Spring naar inhoud

- - - - -

Blazen en grommen naar elkaar na operatie

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 december 2018 - 00:06

Hoi,

Ik zou jullie advies even kunnen gebruiken met een bepaald probleem. Ik heb er al wel wat over verteld in het Wist-je-dat topic.
Ik ben vorige week maandag met mijn twee katten Puen en Pomme naar de dierenarts geweest voor de jaarlijkse vaccinaties. Daar werd vastgesteld dat het gebit van Puen er niet zo goed uitzag. We hebben toen een afspraak gemaakt voor deze week maandag Puen binnen te brengen. Tandsteen is verwijderd geweest en ook verschillende van haar tanden.
Toen we Puen terug haalden van de dierenarts was de verdoving nog niet uitgewerkt. De dierenarts zei van Puen ergens warm, maar laag bij de grond te leggen, terwijl de verdoving zich nog aan het uitwerken was. We hebben haar dus in een laag mandje in de keuken gelegd, omdat we haar daar dicht bij de verwarming konden leggen. Pomme is toen ook een paar keer bij Puen komen snuffelen, maar ze reageerde verder niet op Puen. Puen hebben we vervolgens de ganse avond in het oog moeten houden, want ze wilde steeds op de verwarming kruipen maar was daar nog niet toe in staat.
'S avonds was de verdoving nog niet helemaal uitgewerkt, dus heeft mijn mijn moeder die dinsdag verlof had haar bij zich genomen om samen in de veranda te gaan slapen. Pomme zat ook in de veranda.
'S nachts is er dan iets gebeurd. Er is een confrontatie geweest, maar het hoe of wat is niet erg duidelijk. Mijn moeder sliep en je bent natuurlijk niet direct helder als je ineens wordt wakker gemaakt. Pomme zat in elk geval onder de zetel al blazend volgens haar. Uiteindelijk heeft ze Pomme apart kunnen zetten, in de slaapkamer. En Puen dan in de keuken/veranda.
'S morgens hebben we all deuren weer gewoon opengezet. Pomme zat toen in de slaapkamer van mijn broer, precies nog niet helemaal op haar gemak. Puen vond ik precies wat ook onzeker over komen. Er is dan later weer een confrontatie geweest. Mijn ouders hebben de katten daarop weer apart gezet. Pomme heeft de ganse dinsdag in de slaapkamer onder de kast doorgebracht en is er pas avonds onderuit gekomen.
'S avonds me wat ingelezen op het internet en gelezen om de katten enkele uren tot enkele dagen te scheiden. Dat hebben we dus gedaan. Ze hebben nu een aparte kattenbak, eetbakje, water enz. Ik heb ook dekentjes uitgewisseld en ze beiden regelmatig gaan aaien (ik ben wel werken door de dag en niet iedere avond veel thuis geweest).
Deze morgen heb ik ze door een klein kiertje eens naar elkaar laten kijken, er werd niet geblazen of gegromd. Volgens mijn vader heeft Pomme vandaag wel zitten blazen en grommen, hoewel de deur op dat moment dicht was, maar ze zaten toen wel aan weerszijden van de deur. Vanavond hebben ze elkaar ook even gezien toen ik de deur tussen hen opendeed (ik moest naar de badkamer) en toen begon Pomme te grommen. Waarop Puen dan begon te blazen.
Ik heb precies niet de indruk dat de situatie zich verbetert, want ze zitten nu toch al twee a drie dagen gescheiden van elkaar. En daarnet was er weer geblaas en gegrom.
En dat voor twee katten die we enkel samen uit het asiel mochten mee nemen, omdat ze zo goed met elkaar konden opschieten en ze hen niet wilden scheiden.

Help, wie kan me tips geven? Hoe pak ik dit verder aan?

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#2 Geplaatst 15 december 2018 - 20:00

Heel vervelende situatie.  Als het Puen is die altijd de aanzet geeft, dan zou ik denken dat die van de twee altijd de baas is geweest en nu wil duidelijk maken aan Pomme dat - ook al is die even weg geweest en heeft Pomme die verzwakt gezien (toen die nog wat onder narcose was) - zij nog steeds de baas is en dat Pomme zich moet schikken naar haar.

Als het Pomme is die de aanzet geeft, dan kan het zijn dat Puen de baas altijd is geweest maar dat Pomme nu haar kans ruikt om de baas te worden.  Dat Puen toch nog niet 100% is en dat Pomme daar gebruik van wil maken om haar kans te grijpen en het heerschappij te winnen in het huis.

In het begin kan men slecht op elkaar reageren door de geur van de dierenarts maar ik zou toch denken dat die nu na drie dagen toch wel weggewassen moet zijn en dat Puen al weer overal tegenaan heeft liggen wrijven om terug naar jullie en het naar het huis te ruiken.

