Spring naar inhoud

- - - - -

Kat naar de DA of de DA naar de kat?

• Log in om te reageren
32 reacties op dit onderwerp
Elisa
Elisa
  • 22 berichten

#1 Geplaatst 07 januari 2019 - 07:39

Dag allen

Mijn schuwe adoptiekatje moet nog haar 2de vaccinatie krijgen deze week. Ik heb de dierenarts gevraagd wat een huisbezoek kost, en beslist om het te doen omdat ik dat er nu wel voor over heb. Het beestje zal hier anders net een week zijn en ik ga het vertrouwen dat ze stilletjes aan het opbouwen is, weer helemaal kapot maken, vrees ik. Daarom dacht ik de stress van het transportmandje te mijden, en de DA naar hier te laten komen.

Ze zei dat dat geen slecht idee is bij bange katjes, maar dat er wel een risico is dat ze het zal zien als een invasie van haar 'veilige haven', wat ik nu precies ook niet wil.
Ik ben nu alweer serieus aan 't denken om de afspraak af te zeggen en toch met de kat naar haar te gaan.

De DA had trouwens gezegd dat ik vooraf Calmivet moest komen halen. Ik moet dat dan een uur voor de afspraak toedienen. Nu heb eens opgezocht wat dat precies is, Calmivet, en ik kan zeggen dat ik er nu al geen fan van ben! Het zou de spieren verslappen maar het dier voelt en hoort nog alles. Doet mij denken aan het locked-in-syndroom, dat wil je toch niemand aandoen!?

Wat is jullie gedacht? Breek ik haar en mijn hart en ga ik toch naar de DA met een mandje? Of probeer ik het thuis? Ik geraak er zelf niet uit, ik zou jullie advies zo op prijs stellen.

Elisa

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 januari 2019 - 07:46

Dag Elisa,

Hoe lang is de eerste inenting ondertussen geleden?
Er mag maximum 6 weken tussen zitten.

Hoe moeilijk het is, je gaat toch best naar de dierenarts zelf.
A: hij heeft daar veel meer middelen ter beschikking
B: je neemt de kat mee naar de stress, maar als je daar weer weg bent is de stress ook weg.  Breng je een dierenarts in huis, breng je ook de stress in huis.  En die verdwijnt niet samen met de dierenarts.
C: het is goedkoper bij de dierenarts, maar dat is wss van ondergeschikt belang ;)

Ze verdoven zou ik ook niet doen.  Ook weer niet zo interessant voor de stress.
Als je ze kan pakken (moet lukken aangezien je ze kan aaien) kan je ze in het draagmandje steken door dat klaar te zetten met de opening naar boven.
En de kat erin laten zakken met de achterpoten eerst.

Het grootste probleem is het feit dat je ze erin moet 'duwen' langs voor.
Als je ze erin laat zakken, ziet ze dat 'letterlijk' niet aankomen

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#3 Geplaatst 07 januari 2019 - 10:08

Hier thuis doen we ze ook gewoon in de bench en naar de dierenarts.   Het is altijd wel wat 'zingen' in de auto en bij de dierenarts, maar eens op de terugweg zijn ze al kalmer.
En als ze eenmaal thuis zijn, merk ik van stress niets meer.
Haal ik de dierenarts in huis, dan creëer ik net stress, want haar geur blijft nog geruime tijd in de woonkamer hangen.   Dat vind ik persoonlijk veel te hartverscheurend.   Ze zijn dan in hun eigen omgeving niet meer op hun gemak, en dat wil ik helemaal niet.  
Wij kiezen er dus voor om (korte pijn) even naar de DA te rijden met de jongens.    We maken op voorhand wel een afspraak, zodat we niet onnodig te lang in de wachtkamer moeten zitten bij andere beestjes.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Féline
Féline
  • 1.761 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 07 januari 2019 - 11:04

Mijn dierenarts komt bij mij thuis want ik heb twee 'stresskiekens'.
Als er moet geschoren worden - in het geval van Dylan - krijgt die éérst een verdoving en dàn wordt hij van zijn klitten verlost.
Ik wacht tot het een beetje warmer wordt maar intussen knip ik zijn pelske zélf.
Dylan laat zich goed onderhanden nemen door mij qua knippen, maar hij is een héél bang manneke want zodra hij het geluid van een tondeuse hoort slaan zijn stoppen door.
Maart of April gaat hij volledig bloot, ook zijn pootjes, hij zal enkel nog sokjes hebben want er zitten ook veel klitten op zijn pootjes.
Hij heeft die klittenpels van zijn nestmamma geërfd.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 07 januari 2019 - 13:15

Als ze echt zo angstig zijn dat ze zichzelf bijvoorbeeld helemaal onderplassen op weg naar de dierenarts, of twee weken verstoppen na de reis, laat je hem/haar beter aan huis komen. Zorg dat je de kat op voorhand in een kamer opsluit, zodat je haar niet moet gaan opjagen zodra de da er is. Beperk waar de da komt in huis, maak op voorhand een tafel vrij voor de behandeling.

