Spring naar inhoud

- - - - -

buitenpoes Toby al paar dagen niet gezien na vermoedelijk gevecht

• Log in om te reageren
93 reacties op dit onderwerp
mira
mira
  • 735 berichten
  • 10 katten

#1 Geplaatst 01 februari 2019 - 07:32

Toby is een kater die hier al een 3-tal jaren 's avonds rondhangt, mijn eigen poezen zijn dan al binnen, ik gaf hem die naam en hij luistert ook naar deze naam als ik hem roep, vanwaar hij komt is mij een raadsel, ik probeerde hem verleden jaar nog in een vangkooi te krijgen om te laten castreren maar dat lukte niet, het asiel had de kooi nodig omdat het te lang duurde en daardoor kon hij nog niet gecastreerd worden. Het was nog een jongere kater toen ik hem voor de eerste keer hier zag rondhangen, er waren nog 2 katinnen bij, 1 werd kort nadien dood gereden op de veldweg en de andere kon ik toch vangen en op eigen kosten laten steriliseren want toen was hier nog geen zwerfkattenproject, zij had toen trouwens al 3 kittens in haar buik zitten die nog niet volgroeid waren, vernam ik nadien vd  dierenarts. De gesteriliseerde kattin bleef hier ook nog een jaar rondhangen doch op een gegeven moment verdween ze en ik heb ze nooit terug gezien. Ook zij was niet tam en ik kon niet aan haar komen.Toby was dus nog de enige die overbleef vh trio. In die 3 jaar kon ik niet achterhalen van waar hij kwam, ik vermoed van op een boerderij hier in de buurt maar zeker ben ik er niet van want soms zag ik hem ook van aan de overkant komen vd straat.
Wie ook zijn eigenaar was, er werd niet fatsoenlijk voor hem gezorgd. Ik kon hem de laatste tijd wel voorzichtig aaien, hij zag er mooi uit en woog zo een 6.5 kg en ik kon hem van ver wel een vlooienpipet in zijn nek doen en ontwormingspil stak ik in eten maar opgepakt worden bijvoorbeeld, dat wou hij niet. De paar keer dat ik dat probeerde, begon hij wild om zich heen te krabben. In december nog was hij heel erg verkouden, ik kon hem toen wel in een kooi duwen en met hem naar de dierenarts gaan, heb hem toen ook een paar dagen opgesloten in een bench om hem binnen te kunnen houden met deze winterse temperaturen en nat weer, hij blijft namelijk in de regen rond lopen en zijn pels is soms heel nat, ik zette de bench in het donker in de achterbouw, daar is wel geen verwarming, maar we hingen er zo een rode lamp boven, dat hij toch wat warmte had, de dierenarts moest hem toen plat spuiten om hem te kunnen onderzoeken, want zo aan hem komen, lukte niet. Om hem toen te castreren was hij te ziek en er werd afgesproken dat ik hem opnieuw zou proberen te vangen na de winter.
Toby zie ik enkel in het donker, meestal bleef hij hier 's nachts rondhangen en heel af en toe, maakte hij toch gebruik van 1 vd schuilhokjes om in te slapen en soms zag ik hem ook gewoon onder de dennen liggen, mijn hart brak er van, maar ja, als ik hem al eens kon binnen lokken, miauwde hij uit volle borst en begon overal tegen en op te springen uit paniek en wou hij weer buiten, zo was Toby. Na een dikke week antibiotica en 4 dagen opsluiting in de bench, liet ik hem weer vrij. Door de dag zag ik hem zo goed als nooit en ik veronderstel dat hij dan ergens ging slapen, ik zal het maar thuis noemen, waar het ook was.
Nu maandag merkte ik dat Toby mankte, Toby was uit zichzelf geen vechtersbaas, zeker niet voor een niet-gesteriliseerde kater, hij was zelfs lief voor mijn eigen poezen als hij daar mee in contact kwam en gaf hen kopjes maar de laatste tijd merkte ik hier 2 katers op, kwamen ook alleen maar als het donker was maar ik had wel al kunnen zien dat die ook niet gecastreerd waren en ik zag het ook aan hun gedrag, ik had ook al gezien dat ze Toby kwamen uitdagen en had ze al een paar keer proberen weg te jagen, Toby was de laatste week niet meer op zijn gemak. Tevoren was hij elke morgen, zo tegen kwart voor 7 en 7 u nog hier en at hij nog eens voor hij met de noorderzon verdween, als ik thuis kwam van mijn nachtdienst of als ik opstond om onze Vince zijn insuline in te spuiten, de laatste week was Toby niet meer te zien, ik vermoed omwille vh feit dat hij het aan de stok kreeg met die andere katers.
Maandagavond kwam hij dus wel langs maar leek erg op zijn hoede te zijn. Ik zag dat hij mankte en dacht: ik geef hem Metacam en antibiotica die ik altijd liggen heb voor het geval er iets met de buitenpoezen scheelt, want ik zag ook precies een wondje aan zijn voorpoot, vh vechten vermoedelijk.
Ik slaagde erin om hem Metacam en medicatie te geven maar hij verdween al snel. Paar uur later, merkte ik hem terug op in de tuin en steunde hij al wat meer op die poot dus de Metacam had toch wat geholpen. Ik dacht wel: ik moet hem in het oog houden en als ik kan en dit blijft duren, moet hij opnieuw gevangen worden om naar de dierenarts te kunnen gaan. Dinsdagavond had ik nachtdienst maar toen ik moest vertrekken, was Toby nog niet langs geweest.
Ik zette een melkje klaar met Metacam in en natvoer met medicatie moest hij toch nog komen. Iets later belde mijn man me op om te zeggen dat hij Toby gezien had, nog steeds mankend en dat hij weer heel onrustig was maar dat hij hem de melk en natvoer had kunnen geven dus ik was wat meer gerustgesteld.
's Morgens toen ik thuis kwam vd nachtdienst was Toby niet te zien, ik maakte me niet meteen ongerust omdat hij zich al een week niet meer liet zijn 's morgens.Toen hij 's avonds niet kwam opdagen, begon ik wel ongerust te worden. Ik vermoed dat de zwelling aan zijn poot erger is geworden en hij koorts heeft gekregen en dat hij zich daarom ergens terug getrokken heeft. Ik ben al gaan roepen op de veldweg, aan de boerderij, al meermaals, maar geen reactie...
Ben doodongerust en word er wakker van, net zoals nu deze morgen en voel me erg schuldig dat ik hem maandag niet proberen te vangen heb...
Hij is nu al 2 dagen niet meer te zien en ik vermoed het ergste namelijk dat de koorts door die zwelling hem fataal gaat worden als het vuil uit die abces niet weg kan, ben ten einde raad, ik weet dat koorts niet goed is als deze niet kan behandeld worden en dit zou hem wel eens fataal kunnen worden, ik kan het niet uit mijn hoofd zetten dat hij nu ergens ligt af te zien...