Vind het echt heel rot voor je en ik vrees dat ik spijtig genoeg geen tips heb.  Heb hier jaren geleden ook één schatje gehad dat een dagje naar de dierenarts was en sindsdien ligt die niet meer goed in de groep waardoor zij op haar beurt weer van zich af bijt en naar de anderen gromt, blaast en slaat als die te dichtbij komen.  Is hier al 5 jaar aan de gang.  Gelukkig hebben ze wel wat ruimte hier en kunnen ze elkaar uit de weg gaan, maar in de koudere maanden zitten ze wat meer bijeen voor de kachel en dan merk je weer zeer goed dat er onderliggende spanningen zijn gebleven.  Ik hoop ten zeerste voor je dat het in jouw geval wel opgelost geraakt.

Veel succes.

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 15 december 2018 - 22:45

Daarstraks is Pomme eerst beginnen blazen, maar deze namiddag was het ook Puen die toen als eerste begon, dus ik weet niet goed wie eerst de aanzet geeft. En in de week is het ook al van beide kanten gekomen.

Ik heb ze vandaag eens van kamers gewisseld. Alleen was Puen het daarmee niet eens en stond ze aan de deur van de keuken te miauwen en te krabben. Ik heb dan iets geprobeerd. Pomme was in de onderverdieping van een rieten mandje gaan liggen die vlak bij die deur staat. Ik heb Puen binnen gelaten en ze is daarop naar de veranda gelopen. Daarna kwam ze terug en kwam ze voorzichtig richting ons, maar zonder blazen of grommen van beide kanten. Ik heb ze toen allebei veel snoepjes gegeven terwijl ze in elkaars buurt waren zonder grommen of blazen. Even later is Pomme wel terug richting de slaapkamer gelopen, maar gelukkig zonder terug onder de kast te kruipen. Deur is niet meer dicht gedaan. Ik heb het later nog eens een tweede keer gedaan. En ze hebben toch op een afstand van 20, 30 cm gezeten zonder te blazen/grommen.
Puen lag in de namiddag op de verwarming, naast mij (staat naast de zetel). Pomme wilde er toen bij komen, maar ze kwam tot aan de kont van Puen (voor te snuffelen?). En toen is Puen beginnen blazen.
Pomme is later terug in de onderdieping van het rieten mandje gekropen. Ik heb ze dan later natvoer gegeven, toen zaten ze ook weer op korte afstand van elkaar. Puen is zelfs het natvoer dat Pomme niet heeft opgegeten gaan opeten, en dat terwijl dat bakje echt knal voor de rieten mand stond waar Pomme nog inzat. En later is ze op de bovenverdieping gaan liggen, met Pomme nog steeds in de onderverdieping. Dat is een heel tijdje goed gegaan. Alleen is op een gegeven moment Pomme naar de veranda gekomen en dan toen ook Puen, toen hebben ze wel weer zitten blazen (geen idee wie toen begonnen is). En nu is Pomme weer naar de slaapkamer gegaan.

Ik heb de indruk dat als ze te dicht bij elkaar komen, dat dat geblaas begint.

Ik ga de deur morgen gewoon laten openstaan en ze goed in het oog houden. Vanaf maandag ze misschien wel terug scheiden, gezien er niemand huis is, afhankelijk van hoe ze zich morgen tegenover elkaar gedragen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#4 Geplaatst 16 december 2018 - 15:33

Toch vervelend als het daarvoor altijd zo goed ging dat nu ineens er zo'n on-liefde tussen de twee is :(

Ik hoop dat het vandaag wat goed gaat.

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 16 december 2018 - 20:44

Afgelopen nacht heb ik ze apart gezet. Deze morgen had ik de deur opengezet, eten in elkaars buurt gegeven (ging goed) maar op een gegeven moment is Puen weer beginnen blazen en achter Pomme beginnen lopen. Resultaat was dat Pomme onder de zetel kroop, duidelijk niet op haar gemak. Ik wil vermijden dat we weer met een Pomme zitten die de ganse dag onder de slaapkamerkast kruipt. Ik heb ze dus weer apart gezet, maar heb ze beiden door de dag een paar keer van ruimte verwisseld. En ik probeer de dekentjes te verwisselen, maar met dat koude weer kruipen ze nogal graag op de chauffage en daar liggen geen dekentjes. Deze avond ze natvoer gegeven. Ze zaten op een 20, 30 cm van elkaar terwijl ze elkaar konden zien, geen geblaas of gegrom, maar Pomme leek toch niet volledig op haar gemak.

Direct ga ik ze nog eens wisselen. Dat wilt wel zeggen dat Pomme een ganse nacht alleen zal zitten, maar goed ze heeft een ganse week bij mijn ouders en broer kunnen slapen, terwijl Puen alleen zat.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#6 Geplaatst 18 december 2018 - 20:20

Euh, ik kan niet goed volgen hier.  Zijn ze een week uit elkaar geweest?!  Dan kan ik wel aannemen dat er problemen van zijn gekomen.  Ik dacht dat het maar een dag was terwijl Puen de tandenbehandeling kreeg :o

Pootje
  Gillian

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 18 december 2018 - 21:03

Nee, we hebben ze apart gezet nadat het probleem van blazen is begonnen. Puen is maar 1 dag van huis geweest.
Pomme zat dan na het probleem zich stelde overdag in de hal + slaapkamer, Puen in de veranda + keuken, gezien we werken waren en ze niet in het oog konden houden. 'S avonds als we thuis waren, dan keken we hoe ze zich gedroegen als ze elkaar zagen. Maar dat was toen nog met veel blazen.
Sinds afgelopen weekend zijn we ze regelmatig van ruimte beginnen switchen.

