Spring naar inhoud

- - - - -

Kussentjes voorste pootjes is dit eelt ?

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Sandra
Sandra

#1 Geplaatst 03 mei 2019 - 20:08

Blue heeft al vanaf het moment dat we hem hebben verharde plekjes op de kleine kussentjes van zijn voorste pootjes die "groeien" .
Zelf had ik dat nog nooit bij een poes gezien , dan ben ik beginnen zoeken en kwam via google dit oude topic van 2012 tegen van hier op de site .
Nu lijken de foto's in dat topic wel wat op wat Blue heeft
http://www.kattensit...-in-kussentjes/

Maar dat het aan vitaminen tekort zou liggen vind ik persoonlijk wel raar :catnoknow :s   Blue kreeg zowel bij de fokker als nu bij ons echt wel een hoogwaardige voeding dus dat hij ondanks dat een vitaminen te kort zou hebben lijkt mij sterk (maar alles kan natuurlijk) .

Ik denk dat de topic starter van toen hier niet meer actief is , anders had ik graag geweten hoe de DA dat heeft vastgesteld dat dat door vitaminen tekort zou komen , via bloed afnamen of gewoon met de natte vinger en bleef het dan ook weg na die vitamine inspuiting :catscratchhead

De uitleg van andere dat het gewoon eelt is en je dat mag/kan afknippen lijkt mij meer aanneembaar .
MAAR nu durf ik niet zomaar het schaartje er in te zetten , wil wel effe zeker zijn dat het om het zelfde soort "uitwasje" gaat .
Blue zijn nagels worden om de 14 dagen geknipt en dat is wel telkens nodig zijn nageltjes groeien snel , wat hij trouwens zonder enig probleem laat doen .
Als ik het schaartje uit de kast pak komt hij zelf al afgelopen :catwalk dat zou ik graag zo houden :goofy:

Hij heeft het aan elk klein kussentje waar hij een nageltje heeft niet aan allemaal even erg , het lijkt precies een extra nageltje :o

20190430_193122.jpg 20190430_201102.jpg
20190430_201245.jpg

Vind net dit nog dat lijkt me  misschien ook wel een aanneembare uitleg , wat denken jullie ?
http://www.dierenfor...ssentjes.10776/

Bewerkt door Sandra, 03 mei 2019 - 20:10.

Elma
Elma
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 mei 2019 - 20:22

Sandra, ik ken dit. Misty had dat ook. Lijkt alsof er een tweede nagel onder elke echte nagel aan het groeien is, maar uit een soort eelt bestaat. Ik heb toen meerdere DA gevraagd wat ik ermee moest doen, omdat bij de Misty de top tot tegen de nagel kwam en zij er toch wel af en toe wat last van had (beetje pijn).
AFBLIJVEN was het enige wat ik hoorde. Je kan het laten wegsnijden maar dan komt het eens zo groot terug. Dus afblijven is de boodschap.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding
Opvangmama voor http://dierenasielgenk.be/

Sandra
Sandra

#3 Geplaatst 03 mei 2019 - 20:33

Ok bedankt alvast Elma , heb het zelf nog nooit gezien .
Volgens het onderste linkje zou het ook afvallen als het ongeveer 0.5cm is maar wel terug komen .

Ik heb nog contact met de baasjes van 1 zusje van Blue ga is vragen of zij daar ook "last" van heeft , mss is het iets dat in bepaalde "lijnen" voorkomt ?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.784 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 mei 2019 - 00:22

Miloh heeft ook een paar plaatsjes met eelt op zijn voetkussens. Bij hem zit er niet echt zo'n vorm in van een "nageltje", het is eerder een zwart stukje dat gelijk loopt met het kussen.
Ik zou er zeker niet aan knippen.

Syntara
Syntara
  • 3.086 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 mei 2019 - 20:59

Ik heb geen idee, maar misschien eens vragen aan je DA als je volgende keer langs gaat voor vaccinaties? Het lijkt mij niet iets waarmee je dringend moet langs gaan, maar als je er toch passeert, zou ik het eens navragen. Ik vraag me nu zelf ook wel af wat het juist is ;)

Sandra
Sandra

#6 Geplaatst 04 mei 2019 - 22:50

Was il ook van plan maar blijkbaar hebben DA er ook weinig ervaring mee .

