Spring naar inhoud

- - - - -

Luie darmen

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.701 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 07 januari 2019 - 11:18

Ons Moon is vandaag bij de dierenarts geweest ; ze had al een aantal dagen dat ze 's avonds op een paar uur tijd veel naar de kattenbak ging.
Blijkbaar is er weinig beweging in haar darmpjes.
Ze kreeg een laxeermiddel (microlax), deze mogen we morgen nog eens toedienen.
Ook 3 tubes in spuitvorm waarvan we de komende dagen een halfje mogen toedienen in haar bekje of bij haar voeding.
In het verleden heeft Moon ook wel eens zo'n een paar dagen gehad dat ze precies moeilijk kon ontlasten.
We vermoeden dus dat ze een zekere aanleg heeft voor luie darmen.

We zouden in de eerste plaats naar haar voeding moeten kijken.
Momenteel krijgt ze Purina Sensitive. Omdat het nogal moeilijk is om onze 3 katten apart te voederen krijgen ze zelden natvoer. We hebben dit in het verleden nog gedaan en dat resulteert in vooral veel saus oplikken en constant de ene kat van de andere zijn bord weghouden.
Dus het is geen optie om haar enkel op natvoer te zetten.

Ik ga eerst eens nakijken of er rijst zit in Purina Sensitive, dat moeten we voorkomen van de dierenarts omdat rijst kan opstoppen.
Mijn vriendin las dat voeding tegen haarballen soms ook wel kan helpen tegen obstipatie.
Denk dat we dus, naast af en toe haar eens natvoer te geven apart/rauwe vis, eens gaan proberen met voeding tegen haarballen.

We durven niet metéén te gaan naar een voeding dat te extreem laxeert omdat ons Luna net heel gevoelig is voor diarree en we nooit voor 100% er kunnen voor zorgen dat Luna niets mee eet van Moon haar brokjes.

Iemand ervaring met katten met luie darmpjes?
Het is nu ook niet dat ze verschillende keren per jaar zo erge obstipatie heeft dat we er mee naar de dierenarts moeten, maar wil natuurlijk ook voorkomen dat het zo erg wordt.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 januari 2019 - 11:36

Ja, Mi Amor heeft megacolon.
Is nog een trapke erger.

Toen hij in opvang kwam, kreeg hij gewone voeding, met daarbij elke dag een laxeermiddel en voedingssupplimenten.

Ben dan overgeschakeld naar Fibre Response van Hills en gestopt met al de rest.
Nu gaat het perfect.
Ik zie wel dat hij andere ontlasting heeft.  Van de andere katten zijn dat ronde worstjes, bij hem eerder platte.
Raar hoor :)

Een jaar of 2 geleden is hij terug geconstipeerd geweest doordat hij begonnen was aan het eten van de hond.
Hij kreeg dan overloopdiarree. Heel fijn met een langharige kat...

zijn eten krijgt hij wel in een surefeeder want de rest vindt dat ook veel lekkerder.
En die is nogal duur om er 3 katten op te zetten als het niet nodig is

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.701 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 07 januari 2019 - 11:59

Bekijk berichtEvyke81, op 07 januari 2019 - 11:36, zei:

Ja, Mi Amor heeft megacolon.
Is nog een trapke erger.

Toen hij in opvang kwam, kreeg hij gewone voeding, met daarbij elke dag een laxeermiddel en voedingssupplimenten.

Ben dan overgeschakeld naar Fibre Response van Hills en gestopt met al de rest.
Nu gaat het perfect.
Ik zie wel dat hij andere ontlasting heeft.  Van de andere katten zijn dat ronde worstjes, bij hem eerder platte.
Raar hoor :)

Een jaar of 2 geleden is hij terug geconstipeerd geweest doordat hij begonnen was aan het eten van de hond.
Hij kreeg dan overloopdiarree. Heel fijn met een langharige kat...

zijn eten krijgt hij wel in een surefeeder want de rest vindt dat ook veel lekkerder.
En die is nogal duur om er 3 katten op te zetten als het niet nodig is

Is ook nog een idee om daar eens naar te kijken als voeding. Ik dacht, ben niet zeker, dat vezels ook geen kwaad kunnen voor katten die gevoelig zijn aan diarree?
Ik wil vooral voorkomen dat ons Luna terug aan de diarree gaat als zij er per ongeluk mee zou van eten.
Zo klinkt het toch die voeding dat Mi amor krijgt ; meer vezels (zal het een opzoeken later ;) ).

We hebben vroeger ook nog getwijfeld om van die speciale voerbakken te kopen.
Inderdaad duur voor 3 katten....zou het nog gedaan hebben als ik voor 100% zeker zou zijn dat er geen enkele mogelijkheid bestaat dat ze toch van mekaar kunnen pikkedieven, maar las uit de ervaringen dat het soms wel eens mis gaat.
En als je er zo 3 koopt en je bent bij de pechhebbers :louche:

Goed dat Mi Amor nu goed is met die voeding.
Want levenslang laxeermiddelen geven is toch ook niet ideaal denk ik.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 07 januari 2019 - 12:00.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.701 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 07 januari 2019 - 13:17

De Purina One Sensitive dat ze nu krijgt bevat extra rijst.

Purina ONE Sensitive bevat extra rijst, mais en witlof, een oplosbare vezel, die de spijsvertering kan ondersteunen.

