemand van de organisatie heeft ook de grote krabpaal gebracht. Vanavond ben ik weer thuis en kunnen we die installeren. Hopelijk vind hij die leuk en zit hij graag in de hoogte.  :) Heb nog wat foto's toegevoegd. Zijn veilige plekje op de valiezen en het gat tussen de radiator, een kast en een muur waar hij was in gesprongen.

Bijgevoegde thumbnails

• 47386539_2208927485818306_576223773187899392_n.jpg
  • 47452964_297411587558538_967031690788601856_n.jpg

Bewerkt door Taygi, 04 december 2018 - 10:49.

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#14 Geplaatst 04 december 2018 - 20:45

Ik denk dat hij eerst nog wat beter op zijn gemak moet zijn voor hij meer zal spelen. Je kunt natuurlijk wel verschillende soorten speelgoed aanbieden en proberen :)

Hoe oud is hij eigenlijk geschat?

Bewerkt door Syntara, 04 december 2018 - 20:47.

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 04 december 2018 - 21:07

Als hij graag rond de radiator ligt, kan je misschien een radiator hangmat kopen. Zoiets als deze van Zooplus: https://www.zooplus....ngmatten/462845 kort momenteel iets van een 7€.
Mijn katten liggen er altijd in vanaf dat het kouder wordt.
Sienna & Lexy Hangmat.jpg
En Misty lag er ook altijd in.
Misty hangmat.jpg
Alleen Butler verkiest die kartonnen manden van zooplus: https://www.zooplus....enmanden/321502

Als je een krabpaal neemt, zorg dan dat hij hoog genoeg is (meer dan een meter, zie foto van hangmat met Sienna en Lexy. Daar hebben ze het meeste plezier van en als je er nog een lint met iets dat het onderaan verzwaard, rondbind (zie paal), dan kan hij daar ook mee spelen. Mijn opvangkittens hebben daarmee naar boven leren kruipen.

Verder kan je heel goedkoop speelgoed zelf maken of kopen:
Metalen bolletje van aluminiumfolie goed opeen drukken, dan is het veilig.
Leeg rolletje van wc-papier of keukenrol. Plak het aan één kant toe en doe er wat droge brokjes in.
Zakjes met Nepeta in. Vul het zakje met kussenvuller of spons of watten en doe er wat gedroogde kattenkruid in.
Bij Zooplus kan je met je bonuspunten zakjes nepeta krijgen.
https://www.zooplus....a/katten/520713
Je kan ook ping pong balletjes aanbieden. Zeker die balletjes die springen, dat zijn balletjes ui rubber, die terug omhoog springen als je ze op de grond gooit. Die vinden alle kittens en katten leuk.
Ons Sienna is zot van die plastiek houdertjes om geld in te doen om naar de bank te brengen. Dat kan ze met haar bekje opnemen en mee ronddragen. Ze haalt die zelfs zelf uit haar speeldoos. Daar ligt al het speelgoed samen en ze haalt eruit wat ze wilt. Er liggen sinds kort ook Hexbugs in, van Aliexpress. Ze speelt daar wel alleen mee, als de triller niet opstaat, want dan durft ze er niet aankomen omdat het iets teveel lawaai maakt.

Groetjes van Elma