Mijn lijkt wat er in het laatste linkje staat het meest "aan neembaar"

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 05 mei 2019 - 21:16

Kom er zeker niet aan Sandra. Ik heb 3 DA's geraadpleegd (mijn DA en 2 van het asiel die de katten van het asiel doen). Het "valse" nageltje voelt aan alsof het een soort iets malser nageltje is. Als je er aan wiebelt dan voelt de kat geen pijn (Misty zou me al direct geattaqueerd hebben), het kriebelt hoop en al wat. Het groeit heel langzaam. Misty had ze jaaaaaarenlang en ze hebben nooit de echte nagel bereikt. Afvallen gebeurde ook niet. Ze bleven aan haar pootjes hangen. Alleen op de voorpoten had ze die. Als ze over de parket liep dan hoorde je haar met die kleine "tokjes" die die valse nagels maakten.
Mijn vingers hebben ook dikwijls gejeukt om ze af te (laten) knippen, maar alle 3 de DA's ontraadden dat ten stelligste.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3

Sandra
Sandra

#8 Geplaatst 06 mei 2019 - 07:56

Inderdaad Elma hij heeft dat alleen aan de voorste pootjes .

Wisten die DA wat het juist was ?
Is het aangeboren ?

Bewerkt door Sandra, 06 mei 2019 - 07:56.

Elma
Elma
  • 3 katten

#9 Geplaatst 06 mei 2019 - 21:12

Volgens 1 DA (die van mij) was dat een huiduitgroeiing zoals (oudere) mensen dat ook soms krijgen, maar hier zit er keratine in (stof die je ook in je nagels hebt). Daarom dat je ze niet moogt afknippen, want ze komen toch direct terug en sneller. Of het aangeboren is, denk ik niet, want Juno, de zoon van Misty, heeft het nooit gehad. Het is een gril van de natuur.
Groetjes van Elma

Sandra
Sandra

#10 Geplaatst 06 mei 2019 - 23:35

Bij Blue heb ik die plekjes al opgemerkt toen hij op bijna 14 weken oud naar hier kwam .
Toen was er nog geen uitwasje maar je voelde al wel dat zijn kussentjes daar een ruwer plekje had .

Blue zijn nagels zelf groeien aan zijn voorpootjes ook wel snel . Daar moet echt wel om de 14 dagen een mooi stukje af dan heeft hij echt al terug scherpe puntjes .
Aan zijn achterpoten heeft hij geen uitwasje en daar heb ik zijn nageltjes ook nog nooit van moeten knippen.

Zou dat in verband kunnen staan met elkaar ?
Als het uit dezelfde "stof" bestaat als nagels zelf  :-k

Morgen is aan de eigenaars van zijn zusje vragen of zij dat ook heeft .

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.784 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 07 mei 2019 - 00:21

De klauwtjes aan de voorpoten worden hier ook vaker bijgeknipt dan aan de achterpootjes.
Aan de achterpootjes worden ze zelden scherp.
Ik denk dat dit komt doordat katten hun nagels scherpen, o.a. aan de krabpalen en in de natuur aan bomen.
Met de achterpootjes doen ze dat niet. (Zou nogal een raar zicht zijn :lol2:)

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 mei 2019 - 22:00

Ik knip nooit de nagels van de achterpoten. Die hebben ze nodig om zich af te duwen en die zijn nooit zo scherp. Maar de nagels van Sienna groeien ook rap genoeg. Ik moet ze ook om de 14 dagen knippen, anders zijn mijn armen prikborden. Maar ik moet wel het schaartje uit de lade halen, zonder dat ze het ziet, anders is ze weg. Het knippen zlf gaat heel gemakkelijk, dan blijft ze mooi stil liggen.
Groetjes van Elma

Sandra
Sandra

#13 Geplaatst 07 mei 2019 - 22:11

Als Blue ziet dat ik het schaartje pak komt hij al aangelopen .
Voor hem is dat precies feest  :gek:  :lachen:

Elma
Elma
  • 3 katten

#14 Geplaatst 08 mei 2019 - 20:21

Sienna snort ook terwijl ik haar nageltjes doe, maar als ik die lade open doe, geraakt ze precies in paniek. Ik zou echt niet weten waarom eigenlijk, want het knippen stoort haar niet en de lade ligt vol met speeltjes voor katten.
Groetjes van Elma

Sandra
Sandra

#15 Geplaatst 19 mei 2019 - 18:56

Blijkbaar is het bij Blue zoals in de link in mijn 1ste  bericht .

Vandaag bij het nageltjes knippen gezien dat er bij 1 voorpootjes 3 uitgroeitjes af/uit gevallen zijn , bij het andere voorpootjes bij 1 kussentje en op de andere zitten ze "losser" .