Spring naar inhoud

- - - - -

Kleine kitten wilt niet eten

• Log in om te reageren
95 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#46 Geplaatst 13 januari 2019 - 12:06

Bekijk berichtgillian-kat, op 13 januari 2019 - 11:54, zei:

Met Meloxidyl moet je heel hard oppassen.  Het minste geringste dat je daar iets te veel van geeft, kan je kat er doodziek van zijn.  Da's een middel dat ze eigenlijk niet voor katten zouden mogen geven.

Ken veel katten die op dat middel stonden en zelfde symptomen vertoonden als jouw kleine spruit door dat middel.  Ik zou direct stoppen met dat middel.  Weet niet waarom het is voorgeschreven maar zou toch een alternatief nemen.  En die zijn er genoeg voor Meloxidyl.

Pootje
  Gillian

Is dat hetzelfde middel als Metacam en Loxicom?

Ik hoop verkeerd te zijn, maar als ze niet meer eet (en zeker als ze daarbij nog overgeeft) zou ik onmiddellijk bij de dierenarts gaan. Nieren laten controleren. Onze Miloh is na een paar dagen inname van dit middel (nochtans ook precies gedoseerd) beginnen sukkelen met zijn nieren. We waren er gelukkig op tijd bij.

mira
mira
  • 791 berichten
  • 10 katten

#47 Geplaatst 13 januari 2019 - 14:13

Ja, inderdaad, heel voorzichtig mee zijn, zeker op jonge leeftijd, zou sowieso naar andere dierenarts gaan, want er lijkt niet echt verbetering te komen, misschien toch iets anders aan de hand wat over het hoofd werd gezien ?

Nikky&ziggy
Nikky&ziggy
  • 33 berichten

#48 Geplaatst 13 januari 2019 - 14:19

Bekijk berichtgillian-kat, op 13 januari 2019 - 11:54, zei:

Met Meloxidyl moet je heel hard oppassen.  Het minste geringste dat je daar iets te veel van geeft, kan je kat er doodziek van zijn.  Da's een middel dat ze eigenlijk niet voor katten zouden mogen geven.

Ken veel katten die op dat middel stonden en zelfde symptomen vertoonden als jouw kleine spruit door dat middel.  Ik zou direct stoppen met dat middel.  Weet niet waarom het is voorgeschreven maar zou toch een alternatief nemen.  En die zijn er genoeg voor Meloxidyl.

Pootje
  Gillian

Jeejtje... daar schrik ik van zeker omdat ze hier nu een week op stond. Net bij de da geweest en die zei inderdaad al dat het door de medicatie kon komen en zei ons ook te stoppen.

Ik zit net te lezen over het spul en schrik hier echt van...

Begin van de week moesten wij van de da een dubbele dosis geven zodat het goed in haar bloed werd opgenomen. Ze woog toen 2.8kg en we moesten toen 6 geven, de rest van de week 3.

Nu ben ik dus ook heel erg bang voor haar nieren...

Heb het medicijn weggegooid...

Bewerkt door Nikky&ziggy, 13 januari 2019 - 14:24.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#49 Geplaatst 13 januari 2019 - 15:42

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 13 januari 2019 - 12:06, zei:

Is dat hetzelfde middel als Metacam en Loxicom?

Ik hoop verkeerd te zijn, maar als ze niet meer eet (en zeker als ze daarbij nog overgeeft) zou ik onmiddellijk bij de dierenarts gaan. Nieren laten controleren. Onze Miloh is na een paar dagen inname van dit middel (nochtans ook precies gedoseerd) beginnen sukkelen met zijn nieren. We waren er gelukkig op tijd bij.

Van wat ik er over weet is het een pak erger dan Metacam (bij mijn dierenarts weigeren ze dat product nog te gebruiken voor honden en katten, enkel voor paarden maar die zijn wel een pak groter en zwaarder direct als een hond en kat).  Heb trouwens eens even bijsluiter opgezocht en er staat duidelijk in dat als je kat de symptomen begint te vertonen die hier beschreven worden, dat je dan direct met het middel moet stoppen en dringend naar je dierenarts moet terug gaan.  Onder andere omdat het dus inderdaad ook op de nieren kan zijn geslagen!  Ik mag hopelijk aannemen dat de dierenarts dit toch wel vermeld zal hebben …  Anders is die echt goed bezig :o

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtNikky&ziggy, op 13 januari 2019 - 14:19, zei:

Jeejtje... daar schrik ik van zeker omdat ze hier nu een week op stond. Net bij de da geweest en die zei inderdaad al dat het door de medicatie kon komen en zei ons ook te stoppen.

