Spring naar inhoud

- - - - -

donskoy en siamees: goede combinatie?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
thuismama
thuismama
  • 11 berichten

#1 Geplaatst 30 december 2018 - 22:02

Hoi,
Onze zoon is verhuisd en heeft zijn twee Turkse Vans meegenomen... Geen kat meer in huis... zo zielig...
Sinds 5 december hebben we toch weer een kitten: een dame Donskoy. Ze heeft een beetje een moeilijke start in het kattenleven gehad maar doet het nu goed. Speels, knuffels, heerlijk zachtaardig diertje. Tot eind januari heeft ze dagelijks gezelschap van haar personeel, maar daarna moeten wij weer allemaal aan het werk. Dus was ik aan een vriendje voor haar aan het denken.
Heeft iemand enige ervaring met het combineren van een donskoy (zelfde karakter als een sphynx eigenlijk) en een siamees? Of is er iemand die beide rassen kent? Aangezien mijn zoon in de zomer elk jaar vier maand terug naar huis komt (hij studeert in het buitenland), zullen ze dan ook met de Turkse Vans moeten samenleven. Mocht dat echt niet lukken, kunnen we ze desnoods wel apart houden, ook al zou het leuker zijn als ze natuurlijk allemaal samen speelden. Iemand enig idee? Wat ik nu zie is dat Minerva Donskoy een stuk rustiger speelt dan de Turkse Dames, en nog knuffeliger is.
Groetjes, Thuismama en Minerva

lilymaya
lilymaya
  • 7.824 berichten

#2 Geplaatst 30 december 2018 - 23:05

Bekijk berichtthuismama, op 30 december 2018 - 22:02, zei:

Hoi,
Onze zoon is verhuisd en heeft zijn twee Turkse Vans meegenomen... Geen kat meer in huis... zo zielig...
Sinds 5 december hebben we toch weer een kitten: een dame Donskoy. Ze heeft een beetje een moeilijke start in het kattenleven gehad maar doet het nu goed. Speels, knuffels, heerlijk zachtaardig diertje. Tot eind januari heeft ze dagelijks gezelschap van haar personeel, maar daarna moeten wij weer allemaal aan het werk. Dus was ik aan een vriendje voor haar aan het denken.
Heeft iemand enige ervaring met het combineren van een donskoy (zelfde karakter als een sphynx eigenlijk) en een siamees? Of is er iemand die beide rassen kent? Aangezien mijn zoon in de zomer elk jaar vier maand terug naar huis komt (hij studeert in het buitenland), zullen ze dan ook met de Turkse Vans moeten samenleven. Mocht dat echt niet lukken, kunnen we ze desnoods wel apart houden, ook al zou het leuker zijn als ze natuurlijk allemaal samen speelden. Iemand enig idee? Wat ik nu zie is dat Minerva Donskoy een stuk rustiger speelt dan de Turkse Dames, en nog knuffeliger is.
Groetjes, Thuismama en Minerva
een vriendje kan wel leuk zijn he.
Ik had nog nooit gehoord van dit ras :)

Bewerkt door lilymaya, 30 december 2018 - 23:11.

thuismama
thuismama
  • 11 berichten

#3 Geplaatst 30 december 2018 - 23:07

Ze zijn eerder zeldzaam, blijkbaar. We zijn er beetje toevallig aangeraakt... maar wel de liefste poezel die ik ooit in huis had!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#4 Geplaatst 31 december 2018 - 08:04

Donskoy, dat is toch hetzelfde als een sphynx, maar wordt behaarder geboren en wordt naakter met de jaren en heeft soms wel snorharen? Komt origineel uit Rusland, waar de Sphynx van Canada komt?

Goh, ik denk dat je eender welk ras of rasloze kan combineren. Vaak hebben ze het meeste aan hetzelfde ras (naaktjes hebben toch een zeer specifiek karakter - heb zelf een Sphynx). Maar een haarbal kan - ik denk best kitten bij kitten - ook goede vriendjes worden. Anders moet je eens horen bij de Facebook-groep Sphynxlovers, daar zijn er velen met verschillende combinaties.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#5 Geplaatst 06 januari 2019 - 09:53

Bekijk berichtBlackScorpion, op 31 december 2018 - 08:04, zei:

Donskoy, dat is toch hetzelfde als een sphynx, maar wordt behaarder geboren en wordt naakter met de jaren en heeft soms wel snorharen? Komt origineel uit Rusland, waar de Sphynx van Canada komt?

Goh, ik denk dat je eender welk ras of rasloze kan combineren. Vaak hebben ze het meeste aan hetzelfde ras (naaktjes hebben toch een zeer specifiek karakter - heb zelf een Sphynx). Maar een haarbal kan - ik denk best kitten bij kitten - ook goede vriendjes worden. Anders moet je eens horen bij de Facebook-groep Sphynxlovers, daar zijn er velen met verschillende combinaties.

Ik heb me laten vertellen dat hcm niet voor komt bij donskoy?
Geplaatste afbeelding

thuismama
thuismama
  • 11 berichten

#6 Geplaatst 06 januari 2019 - 18:31

Zou niet kloppen, helaas.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.823 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 06 januari 2019 - 19:53

Het karakter van een siamees is me niet bekend. Maar wij hebben een sphynxje en 2 htk's en dat verloopt prima.
Een sphynx is toch heel gemakkelijk van karakter (in het algemeen er zijn ook uitzonderingen natuurlijk), waarom zou dat problemen geven om te "combineren"?
Het hangt, zoals voordien al gezegd, natuurlijk ook af van kat tot kat. Niet zozeer van het ras.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 07 januari 2019 - 08:00

Denk dat je inderdaad naar het karakter moet kijken.
Bepaalde rassen hebben wel een karakter zoals een brit overwegend als 'lui' wordt bestempeld.  
Een bengaal als energiek, een sphynx heel mensgericht.
Maar alle katten stellen soortgenoten op prijs.

Welke dat is, moet je bij een kitten een beetje gokken.  
Aangezien het karakter pas is gevormd op anderhalf jaar, blijft het voor die tijd een beetje koffiedik kijken.

Siamezen staan niet gekend als de meest veelzijdige katten.  
Is een ras dat mij (persoonlijk) niet echt aanspreekt :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#9 Geplaatst 10 januari 2019 - 16:30

Bekijk berichtthuismama, op 06 januari 2019 - 18:31, zei:

Zou niet kloppen, helaas.

dat is heel jammer
Geplaatste afbeelding