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 februari 2019 - 10:21

:hug: :hug: Ik heb geen raad, maar wil wel zeggen dat ik het super vind wat je doet voor hem en de andere buitenkatjes. Je hebt gedaan wat jou het best leek voor hem in die situatie. Zo'n katje is niet gemakkelijk om te vangen en mee te nemen naar de dierenarts. Dus je moet je absoluut niet schuldig voelen (al begrijp ik dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is). De meeste mensen zouden veel minder doen voor hem.

Ik duim dat je hem snel terug ziet en dat alles in orde is!

mira
mira
  • 735 berichten
  • 10 katten

#3 Geplaatst 01 februari 2019 - 19:52

Ik probeer mijn best te doen, Toby kwam nu altijd eten samen met 2 katinnen waarvan ik oorspronkelijk ook dacht dat ze een thuis hadden ergens in de buurt maar nadien bleek dat ze niet steriel waren, ondertussen hadden ze al kittens gekregen in de buurt maar niemand keek er naar om, heb maar 2 kittens kunnen redden vd 2 nestjes en 1 katin, Micha die liet ik ook weer op eigen kosten steriel maken in juni 2017, ondertussen is ze tam geworden want ze slaapt nu binnen,indertijd moest ik haar ook met vangkooi vangen, de tweede kattin Daisy ( steriel via zwerfkattenproject )noem ik haar, kan ik niet aanraken maar communiceren dat ze met me doet, niet te geloven, zij is gisterennacht voor eerste keer in achterbouw durven blijven slapen maar bij Toby lukte dat niet, hij wou niet opgesloten zijn en poezen die 's nachts buiten blijven, ik heb het er moeilijk mee en das nu weer het zoveelste bewijs dat katers die 's nachts buiten blijven niet deugt. Ben vandaag opnieuw gaan roepen en op boerderij gaan bellen en kloppen maar geen reactie gehad, ik wou daar eens vragen of zij Toby kenden...Ik heb geen hoop meer om hem levend terug te zien, helaas, ook al was hij niet echt mijn poes toch hield ik van hem en was ik aan hem gehecht en das de reden waarom ik het mezelf nu verwijt dat ik hem maandag niet dadelijk heb proberen te vangen...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 10.131 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 01 februari 2019 - 20:21