Begin van de week moesten wij van de da een dubbele dosis geven zodat het goed in haar bloed werd opgenomen. Ze woog toen 2.8kg en we moesten toen 6 geven, de rest van de week 3.

Wat?! :o   Dat is dat beestje gewoon vergiftigen!!!!  Als ik jou was zou ik dringend naar een andere dierenarts gaan en daar bloed laten nemen en alles laten controleren want je kitten kan dus al lang nu nierschade hebben door die veel te zware dosis!  Waar heeft die dierenarts in godsnaam zijn diploma gehaald? :o   Dit is een ware schande!  Zelfs 0,1 mg te veel geven is al nefast dus hoe komt die erop om eens even meer dan het dubbele te geven dat is toegestaan???

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

Nikky&ziggy
Nikky&ziggy
  • 33 berichten

#50 Geplaatst 13 januari 2019 - 16:19

Nee de da heeft me hier niet voor gewaarschuwd..

Kk ga nu naar een spoedarts om haar te checken

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#51 Geplaatst 13 januari 2019 - 16:39

Bekijk berichtgillian-kat, op 13 januari 2019 - 15:42, zei:

Van wat ik er over weet is het een pak erger dan Metacam (bij mijn dierenarts weigeren ze dat product nog te gebruiken voor honden en katten, enkel voor paarden maar die zijn wel een pak groter en zwaarder direct als een hond en kat).  Heb trouwens eens even bijsluiter opgezocht en er staat duidelijk in dat als je kat de symptomen begint te vertonen die hier beschreven worden, dat je dan direct met het middel moet stoppen en dringend naar je dierenarts moet terug gaan.  Onder andere omdat het dus inderdaad ook op de nieren kan zijn geslagen!  Ik mag hopelijk aannemen dat de dierenarts dit toch wel vermeld zal hebben …  Anders is die echt goed bezig :o

Pootje
  Gillian

Ik heb het hier ook even opgezocht en het is hetzelfde middel hoor.
Zowel Metacam als Meloxidyl en Loxicum zijn dezelfde middelen, enkel een andere merknaam.
Allen (en er zijn nog andere merknamen voor) zijn Meloxicam.

https://www.ema.euro...y-public_nl.pdf
https://www.dietvet....l.html?page=all

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#52 Geplaatst 13 januari 2019 - 16:59

Bekijk berichtNikky&ziggy, op 13 januari 2019 - 14:19, zei:

Er zijn katten die het weken/maanden nemen zonder er last van te hebben.
Toen ik het hier eens op KS vertelde en waarschuwde voor dit product waren er verschillende reacties waaruit bleek dat het zo'n vaart niet kan nemen omdat er ook veel katten zijn die er niet op reageren.
Volgens sommigen zou het zelfs gegeven mogen worden aan katten met nierfalen voor korte tijd :neen:
Onze dierenarts was er nochtans heel duidelijk over ; voor Miloh nooit geen Meloxicam meer!

Wou er even aan toevoegen dat onze Miloh nu wel goed is met medicatie die hij neemt en speciale voeding voor zijn nieren.
Hij moest niet aan de baxters voor zijn niertjes, we waren er gelukkig snel bij.
Het is ook niet zeker dat het bij jou katje ook aan de nieren ligt, maar voor de zekerheid zou de dierenarts toch de bloedwaarden moeten laten checken.
Ik duim dat alles goed komt.

Nikky&ziggy
Nikky&ziggy
  • 33 berichten

#53 Geplaatst 13 januari 2019 - 18:12

Morgen ochtend wordt er bloed bin haar afgenomen

Nikky&ziggy
Nikky&ziggy
  • 33 berichten

#54 Geplaatst 13 januari 2019 - 20:02

Ik las ook op internet dat ze de waardes van de nieren pas kunnen zien als de nieren vanaf 75% is uitgeschakeld

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#55 Geplaatst 13 januari 2019 - 20:52

Bekijk berichtNikky&ziggy, op 13 januari 2019 - 20:02, zei:

Ik las ook op internet dat ze de waardes van de nieren pas kunnen zien als de nieren vanaf 75% is uitgeschakeld
Dat dacht ik ook vroeger tot Mira eens vertelde dat er ook een test is via het bloed waarbij ze het iets vroeger kunnen opsporen.