Onze katten kunnen prima mee naar de dierenarts, maar die komen hier meestal aan huis als het routinecontrole of vaccinatie is. Ik heb al gemerkt dat de katten veel moeilijker doen omdat ze op hun eigen terrein zijn, dan wanneer we ze meenemen naar een kliniek. Anderzijds tonen ze vaak ook geen symptomen meer in een vreemde omgeving :louche:
Bij ons keert de rust weer zodra de da buiten is. In het begin is het lastig, maar als je haar na het bezoek verwent met snoepjes en aandacht, komt het wel goed.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.805 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 07 januari 2019 - 17:16

Het is dubbel hé.
Beide keuzes veroorzaken stress.
Ons Moon is altijd een bang katje geweest en nu op haar 5 jaar nog (al is het wel al veel verbeterd t.o.v. vroeger).
Ik ben ooit eens in de hall gaan staan met haar bij de dierenarts omdat haar pupillen zo groot stonden van de angst :trance:. Toen was er wel veel volk en verschillende blaffende honden in de wachtzaal.
Toevallig of niet had ze toen ook een te snelle hartslag tijdens het onderzoek. Ook wat water op de longen en moest een paar weken nadien terug op controle. Dan hebben we ook beslist om de dierenarts naar huis te laten komen.
Ook wanneer ze eens alle drie moesten behandeld worden voor iets anders, omdat we anders met 3 draagmanden naar de dierenarts moesten.
Persoonlijk vond ik wel dat de rust, na het vertrek van de dierenarts, redelijk snel hersteld was.

Als je een kamer vrij hebt waar ze anders niet vertoeft, zoals Machteld voorstelde, is het natuurlijk nog beter om het zo te doen.
Die Calmivet heb ik eens opgezocht en las dit op Medpets : Let op alleen gebruiken bij noodzaak en na overleg met uw dierenarts. Er bestaan een heleboel alternatieven met minder kans op bijwerkingen zoals bijvoorbeeld Zylkène, Telizen, Adaptil-producten en Royal Canin Calm Diet. Deze middelen zijn geschikt voor langdurig gebruik omdat dit natuurlijke producten zijn.
Het is er trouwens ook niet meer beschikbaar.
Op zich is het wel spijtig dat jouw dierenarts dan onmiddellijk aan een middel denkt met bijwerkingen als er minder zware middelen bestaan. Al zijn die middelen dan eerder geschikt voor langdurig gebruik.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 07 januari 2019 - 17:17.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#7 Geplaatst 07 januari 2019 - 17:29

Al veel slechte dingen gehoord van die Calmivet. Ze raden het ook aan bij vuurwerkangst, maar de dieren horen en voelen nog alles, ze kunnen enkel niet meer reageren. Dat is nog erger in mijn idee dan de pure stress. Ik zou dat afraden dat product.
Geplaatste afbeelding

George&Charly
George&Charly
  • 2.844 berichten

#8 Geplaatst 07 januari 2019 - 19:26

Ik laat de dierenarts ook altijd thuis komen voor hun jaarlijkse vaccin en controle. Ik vind toch dat de stress hier thuis goed meevalt.
Enkel als het echt moet ga ik er zelf heen.
Daar je afspraak nu al gemaakt is, zou ik het zo laten doorgaan en kijken hoe ze reageert. Voor ze het zal beseffen is de dierenarts alweer de deur uit.
En haar achteraf goed verwennen hé!
Alvast het beste toegewenst; geeft ook wat stress bij het baasje zo'n dierenartsbezoek.

Elisa
Elisa
  • 22 berichten

#9 Geplaatst 07 januari 2019 - 19:27

Had ik vergeten dit onderwerp te volgen... Ik dacht dat er geen reacties waren, verkeerd gedacht dus :)

Ik heb de afspraak ondertussen vanmorgen al gewijzigd: ik ga met Nora naar de dierenarts. Ik heb ook gevraagd hoe dat precies zit met die Calmivet en of dat eigenlijk geen marteling is voor een beest. Ze zei van niet. Maar waarom lees ik dan ook al die negatieve dingen? Zucht

Bekijk berichtEvyke81, op 07 januari 2019 - 07:46, zei:

Hoe lang is de eerste inenting ondertussen geleden?
Er mag maximum 6 weken tussen zitten.

Volgens de DA die haar de eerste spuit heeft gegeven, en de DA bij mij in de buurt, is dat toch 3-4 weken. Zegt jouw DA dat 6 ook kan? Het zou goed zijn natuurlijk mocht ze nog een tweetal weken kunnen acclimatiseren vooraleer het volgende spuitje te krijgen.

Bekijk berichtEvyke81, op 07 januari 2019 - 07:46, zei:

Als je ze kan pakken (moet lukken aangezien je ze kan aaien) kan je ze in het draagmandje steken door dat klaar te zetten met de opening naar boven.
En de kat erin laten zakken met de achterpoten eerst.

Het grootste probleem is het feit dat je ze erin moet 'duwen' langs voor.
Als je ze erin laat zakken, ziet ze dat 'letterlijk' niet aankomen

Zo deed ik het vroeger met mijn dikke kater ;) Ik pakte hem bij zijn nekvel/schouderbladenvel en ondersteunde hem tegelijkertijd door zijn achterpoten goed vast te houden om hem in het mandje te laten zakken. Dat lukte inderdaad, maar de DA heeft hem toch ook gesedeerd toen hij moest geschoren worden. Ventje was oud en zat vol klitten en had eerst mijn handen bijna kapot gebeten. Toen heeft ze hem toch maar verdoofd en ondertussen ben ikzelf naar een dokter van wacht gegaan. Redelijk traumatische ervaring vond ik dat, ik kon ook wel verdoving gebruiken . Die kat was altijd doodbraaf, volgde mij als een hondje, sprong op mijn schoot van zodra hij kon. Maar bij de DA werd hij een monster.

Ook de volgende keer, bij een andere DA, werd er niet geaarzeld en kreeg Butch direct een verdovend spuitje.

Ik wijk af maar dat komt omdat ik ook wil dat Nora's nagels geknipt worden. Ik hoor ze tikken op de vloer, en ik ben niet van plan om dat ooit zelf te doen. Ik zie het echt niet gebeuren dat ze rustig haar nagels laat knippen zonder verdoving :(

Bekijk berichtFéline, op 07 januari 2019 - 11:04, zei:

Mijn dierenarts komt bij mij thuis want ik heb twee 'stresskiekens'.
Als er moet geschoren worden - in het geval van Dylan - krijgt die éérst een verdoving en dàn wordt hij van zijn klitten verlost.

Féline, heb je een idee met wat Dylan dan verdoofd wordt? Calmivet bestaat namelijk ook voor intraveneus gebruik. Ik vraag me af of mijn Butch dat toegediend kreeg?
Hoe lang blijft jouw kat suf na het scheren? En zie je ook het derde ooglid? Ik herinner me dat Butch dat had na een verdoving. Een bijwerking die verdwijnt, maar wel griezelig.

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 07 januari 2019 - 17:16, zei:

Op zich is het wel spijtig dat jouw dierenarts dan onmiddellijk aan een middel denkt met bijwerkingen als er minder zware middelen bestaan. Al zijn die middelen dan eerder geschikt voor langdurig gebruik.

Ik heb ook gelezen over die alternatieven. Maar die moet je dan een paar keer per dag toedienen, dat zie ik ook niet zitten. Langdurig gebruik is niet nodig.

Aargh, lastig. En het is alsof ze mijn gemoedstoestand nu al voelt, ze wou daarnet niet spelen toen ik thuiskwam van mijn werk :( Trouwens, gek: die is de hele dag alleen geweest maar ik heb niet de indruk dat ze "den toer" gedaan heeft zoals ze 's nachts doet! Snoepjes liggen er nog, bak is proper. Die dacht zeker dat ik nog altijd thuis was en is de hele dag in haar doos blijven zitten?

Bewerkt door Elisa, 07 januari 2019 - 19:35.

