Spring naar inhoud

- - - - -

Van beste vriendjes naar totale oorlog?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 januari 2019 - 09:45

Het is een eeuwigheid geleden dat ik hier nog eens geweest ben, maar op dit moment ben ik ten einde raad en kan ik wel wat advies gebruiken.

We hebben 2 binnen-katjes: Zino en Sprinkle.

Zino heeft wel eens last van blaasproblemen, Sprinkle heeft geen gezondheidsproblemen.

We hebben beide katjes al geruime tijd: een jaar of 7, beide uit het asiel, afzonderlijk geadopteerd.  Ze waren beide net geen jaar.  Sprinkle hadden we eerst maar die was niet graag alleen, dus hebben Zino geadopteerd.  De introductie verliep niet vlot, we hebben hen terug uit mekaar gehaald en dan opnieuw traag geïntroduceerd waarna ze de beste vriendjes waren.

Maar sinds 1,5 jaar gaat het steeds minder goed.  Doorgaans kunnen ze het prima vinden, maar wanneer ze uit mekaar zijn geweest of in een andere situatie komen, gaat het mis.  Wanneer ze naar de dierenarts gaan (ieder apart in hun kooitje) en we hen thuis loslaten (apart, niet naar mekaar toe) gaat onze Sprinkle over de rooie.

Zino heeft begin december een blaasontsteking gehad waardoor we op 2 weken tijd 2 keer naar de dierenarts moesten.  Telkens duurde het een goede week vooraleer ze terug in dezelfde ruimte konden zonder blazen, uitdagen en vechten.

Maar vorige week maandag, toen ik ging werken, is Zino achter me door de badkamer ingeslopen waardoor hij daar heel de dag gezeten heeft.  Toen mijn man thuis kwam heeft hij hem meteen los gelaten (te direct volgens mij) en nu is het al 1,5 week oorlog.  We hebben hen uit mekaar gehaald en zijn nu terug bij deur op een kier, maar Sprinkle blijft hier hangen.  Hij blaast nu zelfs op alle deuren die op een kier staan, ongeacht of het die ene is waar Zino achter zit.

Als we ze bij mekaar laten, dan begint Sprinkle te blazen en te grommen naar Zino.  Zino daarentegen wil eerst vooral aan Sprinkle snuffelen en bij hem liggen, maar als Sprinkle dan begint te blazen en te grommen, dan springt Zino naar hem toe.  Als we hem dan vermanen gaat hij ergens hoger zitten staren naar Sprinkle.

Vorige week dinsdag, de eerste dag nadat ze gescheiden waren, heeft Sprinkle ons hele bed ondergeplast (echt top) omdat (denken we, want dit gedragen zagen we) Zino in het deurgat van de slaapkamer blijft zitten staren naar hem.  Op dat moment hebben we hen uit mekaar gehaald, ze hebben ieder een kattenbak, drinkfontein en eten ter beschikking.  Maar de spanning blijft.

Op aanraden van de dierenarts hebben we Zino, die een stressgevoelige blaas heeft, op Hills Urinary Stress gezet (hij kreeg eerst Hills Urinary Care) en ook Sprinkle krijgt dit voer nu tijdelijk.  Er steekt boven en beneden een Feliway verdamper is met Feliway Friends en vanavond halen we nog Zylkene bij de dierenarts.

Maar heeft iemand nog enig idee wat we kunnen doen?

Herplaatsen is geen optie, dit kan ik niet aan.  Maar we zouden al blij zijn als ze gewoon in hetzelfde huis kunnen wonen zonder mekaar het leven zuur te maken.

Iemand tips?

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#2 Geplaatst 17 januari 2019 - 10:39

Ach Sofie, da meende nu toch nie?  Ik kan helaas niet helpen.   Ik zou ook al doen, wat je al geprobeerd hebt  (diene feliway enzo.....)
Ik volg in elk geval...... :duim:

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
                                  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 januari 2019 - 10:50

Het is echt een ramp, zondag lagen ze mekaar nog te wassen en maandag avond was het oorlog.  Hebben al drie nachten apart geslapen, ieder bij één van de jongens.  Weet niet meer wat doen :8

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#4 Geplaatst 17 januari 2019 - 11:46

Hebben ze op elk moment voldoende bronnen? Minstens 3 kattenbakken, 3 eetbakjes en 3 drinkbakjes verspreid over het huis? Zeker op plaatsen waar ze de doorgang kunnen bewaken voor elkaar, zoals de slaapkamer die je beschreef. Ik denk dat dat al een belangrijke stap is om agressie te voorkomen.

Verdere tips heb ik helaas ook niet echt.
Als er echt geen verbetering komt, zou ik hen volledig opnieuw introduceren en dus eerst een hele tijd volledig apart zetten waar ze elkaar zo weinig mogelijk kunnen zien en ruiken. Al begrijp ik heel goed dat het niet makkelijk is om dit opnieuw te doen. Als Zino blijf blazen op de deur die op een kier staat, betekent dat dat je te snel gegaan bent. Dan zou je eerst een stap terug moeten doen (langer wachten voor ze elkaar kunnen zien of ruiken) en zeker niet te snel willen gaan (al begrijp ik hoe moeilijk dat is). Ik denk dat je de introductie zelfs wat langzamer moet aanpakken omdat ze elkaar al kennen en blijkbaar al een negatieve associatie gemaakt hebben met elkaar.

