Spring naar inhoud


- - - - -

Diarree bij overstap van brok naar vlees


  • Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 06 maart 2019 - 12:33

Hallo,

Ik wil mijn katten overzetten van brok naar vlees (blikvoer) om daarna over te stappen op vers vlees. Dus van free feeding naar meal feeding (3x per dag elke 8 uur)

Bij 4 vd 5 gaat dit perfect en is de ontlasting perfect en zelfs beter. Bij de nieuwe jonge kater levert dit problemen op zoals 3x per dag breiige diarree :-(
Nu heeft hij bij de vorige eigenaar enkel brok gegeten. Bij mij nu al 7 weken graanvrije brokjes van Purizon en die overgang ging goed. Nu begint hij nat voer mee te eten (nog niet eens zoveel als de rest) maar blijkbaar reageert hij daar toch heftig op. Dus hij staat nu weer op brokjes en 2x per dag beetje vlees.

Is dit een normale reactie van het lijfje (ontgiftiging)? Omdat zijn darmen daar niet aan gewend zijn? Op brokjes had hij nl gewoon goede ontlasting. Hij is 1,5 jaar en sinds 2 weken gecastreerd. (daarvoor al met suprelorin).

Vandaag leg ik het sowieso voor aan de DA, maar die komen altijd gelijk met hills i/d brokjes of rc intestinal en op brok heeft hij er geen last van.

blik vlees dat ze bij mij krijgen is van animonde carny, bozita en Mac's.

Ik heb nu voor de nieuwe kater RC intestinal en concept for live sensitive cats gehaald om zo over te schakelen op puurder vlees.

iemand trouwens ervaringen met de blikken van bozita en almo nature daily menu?

Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes Simone

Bewerkt door amazone480, 06 maart 2019 - 12:35.


HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.784 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 06 maart 2019 - 16:05

Toen ons Lucky'tje nog leefde kregen onze katten (toen nog Lucky en Twix) in het begin vooral natvoer uit blik.
Ons Lucky had regelmatig last van diarree. Niet dagelijks maar soms heel erg tot bijna waterachtige stoelgang.
De dierenarts vond niet onmiddellijk een oorzaak voor de diarree.
Tot iemand (nu herinner ik me niet meer precies of het de dierenarts was of iemand uit de dierenwinkel, het is al zo lang geleden) ons zei dat er soms katten zijn die blijkbaar niet goed tegen voeding uit blik kunnen.
Wij zijn dan overgeschakeld naar enkel droogvoer (brokken) en ons Lucky heeft nooit meer diarree gehad.

Natvoer is nochtans beter omdat de kat dan automatisch ook meer water binnen krijgt.
We zorgden, en nu nog met onze katten, er altijd voor dat er veel potjes staan met water. Zelfs buiten op terras voor onze katten die buiten gaan, ook al kunnen ze buiten overal aan water.

Overstappen naar andere voeding is altijd aanpassen voor de darmen, daarom is het altijd best om het geleidelijk aan te doen.
Misschien lukt het beter om de tussenstap met blikvoer er van tussen te laten, en geleidelijk aan van brokjes over te schakelen naar vers vlees.
Dan sluit je een eventuele gevoeligheid aan blikvoer al uit ;)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 06 maart 2019 - 16:05.


amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 06 maart 2019 - 16:33

thnx. Ik ga nu eerst terug naar zijn basis (brokjes) en dan opnieuw voorzichtig natvoer proberen inc met probiotica.

Inge91
Inge91
  • 12.189 berichten
    • Locatie: Kempen
OFFLINE

#4 Geplaatst 06 maart 2019 - 17:48

Overstappen naar andere voeding moet je heel voorzichtig doen. Misschien elke keer een klein beetje onder brokjes mengen. Sommige poezen zijn gevoeliger dan andere.
Het is misschien ook beter om hem ineens aan vers vlees te laten wennen, dan moeten zijn darmen maar 1 x wennen aan nieuwe voeding

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 07 maart 2019 - 14:55

Ik lees dat je wil overstappen naar rauw voer? Waarom bij de kater niet van brokjes direct naar rauw voer.
Welk merk van rauw voer ben je van plan te geven?