Om het vroegtijdiger op te sporen moeten ze de SDMA in het bloed testen. Daar is er al verhoging bij 40% verlies van de nierfunctie.
Voor de zekerheid kan je het morgen vragen aan de dierenarts dat ze daar ook op testen bij het bloedonderzoek.
Ik herinner me niet of dat bij Miloh getest werd, het maakte ook niet veel uit in zijn geval want zijn gewone waarden waren al verhoogd :(

SDMA in het bloed is verhoogd bij 40% verlies van de nierfunctie
Er is een nieuwe test beschikbaar om in een vroeg stadium nierfalen te diagnosticeren. Deze test heet SDMA.
SDMA is een aminozuur dat normaal gesproken alleen wordt uitgescheiden via de nieren. Het is daarom een goede graadmeter voor de nier doorbloeding en dus voor de nierfunctie.

Een verhoogde SDMA kan duiden op nierfalen, maar kan ook optreden als de nier doorbloeding om een andere reden verlaagd is, bijvoorbeeld door uitdroging. In tegenstelling tot de creatinine wordt de hoogte van de SDMA niet beïnvloed door de leeftijd of mate bespiering van het dier.
SDMA zal stijgen wanneer de nierfunctie met 40% is afgenomen. Dit is dus veel eerder dan de creatinine, welke pas stijgt als 75% procent van de nierfunctie verloren is. We kunnen de SDMA test daarom gebruiken om nierfalen in een vroeg stadium vast te stellen, eerder dan we dit met creatinine kunnen.

Link : http://www.dierenkli.../nierfalen.html

Succes voor morgen :geluk:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 januari 2019 - 20:53.

mira
mira
  • 791 berichten
  • 10 katten

#56 Geplaatst 13 januari 2019 - 20:58

Een dierenarts die je 6 eenheden van dat spul aan een poes van maar 2.8 kg laat geven, is het niet meer waard om nog klant bij te zijn, steeds strikt aan dosis houden en ook maar 1 keer per dag !

Nikky&ziggy
Nikky&ziggy
  • 33 berichten

#57 Geplaatst 14 januari 2019 - 10:22

Bekijk berichtmira, op 13 januari 2019 - 20:58, zei:

Een dierenarts die je 6 eenheden van dat spul aan een poes van maar 2.8 kg laat geven, is het niet meer waard om nog klant bij te zijn, steeds strikt aan dosis houden en ook maar 1 keer per dag !

Ik moest het 3x per dag geven

mira
mira
  • 791 berichten
  • 10 katten

#58 Geplaatst 14 januari 2019 - 11:21

Te begrijpen dat jouw kleine duts zich slecht voelt, ik hoop maar dat er geen blijvende nierschade zal zijn...

Nikky&ziggy
Nikky&ziggy
  • 33 berichten

#59 Geplaatst 14 januari 2019 - 15:09

Gelukkig is alles goed met haar lever en nieren, ze wilt nog steeds niet zelf eten dus ik geef haar nu onder dwang extra voeding. Als dit iver 2 dagen niet beter is moet er een echo gemaakt worden van haar buik

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#60 Geplaatst 14 januari 2019 - 15:47

Succes alvast, hopelijk lukt het eten. Geeft ze soms over? Mijn Sierra krijgt met regelmaat maagontstekingen (soort allergie / intolerantie). Nu weten we dat en kunnen direct de juiste medicatie geven. Maar de eerste keer had ze het bijna niet overleefd omdat onze toenmalige DA in een verkeerde richting zocht. Die zei dat haar nieren helemaal kapot waren en dat de reden van niet eten was en die liet het aanslepen. Gelukkig op tijd tweede opinie gaan vragen elders. Was totaal nix mis met haar nieren, maar bleek dus maagontsteking te zijn.
Geplaatste afbeelding