Spring naar inhoud

- - - - -

Gedupeerde kattenliefhebster

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
23 reacties op dit onderwerp
Nientje
Nientje
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 13 maart 2019 - 09:21

Hallo, ik ben nieuw hier. Mijn naam Jeannine en hou enorm veel van sphynx poesjes. Ikzelf heb er 3. In oktober heb ik een sphynx gekocht voor een vriend van mij bij Hoeve Hoogland. Nu, na 5 maanden is het katertje op sterven na dood en ik xord alleen maar uitgescholden. Het is een aangeboren afwijking, en ik vraag alleen mijn geld terug zodatvik mijn vriend een beetje kan terug betalen van alle onkosten aan dokters en ziekenhuizen. Wat inmiddels al over de 2000 euro is . Het katertje heb ik 1085 euro betaald. Dit kan toch niet dat zo een broodfokker ongegeneerd kan doorgaan ????

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 maart 2019 - 09:27

Bij broodfokkers kopen is vragen om zieke katten.
Begrijp niet dat mensen daar blijven kopen ondanks dat het al JAREN geweten is dat je geen dieren moet kopen bij dierenfabrieken.

Ze zijn in orde met al hun papieren, dus kunnen hun gang gaan.
En dat gaat enkel stoppen als mensen eindelijk ophouden met hun dieren daar te kopen.

Maar helaas... de meesten hebben geen geduld om zich op een wachtlijst te zetten en willen direct hun kitten.
Dure les he. :s

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#3 Geplaatst 13 maart 2019 - 10:49

:cry:  arm poesje...

Ik heb zelf ook een Sphynx, ze is nu 13 jaar. Op de Facebookgroep 'Sphynx Lovers' zijn veel goede fokkers met de nodige testen enzo. Die worden er ook gescreend. Volgende keer daar kijken? En welkom!
Geplaatste afbeelding

Nientje
Nientje
  • 4 berichten

#4 Geplaatst 13 maart 2019 - 10:57

Het is niet dat ik geen geduld had, het katertje zag er gied uit en was super lief. Dan smelt je toch en denk je niet verder na. Weet nu wel beter

Dank je Blaxk Scorpion. Ik heb zelf 3 super gezonde sphynxen, hobby kweker geweest. Altijd gezonde poesjes, kwam mijn beloftes na... heb nooit boze kopers gehad

Inge91
Inge91
  • 12.189 berichten

#5 Geplaatst 13 maart 2019 - 11:40

Ik vrees dat je weinig gaat kunnen doen. Je hebt je geld op de verkeerde plaats uitgegeven.
Dit gaat pas stoppen als ze geen klanten meer hebben.

Geplaatste afbeelding

Nientje
Nientje
  • 4 berichten

#6 Geplaatst 13 maart 2019 - 11:45

Dank je Blaxk Scorpion. Ik heb zelf 3 super gezonde sphynxen, hobby kweker geweest. Altijd gezonde poesjes, kwam mijn beloftes na... heb nooit boze kopers gehad

Sandra
Sandra

#7 Geplaatst 13 maart 2019 - 14:40

Vind het héél erg voor het kitten en voor je vriend die ongevraagd nu opgescheept zit met de gevolgen van een broodfok kitten .

Nu ga ik mss héél cru uit de hoek komen maar ik walg van broodfokkers  :zwijg:

Ik kan met jou geen medeleven of medelijden hebben , sorry [-(

Wat had je nu anders verwacht als je bij zo'n zaak een kitten gaat halen , je geeft zelf aan te weten dat om een broodfokkerij gaat  :zwijg:
Hij zag er goed uit ... was super lief ... dan smelt je toch ...
Voor mij is dat absoluut geen excuus om op zo'n plaats een kitten aan te schaffen ...

Alle kittens zijn lief en schattig  :love:  ... zou je ,  als zelf fokker geweest te zijn toch wel moeten weten ...

Wat ben je daar in de eerste plaats gaan zoeken ?
Je bent er toch zelf naar toe gegaan ?
Dat is in mijn ogen er gewoon om vragen bedrogen te worden , wat had je nu gedacht dat het jou niet zou overkomen ...

Ging je dan eigenlijk gewoon  kijken om niks aan te kopen ?

