Spring naar inhoud

- - - - -

cattery eerste poes

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
anneke
anneke
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 08 januari 2019 - 18:36

Hallo collega kattenliefhebbers :-)

Ik en mijn echtgenoot heb de knoop doorgehakt om mijn droom waar te maken en  een cattery in te starten.
Maar nu was mijn vraag :  Om de cattery op te starten, in ons geval starten we met een poes die we nog aan het zoeken/screenen zijn. Maar de belgische wet laat niet toe dat cattery's niet gesteriliseerde poezen verkopen en aangezien onze cattery nog in opmaak is en we ook nog geen erkenningsummer hebben omdat je pas met een poesje kan fokken na een jaar of 2... Of moeten we reeds nu al het erkenningsnummer aanvragen om dit pas echt binnen 2 jaar in de praktijk om te zetten?

Ik hoop dat ik mijn hersenkronkel wat duidelijk heb kunnen schetsen en wacht jullie advies af..

Groetjes An

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 januari 2019 - 19:19

Hey.

Goed dat je er over nadenkt :)

Een erkenningsnr is 10 jaar geldig. Dus best al aanvragen :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.280 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 09 januari 2019 - 08:24

Best wel dat je hem toch al aanvraagt, anders zal je hoe dan ook strafbaar zijn als je een ongecastreerde kat uit Buitenland haalt en binnen Belgie zal je geen kat vinden zonder dat nummer...

Sandra
Sandra
  • 10 berichten

#4 Geplaatst 11 januari 2019 - 18:17

Volgens mij kan het wel zonder in overtreding te zijn .
Als je van de fokker van jou kitten een verklaring krijgt dat het kitten verkocht werd voor de fokkerij , zie ik niet in waarom dat je in overtreding zou zijn ?

Je weet toch niet op voorhand of je kitten (zelfs goed geselecteerd ) gaat uitgroeien tot een poes die volgens de rasstandaard en gezondheidstesten fok waardig gaat zijn ?
Er kan nog zoveel mis gaan voor ze ingezet kunnen worden toch ?

Niet meer dan 2 nesten per jaar val je onder deze regels
https://www.vlaander...rkopen-weggeven

Meer dan 3 nesten dan ben je wel verplicht om een HK nr aan te vragen
https://www.vlaander...f-3-nesten-jaar

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 12 januari 2019 - 09:37

Bekijk berichtSandra, op 11 januari 2019 - 18:17, zei:

Volgens mij kan het wel zonder in overtreding te zijn .
Als je van de fokker van jou kitten een verklaring krijgt dat het kitten verkocht werd voor de fokkerij , zie ik niet in waarom dat je in overtreding zou zijn ?

Je weet toch niet op voorhand of je kitten (zelfs goed geselecteerd ) gaat uitgroeien tot een poes die volgens de rasstandaard en gezondheidstesten fok waardig gaat zijn ?
Er kan nog zoveel mis gaan voor ze ingezet kunnen worden toch ?

Niet meer dan 2 nesten per jaar val je onder deze regels
https://www.vlaander...rkopen-weggeven

Meer dan 3 nesten dan ben je wel verplicht om een HK nr aan te vragen
https://www.vlaander...f-3-nesten-jaar

Je mag enkel een open kat aankopen in België als je een erkenningsnummer hebt.
Uit Nederland mag het wel.
Maar dan moet die als particulier voor de leeftijd van 5 maand steriel zijn.

Dus beginnen werken met beloftes en contracten, daarmee maak je zeker geen goede indruk.
Als je wil fokken, doe je het ineens goed want anders krijg je al direct een slechte naam nog voor je begint ;)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sandra
Sandra
  • 10 berichten

#6 Geplaatst 12 januari 2019 - 19:26

Waarom zou je slechte indruk maken ?
Als je niet meer dan 2 nestjes per jaar fokt heb je toch helemaal geen HK nr nodig .

Zou eerder werk maken om een cattery naam aan te vragen en zelfs dat is volgens mij geen verplichting :-k
Wel plezanter voor jezelf als de door jou gefokte kittens jou "naam" meekrijgen op hun stamboom natuurlijk .

Heb zelf 2 nestjes Bearded Collies gefokt , strenger dan de voorgeschreven regels (testen etc..) aangaven door Sint Hubertus  of die van de ras verenigingen .
Door mijn scheiding ben ik daar mee moeten stoppen omdat er andere dingen voorrang hadden  .
Heb nooit een HK nr aangevraagd omdat ik ook nooit aan het aantal nesten per jaar zou gekomen zijn .
Maakte mij echt geen slechte fokker hoor :rolleyes:

Machteld.
Machteld.
  • 3.886 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 15 januari 2019 - 17:15

Sandra, op 12 januari 2019 - 19:26, zei:

Waarom zou je slechte indruk maken ?
Als je niet meer dan 2 nestjes per jaar fokt heb je toch helemaal geen HK nr nodig .
Je moet een HK-nr hebben om in België een ongesteriliseerde kater of kattin aan te kopen. Dat heeft niets te maken met goede of slechte catteries, de slechte zullen wel haantje de voorste zijn als het op erkenningen aankomt.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP