Spring naar inhoud

- - - - -

Metacam versus Meloxicam

metacam meloxicam méloxicam

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
11 reacties op dit onderwerp
gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#1 Geplaatst 05 februari 2019 - 15:16

Hallo allemaal,

een tijdje geleden was er even een discussie hier op het forum omtrent Metacam en Meloxicam.  Ik had toen gezegd dat ik er eens achter ging informeren bij mijn dierenarts de volgende keer dat ik er moest zijn.  Bij deze is dat gebeurd.

Metacam en Meloxicam zijn dus NIET volledig hetzelfde middel.  

Het is zo dat Metacam en Meloxicam uit dezelfde stoffen bestaat, maar op chemisch niveau - ik geloof op moleculair niveau dat het was maar weet dat niet zo goed meer - is er wel een verschil.  Meer bepaald in de chemische binding van de stoffen waaruit Metacam en Meloxicam bestaan.  Het is zo dat de binding tussen de stoffen van Metacam veel stabieler is dan bij Meloxicam.  Dit heeft twee gevolgen:

1) Meloxicam wordt direct in één keer volledig in het lichaam opgenomen, Metacam wordt geleidelijk door het lichaam opgenomen.
Even simpel voorgesteld: stel dat het middel in een spuit zit.
Bij Meloxicam spuit je dit direct in de ader en heb je dus direct de volledige dosis in je lichaam zitten.
Bij Metacam wordt die spuit niet direct in je ader gespoten, maar in een infuuszak dat druppelgewijs de stof naar je lichaam brengt.  Dit duurt dus veel langer dan vooraleer je de volledige spuit Metacam in je lichaam hebt.
In beide gevallen heb je dus uiteindelijk dezelfde hoeveelheid stoffen in je lichaam gekregen, maar de opname tijd verschilt.

2) Meloxicam valt veel sneller uit elkaar dan Metacam.
Stel dat je het middel niet rechtstreeks in de mond spuit maar onder het eten mengt.
Bij Meloxicam moet je kat of hond al zo goed als direct het voedsel waaronder Meloxicam zit opeten om het middel optimaal te laten werken, anders is het al een stukje afgebroken en is al een deel van de werking verloren gegaan.
Bij Metacam valt de binding ook wel uit elkaar maar veel later.  Als je het dus onder eten mengt en je hond of kat eet dit pas een half uur later op bijvoorbeeld, dan is daar de werking nog wel optimaal omdat er nog niets van is afgebroken.  Na een viertal uur (kon ook drie uur zijn maar dat wist mijn dierenarts niet meer juist zeker) begint Metacam ook van zijn werking te verliezen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb kunnen voorstellen …  En bij deze dus even wat meer uitleg over beide middelen.

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 05 februari 2019 - 17:18

Zowel hoofdbestanddelen als andere stoffen moeten altijd vermeld staan op producten.
Als je een bron vindt waarbij duidelijk vermeld staat dat dit verschillend is?
Deze uitleg van jouw dierenarts lijkt me er vooral één om een excuus te zoeken om het ene product wel te verkopen en het andere niet.
Dat er een verschil zit tussen het middel arterieel (direct in ader of via baxter is ook een verschil!)toedienen of oraal is logisch en met alles zo.

Metacam en Meloxicam is VOLLEDIG hetzelfde middel. De tal van linken met bijsluiters in het betrefende topic nog niet doorgenomen?

En naast Metacam zijn er nog tal van andere merknamen voor Meloxicam.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 05 februari 2019 - 17:40.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 05 februari 2019 - 17:29

Sorry hoor maar wat een triestige en onlogische uitleg van jouw dierenarts  :louche:
Of je hebt het verschil gevraagd tussen orale Meloxicam en via spuiten en baxters, dan klopt ZIJN uitleg ivm de opname/afgifte in het lichaam.
Maar zowel beide producten zijn verkrijgbaar om ze oraal toe te dienen en hetzelfde qua opname op dat moment als zowel de andere merknamen. Omdat er DEZELFDE stof in zit.

