Spring naar inhoud

- - - - -

kater ineens na 2 weken agressief tov huisgenoten :(

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
sil78
sil78
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 05 maart 2019 - 10:14

Hallo allemaal,
ik heb wat raad nodig.
Even kort de situatie schetsen:
we hebben sinds 24-01-2019, dus een dikke maand nu, een asielkat in huis. Hij is 9 maanden ondertussen en gecastreerd.
Bij de thuiskomst toen en tot een 10-tal dagen erna, was hij superlief, aanhankelijk, kalm, hij voelde zich onmiddellijk thuis, kwam bij ons in de zetel liggen, liet zich aaien, ...
Alles was super: we hadden een topkat uitgekozen blijkbaar.
Ineens na een 2 tal weken thuis is hij beginnen bijten, krabben, aanvallen, vanalles uitsteken wat niet mag ... Hij valt ons echt aan als we voorbij lopen, als we in de zetel zitten of in ons bed liggen. omdat alles open is bij ons, kunnen we hem niet uit de slaapkamer houden. dus als we gaan slapen en ons handen of voeten liggen niet onder de dekens, springt hij daarop en bijt echt hard door. Als we door het huis lopen, valt hij onze benen en voeten aan.
als we hem "straffen" ( dit is dan: gemeend "neen" roepen) of willen negeren door weg te gaan, wordt het nog erger. Hij blijft dan echt terug komen en nog harder bijten en krabben en richt hij zich hoger naar ons hoofd.
Ik sta echt al vol schrammen, beten, tot bloedens toe telkens :(
Hij heeft speeltjes om zich bezig te houden tegen de verveling dus dat kan het niet zijn denk ik.
We hebben op aanraden van het asiel hem al eerder wat buiten gelaten ( niet de hele dag) zodat hij zijn energie, frustraties buiten kwijt kan, maar hij blijft dit doen.
We hebben dan een plantenspuit ingeschakeld ( alhoewel dit afgeraden wordt), maar op dat moment spurt hij weg, maar hij blijft toch terug komen.
Op dit moment hebben we bijna bang om te gaan slapen of door het huis te lopen :/ Als ik me 's morgens wil aankleden, gaat bijna niet zonder dat iemand hem even afleid met een belletje of zo, want hij blijft mij dan aanvallen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik snap niet dat hij ineens zo verandert?
Ik heb vroeger altijd een kat gehad en het was normaal dat ze eens uithaalde en krabde, maar dit is echt om pijn te doen. Niet afgeven terwijl we hem wegduwen, neen roepen of negeren. Dan wordt hij precies nog bozer en bijt nog harder.
Weet iemand hoe we dit snel en effectief kunnen aanpakken? want mijn man is het ondertussen al beu en wil hem terugbrengen als het niet snel betert. Zeker omdat hij ook naar het hoofd van ons zoontje vliegt als hij gewoon in de zetel tv zit te kijken.
Hopelijk heeft iemand goed raad hierin want anders vrees ik voor zijn toekomst thuis
:onzeker:

Sandra
Sandra

#2 Geplaatst 05 maart 2019 - 10:33

Ik denk dat je zelf meer met de poes moet spelen .
Met een speelhengel ofzo , het is leuker om samen te spelen dan alleen ook voor de poes .

Volgens mij is het opgekropte energie en prooidrift die eruit moet .

Bv s'morgens eerst even met hem spelen 5 a 10 minuutjes zodat hij zijn energie kwijt is , hem dan eten geven en dan pas jezelf aankleden .

Ook als je thuis komt en voor je gaat slapen , zo krijgt hij routine in zijn dag poezen schijnen daar wel van te houden .

Ook een speelpuzzel of speelbord waar je snoepjes in kunt steken bv als jullie tv kijken of gaan slapen kunnen hem nog even mentaal bezighouden . Grote kans dat hij na die speel en eet momenten gewoon gaat slapen .