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 09 maart 2019 - 18:29

Ik weet nog niet welk merk vers vlees. Ik heb nog behoorlijk wat blikvoer staan en brokken. Ik dacht dus eerst over te gaan op 2 x vleesmaaltijd en brokjes. Blikvoer is ook handig, eerst maar kijken of ze t überhaupt gaan eten, anders is enkel blik ook prima. Maar nu voorlopig terug op brokjes en 1 vleesmaaltijd. De diarree lijkt weer onder controle

amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 10 maart 2019 - 10:12

Als ik over een tijdje toch de poging naar rauw (kvv) wil wagen. Dat is dan uiteraard nadat het qua ontlasting goed gaat met blikvoer ;-). Wat vinden jullie van deze merken? Ik was al een beetje aan het googelen op kvv en kwam deze sites tegen:
prooidier.nl
versvoer.nl
gelukkigdier.nl

De volgende merken spreken mij aan, ook qua prijs. Met 5 katten zou ik uiteindelijk ca 500 a 600 gram per dag nodig hebben:
Kiezebrink regular en sensitive (compleet en voordelig)
Dailymeat
Naturis
Tamro

Iemand met deze merken ervaring? qua acceptatie?
Excuses voor de vele vragen hoor maar ik wil ze graag zoveel mogelijk van brok af omdat dat beter voor ze. En of het uiteindelijk blikvoer wordt/blijft of vers vlees, maakt me in eerste instantie niet zoveel uit. Ik zit alleen met het feit dat ik 2 dagen ca 9 uur van huis ben en dat nog een vreemd idee vind om geen eten te hebben staan voor ze (brokjes). Want stel nou, er gebeurd onderweg wat met me, dan hebben ze geen eten. Verschrikkelijk idee vind ik dat.
Ook voor als ik evt een weekend weg ben of op vakantie ben (dan komt er 1x per dag een oppas aan huis). Is brokjes en 1 vleesmaaltijd best handig. Kun je op deze manier brok met vers vlees combineren? Evt via een voer automaat waardoor er zeker minimaal 8 uur tussenzit. En wat is dan de verhouding vlees/brok qua gewicht. Ze zijn hier altijd 24/7 brokjes gewend met savonds 1 vleesmaaltijd. Nu haal ik de brokjes snachts al weg zodat ze daaraan kunnen wennen.

alvast bedankt voor het meedenken en excuses voor de vele vragen.

Fijne zondag allemaal

Ida
Ida
  • 318 berichten
    • Locatie: Gierle
  • 4 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 10 maart 2019 - 13:09

Ik heb geen ervaring met deze merken dus daar kan ik u helaas niet mee verder helpen.
Zelf geef ik vers voer van natuur en dier :
http://www.natuurend...b3d294f2f5c3d8b

Ik denk dat je toch zal moeten uitproberen.
Mijn katten eten zeker niet alles.
Paard, lam, konijn en kalkoen eten ze graag.
De 5 dieren basis mix eten ze enkel als ik er natvoer onder meng.
In het begin heb ik er kattenmelk onder gemengd om het ze te leren eten.
Ondertussen willen ze geen kattenmelk meer.
Ze reageren wel goed op versvoer.
De ontlasting van mijn kater Sam is beter na het eten van versvoer dan van natvoer.
Cato heeft tot nu toe altijd al goede ontlasting gehad.
Het is wel handig om alles in huis te hebben en al eens af te wisselen.
's Avonds krijgen ze enkele koolhydraatarme brokjes in een voerpuzzel. Hun hoofdvoer is vers, maar ook natvoer krijgen ze wekelijks.
Ze houden hier zelf wel wat van afwisseling.
In het algemeen wordt de hoeveelheid vers voer gerekend aan 40 gram per kilogram lichaamsgewicht. Maar hier eten ze eerder maar 25 gram. Alhoewel dat ook weer sterk afhangt van de mix. Er zijn wel mixen waarvan ze meer lijken nodig te hebben. Ze zijn in ieder geval zeker niet te mager.
Vooral Sam heeft wel wat tijd nodig gehad om rauw te leren eten.
Je moet er rekening mee houden dat ze dat misschien niet dadelijk zullen willen eten.
Er zijn ook voerautomaten met koelaccu's voor als je weg bent.
Ik gebruik een luchtdichte voerbak zonder koeling, maar ik ben nogal veel thuis.

amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 10 maart 2019 - 19:15

Bedank voor je reacti ida. En thnx voor de site. Ik sla die op, zijn ook mooi qua prijzen. Ik zal idd verschillende moeten proberen wat ze lusten.

