Spring naar inhoud

- - - - -

Rachelleke blaasproblemen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.749 berichten

#1 Geplaatst 09 januari 2019 - 14:52

Gisteravond ging Rachelleke altijd aan in haar kattenbak, altijd voor kleine plasjes. Een enkele keer een heel klein beetje diarree. Haar oortjes voelden naar mijn gevoel warm aan.
Ze eet wel heel goed en ligt over de grond te rollen, pootjes in de lucht en buikje bloot.

Maar Rachelleke heeft FIV, we moeten haar dus nauwlettend in het oog houden als er problemen zouden zijn. Zoals sommigen onder jullie weten is zij een ex-zwervertje. Wij hebben haar vertrouwen gewonnen, maar dierenarts en transport mandje, da's een slechte combinatie voor haar  :(

De laatste keer dat we met haar naar ginder gingen bloedde ze aan haar pootje toen we thuiskwamen, zo hard ging ze tekeer in haar transport mandje.

Dus ik wil haar zoveel mogelijk stress besparen, maar wil haar toch ook wel opvolgen. Dus vanochtend naar dierenarts gebeld en de situatie uitgelegd.
Ik heb nu speciale korrels van rc, voor de urinewegen, en heb ook pijnstilling gekocht, een vloeistof die ik door haar natvoer moet mengen.
Thuisgekomen, direct korrels gegeven en ze begon er meteen gretig van te eten. In haar kattenbak ook niet meteen nog iets gevonden. Geen diarree, oef. Ook geen bloed ofzo. Oortjes voelen weer normaal qua temperatuur. Dus ik hoop echt dat het hierbij blijft. Anders moeten we natuurlijk met haar naar dierenarts.

Zes jaar geleden deze tijd werd Juleke ziek, in februari moesten we hem laten inslapen. Bleek ook een aidskatje te zijn.
Ik heb schrik, maar probeer nog niet te panikeren.
Mag er niet aan denken om haar te verliezen.

Bewerkt door juleken, 09 januari 2019 - 14:54.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#2 Geplaatst 09 januari 2019 - 15:29

Sterkte er mee.  Mag je de schat toch nog een tijd bij je hebben gezond en goed.

Pootje
  Gillian :hug

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.823 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 09 januari 2019 - 16:46

Als je twijfelt misschien de dierenarts naar huis eens laten komen.
Ons Moon is ook een heel schuw katje en toen ze behandeld werd omdat ze water op haar longen had en een te snelle hartslag hebben we haar de keer nadien (voor de controle na de behandeling) thuis laten onderzoeken.
Vorige week begon ze ook meerdere keren naar de kattenbak te lopen en bij haar was het obstipatie. Maandag zijn we ermee naar de dierenarts gegaan en toen is ze redelijk rustig geweest (er was ook geen volk in de wachtkamer dus dat scheelde).
Maar bij Moon was het op een paar uur tijd dat ze veel naar de kattenbak ging, andere momenten van de dag totaal niet, vandaar dat het in haar geval me zou verwonderd hebben als het blaasje zou zijn.

Hopelijk gaat het snel beter met Rachelleke.
Als ze aanleg heeft voor blaasontsteking kan die speciale voeding zeker helpen.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#4 Geplaatst 10 januari 2019 - 09:25

Oh nee Juleken!!  
Gelukkig gaat het nu al weer wat beter met haar.  

Hopelijk blijft het idd hier bij en komen er niet meer problemen.
Ik hoop dat je nog lang kan genieten van die kleine schat.  Ze heeft al zo een weg afgelegd en heeft nu eindelijk dat heerlijke leventje bij jullie.
Dat ze nog lang bij jullie mag zijn..... :hug:

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Syntara
Syntara
  • 3.116 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 10 januari 2019 - 14:21

Ik duim voor veel beterschap :hug:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 januari 2019 - 16:11

Natuurlijk sla je nu bijna in paniek, ik zou dat ook doen.
Wat ik ook zou doen is als rachelleke zo veel plast en diarree heeft haar temperatuur opnemen, niet alleen aan haar oortjes voelen, maar kijken hoeveel haar temperatuur effectief is zodat als ze koorts heeft daar iets kan aan gedaan worden.
Ik hoop dat het een eenmalige gebeurtenis was en rachelleke nu terug gewoon de oude is, veel sterkte in ieder geval toegewenst want ik weet dat je je nu volop zorgen maakt
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.749 berichten

#7 Geplaatst 10 januari 2019 - 17:51

Bedankt iedereen voor de reacties ❤

juleken
juleken
  • 7.749 berichten

#8 Geplaatst 10 januari 2019 - 17:58

Bekijk berichtlathyrus, op 10 januari 2019 - 16:11, zei:

Natuurlijk sla je nu bijna in paniek, ik zou dat ook doen.
Wat ik ook zou doen is als rachelleke zo veel plast en diarree heeft haar temperatuur opnemen, niet alleen aan haar oortjes voelen, maar kijken hoeveel haar temperatuur effectief is zodat als ze koorts heeft daar iets kan aan gedaan worden.
Ik hoop dat het een eenmalige gebeurtenis was en rachelleke nu terug gewoon de oude is, veel sterkte in ieder geval toegewenst want ik weet dat je je nu volop zorgen maakt

Diarree was maar één keer, eergisteren, een heel klein beetje. Sindsdien mooie harde drolletjes  :oops: .
Ze plast nog regelmatig maar niet om te zeggen dat er veel in haar bak ligt.
Ik wou dat ik haar temperatuur kon opnemen maar helaas, dat is bij haar niet te doen... met Yvonne en Yvette was dat allemaal geen probleem, maar Rachelleke is een ander verhaal helaas.