Ik heb de indruk dat het stilletjes aan al iets beter gaat, al is het probleem nog niet volledig weg, daarom dat ik ze overdag nog apart hou als er niemand thuis is.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#8 Geplaatst 19 december 2018 - 15:44

Ah, ik had het dan verkeerd verstaan;  Ik dacht dat je Pomme een week precies uit logeren had laten gaan naar je ouders.

Ik hoop ten zeerste voor je dat ze even wat kuren hadden en dat het zich stilaan terug settelt.  Misschien dat Puen nog wat last had toch van de tanden behandeling en dat die met kleine steekjes van pijn dat uitwerkte op Pomme die op haar beurt weer terug "wraak" nam.

Pootje
  Gillian

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 19 december 2018 - 18:32

Ik woon nog bij mijn ouders, misschien daarom de verwarring.

Ik denk dat het probleem opgelost is. Voor de zekerheid ga ik ze de komende twee dagen wel overdag nog apart zetten. Ik moet namelijk nog twee dagen werken en dan heb ik een week verlof, dan kan ik ze overdag in het oog houden.

Sinds gisteren heb ik ze niet meer horen blazen, wel vond ik dat Puen nogal gefixeerd was op Pomme (staren enzo) en ik had daarvoor al gemerkt dat dat vaak uiteindelijk leidde tot blazen enzo, dus ik probeerde ze dan af te leiden met een snoepje of speeltje. Vandaag heb ik het nog niet opgemerkt dat Puen zich fixeert op Pomme.

Fingers crossed...

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#10 Geplaatst 20 december 2018 - 15:54

Hopelijk is het inderdaad voorbij.  

Goed idee om dat staren te onderbreken steeds want dat is wel héél onbeleefd van Puen.  Kan inderdaad reactie van Pomme hebben uitgelokt.

Pootje
  Gillian

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 06 april 2019 - 17:34

Deze week Puen opnieuw naar de dierenarts moeten brengen, om andere tanden te moeten laten trekken.

En het is weer ambras hier zoals de vorige keer.

Nochtans heb ik deze keer de twee een ganse avond en nacht gescheiden toen Puen net terug was van de dierenarts. Terwijl we ze de vorige keer direct bij elkaar hebben gelaten. Maar dat maakt precies geen verschil, het is evengoed ambras.

Ik voel me wat moedeloos eerlijk gezegd.
:(

Ida
Ida
  • 325 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 07 april 2019 - 09:03

Oei, dat is echt heel spijtig.
Zou felisept of feliway misschien kunnen helpen ?

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 april 2019 - 13:38

Heb ik in de week opnieuw ingestoken, ik merk er voorlopig niets van.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#14 Geplaatst 09 april 2019 - 13:45

Misschien had je ze beter allebei meegenomen.
Dan ruiken ze allebei naar dierenarts....

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Poeslap
Poeslap
  • 1.785 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 09 april 2019 - 21:12

Bekijk berichtEvyke81, op 09 april 2019 - 13:45, zei:

Misschien had je ze beter allebei meegenomen.
Dan ruiken ze allebei naar dierenarts....

Inderdaad ja.

Weet je, ik had het gevoel tot vandaag dat het beter ging. Ik kon ze eten geven terwijl ze in elkaars buurt waren, ik heb zitten spelen met een hengel en ze waren daarbij ook in dezelfde ruimte. Gisteren hebben ze ook samen in eenzelfde kamer geslapen (niet 's nachts en terwijl ik erbij was). Als ik zag dat een of allebei zich teveel fixeerde op de ander, dan probeerde ik ze af te leiden. Ze kunnen blijkbaar dus soms in dezelfde ruimte zijn zonder dat er direct geblazen word. Al gebeurde het wel nog dat er geblazen werd, maar ik probeerde het in het oog te houden zodoende dit zoveel mogelijk te vermijden.
We houden ze nu ook gescheiden als we niet thuis zijn.

Nu daarnet, Puen loopt ineens op Pomme af. Blazen, grommen en ook echt (willen) vechten met elkaar. Ik heb ze onmiddelijk terug gescheiden gezet.
Volgende week heb ik een week verlof, maar ik ben niet thuis, ik ga een weekje weg. Mijn broer en vader zijn wel thuis, maar eigenlijk ben ik zelf liever thuis om de situatie tussen Puen en Pomme in het oog te houden.

Als ik eerlijk moet zijn, heb ik op dit moment goesting om een potje te janken. :(