Voer jij 3x per dag? Ik werk zelf veel vanuit huis, ben slecht 2,5 dag op kantoor. Dus voor  de 2 lange dagen zou een voerautomaat handig zijn. Anders zit er langer dan 9 uur tussen het ontbijt en lunch (12 uur)

Ida
Ida
  • 318 berichten
    • Locatie: Gierle
  • 4 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 10 maart 2019 - 21:53

Ik voer meestal meer dan 3x per dag. Ze krijgen hier als ze vragen. Als ik de hele dag thuis ben geef ik ook liever kleinere hoeveelheden meermaals daags. Als ik werken ben (of dus slaap, want ik werk 's nachts)... zit er ook wel een beetje meer tijd tussen, maar uiteindelijk slapen ze ook wel veel overdag. Als je straks met vers voer start, ga je je draai er wel vanzelf in vinden. Je gaat wel ondervinden wat voor jullie het beste werkt.
Eerst zullen ze het moeten leren eten en de rest volgt dan wel. Een voerautomaat kan zeker wel handig zijn.
Het enige nadeel hier aan vers voer is dat mijn katten met hun poten eten en gans de keuken dan vol hangt. Zij hebben helaas geen tafelmanieren geleerd gekregen van hun moeder. Brokjes zijn dan wel properder.

amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 19 maart 2019 - 09:52

Inmiddels heb ik bij de boerenbond wat rolletjes Tinlo gehaald om alvast te proberen. 3 van de 4 eet dit al 2x per dag 50/50 met natvoer (bozita) en ontlasting is perfect!!!

Nomi (het kitten van 7 maanden) bedelde gisteravond nog om meer en kreeg de konijn variant echt rauw en ze at het met smaak op

Elmo (profielfoto) haalt zijn neus er nog voor op. Eigenlijk best gek, want hij komt regelmatig thuis met een muis of vogel en eet die dan ook op hahahaha en kvv wil hij (nog) niet. Maar goed ben er ook pas net mee gestart dus ik verwacht nog niet te veel. Komt wel.

De vlees-eters, eten nog wel wat brokjes maar echt beduidend minder!! yeah!!! juist 1tje hiervan krijgt altijd makkelijk dunne ontlasting van (te veel) natvoer en dat is nu al opgelost. Dus tot nu toe ben ik al super happy.

Inmiddels heb ik een bestelling gedaan en opgehaald bij Natuurendier.nl. Ze gaven aan dat dogmeat ook van hun is en nog wat voordeliger. Ik kreeg zelfs een bijzonder grote doos met cats nature kvv mee om te proberen. gewoon een volle lade in de vriezer!!! wauw!!! Ik heb nu dus 2 lades vol liggen voor de komende tijd :-)

Nu viel mij wel op dat wat ik besteld had dat daar "voor hond" op staat. Terwijl in de webshop ik voor katten compleet gemalen had gekozen.

@Ida.... staat dat er bij jouw ook op? ook de kennismakings actie (7x1000 gram natuur&dier) staat hond op. Nu zie ik in de shop wel dat het voor honden en katten kan dus zal wel kloppen. Heb jij de cats nature al geprobeerd? Ik las op voerwijzer een recensie dat zelfs de kieskeurigste carnibest kat dit super graag at, dus ik heb veel hoop.

tot zover het rauw avontuur

Ida
Ida
  • 318 berichten
    • Locatie: Gierle
  • 4 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 23 maart 2019 - 06:43

Ja, dat staat er bij mij ook op. De mixen voor katten zijn eigenlijk dezelfde als voor honden, alleen worden bepaalde mixen zoals de mixen met pens niet gegeven aan katten.
Ik heb de cats nature nog niet geprobeerd, maar het lijkt me dat er wat minder keuze is. Ik bestel de mixen van 1 kg en ik denk niet dat ze dan voordeliger zijn voor mij. Ik denk ook dat de verzendkosten duurder zijn bij dogmeat, maar daar moet jij dan geen rekening mee houden.
Ondertussen eten mijn katten alle mixen zonder er nog natvoer onder te mengen.
Het is wel super dat jouw katten er al zo snel mee weg zijn. Elmo zal ook wel nog volgen. Misschien heeft hij liever echte prooidieren, die kan je ook verkrijgen bij dogmeat. Ikzelf pas daar toch voor.

amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 26 maart 2019 - 13:23

Klopt, Cats Nature is duurder dan hun eigen kvv en nrv mixen. Deze KVV en NRV mixen zijn wel dezelfde als op de dogmeat site en net wat voordeliger daar. Maar voor nu probeer ik de Cats Nature gratis :jump:  
voor verzending hoef ik niet te kijken, is bij mij slechts 25 min rijden of via een verkooppunt nog dichterbij.

Elmo at gisteren en vandaag wel de beefmix met smaak op (zelfs een beetje rauw). Heb het gemengd met een super goedkope pate van de action (freija 18 ct) en zelfs graanvrij en suikervrij.

amazone480
amazone480
  • 352 berichten
    • Locatie: Roosendaal
  • 4 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 03 april 2019 - 08:20

Inmiddels eten ze het hier heel goed :eat2 .
De cats nature lijkt minder in de smaak te vallen gek genoeg. Voornamelijk de lam en gevogelte/wild mix.