Denk dat je het weer eens verkeerd begrepen hebt  :kitty

Je kan hier niet zomaar leugens blijven delen over medicatie voor katten. Sommige mensen vertrouwen op KS als het daar om gaat en gaan ervan uit dat de informatie dat hier gedeeld wordt CORRECT is.
Zucht  :fishbowl

https://nl.m.wikiped.../wiki/Meloxicam
Meloxicam
Meloxicam.svg
4-Hydroxy-2-methyl-N- (5-methyl-2-thiazolyl)-2H-1,2-benzothiazine- 3-carboxamide-1,1-dioxide
Gebruik
Merknamen
Mobic; Movicox; Movalis; Metacam (diergeneeskundig middel voor honden, katten, paarden, runderen e.d.); Rheumocam, Meloxidyl (diergeneeskundige middelen voor honden); Meloxicam (generieke naam)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 05 februari 2019 - 17:50.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 februari 2019 - 18:52

33897897_bb7818fcd0a513d4cb589055849a20bc8c5eb3a2.jpeg 33897897_bb7818fcd0a513d4cb589055849a20bc8c5eb3a2 (2).jpeg 33897897_bb7818fcd0a513d4cb589055849a20bc8c5eb3a2 (2).jpg

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#5 Geplaatst 05 februari 2019 - 22:23

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 05 februari 2019 - 17:18, zei:

Zowel hoofdbestanddelen als andere stoffen moeten altijd vermeld staan op producten.
Als je een bron vindt waarbij duidelijk vermeld staat dat dit verschillend is?
Deze uitleg van jouw dierenarts lijkt me er vooral één om een excuus te zoeken om het ene product wel te verkopen en het andere niet.
Dat er een verschil zit tussen het middel arterieel (direct in ader of via baxter is ook een verschil!)toedienen of oraal is logisch en met alles zo.

Metacam en Meloxicam is VOLLEDIG hetzelfde middel. De tal van linken met bijsluiters in het betrefende topic nog niet doorgenomen?

En naast Metacam zijn er nog tal van andere merknamen voor Meloxicam.

Ik gaf het voorbeeld van arterieel en baxter om aan te geven dat het één dan zeer snel in je bloed zit en het ander maar traag.  Ging echt niet over één van die middelen al dan niet met een spuit inspuiten of via een infuus.  Was gewoon om de traagheid waarmee het opgenomen wordt door het lichaam aan te geven.

En het is geen excuus.  Als je andere bindingen maakt op moleculair niveau dan heb je een ander eindproduct.  Dat is pure chemie.  Dat leer je al in het middelbaar.  

Voor mij is de uitleg die ik kreeg dus wel héél duidelijk en geeft mij dus wel aan dat er een verschil bestaat, maar iedereen doet er mee wat die wil natuurlijk.

Andere namen, zijn waarschijnlijke ook weer andere bindingen op moleculair niveau, maar dat heb ik niet gevraagd want ik had geen andere namen.  Maar wat mij betreft is Metacam en Molexicam dus NIET krak hetzelfde.

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 05 februari 2019 - 18:52, zei:

Ik had de uitleg dus niet verkeerd begrepen maar ik vrees dat jij mijn uitleg verkeerd hebt geïntrepreteerd.  En wat mij betreft is de uitleg van mij als opening dus geen leugen want voor mij klinkt die zeer logisch.

Maar zoals ik heb gezegd, ieder doet er mee wat die wil en gelooft wat die wil.

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 05 februari 2019 - 17:29, zei:

Sorry hoor maar wat een triestige en onlogische uitleg van jouw dierenarts  :louche:
Of je hebt het verschil gevraagd tussen orale Meloxicam en via spuiten en baxters, dan klopt ZIJN uitleg ivm de opname/afgifte in het lichaam.
Maar zowel beide producten zijn verkrijgbaar om ze oraal toe te dienen en hetzelfde qua opname op dat moment als zowel de andere merknamen. Omdat er DEZELFDE stof in zit.

Denk dat je het weer eens verkeerd begrepen hebt  :kitty

Je kan hier niet zomaar leugens blijven delen over medicatie voor katten. Sommige mensen vertrouwen op KS als het daar om gaat en gaan ervan uit dat de informatie dat hier gedeeld wordt CORRECT is.
Zucht  :fishbowl

https://nl.m.wikiped.../wiki/Meloxicam
Meloxicam
Meloxicam.svg
4-Hydroxy-2-methyl-N- (5-methyl-2-thiazolyl)-2H-1,2-benzothiazine- 3-carboxamide-1,1-dioxide
Gebruik
Merknamen
Mobic; Movicox; Movalis; Metacam (diergeneeskundig middel voor honden, katten, paarden, runderen e.d.); Rheumocam, Meloxidyl (diergeneeskundige middelen voor honden); Meloxicam (generieke naam)

En gelieve niet te zeggen dat ik het WEERAL eens verkeerd heb begrepen want dat is dus niet het geval, dank je wel.