Vraag me trouwens echt af wat er in iemand omgaat die zich er dan nog bewust van is dat het om een broodfokkerij gaat  , er toch binnen stapt en dan nog overgaat tot een aankoop ? :-k

Zou je als je nu het "geluk" had gehad dat dit kitten niet ziek was 1 van die mensen zijn die H**v* H**gl*nd zou verheerlijken in topics waar er "gedepudeerde" mensen hun beklag doen :-k
Zou jij dan 1 van die mensen zijn die het zou opnemen voor hun :-k
zo van ik heb er een kitten gehaald en het is kerngezond , lief , etc... etc...  
dat zijn mensen die weten waarover ze het hebben ,
hebben het beste voor met hun dieren ... bla bla bla ...

En dan nog al die BV die daar op de site staan :zwijg:   ronduit schandalig dat die daar aan meewerken en daar uberhaupt kopen ...

Vraag het mij écht af ...

Dit is zoals Evyke81 zegt een dure les ... en 1tje die nu hopelijk gaat blijven hangen ...
Er zijn mensen die alleen willen luisteren als ze getroffen worden in hunnen portemonnee , jammer ...

Blijf gewoon buiten bij zo'n zaken als HH ...
dan kan je jezelf nooit in die verleiding brengen om over te gaan tot een aankoop ...
Ben je niet meer de oorzaak dat er kittens in zo'n omstandigheden moeten zitten/opgroeien ,
en het allerbelangrijkste veroordeel je geen kattinnen meer tot massaproductie van nesten ...

Want dat is het hoor niet meer , niet minder ..
hun uitleg van "huislijke sfeer" , controle door dierenartsen , ja écht ... laat me niet lachen ...

Het is jammer genoeg niet omdat je DA bent dat je daarom automatisch moraal hebt  :8

Zeg nu zelf welke zichzelf respecterende ras liefhebber/fokker zou met zijn geliefde raskatten meewerken aan zo'n dingen ?
Zou zijn tijd en geld steken in het uitzoeken van passende bloedlijnen , testen op voorkomende ziektes in het ras , moederpoes en kittens omringen met de nodige zorgen , liefde en geborgenheid ...

Om ze dan te verkopen aan een winkel om ze daar in de vitrine te steken en niet te weten waar hun kittens ooit terecht komen ?

Wie dat geloofd :doh: :zwijg:

Trouwens wel oppassen met het vermelden van hun volle naam hier op het forum , zo'n zaken schuwen er niet voor terug om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen mensen voor laster en eerroof ;)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 1 katten

#8 Geplaatst 13 maart 2019 - 14:54

Ik vind niet dat je de kopers door het slijk moet halen en met de grond gelijk maken. Velen weten niet dat het broodfokkers zijn, dat weten ze pas achteraf. Het is niet dat jullie dat weten, dat anderen dat weten of beseffen. Zo zijn er nog zoveel mensen die niet weten van het leed van koeien zodat wij melk hebben. Wel, zo zijn er nog veeeeel mensen die het leed dat broodfokkers veroorzaken niet kennen. Die mensen moet niet met de grond gelijk gemaakt worden, ze hebben al emotionele (en financiële) pijn.

Men zou gewoon die plekken moeten sluiten en de eigenaars van die plekken alsook de mensen die er werken een permanent wettelijk verbod geven om nog met dieren te werken en er zelf te hebben. En dit met onverwachte regelmaat opvolgen. En de dieren in beslag nemen en verzorging geven waar nog kan.
Geplaatste afbeelding

Sandra
Sandra

#9 Geplaatst 13 maart 2019 - 15:52

Nientje geeft aan het wel op voorhand geweten te hebben .

Google H**v* H**gl*nd eens

De eerste 2 dingen zijn hun eigen reclame (ja daar betalen ze natuurlijk voor om bovenaan te staan in de zoekactie)
Alles wat daarna staat gaat over hun broodfokkerij mensen die klagen omdat ze er een ziek diertje gekocht hebben , rechtzaken die tegen hun lopen etc...
sorry maar dan kan je niet zeggen dat je er niks van afwist ...

De 2 grote oorzaken dat mensen daar gaan is voor hun potremonnee of omdat ze nu , direct , onmiddellijk een kitten of pup willen niet meer niet minder .

Hoe vaak word er wel niet afgegeven op fokkers omdat hun prijzen hoog liggen , X € meer dan bij zo'n zaken als HH .
Of ze hebben niet direct kittens ter beschikking.