Veel sterkte met de moeilijke situatie :hug:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#5 Geplaatst 17 januari 2019 - 13:34

kan je ze niet allebei meenemen naar de dierenarts? Dan zou je zo een probleem normaal gezien niet mogen hebben na een dierenartsbezoek.
Wat wij ook al gedaan hebben als we met maar één poezel gingen dat was dan de poezel die weggeweest was bij thuiskomst even apart houden en afwassen met zo een dierenwashandje en daarna met datzelfde washandje de rest gaan afwassen en dan mocht iedereen terug samen en was er geen probleem
Ik hoop dat het terug betert, veel courage toegewenst
Geplaatste afbeelding

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 17 januari 2019 - 15:18

Zelfs wanneer we ze beide meenemen naar de dierenarts is het daarna boel.  Ook als we alleen voor Zino gingen, namen we beide mee, maar ook dan is het hetzelfde.

De laatste keer hebben we alleen Zino meegenomen omdat zijn blaasprobleem verergert met stress.

Bewerkt door fieke0509, 17 januari 2019 - 15:21.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 17 januari 2019 - 16:13

En ben je 100 % zeker dat Sprinkle in orde is?
Al eens een algemeen bloedonderzoek laten doen?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 17 januari 2019 - 16:27

Zal het vanavond eens navragen bij de dierenarts als we de Zylkene gaan uithalen.  Sinds gisteren is hij wel wat snuffy en tranende oogjes, maar het kan niet dat hij al 1,5 jaar niesziekte heeft.  Maar ik ga het laten checken, bedankt voor de tip!

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 17 januari 2019 - 16:40

Nee niesziekte niet.
Maar zo'n gedragswijzigigen kunnen andere oorzaken hebben.

Ik zou toch eens een volledig bloedonderzoek laten doen.
Zylkene kan helpen, maar dan moet je wel 100 % zekerheid hebben dat er geen andere achterliggende oorzaak is voor zijn gedrag

Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 januari 2019 - 10:15

Fie, weet je al iets???  Is er al verbetering?
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
                                  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#11 Geplaatst 18 januari 2019 - 12:05

wat doet zylkene eigenlijk? Ik ken dat niet.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#12 Geplaatst 18 januari 2019 - 13:16

Bekijk berichtlathyrus, op 18 januari 2019 - 12:05, zei:

wat doet zylkene eigenlijk? Ik ken dat niet.
Zylkene is een kalmerende stof.  Ideaal bij stresskatten.
Ze worden daar zichtbaar rustiger van

Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#13 Geplaatst 18 januari 2019 - 16:03

Ik zou toch ook eens nagaan eerst of er geen onderling medisch probleem is adat je nog niet weet.  Zoals Evy al heeft gezegd, gedragswijziging kan komen door ene onderliggend medisch probleem.  

Er is toch geen nieuwe kat komen wonen in de buurt die misschien bij jullie aan het raam zit of in de tuin waar je eigen schatten dit zien?  Want dat kan ook voor ruzie zorgen binnenhuis spijtig genoeg.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 januari 2019 - 11:14

Medisch ondertussen helemaal gecheckt, ze zijn beide ok.  Gisteren na 1,5 week de deur terug open gedaan.  Sprinkle gaat Zino uit de weg, maar verdraagt hem wel in dezelfde ruimte.  Hij wast zich terwijl Zino in de buurt is, hij ligt gewoon rechtop met zijn staart rond zich gekruld en als hij naar Zino aan het kijken is, dan is het niet langer staren en met zijn staart zwiepen met zijn staart.

Zino lijkt vooral blij Sprinkle te zien en wil heel graag naar hem toe.

Dit maakt echter wel dat ze reeds 3 keer opnieuw in conflict gingen.  Zino loopt naar Sprinkle toe, Sprinkle begint eerst te grommen, dan te blazen.  Zino vind dat dan weer niks en gaat echt confrontatie opzoeken.  Er wordt wat gemept (ze raken mekaar niet en er worden ook geen nagels gebruikt) en ieder gaat weer zijn eigen weg.  We hebben heel het weekend dekentjes gewisseld en om en om aandacht gegeven, maar ze niet bij mekaar gelaten.  Zino vind dit vreselijk want (ook al is hij niet een kat die vol voor aandacht gaat) want hij is graag bij ons, en ook graag bij Sprinkle.

Dit is op zich een verbetering tegenover de eerste keren.  Maar het lijkt er enorm op dat Sprinkle bang is van Zino, dat terwijl Zino hem eigenlijk niets doet. Want in eerste instantie gaat hij Zino heel beheerst en vooral nieuwsgierig naar hem toe.  Maar Sprinkle zoekt hoogtes op (op de krabpaal of wil zich gewoon verstoppen.  Dus het is lichtjes beter, maar zeker niet optimaal.  Straks weer eens kijken hoe het verder evolueert.

Ze krijgen nu ieder 2 capsules Zylkene en ook de Feliway steekt nog steeds in.

Momenteel hebben we de slaapkamer wel dicht gedaan, omdat het lijkt dat daar vaak de conflicten uitgevochten worden omdat ze beide op bed willen liggen en ze hebben hier te veel mogelijkheden om zich te verstoppen en mekaar te besluipen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#15 Geplaatst 22 januari 2019 - 11:54

Moet je bij Zylkene niet zeker een drie weken wachten voor het resultaat kan hebben?

Vind het zo spijtig dat die vriendschap daar ineens zo kapot is.  En zeker omdat één van de twee dus duidelijk nog wel altijd vriendjes wil zijn.  Als ze beide er niets meer inzagen dan zouden ze elkaar gewoon uit de weg kunnen gaan, maar op deze manier …  Vind het echt verschrikkelijk.

(en spijtig genoeg kan ik niet direct nog op een mogelijke tip komen dat zou kunnen helpen …)

Sterkte!

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...