Pootje
  Gillian

Na een nare ervaring hier neem ik wat afstand van de site.  Kan zijn dat ik terugkom, maar kan zijn dat dit ook niet gebeurt.  Voor het moment in ieder geval geen goesting om me er hier terug in te smijten ...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 06 februari 2019 - 00:06

Je hoeft niet zo denigrerend te doen over moleculaire bindingen en het middelbaar onderwijs Gillian.
Dan kan ik even goed zeggen dat begrijpend lezen iets is dat je al in het lager onderwijs leert.
Ook is de moleculaire binding hetzelfde, dat zie je aan de tekening op die link die ik doorgaf.
Dit is de moleculaire binding van Meloxicam : 4-Hydroxy-2-methyl-N- (5-methyl-2-thiazolyl)-2H-1,2-benzothiazine- 3-carboxamide-1,1-dioxide
En Meloxicam zit in Metacam :
Op de verpakking van Metacam staat Meloxicam ; is dat nog niet duidelijk genoeg om het te begrijpen.
Dan weet ik het niet meer hoor...

Mij gaat het niet om wie gelijk heeft, enkel over de JUISTE informatie over een product dat toch wel belang heeft in de kattenwereld en dus ook op dit forum.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 06 februari 2019 - 00:08.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#7 Geplaatst 06 februari 2019 - 15:08

Tuurlijk staat er Meloxicam op de verpakking omdat dit het product is van waaruit men is vertrokken.  Meloxicam was er als eerste en nadat dit was vrijgegeven hebben andere firmas er verder mee gewerkt om er zelf hun product van op de markt te brengen.  Vandaar de verschillende namen die er bestaan.  Omdat al die bedrijven de verbindingsstabiliteit hebben verbeterd en veranderd waardoor het dus niet puur meer de Meloxicam is en dus die producten niet meer puur hetzelfde zijn.

En daar doe ik helemaal niet denigrerend over.

Wat mij betreft vertrouw ik eerder op het woord van iemand die jaren heeft gestudeerd en jaren ervaring heeft hierin dan op personen die het allemaal maar op het net lezen en er hun eigen interpretatie aan geven.  Sorry dat ik dat zo zeg.  Maar tenzij je een diploma hebt in chemie en dat ook zelf hebt onderzocht in een labo, dan blijft het bij steunen op wat je op het net vindt en zoals ik al heb gezegd, op het net kan iedereen zetten wat die wil, dus daar vind je ook foute informatie terug.  

Maar het is mij duidelijk dat het enige antwoord dat jij dan hier had willen horen, is dat jij gelijk had.  had ik dat op voorhand geweten, had ik er geen tijd ingestoken en mijn dierenarts ermee lastig gevallen want het is dan uiteindelijk tijdverspilling geweest.  Althans dat is wat ik aanvoel bij jou.  Hopelijk zijn andere mensen wel een beetje ruimdenkerder en willen ze wel openstaan voor andere opinies en meningen.

Trouwens, mag ik er ook op wijzen dat mijn dierenarts nergens alle info heeft tegengesproken die jij op het net hebt gevonden over wat er allemaal inzit en zo?  Neen, want dat hebben ze daar ook zelf gezegd.  Het gaat gewoon om de wijze van de binding die niet krak hetzelfde is.  En dat maakt er wat mij betreft dan wel degelijk een ander product van. Stabielere bindingen zorgen voor veiligere producten.  Voor mij is Metacam dan ook een veiliger product dan Meloxicam.  Maar zoals bij alle medicatie, moet je altijd de toegelaten dosis respecteren en niet op eigen houtje experimenteren.   Want dan maak je zelfs het veiligste product gevaarlijk.

Pootje
  Gillian

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 06 februari 2019 - 15:40

Tuurlijk staat er Meloxicam op de verpakking omdat dit het product is van waaruit men is vertrokken.  Meloxicam was er als eerste en nadat dit was vrijgegeven hebben andere firmas er verder mee gewerkt om er zelf hun product van op de markt te brengen.  Vandaar de verschillende namen die er bestaan.  Omdat al die bedrijven de verbindingsstabiliteit hebben verbeterd en veranderd waardoor het dus niet puur meer de Meloxicam is en dus die producten niet meer puur hetzelfde zijn.
Waar haal je dit een beetje teveel fantasie ofzo?

