Spring naar inhoud

- - - - -

Volwassen buitenkatten adopteren

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Jasper88
Jasper88
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 14 februari 2019 - 13:21

Hallo allen. Onze kat is helaas recent overleden. Via een VZW zijn we bij twee volwassen buitenkatten (uit hetzelfde nest) gekomen. We denken er ernstig over na deze te adopteren, maar ik vraag me af hoe het exact in zijn werk gaat om volwassen (buiten)katten te laten integreren. Ze hebben blijkbaar al een moeilijk leven achter de rug.

Stel dat ik de katten ga ophalen en loslaat in mijn tuin. De kans is dan toch zeer groot dat ze verdwijnen om nooit meer terug te komen? Ze enkele dagen binnen opsluiten is niet echt een optie. Het zijn echte buitenkatten en mijn vrouw is allergisch. Hoe pak ik dit best aan?

Alvast bedankt!

Syntara
Syntara
  • 3.086 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 14 februari 2019 - 14:20

Je zult ze normaal toch enkele weken ergens moeten binnen houden, bvb in een tuinhuis, schuur, garage,... Sowieso is het daarna ook fijn voor hen dat ze wel een beschut plekje hebben voor in de winter. Verder zou ik je vragen ook eens stellen aan de organisatie zelf. Zij kennen de katjes zelf het best dus zullen de beste informatie kunnen geven.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 14 februari 2019 - 14:23

Bekijk berichtJasper88, op 14 februari 2019 - 13:21, zei:

Hallo allen. Onze kat is helaas recent overleden. Via een VZW zijn we bij twee volwassen buitenkatten (uit hetzelfde nest) gekomen. We denken er ernstig over na deze te adopteren, maar ik vraag me af hoe het exact in zijn werk gaat om volwassen (buiten)katten te laten integreren. Ze hebben blijkbaar al een moeilijk leven achter de rug.

Stel dat ik de katten ga ophalen en loslaat in mijn tuin. De kans is dan toch zeer groot dat ze verdwijnen om nooit meer terug te komen? Ze enkele dagen binnen opsluiten is niet echt een optie. Het zijn echte buitenkatten en mijn vrouw is allergisch. Hoe pak ik dit best aan?

Alvast bedankt!

Als je buitenkatten adopteert, moet er sowieso ook een ruimte zijn waar ze eten, drinken en dus ook onderdak vinden.
Een stalling, een tuinhuis, een garage.

In die ruimte moet je ze dus ook MINSTENS 4 weken houden (6 is beter) voor je ze loslaat.
Zo niet, zijn ze dezelfde dag nog verdwenen
Ik veronderstel dat de VZW in kwestie jullie daarover ook informeert? :)

Ook erg veel sterkte met het verlies van jullie vorige kat

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Jasper88
Jasper88
  • 2 berichten

#4 Geplaatst 14 februari 2019 - 14:23

Onze vorige kat mocht steeds in de garage (kattendeurtje), waar het nooit onder de 16° is. Ik vraag me af of de katten daar een paar dagen 'opsluiten' ze niet gaat traumatiseren.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 14 februari 2019 - 14:25

Bekijk berichtJasper88, op 14 februari 2019 - 14:23, zei:

Onze vorige kat mocht steeds in de garage (kattendeurtje), waar het nooit onder de 16° is. Ik vraag me af of de katten daar een paar dagen 'opsluiten' ze niet gaat traumatiseren.
Een paar dagen is ook echt niet voldoende.
Dat gaan weken zijn.  En ja, leuk zullen ze het niet vinden, maar verloren lopen is ook geen optie natuurlijk

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 3.086 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 14 februari 2019 - 15:10

Bekijk berichtJasper88, op 14 februari 2019 - 14:23, zei:

Dan zou ik ze idd 6 weken in de garage opsluiten. Een verhuis is altijd stressvol voor katten, zeker katten die dat totaal niet gewoon zijn en wat verwilderd zijn. Als je ze plots in een volledig nieuwe tuin zet, zal dat ook stress geven. Maar dat is iets waar ze even door moeten. Geef ze rustig de tijd om te wennen en laat ze zoveel mogelijk met rust zodat ze op hun eigen tempo alles kunnen verkennen :) Zeker niet te vroeg buiten laten, want zo'n katten zul je niet gemakkelijk terugvinden als ze terug op zoek gaan naar hun oude omgeving.

Ida
Ida
  • 318 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 16 februari 2019 - 07:13

Mijn man kwam in december met 2 wilde of gedumpte katjes thuis die hij had gevangen op zijn werk (voedingsbedrijf ... geen dieren toegelaten). Hij had er nogal eens gevangen en de asielen wilde die toen niet. (Tja, je zal er waarschijnlijk voor moeten betalen.) Die had hij toen naar zijn zus gebracht. Nu kwam hij er thuis mee aan. Het waren nog jonge katjes. We hebben ze laten steriliseren en ze hebben een leven gekregen in de stal op onze weide. Het is een half open stal en de temperatuur kan daar toch diep zakken, soms bevriest zelfs het water in de stal. Nu op het werk zaten ze ook niet verwarmd en het bleek dan gelukkig toch geen probleem te zijn. We hebben ze in een grote hondenbench geplaatst, een bakje met zand erbij, een kussentje en dekentje, water en eten. De bedoeling van het bakje met zand begrepen ze onmiddellijk. Het was wel zielig om ze zo op te sluiten en ze waren dan ook nog eens heel erg bang. Maar ja, dat kan dan even niet anders. Zelf zonder eten overleven zou hen toch niet lukken. Dat is eventjes doorbijten ... voor het goede doel zeg maar. Toch moet ik zeggen dat wij  de deur van de bench reeds na 3 à 4 weken hebben open gelaten. Maar om de stal te kunnen verlaten, kwam er voor hen eerst nog klimwerk aan te pas en ze zijn maar pas 3 weken later op ontdekking durven gaan. Dus nu komen ze nog maar sinds een week buiten dat ik van gisteren het kattenbakje heb weggenomen omdat ze het nu niet meer gebruiken. Ik heb lang gedacht dat ze nooit aan ons zouden wennen omdat ze zich lang hebben verstopt als we ze kwamen eten geven. We zagen dan op het schap achter opbergbakken 4 kattenoogjes naar ons kijken. Meer kregen we niet te zien. Maar uiteindelijk werden ze toch nieuwsgierig en nu durven ze al komen eten als we nog in de stal zijn en we stilletjes blijven zitten. Als ze onze auto nu horen zien we ze al de stal in lopen of kijken ze vanop het hooi nieuwsgierig toe. Het zijn ondertussen goede klimmers geworden en het ziet er naar uit dat ze het er goed hebben, dat ze er tevreden zijn.
Dus met wat geduld moet dat bij jullie zeker ook mogelijk zijn en helemaal in orde komen. Het zal hen niet traumatiseren. Ze gaan snel leren dat ze daar eten krijgen en veilig zullen zijn. Als ze naar andere mensen gaan, zullen die hen ook eerst moeten opsluiten. Het is ook goed dat ze met 2 verhuizen, ze gaan veel aan mekaar hebben. Dat maakt het opsluiten ook wat makkelijker. Zo zitten ze toch al niet alleen. Het is lastig in het beging, maar het zal echt helemaal goed komen.
Zelf was ik er ook wat bang voor om ze zo lang te moeten binnen houden, maar nu weet ik niet waar ik bang voor was. Het ging als vanzelf. En als ik ze nu zo tevreden zie ... ben ik heel blij dat we ervoor gegaan zijn.

Bewerkt door Ida, 16 februari 2019 - 07:16.

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 16 februari 2019 - 21:00

Je kan ze best in die garage opsluiten mits je die kattendeur blokkeerd met een doos, want een kat kan het deurtje ook nog forceren als hij echt buiten wil en dat doen ze in het begin wel. Vergeet ook niet om de spullen die in de garage staan en gevaarlijk zijn voor de katten, weg te bergen. Het zal je zeker lukken als je maar geduld hebt en ook inwendig rustig blijft als je bij hen bent, want dat voelen katten echt wel goed. Succes. En vergeet niet om ze te laten castreren en chippen (wettelijk verplicht).

Bewerkt door Elma, 16 februari 2019 - 21:01.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/