Spring naar inhoud

- - - - -

Leeftijd?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Guest_phvda_*
Guest_phvda_*

#1 Geplaatst 30 september 2009 - 19:12

Hey,
Ik heb een vraagje: We hebben net een klein katje, we zijn het gaan halen bij een boer wat verder weg die het had gevonden,
en we hebben het mee naar huis genomen. Het is opgegroeid zonder zijn moeder.
Het lijkt ons veel jonger dan een katje van 8-9 weken, en we zouden graag weten hou oud hij is en hoe we hem op die leeftijd moeten verzorgen.
Het is een katertje, zijn oogjes zijn al open en hij kan al wat rondstappen;
Hij heeft al wat melk uit een schoteltje gedronken, maar nog geen korreltjes.
Hij heeft nog niet de kattenbak gebruikt, maar slaapt al een beetje in zijn "huisje"
Hij is ong. 25-35 cm van zijn kopje tot zijn staartje.

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 30 september 2009 - 19:23

ik zie geen foto....
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#3 Geplaatst 30 september 2009 - 19:26

zou er eens mee naar de dierenarts gaan
die kan ongeveer zeggen hoe oud het is en daarmee ook eens helemaal controleren
super dat je het wil opvangen

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#4 Geplaatst 01 oktober 2009 - 06:38

Als je een foto plaatst kunnen wij je wel helpen.
Je moet eens kijken naar de kleur van ogen en het kitten eens op de weegschaal zetten, met een keukenweegschaal zal het wel lukken.

Die melk die je gegeven hebt is toch geen gewone melk hé. Katten verdragen geen koemelk.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 01 oktober 2009 - 13:56

De DA kan je dat bij benadering zeker zeggen hoor. Ik zie ook geen foto :catnoknow
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 01 oktober 2009 - 15:20

Ik vrees dat het gewone melk is dat ze gegeven heeft.Ga naar de dierenarts, die zal je vertellen welke melkpoeder voor katten je moet geven en welke andere voeding ,alsook weet je dan ongeveer de leeftijd.Want blijkbaar heb je er geen ervaring mee en een kitten is heel gevoelig.Succes !
Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 01 oktober 2009 - 19:14

Je kan het vaak ook zien aan de vorm de kleur en het aantal van de tandjes (en hun bijt/zuigreflex voor de meer ervaren kattenmensen)

als de oogjes nog maar net open zijn en het kitten stapt nog niet vlot rond dan schat ik het op 3-4 weken, maar het kan ook een traag katje zijn natuurlijk.. moeilijk om te zeggen maar gemiddeld gaan de oogjes open rond 2 weken dacht ik...
en idd: een kitten is héél gevoelig aan maag-darm stelsel (mede doordat kittens een zeer klein maagje hebben) waardoor ze snel diarree krijgen en uitdrogen. Plus: als het kitten geen moedermelk meer krijgt is het nu erg vatbaar voor virale infecties ed wegens het ontbreken van de maternale immuniteit (en het is wellicht te jong voor vaccinatie)

Edit: op deze site kan je ook al veel lezen over de ontwikkeling die een kitten doormaakt per aantal weken. op basis daarvan kan je zelf misschien ook ongeveer zien hoe oud het is. als het onder de 8 weken is: MOET je eigenlijk bijna naar de DA want dan is de immuniteit gecomprommiteerd (wat zo is aangezien het opgegroeid is zonder moeder)
http://www.dierenkli.../kittenuit.html

Bewerkt door Dier, 01 oktober 2009 - 19:21.