En dat voor het zelfde ras , nee dat gaat men niet doen een ,
bv een Maine Coon is een Maine Coon die hoeft geen stamboom daar zijn ze toch niks mee dat is maar een papiertje etc....
ze willen er gewoon 1 en dan gaan ze daar geen x € meer voor betalen en ze willen hem liefst gisteren al ...

Zolang alles goed gaat hoor je die mensen niet en promoten ze dat nog ook ..

maar als het mis loopt dan zijn ze ineens wel geinformeerd en weten ze ineens wel dat ze een kitten van een broodfokker hebben gekocht ...
Geven ze veel meer dan X € meer uit aan DA kosten om hun diertje te redden ... en dan hebben ze spijt ...
spijt dat het pijn doet in hun portemonnee en verdriet om het diertje waar ze aan gehecht zijn geraakt op die paar dagen tijd ...

Pas dan begint het bij sommige te dagen dat ras fokkers/liefhebbers  , meer tijd , moeite , energie , geld en testen aan hun ouder dieren en kittens besteden en dat  die x € die die fokkers meer vragen voor hun kittens  meer dan gerechtvaardigd is  .

Omdat zij er wel naar streven om gezonde kittens op de wereld te zetten .

Kittens die een bijdrage kunnen leveren aan hun geliefde ras om het ook voor de toekomst nog gezond te houden .
Met ras vertegenwoordigers die zowel van uiterlijk en karakter voldoen aan de ras standaard nu en ook in de toekomst ...
Die zich daar voor aan verschillende regels houden in tegenstelling tot broodfokkers ...

Sorry maar om in deze tijd met de huidige technologie nog af te komen met niet geinformeerd , niet iedereen weet dat  ... dat vind ik persoonlijk echt geen excuus .
Zodra ze problemen hebben met hun aankoop dan weten ze ineens wel allemaal wat broodfok is ...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.785 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 13 maart 2019 - 16:35

Wat ik nog erger vind aan deze broodfokkers is dat ze nog min of meer dezelfde prijs krijgen voor een kitten als wat een degelijke cattery vraagt.
M.a.w. voor de prijs die je betaalde kon je even goed een sphynxje kopen bij een degelijke cattery.
Wij hebben 2 htk's en 1 sphynxje. Ons sphynxje in een herplaatser die -voor ze bij ons belandde- al 4 verschillende mandjes had (cattery waar ze geboren is meegerekend).
De eerste mensen waar ze naartoe ging waren ook mensen die nog steeds een cattery hebben en volgens wat ik erover opzocht ook op alles testen + meedoen aan shows en al verschillende prijzen binnenhaalden waar ze mee pronken op hun website.
Toch vonden zij het ook niet nodig om goed te kijken waar ze haar herplaatsten, noch om te laten chippen voor ze vertrok en kochten ze haar zelf aan in de oorspronkelijke cattery op 6 (of 8?) weken :(
Dus 2 catteries en 2 particulieren verder kochten wij haar niet gechipt. Gelukkig wel gesteriliseerd en met een operatie achter de rug voor haar knikstaartje.
Waarmee ik wil bedoelen dat het nog niet is omdat een cattery op het eerste zicht er oké uitziet dat ze alle verantwoordelijkheden nemen.
Op sphynx lovers (facebook) zijn ze heel streng (en terecht!) voordat ze een cattery toelaten om te delen dat ze een nestje verwachten.
Garantie heb je nooit, maar dat is inderdaad de place to be als je betrouwbare informatie wenst te vinden ivm sphynx catteries.

Wat mij eerlijk gezegd een beetje stoort aan jouw post is dat je de nadruk legt op het feit dat je je geld terug wenst (wat je spijtig genoeg niet zal bereiken bij deze broodfokkers) maar niets vertelt over wat er gaande is met jouw kitten.
Je schrijft : "het is op sterven na dood" maar vertelt niet welke ziekte het heeft.
Ik snap dat het financiële plaatje niet altijd gemakkelijk is en je je bedrogen voelt, maar wat er scheelt met het kitten is toch even belangrijk om te delen, of niet? Je weet nooit dat iemand nog kan helpen of tips geven...

Je was zelf ook " hobbykweker ", was je dan zelf niet op de hoogte van mogelijke betrouwbare catteries en had je dan zelf geen vermoeden dat je op die plaats veel risico liep om een ongezond kitten te kopen.

Hoe dan ook, ik hoop dat het kitten toch nog geholpen kan worden.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 maart 2019 - 16:40.