Succes alvast :duim: hopelijk vinden jullie snel een oplossing

sil78
sil78
  • 6 berichten

#3 Geplaatst 05 maart 2019 - 10:47

Hey, alvast bedankt voor je reactie.
spelen met de hengel doen we ook al, hoor :)
en 's ochtends aandacht geven voor ik begin, doe ik ook, maar dat aard elke keer na 2 aaitjes uit in een bijtpartij waardoor ik al vlug moet afhaken.
maar allé we blijven proberen  .... en hopelijk komt er toch wat beterschap want anders gaat mijn man hem echt terugbrengen. Die wil gerust kunnen slapen en in de zetel zitten, zonder te worden aangevallen.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 maart 2019 - 12:11

Ik zou me er eerst v verzekeren dat er geen medisch probleem is, fysiek of mentaal, dus eerst naar de dierenarts gaan en zoals sandra ook al zei zelf met hem spelen, veel katten spelen niet alleen maar ze hebben daar wel behoefte aan

S ochtends geen aaitjes geven maar actief spelen
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.785 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 05 maart 2019 - 12:31

Ik sluit me ook aan bij Lathyrus ; eerst uitsluiten dat er niets medisch aan de hand is.

Is hij vroeg bij de mama weg? Weten ze dat bij het asiel?
Omdat onze Miloh 5 weken (geschat door dierenarts) was toen wij hem vonden, zonder andere poezen bij. Verloren ofzo...
Hij heeft ook lange tijd gedragsproblemen gehad, volgens ons te koppelen aan een zekere verlatingsangst.
Soms kan hij nog agressief uit de hoek komen.
Bij ons was het voor het slapen gaan dat hij naar mij sprong tot aan de hoogte van mijn ellebogen om te bijten en aan te vallen. Ook wanneer hij uit mijn bureaustoel moest, ondanks ik hem er zachtjes uit haalde.
Voor dat slapen gaan ben ik ook met de tijd overgeschakeld naar een plantenspuit ; hij liep soms al weg als hij de plantenspuit nog maar zag.
Wat ook helpt bij hem wanneer hij in overdrive gaat bij het spelen en Moon durft aanvallen is met een krant even tegen de muur tikken, daar verschiet hij van en stopt.
Na een aantal keer is het zelfs voldoende om met de krant in zijn omgeving te komen.
Het zijn in het algemeen ook zaken die ze afraden denk ik, maar het is ook het enige die helpt bij hem terwijl we alle andere mogelijkheden al uitgeprobeerd hadden.
Tegenwoordig als hij met Moon in overdrive gaat is het zelfs voldoende dat we er even bij gaan staan en zijn naam zeggen. Niet eens roepen...Hij puft dan een beetje door zijn neus (daaraan merken we dat hij toch met opgekropte energie zat), zucht, blijft soms nog even zitten en meestal laat hij Moon daarna met rust.
Voor de bureaustoel had ik ook van alles geprobeerd : lief tegen praten en daarna eruit halen (vond het tenslotte toch altijd erg dat hij er uit moest terwijl hij er mooi lag te slapen maar ik aan de pc moest), nadien eruit halen zonder er voordien iets tegen te zeggen (met de gedachte dat hij dan de tijd niet zo krijgen om te bijten) en uiteindelijk is de beste (en gemakkelijkste) oplossing wat ik nu doe : ik zet mij eerst op een hoekje dat nog vrij is (ook al hang ik dan voor de helft over de bureaustoel :lachen:) ,  hij wordt dan wakker en ruimt dan plaats voor mij.

Met ons Luna gaat hij noot in de clinch. Vreemd genoeg heeft zij een bepaalde "taal" dat hij beter begrijpt en aanvaardt. Wanneer hij te wild wordt voor haar steekt zij haar pootje uit naar hem ; niet slaan, maar eerder recht voor haar naar de richting van zijn hoofd haar poot strekken als een teken van "HALT".
Dat helpt bij hem als zij dat doet.
Zij doet dat soms ook wanneer hij ons eens onverwachts aanvalt in de zetel en zij erbij zit, precies om te zeggen " dat mag niet ".
Zij verdedigt ons dus ;)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 05 maart 2019 - 12:36.

Sandra
Sandra

#6 Geplaatst 05 maart 2019 - 13:28

Zou s'morgens ook niet aaien zoals Lathyrus zegt maar eerst even actief spelen met hem (hij is nog jong hé) darna als je ziet dat hij rustiger word in zijn spel of het spelen is klaar dan kan je is een aaitje proberen en zien hoe hij daar op reageert  .

Sommige katten worden gewoon ook niet graag geaaid of gepakt  :louche:

Blue kan ik makkelijk oppakken maar na 2 sec begint hij al te friemelen .
Dat had hij al toen we hem op 6 weken voor het eerst zagen en wijt ik aan te weinig in de hand geweest bij de fokker .
Ze zijn achteraf wel veel met hun bezig geweest (zonder problemen kan je tussen zijn kussentjes aaien , nageltjes knippen , oren proper maken , op zijn buik en in zijn lies of oksel borstelen maar pakken vind hij niet fijn) maar de eerste weken vermoed ik dat ze vooral mama hebben laten doen wat een gemiste kans en jammer is natuurlijk .

Heb zelf 2 nestjes Bearded Collies gefokt en die zijn van dag 1 in de hand geweest die wisten niet beter  :lachen:

Inderdaad mss ook is luisteren in het asiel of hij vroeg bij mama weg was .

Blue is tot 14 weken bij zen mama , broer en zusjes geweest en ik merk dat hij een veel stabieler karakter heeft dan de 2 vorige htk katten die op 7 en 9 weken weg zijn gegaan (toen wist men nog niet beter)

sil78
sil78
  • 6 berichten

#7 Geplaatst 05 maart 2019 - 13:41

Hey, dank je wel allemaal voor de reacties.
Toen we hem zagen in het asiel zat hij nog in quarantaine dus mocht nog niet geadopteerd worden omdat hij nog maar pas daar was en nog niet onderzocht door de dierenarts.
We hebben dan de quarantaine tijd en het onderzoek van de dierenarts afgewacht en hem pas daarna geadopteerd.
Het enige wat ze bij het asiel wisten was dat hij door de politie werd binnengebracht van een uithuiszetting. Wat zijn geschiedenis daarvoor was, weten we niet.
Ik neem al jullie advies zo wie zo mee, want ik had mij zo verheugd op zijn komst en we willen hem alles geven wat nodig. We hebben hem volledig in de watten gelegd.
Maar ik begrijp niet dat hij van de ene dag op de andere zo kan "worden". De eerste 10 dagen was hij super lief en kwam hij knuffelen en heeft hij op geen enkel moment ons gekrabt of gebeten... :/ Hij lag bij ons aan het voeteneinde van het bed het eerste half uur en daarna ging hij telkens flink op zijn eigen plekje liggen om te slapen. overdag kwam hij knuffelen, speelde met zijn speeltjes en kwam dan spinnen en bij ons zitten of liggen. Hij zoekt ook dingen om in te bijten telkens ... hij haalt ijzeren beeldjes van het vensterbank om in te bijten, papieren van de bureau, ... of hij bijt in ons. Ik heb echt al littekens ondertussen op 2 weken tijd.
Het enige waarvoor hij nu contact zoekt is om ons aan te vallen :/
Ik vind het echt zo jammer ...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 05 maart 2019 - 14:14

Dag Sil,

Je kat is nu een puber, de meest drukke (en irritante) leeftijd waarop ze (soms letterlijk) het bloed vanonder je nagels halen.
Dit duurt nog tot ze het jaar voorbij zijn, pas dan worden ze rustiger.

Is de achtergrond van de kat gekend?
Want het gedrag dat je beschrijft, hoort bij een kat die te snel van de moeder weggegaan is.  
Zij hebben nooit geleerd om om te gaan met frustraties en uiten dat op die manier.

Vaak zijn zo'n katten geholpen met gezelschap, maar even vaak reageren ze daar net verkeerd op, omdat ze bvb helemaal alleen zijn opgegroeid.
Maar ik weet niet of je deze info hebt.

Wat ik sterk kan aanbevelen, is om hem bezig te houden.
Je kan zijn eten bvb in voedselverrijking geven, ipv in een eetbakje.
Verander ook van voeding naar bvb Royal Canin Calm.
Daarin zit zylkène, waar katten rustiger van worden.  

Als je iets vindt wat hij lekker vindt van snoepjes, gooi ze weg zodat hij er moet achter rennen.

Een plantenspuit en en andere dingen om te straffen kan ik niet echt aanraden.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

mira
mira
  • 790 berichten
  • 10 katten

#9 Geplaatst 05 maart 2019 - 14:52

Sil, ik zit hier ook met een erg dominant kitten opgescheept, was een kitten van een buitenpoes die bij de buren kittens had gekregen, het had dus geen echte opvoeding gehad toen ik het op ongeveer 3 maanden in huis nam, ik ving het in een kooi, het was wat ziekjes op dat moment en het was vrij snel tam, het leek ook een heel lief kitten te zijn, ons aanvallen doet het niet, maar het valt onze andere katten aan en maakt hen het leven zuur en we zijn ondertussen 2 jaar verder en het stopt niet. Het sproeit in huis dat het een lieve lust is, liefst op de andere poezen hun spullen, mijn oudste poes van 19 jaar wil ze steeds aanvallen, gisterenavond nog had ze haar huisje helemaal vol gesproeid, ik vraag me af waar ze al die urine blijft halen, soms zijn dat gewone plassen maar meestal sproeispoor, soms loopt het langs de binnendeuren af, dan springt ze op een krabpaal en begint ze van daar te sproeien, de andere poezen maken het haar totaal niet moeilijk integendeel en toch vindt ze het nodig om hen het leven zuur te maken en het lukt want de andere zijn enorm bang voor haar, ze gaan al lopen als ze nog maar in hun richting kijkt. Heb al vanalles geprobeerd type feliway friends, pipetten met valeriaankruid om tss haar oren aan te brengen maar de wasmachine draait hier spijtig genoeg overuren, echt niet fijn, ik liet haar al paar keer bij dierenarts controleren, ze had een blaasontsteking op het moment dat ze haar gesteriliseerd hebben, dat was op 4 maand en half, want op 4 maand was ze al krols, nadien nog paar keer urine laten prikken maar negatief, puur uit dominantie en frustratie dus dat ze het doet, ze mag door de dag buiten en maakt daar ook gebruik van en dan zou je denken dat ze afgereageerd is als ze 's avonds binnen komt maar niets is minder waar, heb nu gisteren bij medpets Telizen besteld, tabletten van Virbac, 2 keer per dag te geven, in geval van stress, las bij reviews dat het bij iemand geholpen had bij sproeien in huis, hoop dat het thuis ook gaat helpen want je wordt dat grondig beu, ik zonder haar soms al af in een aparte kamer als ze het te bont maakt maar kan ze daar moeilijk 12 uur aan één stuk opsluiten want ze jankt het hele huis bij mekaar na paar uur. Ik begrijp dat het niet makkelijk voor je is en hoop dat misschien iets zoals Zylkene of Telizen ook bij jou kan helpen, het is het proberen waard...

sil78
sil78
  • 6 berichten

#10 Geplaatst 05 maart 2019 - 15:02

dank je wel allemaal!
Ik ga hem eerst eens bij de dierenarts opnieuw laten nakijken en het andere eten proberen van Royal Canin Calm. en hem nog meer bezig houden. en hopelijk dat hij snel volwassen wordt :/
Ik zou het alleen heel erg vinden moest hij mij of mijn man of zoontje echt in het gezicht aanvallen en de ogen raken of zo ...
Mijn man zijn geduld is zo wie zo al op ... ook omdat hij ons uit onze slaap houdt met de avond-en nachtaanvallen.
Hopelijk helpt er iets want anders brengt mijn man hem terug naar het asiel en dat wil ik echt wel vermijden :( Ik wou hem net een mooi leven aanbieden met alles wat een kat maar wensen kan ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#11 Geplaatst 05 maart 2019 - 20:08

Je kan hem dat wel afleren. Het is niet de meest geliefde methode hier bij onze kattenliefhebbers, maar ik had ook zo'n kater die iedereen aanviel, ook onze 2 andere katten en wij zijn daar heel kordaat in geweest. Het is een soort van dominantiegedrag dat hij vertoont. Je moet echt volhouden en telkens toepassen als hij ongewenst gedrag vertoont, maar het helpt. Het is de methode die mamapoes en zussen en broeders kittens ook toepassen. Een kleine tik op de neus, telkens hij iets doet wat niet mag. De tik mag niet pijn doen, dat zeker niet, maar moet hem doen verschieten. Of je kan "ai" roepen als hij jou persoonlijk pijn doet.
Leer hem ook van in zijn mand te gaan door "mand" te zeggen en hem in het begin te tonen wat dat is. Een kat is zo een beetje zoals een hond. Ze verstaan een aantal woorden. Als hij in zijn mand gaat, geef hem dan een beloning (aai of snoepje). Hier hebben we het effectief afgeleerd aan Butler die 1,5 jaar in het wild in de Bokrijkse bossen leefde. Telkens als hij Sienna aanviel, gilde zij het hele huis bijeen. Dat schreeuwen hebben we haar ook afgeleerd door op haar te kijven.
Ik weet dat Evyke niet akkoord is met die methode, maar ze helpt wel. Wij vangen ook kittens (50 op 4 jaar) op voor het asiel van Genk en het waren meestal wilde.
Succes en je berisping volhouden. Het is de meest natuurlijke methode, die mamapoes ook toepast. Klopje op de snuit.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#12 Geplaatst 06 maart 2019 - 10:33

Nee, ik ben inderdaad niet akkoord met die methode gezien we veel katten binnenkrijgen die stressplassen dankzij hun eigenaars.
Kat te vroeg weggehaald van nestgenoten, vertonen probleemgedrag dat wordt bestraft ipv om te buigen naar positief gedrag.
De katten krijgen nog eens verkeerde signalen en beginnen dan nog wat in huis te sproeien en plassen en dan komen ze naar ons.

90 % van de katten met gedragsproblemen zijn gemaakt door hun eigenaars.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

sil78
sil78
  • 6 berichten

#13 Geplaatst 06 maart 2019 - 11:05

We hebben gisteren al een betere dag/ avond/ nacht achter de rug.
We hebben hem de hele dag de vrijheid gegeven om buiten te kunnen ( ipv enkele keren een beperkte tijd terwijl we erbij waren).
Daarnaast heb ik 's avonds nog extra met hem gespeeld ( zowel buiten als binnen).
Op een gegeven moment heeft hij aangegeven dat het genoeg was, en toen is hij rustig in de zetel gaan liggen, bij ons :catsleepy
Ik heb hem dan een hele lang tijd kunnen strelen zonder dat hij me aanviel of beet. Hij genoot ervan aan zijn gespin te horen. Op een gegeven moment wou hij toch proberen en heb ik hem zacht aangesproken ( neen, Pickles, niet fijn) en dan ben ik gestopt met aaien.
Hij heeft enkele keren een aanval ingezet naar mijn benen maar er dan toch langs af gelopen ipv erin te gaan hangen.
Toen het slaap tijd was, is hij, eerder dan ons, naar boven gegaan en op zijn plekje gaan liggen. Toen wij dan boven kwamen, is hij nog even komen kijken al spinnend en is hij uiteindelijk terug gaan liggen. Zonder ons aan te vallen in bed.
Vanochtend toen mijn wekker afging, stond hij langs mij ... ik mocht hem aaien en ben met hem naar beneden gegaan. Hij kwam tegen mijn benen schuren om te fletsen. Ik heb hem dan even gepakt, met zijn goedkeuring, wederom gespin. Dat hoeft natuurlijk niet te lang te duren ... maarja ... dat weet ik ondertussen al. Daarna heb ik hem buiten gelaten ( 06.45 uur), met de mogelijkheid om wel terug binnen te komen als hij dat wou. Voor ik vertrok naar het werk, nog even afscheid genomen en hij is terug naar buiten gelopen.
Dus toch al heel wat beter :jump:
Namiddag toch nog even een check up bij de dierenarts om zeker uit te sluiten dat er iets is waar hij last van zou kunnen hebben.

Sandra
Sandra

#14 Geplaatst 06 maart 2019 - 11:59

Dat klinkt al super  :thumb:  vooral het samen spelen volhouden dat hij zijn energie kwijt kan en daarna rustig kan komen knuffelen .

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#15 Geplaatst 06 maart 2019 - 12:34

:cheer:  :cheer:  :cheer:
Geplaatste afbeelding