Nu had ik wat vragen gesteld aan Henk van dogmeat en natuurendier, en die zegt nu doodleuk dat alle producten van natuur en dier niet geschikt zijn voor katten. WATT!!! ik bestel een katten introductiepakket, op de site staat ook geschikt voor katten en nu ineens niet meer? Ik wordt hier wel beetje moe van!

Ik moet dus op zoek naar iets beters. Tinlo cattery wil ik proberen, tinlo eten ze sowieso goed. wellicht toch kiezenbrink erbij.
ik zou het wel in 1 webshop willen bestellen en liefst afhalen ivm extra verzendkosten. Iemand tips voor me?

Ida
Ida
  • 318 berichten
    • Locatie: Gierle
  • 4 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 03 april 2019 - 10:22

Bekijk berichtamazone480, op 03 april 2019 - 08:20, zei:

Nu had ik wat vragen gesteld aan Henk van dogmeat en natuurendier, en die zegt nu doodleuk dat alle producten van natuur en dier niet geschikt zijn voor katten. WATT!!! ik bestel een katten introductiepakket, op de site staat ook geschikt voor katten en nu ineens niet meer? Ik wordt hier wel beetje moe van!


En waarom zouden ze dan niet geschikt zijn ? Het is toch maar gewoon rauw vlees. Zonder toevoegingen.
Om eerlijk te zijn vertrouw ik die Henk niet.

Hij heeft rare mails verzonden naar alle klanten. Als er intern een probleem is, lijkt het mij niet normaal dat je daar de klanten in betrekt.
Ik vond het echt niet proper van hem :

Beste,

Ik heb als fabrikant van de producten van Natuur en Dier besloten, de samenwerking met Bianca Hofman na vijf fijne jaren te stoppen. Om een voor mij onbekende reden heeft zij geen vertrouwen meer in ons.

Het is voor ons een hele vreemde kwestie en begrijpen er niets van.

Een en ander betekent dat indien uw bestelling nog in behandeling staat in de webshop van Natuur en Dier, wij deze niet meer komen leveren.

Jammer van een leuke tijd.


Met vriendelijke groet,

Henk Versluijs.



Dit was dan de reactie van Bianca :

Goedemiddag,

Naar aanleiding van de vele vragen die ik krijg door de verbazende mail
van fabrikant/ transporteur Dogmeat zou ik graag het volgende mededelen:

Heden, vrijdag 25 januari 2019 heeft dhr Versluijs zonder mijn medeweten
en toestemming een mail verzonden aan alle klanten. Ik was hiervan niet
op de hoogte en onderschrijf deze mail niet. Ik heb hierop de heer
Versluijs/ Dogmeat in gebreke gesteld, daar ik van mening ben dat de
overeenkomst die we hebben dient te worden geëerd en er dient te worden
geleverd. Ik ga er vanuit dat de komende week en de periode erna gewoon
zal worden geleverd. Mocht dit onverhoopt niet gebeuren, dan zult u de
reeds betaalde gelden retour krijgen gestort via uw rekening. Vooralsnog
ga ik hier niet vanuit.

Hoe dan ook zijn we geenszins van plan te stoppen!

Mijn excuses voor uw ongemak!

Met vriendelijke groet,

Bianca Hofman


Het was een hele rare situatie, maar ik heb zeker geen goed gevoel bij Henk, wel bij Bianca.
Ik zou dan wel eens willen weten waarom ze niet geschikt zouden zijn voor katten?

Ik kon het alleszins ook niet laten om op zijn mail te reageren :

Ik heb gelukkig geen bestelling meer lopen, maar als u dit werkelijk meent en de klanten die reeds besteld en betaald hebben in de kou laat staan ... dan is voor mij de reden dat Bianca geen vertrouwen meer in u heeft mij alvast niet onbekend maar zelfs overduidelijk. Dit lijkt mij niet erg professioneel.



Dus ik zou niet zomaar hals over kop op zoek gaan naar iets anders, terwijl je uiteindelijk toch van geen enkel product echt zeker kan zijn. Kijk gewoon naar u katten hoe ze erop reageren, hoe de ontlasting is, of ze het graag eten , wissel al eens af en vertrouw op uw eigen gezond verstand.

https://www.voerwijz...n/barfmenu-kat/
Met Tinlo zal je natuurlijk ook niet veel mis doen.
Ik heb daar momenteel nog geen ervaring mee en kan je helaas geen tips geven.

Succes zou ik zeggen !

Bewerkt door Ida, 03 april 2019 - 10:24.