Ze heeft haar natvoer met pijnstilling vanochtend flink opgegeten. Vanavond ook goed gegeten, ook haar speciale korrels van rc krot en mot opgegeten.

Ze komt veel knuffelen, maar het valt ons op dat ze veel op de grond gaat liggen... dan ligt ze te rollen, of ze zit zich te wassen aan haar buik en tussen haar achterpootjes, of ze ligt gewoon te dollen met haar pootjes in de lucht.
Zou dat kunnen betekenen dat ze pijn heeft... Ik weet het niet. Zolang ze flink blijft eten, zich niet afzondert of niet meer zou kunnen plassen pakken we haar onmiddellijk mee naar de dierenarts natuurlijk.

Er is momenteel geen reden tot paniek, maar ja, is inderdaad niet makkelijk om niet in paniek te schieten.  :(

George&Charly
George&Charly
  • 2.844 berichten

#9 Geplaatst 10 januari 2019 - 19:32

Bekijk berichtjuleken, op 10 januari 2019 - 17:58, zei:

Er is momenteel geen reden tot paniek, maar ja, is inderdaad niet makkelijk om niet in paniek te schieten.  :(

Is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan om je geen zorgen te maken.
We duimen dat Rachelleke gauw weer beter wordt !

juleken
juleken
  • 7.749 berichten

#10 Geplaatst 10 januari 2019 - 22:01

Bekijk berichtGeorge&Charly, op 10 januari 2019 - 19:32, zei:

Is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan om je geen zorgen te maken.
We duimen dat Rachelleke gauw weer beter wordt !

Dankjewel.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#11 Geplaatst 19 januari 2019 - 10:37

En hoe gaat het nu met haar?
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Jack Daniels
Jack Daniels
  • 21 berichten

#12 Geplaatst 19 januari 2019 - 15:28

Even inpikken. Het was mij al een paar dagen opgevallen dat mijn scottish fold wat bloed verloor bij het plassen in haar kattenbak. Er waren een paar korrels roodgekleurd, niet veel maar ik maakte mij toch zorgen. Gisterochtend dan heb ik haar in de gaten gehouden toen ze ging plassen. Ze bleef lang zitten, er kwam heel weinig urine uit en 10 minuten later herhaalde dit scenario zich. Meteen naar de dierenarts gebeld, symptomen beschreven en de dierenarts ging uit van een blaasontsteking. Ik mocht mijn kat (scottish fold) in de namiddag binnenbrengen, daar werd er een echo genomen en wat bleek? De sukkel had blaasstenen. Ik had 3 opties: de boel laten zoals het was, laten inslapen of laten opereren. Ik heb gekozen voor de operatie (ze werd dezelfde dag nog geopereerd). Zaterdagmorgen mocht ik haar gaan halen. Toen bleek dat er 7 blaasstenen in de blaas zaten, de grootste had de afmeting van een halve erwt. Blaasstenen hebben scherpe randjes en als ze dan tegen de blaaswand schuren zorgt dat er voor dat er bloed meekomt. De dierenarts had het zelf ook nog nooit meegemaakt, een kat met 7 blaasstenen. Een kat die blaasstenen heeft is hier gevoelig aan en dan moet de voeding aangepast worden, dus korrels die ervoor zorgen dat er minder gruis in de urine gevormd wordt en dat het zuurgehalte in de urine omlaag gaat. Ik schrok er wel van dat zo een ingreep meer dan 2 uur heeft geduurd. Mijn kat heeft dan de hele nacht aan een infuus gehangen en volgens de dierenarts had ze 's nachts en 's ochtends al goed geplast. Door dat infuus is ook de blaas goed gespoeld geweest. Voortaan dan maar (dure of duurdere) korrels om toekomstige problemen te vermijden. Blijkbaar is het aantal ingrepen beperkt voor een blaasoperatie. Twee keer, dat gaat nog zonder problemen maar drie keer is écht wel de limiet volgens de dierenarts. Totale kostenplaatje: 498 euro.

Jack Daniels
Jack Daniels
  • 21 berichten

#13 Geplaatst 23 januari 2019 - 11:50

Bleken struviet stenen te zijn, de meest voorkomende soort. Aangepaste voeding kan dit voorkomen. In de toekomst enkel nog Hills voeding. Is duurder dan gewone voeding maar een operatie zie ik niet meer zitten. De poes plast ondertussen weer vrij normaal, ik meen zelfs de indruk te hebben dat er geen bloed meer bij is. Kan tot wel een week na de operatie duren voor de situatie weer genormaliseerd is.

Bewerkt door Jack Daniels, 23 januari 2019 - 11:51.

mira
mira
  • 791 berichten
  • 10 katten

#14 Geplaatst 23 januari 2019 - 12:27

Wat ook heel goed werkt bij blaasproblemen en struvietstenen zijn chinese kruiden urologist van huisdierendokter, heb ik al 2 keer blaasgruis bij mijn poezen mee weggekregen, kan preventief gegeven worden bijvoorbeeld 1 tablet per dag, geeft echt hele goede resultaten, zelfs zonder dat de poes speciale voeding eet.