Dus dit zou (mede) de oorzaak kunnen zijn dat ze soms last heeft van obstipatie.
Ze heeft een aantal jaar geleden lang aan de diarree gezeten (toen Luna er bij gekomen is die al van voordien sukkelde met diarree). Toen zal die extra rijst wel welkom geweest zijn.
Dus wordt zeker andere voeding voor Moon.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 07 januari 2019 - 13:18.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#5 Geplaatst 08 januari 2019 - 22:51

Oei,  nog nooit gehoord dat katjes ook luie darmen kunnen hebben.  Veel succes er mee.  Hoop dat je eten kan vinden dat wordt gegeten en dat helpt.

Pootje
  Gillian

Niet meer aanwezig op de site hier

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.701 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 09 januari 2019 - 00:44

Bekijk berichtgillian-kat, op 08 januari 2019 - 22:51, zei:

Oei,  nog nooit gehoord dat katjes ook luie darmen kunnen hebben.  Veel succes er mee.  Hoop dat je eten kan vinden dat wordt gegeten en dat helpt.

Pootje
  Gillian

We durven (nog) niet over te gaan naar een voeding die specifiek werkt/helpt tegen obstipatie omdat Moon niet continu met deze problemen zit.
Na het bezoek aan de dierenarts keken we de samenstelling na van haar huidige voeding en daar zit o.a. extra rijst in, dus denken we dat dit de oorzaak (of er minstens aan toe draagt) is dat ze met periodes geconstipeerd is.
Omdat Moon met periodes ook heel onregelmatig eet en met periodes weinig (lente en zomer --> in de zomer zie je haar letterlijk afvallen) hebben we in het verleden al moeten zoeken naar voeding die ze wel lekker vindt en niet laat staan.
Het onregelmatig eten kan ook obstipatie veroorzaken lazen we, of op zijn minst de darmen een beetje van streek brengen.
Daarom hebben we nu een voeding gekozen zonder rijst en die geschikt zou zijn voor "moeilijke" eters.
We hebben een zak RC Exigent gekocht vandaag en het lijkt haar wel te smaken ;)

Ze heeft vandaag haar 2 de microlax gekregen en krijgt de komende dagen ook nog een pasta bij haar eten om gemakkelijker naar de bak te gaan.
Deze morgen lag er een -hoe zal ik het zeggen :oops:- een serieus pakske ontlasting in de kattenbak die van haar moet komen (we herkenden het aan de kleur, misschien "raar" om te zeggen maar van elk van onze katten herkennen we hun ontlasting).
Ook na haar 2'de microlax vandaag ging ze al snel naar de bak.
Ondertussen heeft ze ook geen enkele avond nog verschillende keren na mekaar de kattenbak "ondersteboven" gehaald ; dus het ziet ernaar uit dat ze zelf ook wat rust gevonden heeft op dat vlak :) Denk dat de grootste "stop" erdoor is, en we er verder beweging in houden door haar dat middel nog een aantal dagen te geven + rijst te vermijden dat er nu niet meer in zit in haar nieuwe brokjes.
En ja, ze krijgt ondertussen ook nog wat extra's zoals Alaska filet en blikjes van "Moments" waar we die gel bij doen er tussendoor ; ze vindt dat helemaal niet erg :goofy:
Mag ook wel extra verwend worden want ondanks we ons hart een beetje vasthielden ivm de stress die ze zou hebben bij de dierenarts als bang katje is ze héél flink geweest en liep ze ook niet extra gestrest nadien.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 09 januari 2019 - 00:46.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#7 Geplaatst 09 januari 2019 - 15:11

Hoop dat de lieverd geholpen is.

Pootje
  Gillian

Niet meer aanwezig op de site hier

Sandra
Sandra
  • 171 berichten

#8 Geplaatst 18 januari 2019 - 08:48

Magere natuur yoghurt helpt ook om de darmen te ondersteunen  . Zowel bij diaree als bij een te vaste ontlasting .
Tip van de DA een langharige hond of kat aan de diaree is inderdaad geen pretje  :louche:

Onze Bearded Collie krijgt elke avond een potje nu met Blue erbij geef ik hem daar ook een schepje uit .
Lusten ze meestal graag en is nog gezond ook .

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.701 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 18 januari 2019 - 17:41

Bekijk berichtSandra, op 18 januari 2019 - 08:48, zei:

Magere natuur yoghurt helpt ook om de darmen te ondersteunen  . Zowel bij diaree als bij een te vaste ontlasting .
Tip van de DA een langharige hond of kat aan de diaree is inderdaad geen pretje  :louche:

Onze Bearded Collie krijgt elke avond een potje nu met Blue erbij geef ik hem daar ook een schepje uit .
Lusten ze meestal graag en is nog gezond ook .
Ik dacht dat het bij katten beter was om melkproducten te vermijden ivm de lactose.
Hoewel onze vorige dierenarts die raadde bij diarree altijd aan om ze eens een dag te laten vasten en enkel yoghurt te geven (de darmflora zou zich op die manier kunnen herstellen).
Wist niet dat het bij obstipatie ook kon helpen.
Zou het dan komen door de probiotica in yoghurt? Ik heb nog getwijfeld om haar een periode probiotica te geven, maar iemand zei ons dat probiotica eerder is tegen diarree en zeker niet aan te raden is bij obstipatie :catscratchhead

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 18 januari 2019 - 17:41.