Elisa
Elisa
  • 22 berichten

#10 Geplaatst 07 januari 2019 - 19:41

Bekijk berichtGeorge&Charly, op 07 januari 2019 - 19:26, zei:

Ik laat de dierenarts ook altijd thuis komen voor hun jaarlijkse vaccin en controle. Ik vind toch dat de stress hier thuis goed meevalt.
Enkel als het echt moet ga ik er zelf heen.
Daar je afspraak nu al gemaakt is, zou ik het zo laten doorgaan en kijken hoe ze reageert. Voor ze het zal beseffen is de dierenarts alweer de deur uit.
En haar achteraf goed verwennen hé!
Alvast het beste toegewenst; geeft ook wat stress bij het baasje zo'n dierenartsbezoek.

Oeps, jouw reactie gemist. Wel, zoals ik schreef heb ik de afspraak toch veranderd. Ik heb aan de telefoon uitgelegd waarom, waar ik bang voor ben als de DA thuis komt. Er werd mij toen weer verzekerd dat het beter is om het op locatie te doen, dat de kat door de vreemde omgeving dan niet de indruk heeft dat ik haar pijn doe. Ik vind dat plausibel. Ik mag niet gedroomd hebben dat ze mijn appartement als een bedreiging ervaart.

Verwennen achter: check! :) Nu al nieuwe snoep besteld. En rode wijn in huis, voor mezelf, haha.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.805 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 07 januari 2019 - 20:02

Bekijk berichtElisa, op 07 januari 2019 - 19:27, zei:

Ik wijk af maar dat komt omdat ik ook wil dat Nora's nagels geknipt worden. Ik hoor ze tikken op de vloer, en ik ben niet van plan om dat ooit zelf te doen. Ik zie het echt niet gebeuren dat ze rustig haar nagels laat knippen zonder verdoving :(

Ik zou de gedachte om het zelf te doen toch overwegen hoor i.p.v. daarvoor telkens naar de dierenarts te moeten en te laten verdoven.
Wij knippen ook zelf de topjes van hun klauwen regelmatig zodat ze niet blijven hangen, zichzelf niet zouden kwetsen bij het krabben of mekaar tijdens het spelen.
Bij Luna gaat dat zonder probleem (is dan ook het minst bang en vertrouwt ons het meest).
Miloh vertrouwt ons ook redelijk goed, toch houdt hij niet van dat moment. Hij durft dan wel eens te grommen en als het te lang zou duren zou hij ook durven bijten.
Moon is het moeilijkst want bangste van de drie. Ze probeert zich steeds los te worstelen wanneer ze vast gehouden wordt om haar klauwtjes te laten knippen.
Maar nadien belonen met een snoepje en na een kwartiertje tijd is ze het ook al lang vergeten ;)

Het zou niet opwegen tegen de stress van naar de dierenarts te moeten.
En ik houd het niet echt bij hoe vaak we het doen maar ik schat toch zowat om de 3 à 4 weken.
Het is wel handig als je het met 2 kan doen ; één iemand de kat vast houden en iemand anders het knippen.
Dan gaat het ook wel vlotter en met Moon zou ik het niet alleen kunnen doen.

Wel enkel de scherpe topjes en als je goed kijkt naar de klauwtjes zie je door het witte gedeelte héén een adertje lopen. Er gewoon voor zorgen dat je niet zover knipt.
Als je het een paar keer gedaan hebt gaat het nadien redelijk vlot. Dan heb je zelf minder stress en de katten ook.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 januari 2019 - 20:12

Het is inderdaad minstens 3 en max 6 weken tussen de 2.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elisa
Elisa
  • 22 berichten

#13 Geplaatst 07 januari 2019 - 20:14

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 07 januari 2019 - 20:02, zei:

Ik zou de gedachte om het zelf te doen toch overwegen hoor i.p.v. daarvoor telkens naar de dierenarts te moeten en te laten verdoven.

Ik denk dat ik op dit moment weinig keus heb. Het beestje is nog geen week bij mij en is erg op haar hoede. Ze spendeert het grootste deel van de tijd in haar doos en komt zeker nog niet naar mij toe.
Als ik binnen 6 maand zelf haar nagels zou kunnen knippen, ga ik in mirakels geloven denk ik ;)

Op dit moment wil ik haar vooral laten wennen aan de 'normale' dingen, en niets doen dat haar onnodig stress bezorgt. Ik wil het belang van nagels knippen zeker niet onderschatten, maar ik denk niet dat ik haar op haar gemak stel als ik daar nu zelf mee zou beginnen ;) Als ik dan toch naar de DA moet voor haar vaccinatie, dan liefst ineens de manicure ook.

