Spring naar inhoud

- - - - -

Urinestank kater

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Filou
Filou
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 21 maart 2019 - 11:42

Beste forumleden

Gisteren haalden wij een prachtige en superlieve kater uit het asiel. Hij is daar vorige week gedumpt en de dierenarts schat hem 2 jaar. Hij was niet gecastreerd. Vorige week vrijdag is hij dan gecastreerd. Nu is hij een dagje bij ons en toen we vanmorgen opstonden, stonk heel ons huis naar een penetrante urinegeur. Ik heb hem nog niet zien sproeien, heb ook niet de indruk dat hij dat doet. Hij was wel in de kattenbak geweest. Die heb ik direct schoongemaakt. We hebben een peewee-kattenbak met houtschilfers (in asiel hadden ze ook houtschilfers). Het is een dichte, maar het luikje is er wel uit op aanraden van asiel om zeker te zorgen dat hij niet onzindelijk wordt. De kattenbak staat in onze wasplaats en die stinkt echt het ergst (niet zo fijn voor de frisse was!) maar de geur is op heel onze benedenverdieping (is helemaal open) te ruiken en trekt zelfs naar boven (waar de kat niet komt). Heb net even naar de dierenarts gebeld en die zei dat het een 6-tal weken kan duren voor geur mindert na castratie.

Graag wilde ik eens bij jullie horen of iemand hier ervaring mee heeft? Klopt het dat deze geur verdwijnt na een dikke maand? Kan ik nu al iets doen om het minder erg te maken? Ervaringen met kattenbakvulling of soort kattenbak (luik dicht, open, peewee)?

Het is een heerlijk beestje, maar dit zie ik echt niet zitten op lange termijn.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.117 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 21 maart 2019 - 12:18

De geur gaat zeker weg :)

Het kan nog een hele tijd duren. Zelfs een week of 6. Maar het gaat zeker wel :)

Dat is hét grootste nadeel aan volwassen katers die niet gecastreerd zijn, ik kan niet verstaan dat mensen niet gecastreerde katten in huis houden :(

Houtkorrels gebruiken wij ook graag, minste geur naar mijn mening...

Onze dierenartassistente zegt een pot water laten koken met allesreiniger, werkt tegen de geur blijkbaar :)

Bewerkt door Jefke_Lientje, 21 maart 2019 - 12:21.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 22 maart 2019 - 08:15

Lief dat je een asieldiertje een kans geeft.

De geur begint na een 2-tal weekjes al duidelijk af te nemen hoor.
Na 6 weken is hij helemaal geurloos

Persoonlijk ben ik zelf helemaal niet voor Peewee en andere houtsoorten als kattenbakvulling.
Een kat gaat uit nature liefst op zo fijn mogelijk zand.
Maar als hij er zelf geen probleem van maakt, kan je het zeker zo laten :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sandra
Sandra

#4 Geplaatst 22 maart 2019 - 10:26

Gebruik jij de Peewee korrels samen met de Peewee kattenbak of met een gewone kattenbak .
En doe je in de onderbrak een klein handje korrels ?

Ik gebruik hem sinds we Blue in september zijn gaan halen .
Is gecastreerd , zijn open Peewee bak staat een kast in onze open living/keuken en daar ruik je écht niks van.
Ik haal 1x per dag zijn drolletje eruit en 2x per week leeg ik de onderbak.

Bij de Peerwee sluiten normaal de korrels in de bovenbak de geur ook nog eens extra af .

Filou
Filou
  • 2 berichten

#5 Geplaatst 22 maart 2019 - 10:38

Bekijk berichtSandra, op 22 maart 2019 - 10:26, zei:

Gebruik jij de Peewee korrels samen met de Peewee kattenbak of met een gewone kattenbak .

Is gecastreerd , zijn open Peewee bak staat een kast in onze open living/keuken en daar ruik je écht niks van.

Bij de Peerwee sluiten normaal de korrels in de bovenbak de geur ook nog eens extra af .

Bekijk berichtSandra, op 22 maart 2019 - 10:26, zei:

Dag Sandra, we hebben gesloten bak van Peewee en vulling van Peewee. Ik heb nu al elke dag 2x de onderbak geleegd en drolletjes onmiddellijk. Bak na 1 dag ook al helemaal afgewassen. Nu heb ik er baksoda over gestrooid en ook in onderbak (samen met wat korrels). Dat las ik ook ergens. Dat vreet ook geuren en is totaal geurloos en onschadelijk. Eens benieuwd...

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 23 maart 2019 - 21:14

Als je de geur wilt wegkrijgen op een plaats war hij geplast heeft, gebruik dan niks met citroengeur of javel, want dat trekt juist aan om te gaan plassen.
Als ik eens een ongelukje heb dan gebruik ik UF2000. http://shop.ecodor.be/

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

chanatas
chanatas
  • 5.404 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 25 maart 2019 - 22:17

Bekijk berichtElma, op 23 maart 2019 - 21:14, zei:

Als je de geur wilt wegkrijgen op een plaats war hij geplast heeft, gebruik dan niks met citroengeur of javel, want dat trekt juist aan om te gaan plassen.
Als ik eens een ongelukje heb dan gebruik ik UF2000. http://shop.ecodor.be/

Ik heb uri go wat dus met citroengeur is...hij plast er niet meer tegen aan...voor de zekerheid wel bij 2 plekken van de bank een bakje water gezet...want de geur volledig uit de bank krijgen is lastig...ruik het niet in huis..maar als ik mn  neus op de plek in de bank druk nog wel.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 26 maart 2019 - 08:06

Bekijk berichtchanatas, op 25 maart 2019 - 22:17, zei:

Ik heb uri go wat dus met citroengeur is...hij plast er niet meer tegen aan...voor de zekerheid wel bij 2 plekken van de bank een bakje water gezet...want de geur volledig uit de bank krijgen is lastig...ruik het niet in huis..maar als ik mn  neus op de plek in de bank druk nog wel.
Probeer gewoon een ecologisch product.  
Is echt een wondermiddel, je kan er ook gewoon mee kuisen.

Wij hebben vorig jaar een lek gehad in het toilet en heel de zolderverdieping was gedrenkt in urinewater.
Heb al ons hout ingewreven met een ecologisch kuisproduct van ecover en de dag erna was alle geur weg.
Zelfs met je neus ertegen.  En daarvoor rook het slechter dan een toilet op een festival

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Elma
Elma
  • 3 katten

#9 Geplaatst 26 maart 2019 - 21:33

Ik geef alleen maar door wat ze mij bij het asiel destijds geadviseerd hebben toen Misty nog leefde en overal plaste omdat ze onze 2 toenmalige kittens (Lexy en Sienna) niet in "haar huis" kon verdragen. Lexy aanvaardde de geur, want hij lag nadien op het tapijt te slapen dat ik gewassen had met UF2000:

Lexy droogrek.jpg

Bewerkt door Elma, 26 maart 2019 - 21:34.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/