De hoop nog niet opgeven, misschien is hij ergens gaan 'schuilen' tot hij zich beter voelt? Of is hij echt bang van die andere katers waardoor hij weg blijft?

Ik snap je gevoel wel. Wij hebben een zwerfkat met zeer zwaar gevorderde FELV ('ontploffende' tumoren) gevangen en uiteindelijk laten inslapen. Ik was in de veronderstelling dat hij  kon 'opgelapt' worden, gecastreerd worden en terug vrijgelaten. Dat hij  te ver was... ik was er zo door van mijn melk, dat ik niet normaal kon denken. Ik heb er achteraf zo extreem veel spijt van dat ik niet bij hem gebleven ben (zijn per telefoon verwittigd dat hij te ver gevorderd was en de beslissing dus per telefoon moeten nemen). En ook dat ik niet tijdig er aan dacht om hem te laten cremeren en uitstrooien waar hij rond hing.

:cry:
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#5 Geplaatst 01 februari 2019 - 20:47

Als je kan, probeer hem dan te vangen en breng hem naar de DA. In Bokrijk hebben we ook 2 katten gehad die mankten. Butler, de nu hier woont kon zijn poot nog redden door 3 weken AB te geven, maar Nemo moest zijn poot laten amputeren en woont nu in een appartement in Tienen (via Felixproject). Beiden hadden een trauma aan de rechter pols. Die van Nemo was ouder en daarom die amputatie (mijn DA was er toen tegen en vond dat ze via operatie de poot hadden kunnen redden met een ijzeren stang in het bot).
Ik duim dat je hem toch kan vinden en vangen. Pas op, AB moet je wel heel strikt op tijd geven anders helpt het niet.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra
  • 100 berichten

#6 Geplaatst 01 februari 2019 - 21:32

:hug: :hug: :hug:  hoop dat hij snel weer tevoorschijn komt . Jezelf niet verwijten je hebt gedaan wat je kon .

mira
mira
  • 735 berichten
  • 10 katten

#7 Geplaatst 01 februari 2019 - 22:41

Bekijk berichtElma, op 01 februari 2019 - 20:47, zei:

Als je kan, probeer hem dan te vangen en breng hem naar de DA. In Bokrijk hebben we ook 2 katten gehad die mankten. Butler, de nu hier woont kon zijn poot nog redden door 3 weken AB te geven, maar Nemo moest zijn poot laten amputeren en woont nu in een appartement in Tienen (via Felixproject). Beiden hadden een trauma aan de rechter pols. Die van Nemo was ouder en daarom die amputatie (mijn DA was er toen tegen en vond dat ze via operatie de poot hadden kunnen redden met een ijzeren stang in het bot).
Ik duim dat je hem toch kan vinden en vangen. Pas op, AB moet je wel heel strikt op tijd geven anders helpt het niet.