Elma
Elma
  • 3 katten

#14 Geplaatst 07 januari 2019 - 20:57

Ik knip hier ook alle nagels zelf, alhoewel Butler er echt niet van houdt. Ik heb er een vast ritueel van gemaakt, dat hebben ze graag. Ik plaats ze altijd op het buffet in de keuken en laat ze liggen. Dan knip ik één voor één de nagels, terwijl ik rustig tegen ze praat. Zelf rustig blijven is uiterst belangrijk, want een kat voelt als je zelf gestrest bent. Dan neem ik dat schaartje dat speciaal voor dierennagels bedoeld is. Bij zooplus kosten ze momenteel 1,99€.
Geplaatste afbeelding

Wat bezoek aan DA betreft: ik ga altijd zelf naar de DA, ook met de opvangkittens. Een uurtje nadat we terug thuis zijn, is de stress er al helemaal terug uit. De eventuele thuisblijvers gaan misschien wel blazen, omdat ze de geur van de DA ruiken? Maar als je de reiskooi in de kamer laat, dan kunnen ze eraan ruiken en aanvaarden ze het.
Ik heb al 50 opvangertjes gehad op 4 jaar tijd. Ervaring genoeg dus. De meesten waren ook nog wild. :goofy: Geen enkel probleem mee gehad. Doe gewoon, ga zelf niet stressen, dan zal de kat zich ook het snelste aanpassen.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Elisa
Elisa
  • 22 berichten

#15 Geplaatst 07 januari 2019 - 21:34

Bekijk berichtElma, op 07 januari 2019 - 20:57, zei:

Ik knip hier ook alle nagels zelf, alhoewel Butler er echt niet van houdt. Ik heb er een vast ritueel van gemaakt, dat hebben ze graag. Ik plaats ze altijd op het buffet in de keuken en laat ze liggen. Dan knip ik één voor één de nagels, terwijl ik rustig tegen ze praat. Zelf rustig blijven is uiterst belangrijk, want een kat voelt als je zelf gestrest bent. Dan neem ik dat schaartje dat speciaal voor dierennagels bedoeld is. Bij zooplus kosten ze momenteel 1,99€.

Bedankt voor de tip Elma. Ik zat daarnet te googlen naar katten en hun nagels knippen, ik had er geen flauw benul van hoe vaak dat eigenlijk moet.. Mijn vorige schatten heb ik op dat gebied wel wat verwaarloosd, moet ik tot mijn schaamte toegeven.

Wat bezoek aan DA betreft: ik ga altijd zelf naar de DA, ook met de opvangkittens. Een uurtje nadat we terug thuis zijn, is de stress er al helemaal terug uit. De eventuele thuisblijvers gaan misschien wel blazen, omdat ze de geur van de DA ruiken?
Dat is zo naar het schijnt. Ik las ergens dat je dan als het echt érg is, met een washandje over de thuisblijvers moet gaan, en dan met dat washandje over de kat die van de DA komt. Maar komt vanzelf ook wel goed waarschijnlijk ;)

Maar als je de reiskooi in de kamer laat, dan kunnen ze eraan ruiken en aanvaarden ze het.
Het mandje stond hier vandaag in de living, met Hans en Grietje-gewijs een spoor snoepjes ernaartoe en erin, maar daar is niet aan geraakt geweest... 'k Zei het al, ofwel snapt ze nog niet dat ik er niet was (ik was hier de vorige 5 dagen wel), ofwel heeft ze écht al haar gedacht van die kooi!

Ik heb al 50 opvangertjes gehad op 4 jaar tijd. Ervaring genoeg dus. De meesten waren ook nog wild. :goofy: Geen enkel probleem mee gehad. Doe gewoon, ga zelf niet stressen, dan zal de kat zich ook het snelste aanpassen.

Chapeau! Ik buig nederig het hoofd en houd je woorden in gedachten.

Nog een mijlpaaltje! Ik gaf Nora daarnet verse brokken en ben erbij blijven zitten. Ineens rekte ze zich uit en kwam zomaar uit haar doos! Ze bleef wat parmantig rondlopen en met haar kont en staart draaien, duidelijk niet wetend wat ze wel of niet zou doen, twijfels twijfels! Eten? Die gekke vrouw besnuffelen? Ik heb dan een paar brokjes uit het kommetje gehaald en aan Nora gevoerd, die tussendoor haar doos kopjes gaf :) Wow, fantastisch was dat eigenlijk. De volgende keer zijn de kopjes voor mij, ik voel het :)

Bewerkt door Elisa, 07 januari 2019 - 21:37.