Metacam is, net zoals die andere namen, de MERKNAAM.
Meloxicam is de naam van de enige werkende stof. (Zie bijsluiter, of vertrouw je deze ook niet?)

Wat mij betreft vertrouw ik eerder op het woord van iemand die jaren heeft gestudeerd en jaren ervaring heeft hierin dan op personen die het allemaal maar op het net lezen en er hun eigen interpretatie aan geven.  Sorry dat ik dat zo zeg.  Maar tenzij je een diploma hebt in chemie en dat ook zelf hebt onderzocht in een labo, dan blijft het bij steunen op wat je op het net vindt en zoals ik al heb gezegd, op het net kan iedereen zetten wat die wil, dus daar vind je ook foute informatie terug.  
Blindelings vertrouwen omdat je geen verschil kan maken tussen een betrouwbare en onbetrouwbare bron.
Het is geen kwestie van mij te vertrouwen of jouw dierenarts, het is een kwestie van een bijsluiter te kunnen lezen en een beetje zelf te kunnen redeneren.

Maar het is mij duidelijk dat het enige antwoord dat jij dan hier had willen horen, is dat jij gelijk had.  had ik dat op voorhand geweten, had ik er geen tijd ingestoken en mijn dierenarts ermee lastig gevallen want het is dan uiteindelijk tijdverspilling geweest.  Althans dat is wat ik aanvoel bij jou.  Hopelijk zijn andere mensen wel een beetje ruimdenkerder en willen ze wel openstaan voor andere opinies en meningen.
Als je er zo over denkt lig ik daar ook niet wakker van.
Had ik op voorhand geweten dat je niet logisch kan redeneren had ik er ook geen tijd in gestoken om het jou te helpen begrijpen.

Trouwens, mag ik er ook op wijzen dat mijn dierenarts nergens alle info heeft tegengesproken die jij op het net hebt gevonden over wat er allemaal inzit en zo?  Neen, want dat hebben ze daar ook zelf gezegd.  Het gaat gewoon om de wijze van de binding die niet krak hetzelfde is.  En dat maakt er wat mij betreft dan wel degelijk een ander product van. Stabielere bindingen zorgen voor veiligere producten.  Voor mij is Metacam dan ook een veiliger product dan Meloxicam.  Maar zoals bij alle medicatie, moet je altijd de toegelaten dosis respecteren en niet op eigen houtje experimenteren.   Want dan maak je zelfs het veiligste product gevaarlijk.
Heb je ook een paar linken nodig waaruit blijkt dat Metacam (ja hetzelfde product als Meloxicam) even gevaarlijk is als Meloxicam?
Sorry, maar je bent jezelf compleet belachelijk aan het maken.
https://www.dekatten...pic.php?t=24795
http://www.metacamkills.com/
https://thecatswhisk...cam-kills-cats/
http://www.city-data...given-cats.html

Heb je toch nog twijfels of Metacam en Meloxicam hetzelfde middel (niet) zijn?
Stuur dan een mail naar
Boehringer Ingelheim

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 06 februari 2019 - 15:41.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 06 februari 2019 - 16:11

Bekijk berichtgillian-kat, op 06 februari 2019 - 15:08, zei:

Maar zoals bij alle medicatie, moet je altijd de toegelaten dosis respecteren en niet op eigen houtje experimenteren.   Want dan maak je zelfs het veiligste product gevaarlijk.

Pootje
  Gillian

Nog dit : Onze Miloh heeft nierfalen door Loxicom door éénmalige inname. Loxicom is een andere merknaam voor Meloxicam.
Juiste dosering gegeven volgens gewicht.
Dus kom hier niet zeggen dat mensen zelf een product gevaarlijk maken door zelf te experimenteren.
Onze Miloh heeft levenslang nierfalen door een CORRECTE dosering.
En is niet de enige.
Niet afkomen met je hebt pas miserie als je fout doseert ofzo. Vind het zo al erg genoeg voor onze Miloh!
Hou je verkeerde redeneringen voor jezelf.
Dank je!

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 06 februari 2019 - 16:12.