Sandra
Sandra

#11 Geplaatst 13 maart 2019 - 17:50

Zoals ik het begrijp in de post van ts wil ze het aankoop bedrag terug om te schenken aan haar vriend waar zij het kitten voor gekocht heeft . Om hem te helpen met de financiële kant van het kitten omdat die al serieuze kosten heeft moeten maken .

Dus niet voor zichzelf

Bewerkt door Sandra, 13 maart 2019 - 17:51.

Féline
Féline
  • 1.757 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 13 maart 2019 - 18:09

Bekijk berichtBlackScorpion, op 13 maart 2019 - 14:54, zei:

Ik vind niet dat je de kopers door het slijk moet halen en met de grond gelijk maken. Velen weten niet dat het broodfokkers zijn, dat weten ze pas achteraf. Het is niet dat jullie dat weten, dat anderen dat weten of beseffen. Zo zijn er nog zoveel mensen die niet weten van het leed van koeien zodat wij melk hebben. Wel, zo zijn er nog veeeeel mensen die het leed dat broodfokkers veroorzaken niet kennen. Die mensen moet niet met de grond gelijk gemaakt worden, ze hebben al emotionele (en financiële) pijn.

Men zou gewoon die plekken moeten sluiten en de eigenaars van die plekken alsook de mensen die er werken een permanent wettelijk verbod geven om nog met dieren te werken en er zelf te hebben. En dit met onverwachte regelmaat opvolgen. En de dieren in beslag nemen en verzorging geven waar nog kan.
Als je nu nog niet weet dat HH broodfokkers zijn, ben je afkomstig van een andere planteet.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.785 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 13 maart 2019 - 18:17

Bekijk berichtSandra, op 13 maart 2019 - 17:50, zei:

Zoals ik het begrijp in de post van ts wil ze het aankoop bedrag terug om te schenken aan haar vriend waar zij het kitten voor gekocht heeft . Om hem te helpen met de financiële kant van het kitten omdat die al serieuze kosten heeft moeten maken .

Dus niet voor zichzelf
Ja, zo las ik het ook ;)
Of half eigenlijk, want had er inderdaad niet zo bij stil gestaan dat het kitten niet voor zichzelf was maar voor een vriend.
Maar wou er vooral mee benadrukken dat het toch even belangrijk is om verder te kijken of het kitten nog kan geholpen worden i.v.m. de gezondheidsklachten dat het heeft.
Als ze er hier meer over vertelt kunnen er misschien leden mee nadenken of tips geven.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 maart 2019 - 18:23.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 13 maart 2019 - 19:50

wat kan je doen bij broodfok?

Je moet allereerst een bewijs van je dierenarts hebben dat verklaart dat de kat een aangeboren afwijking heeft.
Wettelijk gezien is een dier een goed. Je kan ofwel eisen dat ze het dier terugnemen en je de volle aankoopsom terug gegeven, 50% van de aankoopsom terugeisen en het dier houden of het dier vervangen door een ander dier.

Maar deze ketens hebben een leger advocaten die je het erg moeilijk kunnen maken. Ik persoonlijk zou toch echt mijn 50% van de aankoopsom terugeisen, wijzend op de wet van goederen en ook klacht indienen bij dierenwelzijn.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 13 maart 2019 - 20:30

Wanneer gaan de mensen eens leren om geen "oooh" aankopen te doen en wanneer gaan ze leren om geen dieren cadeau te geven aan iemand. Je koopt een dier voor jezelf en niet voor een ander die je dan opscheept met alle verzorging, die hij/zij misschien niet gevraagd had. Als je beslist hebt om een dier aan te kopen, koop dan nooit direct dat dier dat je zo "schattig vind", maar neem 24 uren bedenktijd en koop het dan bewust omdat je er echt voor wil gaan zorgen. Maar voor je het koopt, kijk nog na of de verkoper geen broodfokker is. Je vind alle info op internet. En zeker bij deze. Ann Lemmens heeft er ook tegen gevochten tegen deze verkoper. Zegt dat niet genoeg? vraag eventueel ook eens na op een forum zoals dit, waar echte liefhebbers zitten, die je eerlijk antwoord zullen geven en... waarom koop je niet een dier uit een asiel? Je vindt daar waarschijnlijk geen raskatten, maar ook deze dieren zullen je leven rijker maken en je hebt een verschoppeling een gouden mandje gegeven. Maar koop NOOIT een dier voor iemand anders. Dat is echt "Not Done."
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/