Elma, dat was het plan, als het manken bleef duren, om hem te vangen, ik kan hem wel aaien maar die poot laat hij niet bekijken, zo tam is hij niet, als ik hem probeer vast te grijpen en hij voelt dat ik hem vd grond tilde, begon hij om zich heen te krabben, hij woog 6.5 kg dus heeft wel wat kracht, in december toen hij verkouden was, kon ik hem met veel geluk in de kooi duwen, ik was toen ook antibiotica beginnen geven en toen kwam hij nog elke morgen en avond maar hij ging achteruit en deed niets dan niezen en verloor zijn eetlust, hij liep maar in de regen en vandaar dat ik hem gevangen had en naar dierenarts bracht en hem noodgedwongen in bench zette voor paar dagen zodat hij toch tenminste droog zat en nieuwe antibiotica zijn werk kon doen. Dat was nu ook het plan maar blijkbaar kan zo een beet in een poot vieze dingen doen, infectie zou zich verspreiden over groot gebied van spieren en pezen en koorts veroorzaken, had moeten open gemaakt worden, maar ja, vermoedelijk heeft hij zo een pijn gekregen waardoor hij ergens gaan liggen is om die poot te sparen maar als die koorts blijft en de infectie in zijn bloed komt, heb ik niet veel hoop meer om hem nog terug te zien, heb ondertussen een flyer met zijn foto opgesteld met vraag of iemand hem kent of hem gezien heeft waarop ik in kort vermeld dat kater thuis al 2-3 jaar kwam eten maar dat ik vermoed dat hij elders woonde en dat ik me nu erg ongerust maak, hopelijk krijg ik daar reactie op, maar ik vermoed van niet want als hij al van de boerderij was waar ik straks ging bellen en kloppen, die gaan dat toch niet toegeven of de moeite doen op hun stroschuur te controleren of hij daar ergens ligt, maar ja, je weet maar nooit.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#8 Geplaatst 02 februari 2019 - 11:45

Ik hoop dat hij na een paar dagen toch terugkomt.  Wij hebben hier ook een zwerver die we met deze slechte dagen soms dagen niet zien en dan ineens zit hij er weer.  Maar ik begrijp dat je je zorgen maakt, ik doe dat ook.  Ik heb die van mij nu ook al 5 dagen niet meer gezien en dat spookt toch door je hoofd en doet je regelmatiger even je kop buiten steken om te zien of die er toch niet is komen zitten voor wat eten.  Ik hoop dat die dichterbij waar hij slaapt (heb ik dus ook nooit kunnen achterhalen net zoals ik niet weet waar dei allemaal rondhangt op één plek na maar daar is die dus ook al dagen niet meer geweest) eten heeft en drinken en dat hij nu gewoon niet even komt omdat hij geen zin heeft die trip te doen in dit weer.  Hopelijk is dat voor jouw Toby ook het geval.  Dat hij dichterbij zijn slaapplekje genoeg eten heeft en dus zijn poot even wat ontziet om dan terug te komen als het hopelijk minder zeer doet.  Zwervers hebben vaak wel verschillende voederplekjes waar ze langs gaan, dus hopelijk is dat hie rook het geval en helemaal zou dan goed zijn als iemand anders hem heeft kunnen vangen en hij daar van die persoon de verzorging krijgt voor zijn poot.

Veel sterkte en hopelijk daagt de lieverd toch terug op.

Pootje
  Gillian :hug

Elke kat is een wonder op zich ...

mira
mira
  • 735 berichten
  • 10 katten

#9 Geplaatst 02 februari 2019 - 18:30

Dank u Gillian, ik ben vandaag op 2 boerderijen in de buurt gaan vragen of ze hem kennen, met zijn foto erbij, 1 boer kende hem wel en zag hem daar ook al eens in de tuin zitten maar hij beweerde dat het zijn kat niet was, ik geloof hem wel, de andere boer kende hem totaal niet, zou kunnen want ik zag Toby ook nooit vanuit die richting komen, maar ja, je weet nooit, dus nu hopelijk iemand die reageert op de flyers, ik probeer ook nog in het verhaal te geloven dat zijn poot te pijn doet en hij even blijft waar hij thuis hoort maar ja, dikke maand terug toen hij zich niet goed voelde, kwam hij ons hier opzoeken en nu niet, maar ja, dat kan ik ook nog begrijpen omdat die 2 vreemde katers hem hier het leven zuur maakten de laatste tijd, die beet in zijn poot is er al het gevolg van want uit zichzelf was Toby heel braaf en helemaal geen vechtersbaas, dat merkte ik als hij in contact kwam met onze katten.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 02 februari 2019 - 21:18

Ik kan alleen maar duimen voor Toby, maar een eventuele kattenbeet moet wel dringend verzorgd worden. :scared:

Bewerkt door Elma, 02 februari 2019 - 21:18.