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.959 berichten

#10 Geplaatst 06 februari 2019 - 22:29

Je hoeft echt niet persoonlijk te worden.  

Het spijt me dat jij niet kan openstaan voor andere meningen en dat jij denkt dat ik hier maar wat uit mijn nek lult.  Wat dan ook hetzelfde geldt voor mijn dierenartsen.  Hard werkende mensen met een hart voor dieren die verre om geld geven.

Je mag je beledigingen voor jezelf houden.  Het is niet omdat spijtig genoeg het middel bij jouw poes verkeerd liep - ja, dat risico is vermeldt in de bijsluiter - dat je iedereen moet uitmaken voor het vuil van de straat en als onnozel en met te veel fantasie gewoon omdat jij het dan duidelijk niet kan loslaten.

Je hebt van in het begin zitten zeggen dat ik onwaarheden post, awel merci.  Voor mij hoeft het niet meer.  Ik heb niks verzonnen of uit mijn duim zitten zuigen.  En dat geldt wat mij betreft ook voor mijn dierenarts.

Er is ene verschil en daarmee uit.  Of ga je alle honing dan ook als hetzelfde beschouwen omdat er ook overal op staat Honing onder de merknaam?  Ook al zijn er verschillen?  Wees wat minder star in je denken omtrent dit middel.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.822 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 07 februari 2019 - 00:05

Ik maak hier niemand uit Gillian. Ik trek enkel mijn conclusies nl. dat je elke bron die ik plaatste negeert. Niet eens de moeite doet om zelf een bijsluiter of uitleg te lezen en feiten verwart met meningen.
Jouw redeneringen berusten op geen enkel feit, en ja dan is het niet zo raar om te vragen waar je dit haalt. Of dit jouw fantasie is ofzo.
Merknamen veranderen niets aan een feitelijke grondstof, als je daar nog maar enig bewijs kan voor vinden deel dat dan ook maar gerust.
Medicatie met merknaam kost enkel meer dan de generieke variant. Dat is het enige verschil.

Nogmaals wat mij het meest stoort is het delen van onjuiste informatie betreffende medicatie voor o.a. katten.
Dit vind ik heel spijtig op een forum waar veel aandacht besteed wordt aan de verzorging voor katten.
Alsook, in het vorig topic hieromtrent al de bewering dat Metacam veiliger is dan Meloxicam.
Ook een onjuist gegeven en een mening dat jij opbouwde omdat jij hier al minder over gelezen of gehoord had.
Dat is puur toeval ; als je googelt (hoef je niet eens te doen, je kan gerust al een paar linken openen dat ik hier deelde) lees je evenveel over Metacam als over Meloxicam qua bijwerkingen en nare ervaringen.
Zoals ik je al vertelde vernoemen mensen soms ook de stofnaam i.p.v. de merknaam als ze er iets over kwijt willen.

Besef je als mensen geloven dat Metacam minder gevaarlijk is dan Meloxicam, zoals jij beweert, dat dit gevolgen kan hebben?

In het vorig topic heeft Evy destijds ook kort en bondig duidelijk gemaakt dat beide middelen hetzelfde zijn.
Maar nee, ondanks alle uitleg en moeite die ik er in stak om jou dat te helpen begrijpen moest jij persé een nieuw topic hierover starten om toch maar een manier te zoeken om wat jij erover denkt als waarheid neer te zetten.
Evy zal het natuurlijk ook niet weten volgens jou, want ze is noch dierenarts noch chemicus en je vernoemde al hiervoor dat je daar dan geen geloof aan hecht.

Wat heeft honing hier mee te maken?
We hebben het in het ene geval (bij Meloxicam) over een chemische stof met een vaste chemische structuur.
Bij honing over een product zonder vaste chemische structuur. Waar het eindproduct door vele factoren kan beïnvloed worden.
Dat is appelen met peren vergelijken.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 07 februari 2019 - 00:32.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 februari 2019 - 09:59

Op het vorige topic hierover had ik gevraagd om erover op te houden.
Dat is dan wel gebeurd, maar dan wordt er gewoon een nieuw topic aangemaakt om verder ambras te maken en elkaar allemaal minpunten te kunnen geven.

Dit ga ik dus ook sluiten, en ik zou het op prijs stellen moest er nu geen 3e topic over komen.

Dank voor het begrip.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: metacam, meloxicam, méloxicam