Groetjes van Elma

mira
mira
  • 735 berichten
  • 10 katten

#11 Geplaatst 03 februari 2019 - 00:16

Ja, das ook de reden waarom ik zo ongerust ben en ik vrees dat ik hem niet meer ga kunnen helpen als hij niet opduikt, het kan al te laat zijn, ik las dat het bijten in poten vrij gevaarlijk is omdat de infectie vaak tot op het bot gaat en voor hoge koorts zorgt. Hopelijk reageert iemand op de flyers maar ik vrees ervoor...

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#12 Geplaatst 03 februari 2019 - 15:26

Vind het zo erg dat die twee vechtersbazen hem dan zo bang hebben gemaakt al en hem dan nu waarschijnlijk ook hebben verwond.  De arme lieverd.  Ik hoop toch echt dat hij terug mag opduiken bij je.

(ik had gehoopt met het goede weer dat die van mij er vandaag terug zou zitten, maar dus ook niets :( )

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#13 Geplaatst 03 februari 2019 - 19:39

De tijd begint te dringen als hij inderdaad een kattenbeet heeft. Dat duurt maar een paar dagen, eer ze eraan sterven. IK duim dat hij toch nog komt opdagen en verzorgd kan worden met een hoop AB.
Groetjes van Elma

mira
mira
  • 735 berichten
  • 10 katten

#14 Geplaatst 03 februari 2019 - 20:25

Ik was rond 19 u naar huis aan het komen van mijn werk toen mijn man belde om te zeggen dat Toby thuis zat, ik was nog 10 minuten van thuis weg. Hij had al klein beetje eten en melk gezet, ik had gedacht dat Toby er nog wel zou zitten want de 2 andere buitenpoezen zaten bij hem, ze waren hem kopjes aan het geven en waren blij hem terug te zien vertelde mijn man.
Toen ik thuis kwam, zag ik dat hij al bij buurman zat voor garagepoort, ben uit mijn auto gelopen en op hem gaan roepen, normaal kwam hij altijd naar me toe, maar hij was bang, nu das natuurlijk niet de plaats waar hij mij gewoon is om te zien, hij kroop onder de auto in. Ik liep rap om een blik tonijn te halen en mijn vangkooi en legde een weinig tonijn voor hem, dat at hij op.
Ik zette de kooi en legde tonijn op trapje, ik ging weg maar op dat ogenblik zat Daisy, andere buitenpoes naast hem. Ik wachttte even maar toen ik terug ging was de tonijn op en Toby weg.
Ik zag duidelijk 2 vlekjes: 1 op bovenste gedeelte voorste poot en 1 in zijn nek, ik weet niet of dit bijtwondes zijn, de poot is ook gezwollen bovenaan maar ik dacht eventueel ook aan hagelinslag van een schot, kon het ook niet goed zien, hij was erg bang, de tijd dringt natuurlijk. Nu ik ben natuurlijk blij dat hij tenminste nog leeft en dat hij toch iets at en dronk dus torenhoge koorts zal hij niet hebben maar ja, verwacht hem pas morgenavond terug en dan heb ik weer nachtdienst dus het wordt er moeilijk om hem te vangen. Moet morgenvroeg bij dierenarts zijn met andere poes,
Zij sprak vorige keer over medicatie waardoor hij versuft geraakt om hem zo evt in een kooi te krijgen, maar ja, dan moet ik hem natuurlijk morgen terug zien, weet niet waar hij naartoe gegaan is, kan ook moeilijk bij vreemde mensen zomaar vanachter in de tuin ofzo gaan zoeken, het is nu ook donker, vond het beter om hem even tot rust te laten komen en hoop dat hij morgen zich opnieuw laat zien, zodat ik hem kan vangen en naar dierenarts kan brengen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.635 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 03 februari 2019 - 20:42

Het is alvast een goed teken dat hij vandaag terug gekomen is.
Misschien (hoop ik) is het helemaal niet zo erg, want hij is toch bijna een hele week weggebleven als ik het goed volg.
Of het is erger geweest en is hij nu terug wat beter vandaar dat hij er vandaag terug stond.
Ik duim dat je hem snel terug ziet en er mee naar de dierenarts kan, dan zal je pas volledig gerust zijn :geluk: